THAILAND Open 2011 (3 t/m 12 juni)

Jelmer Martens

Re: THAILAND Open 2011 (3 t/m 12 juni)

Post by Jelmer Martens »

Is het volgende voor een gewoon mens te vinden of alleen door de computer?
Image
Ton vd Ploeg tegen Gerhard Dunning dacht waarschijnlijk al aan opgeven, speelde nog 63..22-28 64.32x23 34x1 65.3x21 en gaf de vier-om-een terecht op.
Maar remise was nog mogelijk via 63..34-48! 64.3x21 22-27!
Image
Na 27x38 21x49 wint wit, maar hij heeft geen tempo om te laten slaan en verliest zelfs nog na 32-28?? 27-31.
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Foto's van de prijsuitreiking zijn toegevoegd: http://www.flickr.com/photos/63689471@N05/

Verreweg de meest bekeken foto van de vorige reeks is die waar de charmante Enhe Tuya uit Mongolia op staat. U weet wel, de jongedame die in haar eentje de Himalaya doorkruiste om aan Thailand Open mee te kunnen doen. En met succes, want zij won de prijs voor de beste Aziatische deelnemer.
Ik vermoed dat Kosmos deze foto iedere dag wel een keer heeft aangeklikt voor een vergroting...
Ehm... hoe kom je daar nu bij, Eric? :D
Ik zie wel geestdriftig commentaar van ene Akashasurfer, geen idee wie dat mag zijn... Image
Heb je niet meer foto's trouwens van die Enhe Tuya?
Speciaal voor Kosmos heb ik wat foto’s van zijn favoriet opgezocht.
Officieel heet ze trouwens Enkhtuya Gombosuren, waarbij Gombosuren haar achternaam is en Tuya haar roepnaam.
Image
Image
Een stralende Tuya. Het pakje dat ze aan heeft is trouwens ontworpen door haar zus, die modeontwerpster is.
Image
Image
Image
Tuya with the trophee of Best Asian Player of Thailand Open 2011
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Thu Jun 30, 2011 23:02, edited 1 time in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
henk stoop

Post by henk stoop »

Andrew Tjon A Ong wrote: Officieel heet ze heet trouwens Enkhtuya Gombosuren, waarbij Gombosuren haar achternaam is en Tuya haar roepnaam.
Image
Aan de naam te zien neem ik aan dat ze uit Binnen-Mongolië komt. Net als Alatengua die in Tavira Open meespeelde.
Andrew Tjon A Ong

henk stoop wrote: Aan de naam te zien neem ik aan dat ze uit Binnen-Mongolië komt. Net als Alatengua die in Tavira Open meespeelde.
Ik weet niet precies waar Tuya vandaan komt. Ik weet wel dat ze ergens in de mijnen werkt. Ze liet me een visitekaartje van haar zien met "Mining Engineering Surveyor".
In Mongolie schrijven ze net als in China meestal ook eerst de achternaam en daarna de voornaam. Dat is best lastig voor de FMJD hoe je deze personen gaat registreren. De meeste personen uit Mongolie staan nu wel goed bij de FMJD. Vroeger schreef men Dul Erdenebileg en dacht men dat Dul zijn voornaam was, en Erdenebileg zijn achternaam. Sinds het afgelopen WK weten we dat Dul zijn achternaam is, hoewel Sijbrands in zijn rubriek van afgelopen zaterdag nog gewoon over de partij Boomstra tegen Erdenebileg rept.
Volgens Tuya staat er nog wel één speler verkeerd geregistreerd: Tuvshinbold Otgonbayaryd.
Volgens FMJD is Tuvshinbold de achternaam, maar het dat schijnt zijn voornaam te zijn.
Wij hebben in Thailand Open de namen aangehouden volgens Westerse maatstaven van eerst voornaam en dan achternaam, zoals we bij alle andere spelers hebben aangehouden.
Bijvoorbeeld: Wenxi Fang. Fang is de achternaam en Wenxi de voornaam.
De Chinezen spreken en schrijven altijd de naam als Fang Wenxi.
Bij Keqing Han is Han de achternaam en Keqing de voornaam, terwijl de Chinezen altijd Han Keqing schrijven en ook in deze volgorde de naam uitspreken, etc.etc.
Overigens meen ik mij te herinneren dat Theo Dijkstra tegen me zei dat de speelster Alatengua uit China kwam?
Andrew Tjon A Ong

