Provinciale kampioenschappen jeugd

Gerben van Steenbergen
Real name: Gerben van Steenbergen

Re: Provinciale kampioenschappen jeugd

Post by Gerben van Steenbergen »

kneeltje wrote:Gerben,

Jullie inschrijfkosten (8 x €50,-) bedragen ongeveer 1/3 gedeelte van alle werkelijke kosten. Overnachting voor €27,50 per persoon is alleen mogelijk bij gastgezinnen, en daarin loopt de animo behoorlijk terug (mede door het teruglopend ledenaantal) De stelling dat de gemeente zou moeten bijbetalen voor dit soort toernooien is goedbedoeld, maar theoretisch. Weinig gemeenten trekken hiervoor de portemonnee. Drie halve finales en een finale kosten ongeveer €3500,-. En dit is slechts voor 24 aspiranten.... Ook hebben we nog de junioren en de meiden. Begrijp je dat je deze kosten niet zomaar toe kan rekenen aan "de KNDB".

Wat je zegt over het verschillende tijdsverbruik in de HF ten opzichte van de finale klopt. We hadden de keus tussen ook de finales met dit speeltempo spelen of het speeltempo in de finale gelijkstellen aan het internationale speeltempo. We hebben gekozen voor de laatste optie, en daarom ook gekozen voor Fischer in de halve finales. Dus: plaats je voor de finale, en dan zul je weer een prachtige damweek met voldoende tijd hebben :D

Cees
Dank voor de snelle reactie, nog 1 noot op je post: het is vandaag voor het eerst dat ik hoor dat het mede door bezuinigingen is. Er is mij altijd voorgelicht dat het ging om uitbreiding van de mensen die mee kunnen doen. Ik heb hier een oude "Het Damspel" liggen waarin staat dat dit gekozen is omdat talenten anders niet kunnen doorbreken omdat ze in de desbetreffende provincie te weinig leden hebben.

Nu we het toch over het ledenaantal hebben, wil je dat vergroten, moet je toch echt
jeugd gaan winnen. Immers wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Is dan juist niet slim in te inversteren in de HF?
kneeltje

Post by kneeltje »

In het kort komt het plan neer op dat we:
1. geld vrijmaken voor ledenwervende activiteiten (individueel schooldamkampioenschap en DamZ dag en meer)
2.meer deelnemers mee willen late doen aan de HF (Je zal maar in Limburg wonen, een talentvol pupil zijn maar altijd Jitse Slump voor je moeten dulden)
3. Meisjes de mogelijkheid geven om mee te doen met de algemene kampioenschappen.
4. Een poging wagen om onze toernooien beter te verkopen aan de buitenwereld (een HF oude vorm waarbij 4 borden in een klein bedompt zaaltje stonden spreekt voor de buitenwereld niet aan) Daarom organiseren we de HF nieuwe vorm gezamelijk. Daarmee wordt bedoeld dat de HF junioren algemeen, HF aspiranten meisjes, HF pupillen algemeen gelijktijdig in 1 gebouw/zaal worden georganiseerd. De zaal zit dan vol, er is veel publiek en de buitenwereld is ons inziens positiever over onze opzet dan voorheen.
mikkeltje

Post by mikkeltje »

kneeltje wrote:In het kort komt het plan neer op dat we:
1. geld vrijmaken voor ledenwervende activiteiten (individueel schooldamkampioenschap en DamZ dag en meer)
2.meer deelnemers mee willen late doen aan de HF (Je zal maar in Limburg wonen, een talentvol pupil zijn maar altijd Jitse Slump voor je moeten dulden)
3. Meisjes de mogelijkheid geven om mee te doen met de algemene kampioenschappen.
4. Een poging wagen om onze toernooien beter te verkopen aan de buitenwereld (een HF oude vorm waarbij 4 borden in een klein bedompt zaaltje stonden spreekt voor de buitenwereld niet aan) Daarom organiseren we de HF nieuwe vorm gezamelijk. Daarmee wordt bedoeld dat de HF junioren algemeen, HF aspiranten meisjes, HF pupillen algemeen gelijktijdig in 1 gebouw/zaal worden georganiseerd. De zaal zit dan vol, er is veel publiek en de buitenwereld is ons inziens positiever over onze opzet dan voorheen.
Waar het hier, en op het hele forum, om gaat is de achteruitgang van het dammen.

