Kloksimultaan Macodou Ndiaye

Post Reply
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Kloksimultaan Macodou Ndiaye

Post by Tijn »

21 mei ter gelegenheid van 75 jaar De Vaste Zet, 100 jaar KNDB en 75 jaar PLDB

KLOKSIMULTAAN MACODOU N'DIAYE

2011 is een feestjaar, onze vereniging 75 jaar, de PLDB eveneens 75 jaar en de KNDB zelfs 100 jaar. Alle reden om dit speciale jaar gepast te vieren.
Met het kampioenschap van het eerste team en ook nog eens de promotie van het tweede team hebben we sportief er alles aan gedaan om 2011 tot een onvergetelijk damjaar te maken.

Toch willen we ook graag een speciaal feestmoment leveren voor de leden van onze verenging, maar ook alle andere dammers in Limburg en van daarbuiten. Onze GMI Macodou N'Diaye zal het daarom op 21 mei opnemen tegen een veld van naar wij hopen sterke dammers in een kloksimultaan waarin hij zijn speciale kwaliteiten nu ook eens met name tegen de eigen clubgenoten kan uitproberen.

Aangezien een kloksimultaan wel een beperking heeft (het wereldrecord kloksimultaan staat op 35 borden) zal bij grote inschrijving er een tweede simultaan gehouden worden waarvoor MI Paul Nitsch dan de strijd aan zal gaan.

Het bestuur heeft de dag goed verzorgd. Alle deelnemers ontvangen dan ook een aantal gratis consumpties en een lunch en dat terwijl de deelname gratis is

Graag vragen wij om op deze mail te reageren door aan te geven of je er bij bent (of niet) zodat we zo vroeg mogelijk weten hoe groot het evenement gaat worden. Bij deze dus het verzoek

GEEF NU AAN OF JE ER BIJ KUNT ZIJN OP 21 MEI

Het programma van de dag:
Speellokatie: Stadion Fortuna Sittard Sponsorruimte op de tweede etage
Aanvang: 12.00 uur
Aanwezig: Deelnemers wordt gevraagd om een half uur voor aanvang aanwezig te zijn i.v.m. indeling.

Voor meer informatie kun je de website de komende weken in de gaten houden: http://www.devastezet.nl

Opgeven kan via Dieter van Gortel (d.vangortel@devastezet.nl), Martijn van Gortel (djtijntje@hotmail.com) of per PM.
Last edited by Tijn on Mon Apr 25, 2011 21:18, edited 1 time in total.
Tijn

Re: Kloksimultaan Macodou Ndiaye

Post by Tijn »

Deze kloksimultaan is overigens slechts één van de Sittard-Geleense jubileumactiviteiten. Op de rol staan nog diverse simultaansceances (o.a. in winkelcentra), een dam-voetbalwedstrijd tussen CEMA/De Vaste Zet en Fortuna Sittard en een rapid/blitz-toernooi.

Hou voor verdere info http://www.devastezet.nl in de gaten!
AnDa

Post by AnDa »

Tijn wrote:Deze kloksimultaan is overigens slechts één van de Sittard-Geleense jubileumactiviteiten. Op de rol staan nog diverse simultaansceances (o.a. in winkelcentra), een dam-voetbalwedstrijd tussen CEMA/De Vaste Zet en Fortuna Sittard en een rapid/blitz-toernooi.

Ik ben nog even aan het kijken of ik deze middag kan reserveren voor dam-activiteiten.
Een dam-voetbalwedstrijd tussen DVZ en Fortuna Sittard??? :D Oei, oei, dan hoop ik dat die maar goed afloopt voor Fortuna (en dan doel ik natuurlijk op die voetbalwedstrijd).
Het gevaar dreigt dus dat DVZ op zoek moet naar een nieuw lokaal. (Dat dreigt eigenlijk sowieso al, Fortuna staat al met één been bij de (zaterdag of zondag?)amateurs).
Ik hoop niet zaterdag, lijkt me erg, al die damfans die de zaak daar platlopen.
En als Tijn moet dammen is Fortuna al 1/3 van haar trouwe fans kwijt. :lol: :lol: :lol:
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Wat ik een beetje jammer vind. De activiteit valt volgens mij samen met een speelronde van het WK.
Dat is sowieso iets wat me opvalt. Er zijn ook KNDB-activiteiten (schooldammen, bekercompetitie, laatste ronde jeugdfinales) die samenvallen met het WK.
Eigenlijk zou je toch moeten vinden dat je dan als KNDB (want de data van het WK zijn ruim van te voren bekend gemaakt), dan geen activiteiten meer gaat organiseren, of ervoor zorgt dat die activiteiten (als nevenactiviteit) op dezelfde locatie gespeeld worden.
Maar verder veel succes Tijn!!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
corboot