Het 7e Thailand Open is weer achter de rug.
Het zal de geschiedenis ingaan als het leukste en interessantste editie tot nu toe en betekende eindelijk de internationale doorbraak van het toernooi. Ruim meer dan de helft van de spelers kwam niet uit Nederland. Eindelijk ook veel aanmeldingen uit de Aziatische landen. De missie van Thailand Open is geslaagd.
De ontwikkeling van de Aziatische landen begint goed op gang te komen. Hopelijk zal Thailand Open hét toernooi voor de Aziatische dammers worden om internationale ervaring op te doen en als jaarlijkse ontmoetingsplek dienen voor de deze spelers.
De spelers uit Pakistan waren op het laatste moment verhinderd, maar ze hebben nu reeds contact opgenomen voor de editie van volgend jaar. Helaas blijft India nog een probleemgeval. Laos en Thailand zullen er gauw aan komen en hopelijk kunnen we volgend jaar tijdens de rondreis wat dammers in Myanmar gaan opzoeken.
We waren zeer verheugd met de komst van de eerste Thaise deelnemer, de Japanse deelnemer, de Russische benjamin uit Siberië, onze Mongoolse prinses en natuurlijk met de grote Chinese delegatie van 24 personen, waaronder 13 jeugdspelers. Wat hebben die kinderen het leuk gehad. Ze beleefden echt de vakantie van hun leven. Sommigen maakten zich nu al zorgen dat ze er volgend jaar misschien wel niet bij mogen zijn als ze niet voldoende presteerden en zaten in de laatste ronden soms met tranen in hun ogen achter het bord, als ze plots een schijf waren achter gekomen of tegen een hopeloze stand aankeken.
Elke dag, elke vrije minuut waren ze in het grote zwembad van het hotel te vinden. Elke dag heel veel lol.
We hadden de prijzenpot extra gevuld, alleen maar om de kans groter te maken dat er nog meer Chinese spelers in de prijzen konden vallen. Van de dertien spelers gingen er uiteindelijk 10 met een prijs naar huis. Hopelijk hebben ze daardoor allemaal wel weer een vakantie naar Thailand verdiend voor het volgende jaar.

Het toernooi zelf was wat betreft de strijd om de ereplaatsen wat minder spannend. De twee sterkste dammers van Afrika, Macodou NDiaye en Jean Marc Ndjofang, waren aanwezig en hun positie voor de nummers één en twee werd nimmer in gevaar gebracht. Het was alleen nog spannend wie er uiteindelijk aan het langste eind zou trekken. Dat bleek Macodou Ndiaye te zijn, nadat Ndjofang zich in de laatste ronde verslikte tegen Gertjan Kolsté. De derde plek was een prooi voor één van de trouwste deelnemers van Thailand Open, Ramon Sakidin, speler van landskampioen Mo & Z Volendam. Hij is samen met Bas Baksoellah en Piet Jonkers de enigste speler die alle zeven Thailand Open toernooien als speler heeft meegemaakt. De verrassing van het toernooi was ongetwijfeld mijn pupil Erik Maijenburg, die boven zijn kunnen leek uit te groeien en ondanks nederlagen tegen de Afrikaanse kanonnen Ndjofang en NDiaye toch op een mooie plus drie wist uit te komen, dat goed was voor een 5e plek. Hij veroverde in zijn partij tegen Harold Jagram ook nog de prijs voor mooiste partij/combinatie van het toernooi.