Nu is de jeugd ook al de klos. Wat was ook alweer de basis van het KNDB beleidsplan?

Met veel plezier heb ik (in dit jaar finaal) gezien hoe de Nederlandse jeugd, in een kleine 20 jaar, de voormalige SU-scholen (en die zijn in sommige republieken niet anders dan toen) jaar op jaar meer aan gort speelde.

Ik zou zeggen, niks in de prof spelers! Alles in de onderlaag, laat de profs voor zichzelf zorgen!

Een sport promoten onder de jeugd doe je niet met de sport zelf (die interesse is er wel, en concurreert met andere interesses), dat doe je met nevenactiviteiten, damweken en zomertoernooien.

Succes met de Armoe...
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

mikkeltje wrote:
Waar het hier, en op het hele forum, om gaat is de achteruitgang van het dammen.

Nu is de jeugd ook al de klos. Wat was ook alweer de basis van het KNDB beleidsplan?

Met veel plezier heb ik (in dit jaar finaal) gezien hoe de Nederlandse jeugd, in een kleine 20 jaar, de voormalige SU-scholen (en die zijn in sommige republieken niet anders dan toen) jaar op jaar meer aan gort speelde.

Ik zou zeggen, niks in de prof spelers! Alles in de onderlaag, laat de profs voor zichzelf zorgen!

Een sport promoten onder de jeugd doe je niet met de sport zelf (die interesse is er wel, en concurreert met andere interesses), dat doe je met nevenactiviteiten, damweken en zomertoernooien.

Succes met de Armoe...
De KNDB maakt in het financiële plaatje niks duidelijk over de bijdrage aan topsport. Er staat wel een percentage van boven de 50% op de hele begroting genoemd, maar niet duidelijk is welk aandeel de NOC*NSF hierin heeft dus ook niet welk aandeel de KNDB zelf erin heeft.

Het is dus niet zo makkelijk om te stellen dat er geen geld meer moet naar de profspelers, want het is niet duidelijk over welk bedrag we het nu hebben...