Post by corboot »

Piet Bouma wrote:Wat ik een beetje jammer vind. De activiteit valt volgens mij samen met een speelronde van het WK.
Dat is sowieso iets wat me opvalt. Er zijn ook KNDB-activiteiten (schooldammen, bekercompetitie, laatste ronde jeugdfinales) die samenvallen met het WK.
Eigenlijk zou je toch moeten vinden dat je dan als KNDB (want de data van het WK zijn ruim van te voren bekend gemaakt), dan geen activiteiten meer gaat organiseren, of ervoor zorgt dat die activiteiten (als nevenactiviteit) op dezelfde locatie gespeeld worden.
Maar verder veel succes Tijn!!
Op diezelfde zaterdag 21 mei wordt in Dordrecht het jaarlijkse sneldamtoernooi gehouden, dus genoeg activiteiten op damgebied die dag.
Dieter

Post by Dieter »

AnDa wrote:
Tijn wrote:Deze kloksimultaan is overigens slechts één van de Sittard-Geleense jubileumactiviteiten. Op de rol staan nog diverse simultaansceances (o.a. in winkelcentra), een dam-voetbalwedstrijd tussen CEMA/De Vaste Zet en Fortuna Sittard en een rapid/blitz-toernooi.

Ik ben nog even aan het kijken of ik deze middag kan reserveren voor dam-activiteiten.
Een dam-voetbalwedstrijd tussen DVZ en Fortuna Sittard??? :D Oei, oei, dan hoop ik dat die maar goed afloopt voor Fortuna (en dan doel ik natuurlijk op die voetbalwedstrijd).
Het gevaar dreigt dus dat DVZ op zoek moet naar een nieuw lokaal. (Dat dreigt eigenlijk sowieso al, Fortuna staat al met één been bij de (zaterdag of zondag?)amateurs).
Ik hoop niet zaterdag, lijkt me erg, al die damfans die de zaak daar platlopen.
En als Tijn moet dammen is Fortuna al 1/3 van haar trouwe fans kwijt. :lol: :lol: :lol:
Hoop dat je tijd vrij kunt maken om er ook bij te zijn Andy. Eventueel mag dat zelfs in MVV shirt :? Om ons wedstrijdlokaal hoef je je overigens geen zorgen te maken, ook het komende seizoen spelen we gewoon in het stadion. Zorgen om Fortuna heb ik ook wel, over een paar dagen (vrijdag) weten we meer. Tijn en ik gaan dan met nog 500 andere fans naar Almere. Dat aantal fans valt dus best wel mee he :wink:
Tijn

Post by Tijn »

Inmiddels zijn er voor Macodou 27 serieuze tegenstanders aangemeld, waaronder het meerendeel van het eerste team van CEMA/De Vaste Zet. Het lijkt een pittige opgave te worden voor de Senegalees GMI. Verwacht wordt mooi weer, een goede opkomst van de pers, en vooral een heerlijke dammiddag waar deelnemers uit Sittard-Geleen, de rest van Limburg en zélfs van daarbuiten nu al zin in hebben.
We beginnen om 12:00 en ook publiek is van harte welkom in het stadion (waar -speciaal voor Andy- ook volgend jaar wedstrijden uit de leukste voetbalcompetitie gespeeld worden.)
Ook onze nieuwste aanwinst voor het eerste team zal aanwezig zijn.
Tijn

Post by Tijn »

KLOKSIMULTAAN NDIAYE GROOT SUCCES
75-jarig jubileum CEMA/De Vaste Zet voor het eerst in de spotlights

-SITTARD- Even voor de klok van vijven werden de laatste handen geschud. Macodou Ndiaye kan terugkijken op een zeer geslagde kloksimultaan tegen 28 tegenstanders uit Limburg, België en Duitsland. Een gemiddelde tegenstander van bijna 1100 rating, en dan een score behalen van 84% middels 20 overwinningen, 7 remises en 1 nederlaag.