De detailuitslagen van het toernooi kunt u allemaal terugvinden op Toernooibase: http://toernooibase.kndb.nl/
Meteen na het toernooi vertrok een groep van 18 dammers met aanhang naar het prachtige Vietnam. Ook deze vakantie was super!. Iedereen was zeer tevreden en we hebben samen heel veel gezien en natuurlijk veel plezier gehad. Voor volgend jaar staat het zeer exotische en exclusieve Myanmar (Birma) op het programma, dat meteen na Thailand Open (18-27 mei 2012) zal beginnen. De rondreis is van 28 mei t/m 7 juni 2012.

Thailand Open 2011 was een groot succes, en dat werd mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren zoals TulipHouse, Mascotte, Jomtien Garden Hotel, Restaurant Ons Moeder en MeteoConsult. Verder willen we al die spelers bedanken die materiaal voor ons hebben meegesjouwd naar Thailand. Iemand als IJpe Feenstra spande de kroon door maar liefst 6 damklokken, zes zetjes schijven en zes damborden mee naar Thailand te sjouwen. Gelukkig heeft hij er geen spijt van, want hij is zo enthousiast en onder de indruk van Thailand Open geraakt, dat hij nu reeds heeft ingeschreven voor de editie van volgend jaar en zijn bijdrage aan het toernooi zelfs wil verhogen. Daarnaast heel veel dank aan de hoofdarbiter en wedstrijdleider Evert Davelaar, assistent arbiter Nerin Bisseswar en aan medesponsor Eric van Dusseldorp, die dagelijks prachtige verslagen en partij-analyses publiceerde over het toernooi.
Hieronder nog wat beelden van het feestelijke gebeuren.

Image
De fraaie unieke prijzentafel van Thailand Open. Maar liefst 24 trophees en 28 geldprijzen waren er te verdienen, naast de dagelijkse dinerbonnen van restaurant "Ons Moeder".
Image
Een nevenactiviteit was een Charity damtoernooi met als goed doel een weeshuis in Pattaya. Iedereen (stamgasten/huisdammers) kon een "echte" partij spelen tegen Ndjofang en- of Ndiaye. De inzet was 1000 baht (bijna 25 euro) en de opbrengst was deels voor de twee grootmeesters en deels voor het weeshuis in Pattaya. Er kon uiteindelijk een bedrag van bijna 300 euro aan het weeshuis worden geschonken.
Image
Overhandiging van het geld aan de directeur van het weeshuis. Dit evenement haalde de voorpagina van de krant en werd zelfs ook op tv vertoond.
Image
Interview op de Thaise TV tijdens de opening van het toernooi
Image
De gezellige analyseruimte
Image
Grote Chinese belangstelling voor deze partijanalyse
Image
De Chinese delegatieleider de heer Dongqi Tan kreeg de eerste Friendshiptrophee als dank voor de grote bijdrage die de Chinese delegatie had geleverd voor het wel slagen van het toernooi
Image
De 2e Friendshiptrophee ging naar Ergis Iakovlev. Je zal maar 7 jaar zijn, twee dagen in de trein zitten naar Moskou en dan een lange vlucht van Moskou naar Bangkok om aan Thailand Open mee te doen. In het toernooi ondanks flinke strijdlust, toch net geen puntje weten te scoren. Wél een punt tegen toernooiwinnaar Ndiaye in de charity wedstrijd en verder alle meegekomen weeskinderen verslagen. Aan bijna elke excursie mogen meedoen en deze vakantie bekroond zien worden met de Friendship trophee maakte deze zware reis meer dan de moeite waard voor deze publiekslieveling uit Siberië.
Image
De prijs voor de beste partij/combinatie ging naar onze Thaise deelnemer Damrong Yuabang Sai (2e) en de revelatie van het toernooi Erik Maijenburg (1e)
Image
Links toernooiwinnaar Macodou Ndiaye en in het midden spreekt Jean Marc Ndjofang een dankwoord uit
Image
De trotse winnaars in het jeugdklassement, met vlnr Kai Zhang, Liyang Zhan, Yingchao Luo en Jie Cui
Image
groepsfoto
Image
vlnr Zishen Wei, Xinyue Qi en Aiguo Wang
Image
Hele gelukkige Chinese prijswinnaars. Let op de glunderende Aiguo Wang, het schatje links onder op de foto. De trophee heeft ze van de Fransman Christian Guerbert gekregen, maar dat maakt niet uit. Het gelukkige gezichtje van dat kind maakt het voor mij al de moeite waard om Thailand open weer te organiseren!
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Fri Jul 01, 2011 13:29, edited 3 times in total.
Dieter