Voor de rest een prima stuk!
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Inderdaad pure armoede!
Geld vrijmaken doe je door meer geld binnen te halen, niet door te beknibbelen op datgene waar je voor staat en wat je kerntaak zou moeten zijn, namelijk de jeugd enthousiasmeren voor de damsport. Waarom denk je dat we bij WSDV een goed lopende jeugdafdeling hebben? Omdat we o.a. al jaren met een grote club naar Brunssum gaan. Dammen, maar ook gezelligheid, nevenactiviteiten en het opbouwen van vriendschappen spelen daarbij een centrale rol en zorgen voor een bindende factor.
Centraliseren is een heel slecht idee. Kinderen zitten niet te wachten op een lange reis om één zaterdag te kunnen spelen. Het door Kneeltje medegeorganiseerde NK Clubteams was een prachtig voorbeeld van hoe het dus niet moet. Grote zaal dat wel, maar zeer slechte verlichting en geluidsinstallatie en minder deelname dan ooit. En de junioren moesten alsnog in een klein bedompt zaaltje. En pers en cameraploegen heb ik ook niet gezien. Ik neem aan dat de Rijnsburger met een special over het toernooi is uitgekomen, Cees?
Een getrapte opbouw met eerst finales per provincie, dan halve finales en dan pas een finale met de beste spelers of teams werkt veel beter en leidt tot veel minder verplaatsingen en minder kosten. En minder frustraties bij de kinderen. Spelen tegen één Jitse Slump in Roermond is toch prettiger dan tegen 10 Jitse Slumps in Harderwijk. In Limburg heb je nog kans op een bekertje. Bij een halve finale van Nederland in Gelderland kun je met een handvol punten na afloop chagrijnig de lange thuisreis gaan ondernemen.
Bovendien beschikken damclubs in Nederland niet over grote zalen en mijns inziens is het huren van dat soort zalen weggegooid geld, dat beter in provinciale en regionale halve finales kan worden gestoken.
De jeugdcommissie der KNDB heeft wat Ceauşescu-achtige trekjes. die kwam in de tachtiger jaren met het bizarre idee waarbij het platteland en de plattelandsdorpen moesten verdwijnen. De oude dorpen moesten worden vernietigd en opgaan in agrarische centra. We weten allemaal hoe het met de arme man is afgelopen.
Ik heb trouwens nog niets gehoord over waar de megalomane HFs gaan plaatsvinden. Problemen met het vinden van geschikte locaties?
En dan het verkopen aan de buitenwereld. Ik kan je verzekeren dat het binnenhalen van een sponsor, het overtuigen van de gemeente om financieel bij te dragen en het zorgen voor publiciteit beter gaat op lokaal niveau dan op regionaal of landelijk niveau. Hoeveel sponsors hebben jullie al voor de HFs en welke gemeente gaat er geld in stoppen? Het geld van de Gemeente Wageningen dat in talloze HFs Junioren, Aspiranten en Finales Welpen werd gestopt gaat nu in ieder geval niet meer in de damsport.
Heeft de bondsraad weer eens zitten slapen of is het te lang geleden dat de oude mannen een jeugdlid hebben gezien dan wel gesproken?
Veel succes met de organisatie van de HFs. Graag na afloop een degelijke inhoudelijke en financiële evaluatie, zodat we weloverwogen beslissingen kunnen nemen om de jeugd voor het dammen te behouden. Beter ten halve gekeerd .....
Alex

Post by Alex »

WSDVRules wrote: Ik heb trouwens nog niets gehoord over waar de megalomane HFs gaan plaatsvinden. Problemen met het vinden van geschikte locaties?
Er zullen een HF welpen, pupillenmeisjes en aspiranten plaatshebben bij DC Den Haag.

Ik denk overigens dat teamkampioenschappen hun langste tijd hebben gehad, zie ook de deelname aan het NK Clubteams. Bij de voormalige WHDB werden al jaren geen provinciale teamkampioenschappen, omdat of de animo er niet was of omdat clubs geen 4 spelers van 1 categorie hadden.
Individueel heeft wat mij betreft de toekomst, misschien ook wel bij schooldammen.
kneeltje

Post by kneeltje »

Waarom denk je dat we bij WSDV een goed lopende jeugdafdeling hebben? Omdat we o.a. al jaren met een grote club naar Brunssum gaan. Dammen, maar ook gezelligheid, nevenactiviteiten en het opbouwen van vriendschappen spelen daarbij een centrale rol en zorgen voor een bindende factor.
Het beleid van een lokale vereniging vergelijken met een landelijke bond is appels met peren vergelijken, Hans.

