Aanval Jeroen van den Akker wereldrecord kloksimultaan

henk stoop

Aanval Jeroen van den Akker wereldrecord kloksimultaan

Post by henk stoop »

Jeroen van den Akker valt wereldrecord kloksimultaan aan
Internationaal Grootmeester Jeroen van den Akker zal op donderdag 4 augustus een aanval doen op het wereldrecord kloksimultaan dammen. Deze recordpoging zal vanaf 15.00u plaatsvinden in de Brunahal in Brunssum. Van den Akker opent daarmee het jaarlijkse Brunssum Open dat tot en met 13 augustus in de Brunahal wordt gespeeld.

Het Brunssum Open is het oudste open damtoernooi ter wereld. Het trekt jaarlijks ruim 100 dammers naar Brunssum die negen dagen lang de strijd met elkaar aanbinden. Brunssum Open is dit jaar ook weer het officiële Open NK dammen. In het kader van het 75-jarig bestaan van de Provinciale Limburgse Dambond werd gezocht naar een aansprekende activiteit. De organisatie meent die in deze recordpoging te hebben gevonden. Met internationaal arbiter Cor Verdel is een ervaren arbiter gevonden om deze recordpoging in goede banen te leiden.

Bij een simultaan neemt één speler het op tegen een aantal tegenstanders. Ten opzichte van een gewone simultaan zijn er bij een kloksimultaan twee grote verschillen. Allereerst wordt op alle borden met wedstrijdklok gespeeld. Hierdoor wordt er naast damtechniek van de simultaangever ook gevraagd dat hij kan omgaan met tijdsdruk. Daarnaast zijn deelnemers en simultaangever vrij in het moment waarop zij hun zet spelen. Deelnemers hoeven niet meer te wachten met zetten tot de simultaangever bij hun bord is. De simultaangever hoeft geen rondjes te lopen maar mag steeds zelf bepalen op welk bord hij zijn volgende zet doet. Het wereldrecord kloksimultaan is momenteel met 34 tegenstanders in handen van Ben Provoost. Van den Akker wil proberen dit te verbeteren naar 37 tegenstanders.

Jeroen van den Akker (15-08-1980) is een ervaren dammer die zijn opleiding genoot aan de befaamde damschool in Culemborg. Hij was wereldkampioen bij de jeugd tot 16 jaar in 1995 en Europees kampioen bij de jeugd tot 19 jaar in 1999. Tot 2006 kwam hij uit voor Denk en Zet Culemborg waarmee hij als speler en trainer tweemaal landskampioen werd. Daarna speelde hij voor Hiltex Amsterdam en Schiedam. Komend seizoen is hij weer terug bij Denk en Zet Culemborg. Van den Akker werd Internationaal Grootmeester in 2006. Bij het WK senioren in 2007 eindigde hij op een goede 12e plaats. Het wereldrecord kloksimultaan had hij eerder in zijn bezit. In 2008 nam hij in Den Haag het met succes op tegen 30 tegenstanders.

Deelname aan deze wereldrecordpoging staat open voor elke dammer. De organisatie behoudt zich het recht voor om uit de aanmeldingen een selectie te doen. Om een evenwichtig deelnemersveld te krijgen genieten dammers met een KNDB-rating tussen de 900 en 1100 de voorkeur. Aanmelding kan via de website http://www.brunssumdamtoernooi.nl
Hanco Elenbaas

Re: Aanval Jeroen van den Akker wereldrecord kloksimultaan

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 17 mei 2011

Wereldrecord kloksimultaan dammen uitdaging Van den Akker

door Anton Janssen

CULEMBORG – Jeroen van den Akker doet op 4 augustus in de Brunahal in Brunssum een aanval op het wereldrecord kloksimultaan dammen.

De uit de Culemborgse damschool afkomstige grootmeester had het record eerder in 2008 in handen. Van den Akker bracht het in Den Haag op een totaal van dertig tegenstanders.

Het record is daarna enkele keren verbeterd. Ook is twee keer, voor het laatst op 18 december 2010, een poging mislukt.

Ben Provoost is met 34 partijen de huidige recordhouder. Van den Akker wil het aantal tegenspelers op 37 brengen.

Dat wordt een niet geringe klus gezien de opzet en regelgeving rond het vestigen van een dergelijk wereldrecord. Bij deze wedstrijdvorm moet de simultaanspeler binnen een normaal gangbaar speeltempo strijd leveren. Niet alleen de spelers achter de borden, ook de voort tikkende wedstrijdklokken zijn een hindernis.

Van de simultaanspeler zelf wordt daarbij niet alleen veel damtechniek en een goede lichamelijke conditie gevraagd, hij moet ook met de tijdsdruk kunnen omgaan. Bovendien moet hij minimaal zeventig procent scoren, als hij wil dat zijn recordpoging in aanmerking komt voor officiële erkenning.

De dertigjarige Van den Akker doet zijn aanval op de dag voordat in Brunssum het Open Nederlands kampioenschap dammen begint. De aanval op het wereldrecord is een onderdeel van de activiteiten in het kader van het 75 jarig bestaan van de Limburgse Dambond.

Deelname aan de wereldrecordpoging staat open voor elke dammer. Aanmelding kan via de site http://www.brunssumdamtoernooi.nl .
henk stoop

Post by henk stoop »

Maandag 4 juli oefent Jeroen van den Akker in Gorinchem.
Adres: Vissersdijk 30 in Gorinchem.
Aanvang 8 uur.