Post by Dieter »

Schitterende foto's.
Andrew gefeliciteerd met een zeer waardevol toernooi.
Andrew Tjon A Ong

Dieter wrote:Schitterende foto's.
Andrew gefeliciteerd met een zeer waardevol toernooi.
Hi Dieter!
Hartelijk dank voor jouw complimenten hier en op Facebook!
Ik hoop dat de foto’s je voldoende overtuigd hebben, dat je er volgend jaar gewoon bij moet zijn. Als je het goed vindt reserveer ik alvast een plekje voor je in Thailand Open 2012!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Prachtige foto's, Andrew.
En ja, ik zou eigenlijk eens mee moeten doen, maar sowieso kan ik van jullie toernooi genieten.
En nee, ik hoef niet op de lijst, maar als ik meedoe hoor je het wel!
Heaven is no location, but a state of mind
Andrew Tjon A Ong

Kosmos wrote:Prachtige foto's, Andrew.
En ja, ik zou eigenlijk eens mee moeten doen, maar sowieso kan ik van jullie toernooi genieten.
En nee, ik hoef niet op de lijst, maar als ik meedoe hoor je het wel!
Dat zijn goede berichte Kosmos!
Ik zal je niet op de gewone, maar op de geheime lijst plaatsen. Dat is een lijst van personen die niet zeggen dat ze mee gaan doen, maar uiteindelijk wel aan de start zullen verschijnen :wink:
De rondreis van volgend jaar lijkt me wel wat voor jou. Myanmar: één van de meest heilige landen ter wereld. Het land met de grootste tempel dichtheid en de mooiste pagodes van Azië. Ik zal zorgen dat ook de strand liefhebbers aan hun trekken zullen komen. Ik ben momenteel fulltime bezig om deze reis uit te puzzelen en in kaart te brengen. Mijn contactpersoon in Myanmar moet dan kijken of het allemaal realiseerbaar is en natuurlijk tegen een heel schappelijke prijs.
Hieronder nog wat sfeerbeelden van de succesvolle rondreis van dit jaar Vietnam!
Image
Bij Saigon zijn we de beruchte Cu Chi tunnels gaan bezoeken. Het tunnelcomplex van ongeveer 250 km ondergrondse gangenstelsels waren de Amerikanen te machtig. Hier ergens in het midden moet zich de nauwe uitgang bevinden. Met opzet zo nauw gemaakt, zodat de grote (dikke) Amerikaanse soldaten er niet in konden komen.
Image
Gelukkig hadden wij er een paar in de groep, die qua postuur niet onder deden voor de Vietnamezen
Image
Iemand als Erik Maijenburg zouden de Amerikanen goed hebben kunnen gebruiken tijdens de Vietnamoorlog!
Image
Je kon, zoals Erik hier ook deed, een originele AK47 Kalasjnikov machinegeweer uitproberen voor één euro per kogel
Image
We bezochten de unieke Cao Dai tempel. Het Caodisme is een geloof dat alleen in Vietnam voorkomt en is een mengelmoes van Boedhisme, Islam, Confucianisme, Taoïsme, Christendom en Vietnamees spiritualisme
Image
We hebben er ook een indrukwekkende dienst bijgewoond
Image
Daarna naar de Mekong delta. Eindpunt van de 4900 km lange Mekongrivier
Image
Ramon Sakidin, Nerin Bisseswar (balancerend) en Gertjan Kolsté konden het nog net droog houden. Het scheelde niet veel of ze waren omgeslagen :D
Image
Cyril Sluisdom en Christian Guerbert klaar voor de overval. Christian had een leuk t-shirt op de kop getikt met o.a. de tekst Boom Boom OK, But No Money :D
Image
Op weg naar dé badplaats van Vietnam: Nha Trang
Image
We maakten een mooie boottocht langs verschillende eilanden in Nha Trang
Image
Iedereen had het duidelijk erg naar de zin...
Image
Er zaten niet zoveel geoefende snorkelaars in de groep...
Image
Natuurlijk werden de zakdambordjes overal tevoorschijn getoverd
Image
Na het dammen stond er een heerlijke lunch op het menu en daarna kon er nog gezwommen worden
Image
Het viel niet mee om in de mandjes naar de overkant te komen
Image
Picknick met heerlijke BBQ kreeften op het strand van Nha Trang
Image
Klaverjassen in de trein, terug van Nha Trang naar Saigon
Image
De Fransman Christian Guerbert, die tijdens deze treinreis jarig werd, ontpopte zich als de onbetwiste grapjas van de groep. Rechts Bas Baksoellah
Image
De dames vermaakten zich ook prima tijdens deze avontuurlijke nachtelijke treinreis
Image
Bij ons hotel in Saigon zat je nooit alleen. Er was een constante aanvoer van verkopers van diverse pluimage...
Image
...en alle leeftijden
Image
Tijd om naar huis te gaan...
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Sat Jul 02, 2011 13:49, edited 1 time in total.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