Weinig mensen hebben door dat door de open inschrijving de bijdrage van provinciale bonden is vervallen en er een substantieel bedrag per provincie vrijkomst om te steken in deze lokale initiatieven. Wat kan een landelijke bond nog meer doen dan dit en proberen zoveel mogelijk kader te enthiousiasmeren en helpen daar waar om hulp gevraagd wordt?
Het door Kneeltje medegeorganiseerde NK Clubteams was een prachtig voorbeeld van hoe het dus niet moet. Grote zaal dat wel, maar zeer slechte verlichting en geluidsinstallatie en minder deelname dan ooit. En de junioren moesten alsnog in een klein bedompt zaaltje. En pers en cameraploegen heb ik ook niet gezien. Ik neem aan dat de Rijnsburger met een special over het toernooi is uitgekomen, Cees?
Als de dag ervoor een weeralarm is afgekondigd, en half Nederland na urenlange vertraging op zijn plaats van aankomst terechtkomt valt mij het aantal deelnemers nog wel mee. Kijk de ledenlijsten eens na en schrik niet hoe slecht het gaat met het dammen. Er zijn vreselijk weinig verenigingen die een team op de been kunnen brengen. Ja, de KNDB heeft jarenlang te weinig gedaan om deze ledenterugloop het hoofd te bieden. Maar zoals jij nu te werk gaat is wel erg flauw. Er zijn nu een aantal personen die hun nek uitsteken. Voordat we daadwerkelijk tot uitvoering van de plannen overgaan (de eerste hf nieuwe stijl moet nog gespeeld worden) al zeggen dat het niets is vind ik persoonlijk makkelijk. En dat we daarbij vergeleken worden met een voormalige Oosteuropese dictator is ronduit stuitend. We zijn vele uren in de week belangeloos bezig, en verdienen deze aantijgingen zeker niet.
Een getrapte opbouw met eerst finales per provincie, dan halve finales en dan pas een finale met de beste spelers of teams werkt veel beter en leidt tot veel minder verplaatsingen en minder kosten. En minder frustraties bij de kinderen. Spelen tegen één Jitse Slump in Roermond is toch prettiger dan tegen 10 Jitse Slumps in Harderwijk. In Limburg heb je nog kans op een bekertje
Betse Hans, je leeft in het verleden. Dit is inderdaad de beste opbouw, maar niet meer realistisch.Als we weer duizenden jeugdleden hebben in Nederland ben ik de eerste die zich hard zal maken dit systeem weer in te voeren. We hebben een onderzoekje gedaan: In de oude vorm plaatst 50% (!) van de deelnemers aan de provinciale kampioenschappen zich voor de HF van Nederland. Toch vallen er daar regelmatig kanshebbers jaarlijks buiten de boot vanwege het verouderde systeem van toelating aan de HF's.
Ik heb trouwens nog niets gehoord over waar de megalomane HFs gaan plaatsvinden. Problemen met het vinden van geschikte locaties?
In tegenstelling tot vorig jaar zijn we nu zo goed als rond. Het wachten is op de laatste bevestiging en we hopen zsm de lokaties bekend te kunnen maken.

Om aan te geven hoe slecht het ging met de provinciale kampioenschappen hier een overzichtje van het aantal deelnemers bij de welpen en pupillen van vorig jaar. Dit is onze toekomst, maar ik vrees met grote vreze!
Noord Holland 4 welpen, 7 pupillen
ZHZ 6 welpen 7 pupillen
Midden Holland 7 welpen 11 pupillen
west holland 1 welp 7 pupillen
Groningen 8 welpen 8 pupillen
Friesland 4 welpen 11 pupillen
Overijssel 8 welpen 24 pupillen
Gelderland 25 welpen 22 pupillen (finales)
Noord Brabant 6 welpen 6 pupillen
Limburg 0 welpen 5 pupillen
zeeland 1 welp 7 pupillen
Drenthe geen opgave
Utrecht 15 welpen 17 pupillen
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Het beleid van een lokale vereniging vergelijken met een landelijke bond is appels met peren vergelijken, Hans.
Weet je wat het probleem is Cees, jullie beleid is het beleid van een lokale vereniging maar dan op nationaal niveau. Daar gaat het fout. De jeugd die niet de top zal bereiken heeft geen behoefte aan megalomane festijnen, maar wil met vrienden een potje dammen waarvoor ze niet uren in de auto hoeven te zitten. Jullie beleid ondermijnt het dammen op regionaal/provinciaal niveau. Steek in godsnaam niet je geld in grote happenings, maar facilitier levensvatbare jeugdafdelingen op clubniveau.
En zoals gezegd laat ik me graag overtuigen van jullie gelijk, maar dan wel laten zien dat je meer kinderen aan het dammen hebt gekregen en meer media aandacht hebt gescoord. En natuurlijk mag een financiële paragraaf niet ontbreken.
En verder moet je niet de hele tijd schermen met dat "vele uren belangeloos bezig zijn", dat zijn we allemaal.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