De Senegalese grootmeester lijkt een grote gegadigde om binnen afzienbare tijd een gooi te doen naar het wereldrecord kloksimultaandammen. Op een mooie zaterdagmiddag schoof hij bijna 'op zijn gemak' naar een score ruim boven de vereiste 70%. Even leek hij zelfs de dag door te komen zonder één enkele nederlaag, maar in de langste partij van de middag moest hij toch het onderspit delven. CEMA-nieuweling Thijs van den Broek wist het maximale uit een eindspel te halen, en maakte zo meteen indruk op zijn nieuwe clubgenoten. Onder het genot van een biertje en een peukie beschouwde Macodou na: "Na 2,5 uur spelen werd het lastiger de vele varianten uit zijn hoofd te houden, maar het ging eigenlijk toch allemaal vrij gemakkelijk."
De internationaal grootmeester viel op door zijn snelle spel, iets wat niet van al zijn voorgangers gezegd kan worden. Van tijdnood was op geen enkel bord sprake. Sterker nog, toen zijn tegenstanders al puffend de 50e zet noteerden, had Macodou vaak nog een ruim kwartier op de klok. Het enige dat Macodou volgens mij nog van het wereldrecord af kan houden is zin lengte. Waar de vorige recordhouders niet gehinderd werden door een pijnlijke rug (Schwarzman, van Berkel, van den Akker en Ndjofang zijn allen relatief klein) sprak Macodou hier na afloop nog over. Iemand met een lengte van 2 meter moet veel dieper bukken om te zetten, toen ik hem dan ook in de auto naar het station bracht werd er nog enkele keren pijnlijk over zijn rug gestreken.

Later meer...

- Uitslagen op Toernooibase (hopelijk erg spoedig)
- Partijen op Toernooibase (hoop ik morgen gefixt te hebben, maar ik ben zo a-technisch dat ik ze met de hand ga invoeren :))
- Fotoverslag op deze website

Voor nu alvast: Gewonnen werd er door Thijs van den Broek. Remises werden behaald door achtereenvolgens (bordvolgorde) Brion Koullen, Martijn van Gortel, Peter Schellekens, Erwin Heunen, Gennadi Shapiro, Andy Damen en Louis Peters.

Voor meer info houd ook http://www.pldb.nl en http://www.devastezet.nl in de gaten
Tijn

Post by Tijn »

Inmiddels staan de uitslagen in Toernooibase, maar het oogt heel lelijk zo met 2 rondes.
Ik zal wel wat fout gedaan hebben, misschien kan iemand er naar kijken :)

Bedankt Piet Bouma, voor de noodzakelijke aanpassingen van mijn onkunde in Toernooibase!
Last edited by Tijn on Sat May 21, 2011 20:22, edited 1 time in total.
Tijn

Post by Tijn »

Een kort fotoverslag:

Image

Hoofdorganisator Dieter van Gortel geeft Macodou nog de laatste uitleg. De laatste klokken, die geleend werden van het Brunssum damtoernooi (http://www.brunssumdamtoernooi.nl) waren nog niet gearriveerd.

Image

Vrijwel alle deelnemers zitten klaar voor de start. Macodou denkt het nog het zijne van. Uiterst links Thijs van den Broek, hij bleef het langst zitten, en dat was niet voor niets.

Image

De organisatie besloot de hoogste gerateerde spelers bij elkaar te plaatsen. Weet iemand of dit voor voorgaande kloksimultaans ook zo was? Wij besloten zo Macodou niet lichamelijk uit te putten.

Image

Vier deelnemers die hun waarde bewezen. Van links naar rechts: Piet Kole die zorgde voor de Brunssumse klokken, Valère Hermans die volgens menigeen de zetten niet haalde maar ze toch noteerde, Clemens Crucius die enkele malen door Macodou werd genegeerd in de veronderstelling dat de partij reeds was afgelopen en pas toen Macodou plots een torentje schijven op het bord zette weer een tegenzet kreeg, en Louis Peters die met zijn remise de meest blauwe vermelding kreeg. Op de achtergrond prijkt de rookruimte en tevens oosttribune van de Trendwork Arena.