De flyer voor Thailand Open 2012 kun je bekijken en/of downloaden via http://www.ericsdamsite.com/

Tip: print hem en hang hem op in het clublokaal.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Andrew Tjon A Ong

Image

Thailand Open is in Jomtien-Pattaya echt heel populair. Het Charity dammen was zelfs het openingsartikel op de voorpagina van Pattaya People, één van de populairste kranten.
Vlnr Sponsoren Mathieu Corporaal (Tuliphouse), Martien Vlemmix (directeur Mascotte Thailand), General manager Jomtien Garden hotel en een stamgast tevens anonieme sponsor.
Zittend de Afrikaanse grootmeesters Macodou Ndiaye en Jean Marc Ndjofang, die van het Charity dammen een mooie show gemaakt hebben.

Image
De tekst is nu beter te lezen. Het goede doel dat dit jaar gesteund werd was een weeshuis in Pattaya.

Image
De Opening van het toernooi moest genoegen nemen met een verslag op de tweede pagina van de krant.
Image

Hieronder nog wat sfeerbeelden van de Charity damdag voor Mercy Center Pattaya

Image
Elvis (rechts) probeerde onder het oog van de TV-camera van Pattaya People Ndjofang beentje te lichten, maar dat lukte natuurlijk niet
Image
Arbiter Evert Davelaar in vrijetijdskleding zorgde voor een correct verloop van de wedstrijden
Image
De sponsoren/donateurs wachten geduldig op hun beurt om het tegen de inzet van 1000 baht (bijna 25 euro) óf tegen Ndjofang óf tegen Ndiaye op te nemen
Image
De meegekomen weeskinderen bleken ook nog een aardig potje te kunnen schuiven. Macodou nam rustig de tijd om ze nog wat fijne kneepjes in het dammen bij te brengen
Image
Tegen sommige tegenstanders kende Macodou echter geen genade en een mooie combinatie versmaadde hij niet
Image
Ook Jean Marc had veel geduld met zijn tegenstanders
Image
De benjamin van het toernooi, de 7-jarige Ergis Iakovlev uit Siberië was onverzadigbaar. Hij had al diverse weeskinderen verslagen, maar wilde natuurlijk ook een "echte" partij tegen een "echte" tegenstander. Gelukkig was Eric van Dusseldorp wel bereid om Ergis te sponsoren voor zijn mini-match tegen Ndjofang
Image
Na Ergis' verloren match tegen Ndjofang was IJpe Feenstra ook graag bereid om Ergis bij zijn volgende uitdaging (match tegen Ndiaye) te sponsoren.
Image
Zijn volgende uitdaging. Ergis wist, onder toeziend oog van zijn moeder, de latere toernooiwinnaar Ndiaye een puntje af te snoepen en zijn dag kon niet meer stuk!
Image
De echte winnaars van de dag waren natuurlijk de weeskinderen, die de opbrengst van rond de 300 euro voor hun weeshuis konden meenemen!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Image
Elvis (rechts) probeerde onder het oog van de TV-camera van Pattaya People Ndjofang beentje te lichten, maar dat lukte natuurlijk niet
Ik dacht eerst dat Michiel Kroesbergen daar zat te dammen, maar het is Elvis! Maar goed dat er camera's bijstonden want anders had Elvis wellicht enkele schijfjes van Macadou in de pocket gestoken... :D :D :D Toch mooi dat jullie hem vergeven hebben!
Heaven is no location, but a state of mind
Andrew Tjon A Ong