WSDVRules wrote:
Weet je wat het probleem is Cees, jullie beleid is het beleid van een lokale vereniging maar dan op nationaal niveau. Daar gaat het fout. De jeugd die niet de top zal bereiken heeft geen behoefte aan megalomane festijnen, maar wil met vrienden een potje dammen waarvoor ze niet uren in de auto hoeven te zitten. Jullie beleid ondermijnt het dammen op regionaal/provinciaal niveau. Steek in godsnaam niet je geld in grote happenings, maar facilitier levensvatbare jeugdafdelingen op clubniveau.
En zoals gezegd laat ik me graag overtuigen van jullie gelijk, maar dan wel laten zien dat je meer kinderen aan het dammen hebt gekregen en meer media aandacht hebt gescoord. En natuurlijk mag een financiële paragraaf niet ontbreken.
En verder moet je niet de hele tijd schermen met dat "vele uren belangeloos bezig zijn", dat zijn we allemaal.
Als lezer van dit Forum vraag ik me af of de discussie zo ook tot goeie resultaten leidt. Je proeft overduidelijk de betrokkenheid van de deelnemers die op het forum standpunten wisselen en anderen proberen te overtuigen. Als leek op het terrein van jeugddammen, maar wel lid van de bondsraad, kan ik dit niet helemaal op waarde schatten.
Wat mij regelmatig aanspreekt is dat het bij het jeugddammen niet alleen om het spelletje gaat (en hoeveel halen er nu echt de top) maar ook om sportvriendschappen en gemeenschappelijk plezierige dagen met elkaar te hebben. Ik neig dan ook om eerst de damvereniging als basis te nemen bij de ontwikkeling en de opbouw van het jeugddammen. Eerst daar op orde en daarna (of misschien daarnaast) op regionaal en provinciaal niveau. Is het niet mogelijk om een bondig stuk te produceren met een aantal varianten om het jeugddammen meer leven in te blazen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
WSDVRules

Post by WSDVRules »

[quote="Frans de Jonge
Als lezer van dit Forum vraag ik me af of de discussie zo ook tot goeie resultaten leidt. Je proeft overduidelijk de betrokkenheid van de deelnemers die op het forum standpunten wisselen en anderen proberen te overtuigen. Als leek op het terrein van jeugddammen, maar wel lid van de bondsraad, kan ik dit niet helemaal op waarde schatten.
Wat mij regelmatig aanspreekt is dat het bij het jeugddammen niet alleen om het spelletje gaat (en hoeveel halen er nu echt de top) maar ook om sportvriendschappen en gemeenschappelijk plezierige dagen met elkaar te hebben. Ik neig dan ook om eerst de damvereniging als basis te nemen bij de ontwikkeling en de opbouw van het jeugddammen. Eerst daar op orde en daarna (of misschien daarnaast) op regionaal en provinciaal niveau. Is het niet mogelijk om een bondig stuk te produceren met een aantal varianten om het jeugddammen meer leven in te blazen.
[/quote]