Aanmelden bij Theo Voorspuij: h.t.voorspuij VERWIJDER @ xs4all.nl

Wie aan de recordpoging wil meedoen kan zich bij mij aanmelden stooph VERWIJDER @ xs4all.nl
henk stoop

Post by henk stoop »

henk stoop wrote:Maandag 4 juli oefent Jeroen van den Akker in Gorinchem.
Adres: Vissersdijk 30 in Gorinchem.
Aanvang 8 uur.

Aanmelden bij Theo Voorspuij: h.t.voorspuij VERWIJDER @ xs4all.nl

Wie aan de recordpoging wil meedoen kan zich bij mij aanmelden stooph VERWIJDER @ xs4all.nl
Maandagavond was er voor Jeroen een goede generale repetitie in Gorinchem. Tegen 27 tegenstanders scoorde hij 46 punten (85,2%). Alleen Henk Houweling smaakte het genoegen om van Jeroen te winnen. Zes partijen eindigden in remise.
http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=46&r=

Voor de recordpoging op 4 augustus worden nog tegenstanders gezocht!
henk stoop

Post by henk stoop »

Het deelnemersveld is bijna compleet. Er doen ook enkele sterkere spelers aan mee. Om dit te compenseren zoeken we met name nog enkele spelers met een fmjd-rating tussen 1800 en 1900 of kndb-rating tussen 850 en 900. Ook spelers zonder rating zijn welkom.
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

henk stoop wrote:Het deelnemersveld is bijna compleet. Er doen ook enkele sterkere spelers aan mee. Om dit te compenseren zoeken we met name nog enkele spelers met een fmjd-rating tussen 1800 en 1900 of kndb-rating tussen 850 en 900. Ook spelers zonder rating zijn welkom.
Ik zie de melding nog niet op de website van de FMJD staan.
Geldt deze melding dan wel als officiële poging?
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Alex

Post by Alex »

Damkoningin wrote:
henk stoop wrote:Het deelnemersveld is bijna compleet. Er doen ook enkele sterkere spelers aan mee. Om dit te compenseren zoeken we met name nog enkele spelers met een fmjd-rating tussen 1800 en 1900 of kndb-rating tussen 850 en 900. Ook spelers zonder rating zijn welkom.
Goed kijken Irene...
De fee is zelfs betaald :?
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

Alex wrote:
Damkoningin wrote:
Goed kijken Irene...
Oftewel, hij staat nog niet op de kalender, maar wel links bij upcoming events.
Dank je wel.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Alex

Post by Alex »

Damkoningin wrote:
Alex wrote:
Damkoningin wrote: Ik zie de melding nog niet op de website van de FMJD staan.
Goed kijken Irene...
Oftewel, hij staat nog niet op de kalender, maar wel links bij upcoming events.
Dank je wel.
Het staat ook op de kalender.

V.w.b de fee: die is zeker ook 5 euro per persoon? Niet helemaal in verhouding tot toernooien dan hè. Harry zal wel geld genoeg hebben...
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Alex wrote:

V.w.b de fee: die is zeker ook 5 euro per persoon? Niet helemaal in verhouding tot toernooien dan hè. Harry zal wel geld genoeg hebben...
Waar jij het op de kalender ziet is mij een raadsel. Ik zie alleen de recordpoging van Barkel in Westerhaar en niet die van Van den Akker in Limburg.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Alex

Post by Alex »

Piet Bouma wrote:
Alex wrote:

Waar jij het op de kalender ziet is mij een raadsel. Ik zie alleen de recordpoging van Barkel in Westerhaar en niet die van Van den Akker in Limburg.
:oops: Ik zie nu ook dat er Westerhaar achter staat...
Jeroen speelt dus blijkbaar voor de kat z'n .... :shock:
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Telegraaf, 6 augustus 2011
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De rubriek van Paul Nitsch uit Dagblad De Limburger van vandaag.
donderdag, 11 augustus 2011

Wereldrecord voor Van den Akker

Jeroen v.d. Akker heeft het wereldrecord kloksimultaan verbeterd: 37 partijen: 22 zeges, 12 remises, 3 nederlagen.

Enkele fragmenten uit deze krachtmeting.

Image

In D1 wordt de Belg Jimme Depaepe slachtoffer van de handigheid van Culemborgse grootmeester. Zwart staat lastig en had zijn toevlucht moeten nemen tot (24-29)! 33x24 (21-26) 24-20 met remise als eindresultaat. Hij ging echter verder met 41. …. 02-08? waarna Van den Akker toesloeg via:
Paul Nitsch - DDL - 11 augustus 2011.pdf
(589.43 KiB) Downloaded 265 times
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image

Culemborgse Courant: Van den Akker breekt wereldrecord kloksimultaan dammen
http://www.culemborgsecourant.nl/lokaal ... 74055.html
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

Alex wrote:
Piet Bouma wrote:
Alex wrote:

:oops: Ik zie nu ook dat er Westerhaar achter staat...
Jeroen speelt dus blijkbaar voor de kat z'n .... :shock:
Eventjes voor de goede orde. Een recordpoging wordt pas door de FMJD erkend als er een recognition fee van 50 euro is betaald. Desgevraagd heb ik recentelijk het nog eens nagekeken in de boekhouding van de FMJD. Ik heb geen betaling voor de recordpoging van Jeroen van den Akker aangetroffen. Dus wellicht zouden organisatoren van deze recordpoging het ook een keertje na kunnen kijken. Kennelijk vergeten (?)
Post Reply