WK 2011 in Emmeloord en Urk
-
Re: WK 2011 in Emmeloord en Urk
Tja, ik zie op toernooibase een paar partijen en van de inhoud kan ik niet vrolijk worden. Ik ga de partij van Mark Podolski uit het vorige WK tegen Domchev nog maar eens naspelen. Jammer dat Mark er niet bij was.
-
Vandaag viel er best veel te beleven. Alleen jammer dat Georgiev op de 35e zet niet doorzette met 28-22. Maar verder was er een prachtige strategische partij van Schwarzman, en talloze gemiste kansen (Schwarzman, Dul, Silva, Getmanski). De partijen waar je op doelt zijn waarschijnlijk Virny-Valneris en Amrillojev-Ndjofang. Die zijn inderdaad afschuwelijk.Bert Zwart wrote:Tja, ik zie op toernooibase een paar partijen en van de inhoud kan ik niet vrolijk worden. Ik ga de partij van Mark Podolski uit het vorige WK tegen Domchev nog maar eens naspelen. Jammer dat Mark er niet bij was.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 27 mei 2011

De Telegraaf, 27 mei 2011

De Stentor, 27 mei 2011

De Stentor, 27 mei 2011

De Telegraaf, 27 mei 2011

De Stentor, 27 mei 2011

De Stentor, 27 mei 2011

de Volkskrant, 26 mei 2011
Georgiev in Urk dicht bij wereldtitel dammen
ANP/Redactie − 26/05/11, 20:03
vk UPDATE Alexander Georgiev is opnieuw een stap dichter bij de wereldtitel dammen gekomen. De Russische favoriet kwam vandaag in Urk zelf met wit remise overeen met Pim Meurs, maar kon tot zijn tevredenheid constateren dat de concurrentie daarvan niet kon profiteren. Er staan nog twee ronden op het programma.
Georgiev probeerde het uiteraard wel, maar Meurs bleek een geduchte opponent. Na de 56e zet van wit werd besloten tot de puntendeling. De voorsprong van de koploper bleef drie punten doordat zijn naaste belagers Moerodoello Amrillajev, eveneens uit Rusland, en de Kameroense grootmeester Jean-Marc Ndjofang ook geen beslissing wisten te bewerkstelligen. Ze zaten tegenover elkaar, 41 zetten lang.
Opnieuw eindigden negen van de tien partijen in remise. Alleen de Litouwer Edvard Boezinski won, met zwart van de Alexander Mogilianski. De Amerikaan haalde een dam maar rekende zich te vroeg rijk. Na de 37e zet gaf hij op.

Wiebe - Georgiev
Het begint haast lollig te worden die krantenartikelen waarin het R-woord domineert...
Wiebe produceert het slappe 33-28x27? waarna zwart met 17-22x22 in het voordeel komt.
Correct is 38-32, maar blijkbaar zijn de spelers al remise overeengekomen.
Georgiev wereldkampioen, voor de vijfde maal officiëel meende ik (Zwartsluis, 2 x Tsjizjow verslagen en 1 cadeautje van de FMJD)
Een passend slot van dit weinig opwindende toernooi.
Heaven is no location, but a state of mind

Roel - Getmanski
Getmanski schuttert door de wet van de voorstopper aan zijn laars te lappen: 13-18?
Roel speelde 42-38?. Na zo'n zet als 13-18? mag je toch wel even zoeken naar een weerlegging: 37-31x31 wint want 21-26 wordt fraai afgestraft door de omhaal met 27-21 40-35!! 44-40 48-42 39-34 25x5 +
Last edited by Kosmos on Fri May 27, 2011 16:24, edited 2 times in total.
Dat gaat m in ieder geval voor één van de twee ook niet meer worden dit jaar vrees ik.Bert Zwart wrote:Goeie actie van Jean-Marc en Mourodoullo vandaag trouwens. Die jongens krijgen niet snel meer kans op een podiumplaats.
Karma struck Ndjofang...
38-32 Kosmos??? 38 is wel de witte voorstopper, toch???Kosmos wrote:
Wiebe - Georgiev
Het begint haast lollig te worden die krantenartikelen waarin het R-woord domineert...
Wiebe produceert het slappe 33-28x27? waarna zwart met 17-22x22 in het voordeel komt.
Georgiev wereldkampioen, voor de vijfde maal officiëel meende ik (Zwartsluis, 2 x Tsjizjow verslagen en 1 cadeautje van de FMJD)
Een passend slot van dit weinig opwindende toernooi.