Helemaal mee eens. Een huis bouw je van onderop, je begint niet met de nok. Kijk even mee met het plaatje van WSDV. Sinds middenjaren zestig schommelt het aantal senioren tussen de 30 en 40. Het aantal jeugdleden kwam tot middenjaren negentig nooit echt boven de 10 uit. In 1994 is een beleidsnota geschreven en is met een aantal gedreven mensen begonnen met de bouw van het WSDV (jeugd)huis. Dat resulteerde in 10-20 jeugdleden in de periode tot beginjaren 0. Na nog een impuls (o.a. de damschool, het schooldammen en deelname aan meerdaagse zomertoernooien) ligt het aantal jeugdleden sinds 2005 tussen de 20 en 30. In WSDV 1 spelen 2 jeugdleden, WSDV 3 herbergt 9 jeugdleden en WSDV 4 speelt met 3 jeugdleden in de Nationale Competitie. Bij jeugdwedstrijden worden de successen aaneengeregen zowel op nationaal als internationaal niveau. WSDV jeugdspeler Denise van Dam is genomineerd voor Sporttalent 2010 van de Gemeente Wageningen, de pupillenploeg voor Sportploeg van het afgelopen jaar en tweevoudig Europees Kampioen Jan Groenendijk zal apart worden gehuldigd tijdens het Jaarlijkse Sportcafe van de Gemeente Wageningen. Toptrainer Johan Krajenbrink zal sportminnend Wageningen toespreken over het geheim van de topdammer. Voor een goede PR heb je geen megafestijn nodig, maar aansprekende resultaten van lokale sporters.
Het geheim? Een goede beleidsnota en een clubje kader. Echt ingewikkeld is het niet, het kost natuurlijk wel bergen tijd.
Image
kneeltje

Post by kneeltje »

WSDV is een vereniging waar het recreatief en prestatief prima verloopt. Maar hoeveel van deze verenigingen zijn er? Met de verkorte kadercursus, inzetten van regiocoordinatoren, benaderen van alle verenigingen in Nederland heeft de KNDB in de afgelopen jaren getracht de verenigingen een handvat te geven om ook aan de slag te gaan. Het resultaat was echter bedroevend.

Wat we nu doen is dezelfde verenigingen middelen verschaffen (financieel en door ruimte op de damkalender te genereren) zodat alle barrieres omver geworpen worden. Ook zijn er initiatieven om de basis (schoolkinderen) eerder in aanraking te doen komen met het damspel. Verenigingen en regionale bonden kunnen hier van profiteren! Maar we moeten het wel samen doen!
De jeugd die niet de top zal bereiken heeft geen behoefte aan megalomane festijnen, maar wil met vrienden een potje dammen waarvoor ze niet uren in de auto hoeven te zitten
Als we het gezamelijk aanpakken komen er meer activiteiten gericht op breedtesport op lokaal niveau. De jeugdcommissie heeft door de hervormingen middelen vrijgemaakt om die activiteiten uit te voeren. Hiervoor hoeven ze dus niet uren in de auto te zitten.
Steek in godsnaam niet je geld in grote happenings
[/quote]
Door HF's te combineren op 1 plek verdienen we juist geld dat voor de breedtesport gebruikt kan worden. 1 grote zaal afhuren kost minder dan 3 kleine!
Last edited by kneeltje on Sun Jan 02, 2011 15:03, edited 1 time in total.
kneeltje

Post by kneeltje »

het stukje tussen de 2 quotes is een opmerking van mij: het lukt me niet om dit er tussen vandaan te halen
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Er staat een '/quote]' in de tekst, daar ontbreekt een beginnende [.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
kneeltje

Post by kneeltje »

thnx! ik heb het veranderd
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Inmiddels zijn reeds een aantal provinciale jeugdkampioenschappen gespeeld of reeds begonnen. Tijd voor een tussenbalans. Een snelle berekening laat zien dat de animo van de jeugd (of de mogelijkheid) om deel te nemen aan provinciale kampioenschappen met bijna 50% is afgenomen. Op 310 deelnames vorig jaar tel ik er nu 152. Alleen in de provincie Friesland zien we een toename van het aantal deelnemers. Maar ja het Fries Kampioenschap is natuurlijk een echt kampioenschap!
Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn (worden) in de provincies Brabant, Limburg, Zeeland en Groningen geen jeugdkampioenschappen gespeeld (als het anders is dan hoor ik het graag en dan kan het ook geen kwaad om de agenda's op de provinciale websites even bij te werken). Al met al kom ik tot de conclusie dat het vrijgekomen kader zich in ieder geval niet op de organisatie van provinciale kampioenschappen heeft gestort.
Definitieve cijfers volgen na het Gelderse Pupillenkampioenschap van 26 februari.
Post Reply