Image

Macodou flitste werkelijk uit de startblokken! Zijn tegenstanders, van links naar rechts: Nico Verjans, Frans Goossens, Eddy Janssen en Jan Schoenmakers hebben er nu nog vertrouwen in.

Image

Hongerlijden was vanmiddag niet nodig. Brasserie Fortunato (http://www.fortunato.nl) voorzag alle deelnemers van een zeer mooi buffet met soep, luxe broodjes en beleg, salades en diverse dranken. Slechts aan Macodou waren deze lekkernijen niet besteed. Op aandringen van de organisatie kwam hij de dag door op 1 koffie, 1 broodje kaas en 1 biertje. De achterstand in consumptie werd na de simultaan uiteraard goed gemaakt.

Image

Kersvers Ereklasser Thijs van den Broek maakte het de simultaangever (te) lastig. Niet alleen door sterk spel werd Macodou aan de tand gevoeld, ook door de ingewikkelde positie moest de boomlange Afrikaan meermaals een poos gebukt staan toekijken.

Image

Thijs van den Broek (met een glaasje jus) en Martijn van Gortel (met een glaasje melk) beschikken over niet alledaagse posities. Patrick Casaril (met een glas cola) lijkt de soep niet lekker te vinden, maar kijkt in werkelijkheid gewoon tegen een lastige stand aan.

Image

Rik van Velzen is er, evenals Macodou bij gaan staan. Jammer dat dit talent niet meer altijd voor het dammen kiest, want ook vandaag liet Rik zien dat hij -mits niet in tijdnood- uitstekende partijen kan spelen. Onder druk van de klok ging het vandaag, als eennalaatste, mis.

Image

Macodou vs. Thijs. Thijs zit niet op zijn plek, maar dat is niet onlogisch aangezien hij op zoek was naar twee punten. Macodou probeert er nog het beste van te maken. Het mocht helaas niet baten, maar desondanks staat hier een groot kampioen. Een score van 84% in dit deelnemersveld, daarmee werd tevreden de gang naar Brussel gemaakt.
Last edited by Tijn on Sat May 21, 2011 23:51, edited 1 time in total.
AnDa

Post by AnDa »

Tijn wrote:De organisatie besloot de hoogste gerateerde spelers bij elkaar te plaatsen. Weet iemand of dit voor voorgaande kloksimultaans ook zo was? Wij besloten zo Macodou niet lichamelijk uit te putten.
Mooie foto's Tijn, nu nog even alle partijen invoeren. :D

Ik heb een aantal weken geleden (als nevenactiviteit bij het NK) deelgenomen aan de kloksimultaan. Ook daar zaten de spelers op rating.
Bijzonder daar was trouwens dat Ben Provoost de helft van de partijen met wit speelde en de andere helft dan weer met zwart.
Ik weet niet in hoeverre dat gebruikelijk is. :?

In ieder geval complimenten voor de organisatie: het was een bijzonder leuke dammiddag!
Tijn

Post by Tijn »

Die notatiebiljetten vallen tegen Andy. Ik heb nu de helft bekeken, waarvan ik bij ene al na 14 zetten vastliep. Die van jou heb ik er eenvoudig op gekregen, net als die van mijzelf :)! We beginnen beide bedreven te worden in het pakken van puntjes van GMI's :)
Tijn

Post by Tijn »

Op twee totaal onleesbare biljetten na, is alles nu beschikbaar!
Alex

Post by Alex »

Tijn wrote:De organisatie besloot de hoogste gerateerde spelers bij elkaar te plaatsen. Weet iemand of dit voor voorgaande kloksimultaans ook zo was? Wij besloten zo Macodou niet lichamelijk uit te putten.
AnDa wrote:Ik heb een aantal weken geleden (als nevenactiviteit bij het NK) deelgenomen aan de kloksimultaan. Ook daar zaten de spelers op rating.
Bijzonder daar was trouwens dat Ben Provoost de helft van de partijen met wit speelde en de andere helft dan weer met zwart.
Ik weet niet in hoeverre dat gebruikelijk is. :?
Als ik me goed herinner, zaten de tegenstanders van Jeroen v.d. Akker zodanig op rating, dat in het midden de speler met de hoogste rating zat en zowel links als rechts hiervan liepen de ratings af.

De simultaangever mag kiezen met welke kleur hij tegen wie speelt.
Post Reply