- Hanco Elenbaas
Als Jean-Marc morgen wint van Mogilyansky wordt hij derde, achter Valneris, tenzij Amrillojev Baljakin verslaat. Als Tsjizjov voor de zoveelste keer wint van Valneris kan Jean-Marc zelfs nog tweede worden.MenO wrote:Dat gaat m in ieder geval voor één van de twee ook niet meer worden dit jaar vrees ik.Bert Zwart wrote:Goeie actie van Jean-Marc en Mourodoullo vandaag trouwens. Die jongens krijgen niet snel meer kans op een podiumplaats.
Karma struck Ndjofang...
edit: Mogilyansky heeft zich geweldig verdedigd tegen Valneris en hier met zwart

nog een 1- uitgesleept, dus als hij morgen zo vriendelijk wil zijn van Jean-Marc te verliezen, is Ndjofang nog tweede!

Last edited by Hanco Elenbaas on Fri May 27, 2011 17:09, edited 1 time in total.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, vrijdag 27 mei 2011 | 15:33
Dammer Georgiev wereldkampioen
URK - Alexander Georgiev is de nieuwe wereldkampioen dammen. De Rus speelde vrijdag op Urk in de voorlaatste ronde remise tegen Wiebe van der Wijk.
De achtervolgers konden niet profiteren. De Kameroener Ndjofang verloor en de Rus Amrillaew speelde remise. Georgiev houdt drie punten voorsprong op zijn landgenoot, met nog een speelronde te gaan. Het WK wordt zaterdag afgesloten.
Goed opgelet, Anda! En toch is het de beste zet, raar he?AnDa wrote:38-32 Kosmos??? 38 is wel de witte voorstopper, toch???Kosmos wrote:
Wiebe - Georgiev
Een passend slot van dit weinig opwindende toernooi.![]()
![]()
Kijk, als je 38-32 speelt moet je wel even checken of er geen zetje of forcing inzit. Ik zag echter niks.
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, vr 27 mei 2011, 14:24
Georgiev wereldkampioen
Van onze dammedewerker
AMSTERDAM - De 35-jarige Rus Alexander Georgiev uit St. Petersburg heeft vrijdagmiddag de wereldtitel dammen behaald. Remise tegen de Nederlander Wiebe van der Wijk was voldoende. Hij is hiermee één ronde voor het einde niet meer in te halen door de concurrentie. Het is de vijfde wereldtitel voor de Rus.
Alexander Georgiev
Georgiev begon dit toernooi afstand te nemen na winst in de 10de ronde tegen Anatoli Gantwarg en in de 12de ronde tegen Edvard Boezinski. In de 14de ronde kon hij met geluk een nederlaag afwenden tegen concurrent Jean Marc Ndjofang en na winst op de Senegalees Mor Seck in de 15de ronde was hij bij normaal verloop niet meer in te halen.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Dus de wet komt er op neer dat je 38 alleen op mag spelen als er geen zetje in zit.Kosmos wrote:Kijk, als je 38-32 speelt moet je wel even checken of er geen zetje of forcing inzit. Ik zag echter niks.
Volgens mij geldt dat voor elke schijf

Alexander Georgiev, World Champion for the 5th time
Congratulations!

Congratulations!

http://oslog0301.wix.com/damlog1
- Hanco Elenbaas

Paul Sier wrote: Damclub Volendam feliciteert haar grote speler Alexander Georgiev met het behalen van de wereldtitel 2011 !!
Namens alle spelers en sponsoren ; VAN HARTE !!
Damclub Volendam
Paul Sier
Ndjofang verliest: youtube filmpje