NK Dammen algemeen

Post Reply
groenteboer
Real name: Michel Stempher

NK Dammen algemeen

Post by groenteboer »

De organisatie van het NK dammen 2011 te Wapenveld heeft me gevraagd om het volgende op het forum te plaatsen:

NK Dammen 2011 in Wapenveld

Op een schitterende locatie, in de bossen van Wapenveld ligt ECR Groot Stokkert. Een zorghotel met diverse andere faciliteiten. Op de bovenetage van het gebouw bevindt zich een ruime theaterzaal, die zich prima leent als speelzaal. De naastgelegen ruimten bieden mogelijkheden als zenuwcentrum en analyseruimte. In het gebouw zijn bovendien nog ruimten die nevenactiviteiten mogelijk maken.

Damclub Eye-T webdesign / OG Wapenveld wil het NK vooral gebruiken om de damsport te promoten en te laten zien dat het iets is voor jong en oud. Dat wordt benadrukt in de diverse nevenactiviteiten. Hieronder het voorlopige programma. U bent van 6-16 april van harte welkom in Wapenveld. Voor verdere details en achtergrondinformatie zie http://www.nkdammen2011.nl. Hier kunt u zich ook inschrijven voor de diverse activiteiten.

Woensdag 6 april:
10.30 uur Opening NK.
12.00 uur Start ronde 1
13.30 uur DAMZ toernooi Scholierenkampioenschap gemeente Heerde

Donderdag 7 april:
12.00 uur Start ronde 2

Vrijdag 8 april:
12.00 uur Start ronde 3
18.30 uur Kloksimultaan tegen Ben Provoost

Zaterdag 9 april:
09.00 uur Start ronde 4
13.30 uur PODB-cup Wapenveld (t/m aspiranten)
16.00 uur Start ronde 5
16.30 uur Jubileumviering Ons Genoegen

Zondag 10 april:
Rustdag

Maandag 11 april:
12.00 uur Start ronde 6
19.30 uur Rapid toernooi damclubs uit de regio

Dinsdag 12 april:
12.00 uur Start ronde 7

Woensdag 13 april:
12.00 uur Start ronde 8
16:30 uur Start aanschuifsimultaan tegen Jan Groenendijk
17.00 uur Demonstratie blindsimultaan Erno Prosman
19.30 uur Sponsoravond met symposium

Donderdag 14 april:
12.00 uur Start ronde 9

Vrijdag 15 april:
12.00 uur Start ronde 10
19.30 uur Sneldamtoernooi / reünie oud leden

Zaterdag 16 april:
10.00 uur Start ronde 11
11.00 uur Start simultaan tegen Ton Sijbrands
16.00 uur Prijsuitreiking + afsluiting NK 2011
AnDa

Re: NK Dammen algemeen

Post by AnDa »

groenteboer wrote:Vrijdag 8 april:
12.00 uur Start ronde 3
Ik ga vrijdag 8 en zaterdag 9 april kijken. Heb me net op de site aangemeld voor de kloksimultaan.
Alleen staat hier: 18.30 uur en op de site 19:30 uur (iets met zomertijd ofzo) :D

Wel even handig dat ik weet hoe laat ze me in het hotel kunnen verwachten!?
Heb je de enige juiste tijd? Thx!
groenteboer

Post by groenteboer »

AnDa wrote:
12.00 uur Start ronde 3
Ik ga vrijdag 8 en zaterdag 9 april kijken. Heb me net op de site aangemeld voor de kloksimultaan.
Alleen staat hier: 18.30 uur en op de site 19:30 uur (iets met zomertijd ofzo) :D

haha dat is een hele goeie. Ik zal de vraag doorspelen aan de organisatie.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
groenteboer

Post by groenteboer »

AnDa wrote:
12.00 uur Start ronde 3

19:30 uur zal de simultaan van Provoost van start gaan :wink:
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

De kans is aanwezig dat we beginnen met zes beslissingen vandaag.

De minst verrassende uitslag zien we hier:

Image

Kneus - Twiest

Ron zal hier inmiddels wel doorhebben dat er op 44-40 een Twiestje volgt. Of is dat nog remise? Edit: ja...
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Bert Zwart wrote:De kans is aanwezig dat we beginnen met zes beslissingen vandaag.

De minst verrassende uitslag zien we hier:

Image

Kneus - Twiest

Ron zal hier inmiddels wel doorhebben dat er op 44-40 een Twiestje volgt. Of is dat nog remise? Edit: ja...
Grappig, dit is de enige remise geworden.
Vijf overwinningen in aantrekkelijke partijen, wat een weelde!
Opmerkelijk dat een getergde Dolfing (eerst geen keuzeplaats voor het WK en daarna geschrapt als door de KNDB gesteund toptalent) gehakt maakt van Kees Thijssen, een strategische overwinning om U tegen te zeggen.
Heaven is no location, but a state of mind
AnDa

Post by AnDa »

Slechts één remise vandaag! Een fraai begin!
Overigens is die slotstand (natuurlijk) een plusje waard (staat op de site dat daarmee gespeeld wordt).
Maar zie die nergens terug??? Twiest heeft die toch wel geclaimd, toch...?
groenteboer

Post by groenteboer »

AnDa wrote:Slechts één remise vandaag! Een fraai begin!
Overigens is die slotstand (natuurlijk) een plusje waard (staat op de site dat daarmee gespeeld wordt).
Maar zie die nergens terug??? Twiest heeft die toch wel geclaimd, toch...?
Twiest was vergeten dat ie een plusje kon opeisen. De spelers zijn dus een gewone remise overeengekomen.
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Tsja... had de regels verkeerd geinterpreteerd; onder het motto "ik haal sowieso een extra dam en dan is nog 5 zinloze zetten doen niet meer nodig"....