Kosmos wrote:
Image
Ik dacht eerst dat Michiel Kroesbergen daar zat te dammen, maar het is Elvis! Maar goed dat er camera's bijstonden want anders had Elvis wellicht enkele schijfjes van Macadou in de pocket gestoken... :D :D :D Toch mooi dat jullie hem vergeven hebben!
Van de zijkant lijkt hij inderdaad op Michiel Kroesbergen qua haardracht (Elvis bakkebaard), huidskleur en bril.
Gelukkig voor Michiel is hij wel een stukje slanker dan deze Elvis. Er was zelfs dubbele bewaking voor Elvis, want naast camera's stond ook arbiter Davelaar er met zijn neus bovenop. Het was trouwens Jean Marc waar hij hier tegen speelde.
Elvis is tegenwoordig een zeer waardevolle kracht voor Thailand Open, want hij schijnt voor de krant te werken en heeft veel goede contacten waar we graag gebruik van maken.

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat hij in het eerste jaar een trofee achterover gedrukt had. Het berustte mijns inziens op een misverstand. Hij wist denk ik niet dat de trofeeën aan een bepaalde plek op de ranglijst gekoppeld waren. Hij was denk ik in de veronderstelling dat het gewone relatiegeschenken waren en dat dat hij er wel eentje kon gebruiken voor op zijn nachtkastje :D
Hij heeft het inmiddels ruimschoots goed gemaakt. Is het niet door al de publiciteit in Thailand die hij aan het toernooi weet te geven, dan is het wel door zijn vrijwillige optredens tijdens de openingsfeestavond van Thailand Open. De "echte" Elvis zou het niet beter kunnen. Zijn krachtige stemgeluid en de manier hoe hij het hele publiek weet mee te slepen (met o.a. "You'll Never Walk Alone") vond ik echt grootmeesterlijk goed. Dat moet je een keer meegemaakt hebben! Priceless!!!
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Wel een idee voor volgend jaar, Andrew: de jaarlijkse vriendschapstrofee voor deze Elvis (Colin de Jong). :wink: :D
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Andrew Tjon A Ong

Eric van Dusseldorp wrote:Wel een idee voor volgend jaar, Andrew: de jaarlijkse vriendschapstrofee voor deze Elvis (Colin de Jong). :wink: :D
Dat is zeker een goed idee Eric. Terwijl ik bovenstaand stukje aan het schrijven was kwam ik op hetzelfde idee. Hij heeft er dan al lang genoeg op moeten wachten...
Op de openingsavond vertelde hij me, dat hij slechts één nummer zou zingen, maar toen hij eenmaal aan de gang was wist hij van geen ophouden. Gelukkig maar!
Het wordt tijd dat we een goede videocamera aanschaffen, zodat we volgend jaar de hele opening inclusief de optredens van Elvis kunnen vastleggen en er nog lang van kunnen nagenieten.
Om een indruk te krijgen, plaats ik hieronder een filmpje van onze Elvis, waarbij zijn optredens echter lang niet zo goed overkomen als bij zijn live versie tijdens Thailand Open.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SX7sLJgC6VE[/youtube]
Post Reply