Maar goed; remise ben ik ook meer dan tevreden mee natuurlijk!
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Image

Wit: Martin Dolfing - Zwart: Kees Thijssen

In de diagramstand heeft niemand voordeel. Dat verandert snel.
39. 34-30(!), 18-23?;

Het lijkt dat de vijfvoudig Nederlands kampioen wat scherpte mist. Goed speelbaar was hier (19-23), onbevreesd voor 29-24. Zwart staat dan na het dubbeloffer (26-31!) 37x26 (14-20) 25x14 (23-29) prima. Na (19-23) hoeft zwart ook de afwikkeling 30-24 (23x34) 33-28 (22x33) 37-31 (26x37) 42x13 allerminst te vrezen. Na (33-39) zijn alle kansen immers aan hem.

40. 29x18, 22x13; 41. 30-24!, 19x30; 42. 35x24, 14-19?; Nu gaat zwart zelfs verliezen. Misschien zag Kees de variant (17-22) 49-43 (3-9 gedw.) 43-38 (13-18 gedw.) 24-20 (15x24) 33-28 (22x33) 38x20 niet zitten. Inderdaad dreigt wit dan met 37-31 terwijl zwart op zijn zachtst gezegd ook rekening moet houden met 20-15, 25-20, 15-10 met doorbraak. Zwart kan echter alle verliesgevaar afwenden door (26-31!) 37x26 (9-13) 20x9 (13x4) te spelen en met een volle schijf meer moet wit remise maken. Een scherpe Kees Thijssen had dit offer toch niet gemist.

43. 49-43!, 19x30; 44. 25x34, 17-22; 45. 43-38, 11-17(?); Versnelt het onafwendbare einde. 46. 34-29! en zwart gaf het al op. 33-28 dreigt en na (17-21) 29-23 heeft zwart te veel problemen.

Een razend knappe zege van Dolfing die twee op het oog kleine fouten wist af te straffen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
groenteboer

Post by groenteboer »

Edwin Twiest wrote:Tsja... had de regels verkeerd geinterpreteerd; onder het motto "ik haal sowieso een extra dam en dan is nog 5 zinloze zetten doen niet meer nodig"....

Als je het zo interpreteerde had je weldegelijk een plusje :!:

Op het moment dat jullie remise overeenkwamen was de schijf nog geen dam!! (dus 1 dam + 2 schijven vs 1 schijf = 4-1 = plusremise)
AnDa

Post by AnDa »

groenteboer wrote:
Edwin Twiest wrote:Tsja... had de regels verkeerd geinterpreteerd; onder het motto "ik haal sowieso een extra dam en dan is nog 5 zinloze zetten doen niet meer nodig"....

Op het moment dat jullie remise overeenkwamen was de schijf nog geen dam!! (dus 1 dam + 2 schijven vs 1 schijf = 4-1 = plusremise)
Overigens zegt de toernooisite:
"Een plus-/minremise kan ook tot stand komen wanneer de spelers dit – nadat er door beiden minimaal 40 zetten gespeeld zijn – overeenkomen."
M.a.w. er hoeft dus nog geen voordeelremise op het bord te staan. Als jij in een stand die nog geen voordeelremise is, maar dat wel gaat worden een plus-remise aanbied en je tegenstander vindt dat OK, dan is het dus ook 1+ - 1-.
groenteboer

Post by groenteboer »

AnDa wrote:
groenteboer wrote:

Overigens zegt de toernooisite:
"Een plus-/minremise kan ook tot stand komen wanneer de spelers dit – nadat er door beiden minimaal 40 zetten gespeeld zijn – overeenkomen."
M.a.w. er hoeft dus nog geen voordeelremise op het bord te staan. Als jij in een stand die nog geen voordeelremise is, maar dat wel gaat worden een plus-remise aanbied en je tegenstander vindt dat OK, dan is het dus ook 1+ - 1-.
Dat is een andere casus he. In dit geval werd een normale remise overeengekomen. Maar aangezien de concrete stand op het bord een verschil van drie schijven is, zou je (m.i. correct) kunnen kunnen interpreteren dat een remise dan automatisch omgezet wordt in het plusje.
Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen »

Ik vind de regels omtrent de plusjes en minnetjes uiterst vaag.

In de halve finale van het NK Aspiranten 2007 speeld ik tegen Sjoerd ten Brinke. We hadden een stand op het bord die bij goed spel van beiden een normale remise zou worden. Echter, ik vertrouwde mijn stand niet helemaal (onterecht, dat wel) en besloot een minremise voor mij aan te bieden (we hadden inmiddels meer dan 40 zetten gespeeld). Had voor mij verder toch geen gevolgen.

De arbiter kon het echter niet met onze uitslag vinden. Hij oordeelde dat er een plusremise op het bord moest staan, dus was het een gewone remise. Sjoerd ging, natuurlijk terecht, daar tegenin. Immers: we hadden een +-remise afgesproken, geen normale. Maar: de partij was inmiddels afgelopen, dus we konden natuurlijk ook niet verder gaan spelen.

De arbiter besloot met de KNDB te bellen. Deze oordeelde dat het inderdaad een gewone remise moest zijn. En dat terwijl er nergens in de regelementen stond dat je een +-remise alleen mag overeenkomen als het ook daadwerkelijk een +-remise gaat worden. Belachelijk. Sjoerd won uiteindelijk, ook wel tot mijn vreugde, de barrage.

Inmiddels zijn deze regels geloof ik weer veranderd.
Post Reply