Waarom denk je dat we bij WSDV een goed lopende jeugdafdeling hebben? Omdat we o.a. al jaren met een grote club naar Brunssum gaan. Dammen, maar ook gezelligheid, nevenactiviteiten en het opbouwen van vriendschappen spelen daarbij een centrale rol en zorgen voor een bindende factor.
Het beleid van een lokale vereniging vergelijken met een landelijke bond is appels met peren vergelijken, Hans.
Weinig mensen hebben door dat door de open inschrijving de bijdrage van provinciale bonden is vervallen en er een substantieel bedrag per provincie vrijkomst om te steken in deze lokale initiatieven. Wat kan een landelijke bond nog meer doen dan dit en proberen zoveel mogelijk kader te enthiousiasmeren en helpen daar waar om hulp gevraagd wordt?
Het door Kneeltje medegeorganiseerde NK Clubteams was een prachtig voorbeeld van hoe het dus niet moet. Grote zaal dat wel, maar zeer slechte verlichting en geluidsinstallatie en minder deelname dan ooit. En de junioren moesten alsnog in een klein bedompt zaaltje. En pers en cameraploegen heb ik ook niet gezien. Ik neem aan dat de Rijnsburger met een special over het toernooi is uitgekomen, Cees?
Als de dag ervoor een weeralarm is afgekondigd, en half Nederland na urenlange vertraging op zijn plaats van aankomst terechtkomt valt mij het aantal deelnemers nog wel mee. Kijk de ledenlijsten eens na en schrik niet hoe slecht het gaat met het dammen. Er zijn vreselijk weinig verenigingen die een team op de been kunnen brengen. Ja, de KNDB heeft jarenlang te weinig gedaan om deze ledenterugloop het hoofd te bieden. Maar zoals jij nu te werk gaat is wel erg flauw. Er zijn nu een aantal personen die hun nek uitsteken. Voordat we daadwerkelijk tot uitvoering van de plannen overgaan (de eerste hf nieuwe stijl moet nog gespeeld worden) al zeggen dat het niets is vind ik persoonlijk makkelijk. En dat we daarbij vergeleken worden met een voormalige Oosteuropese dictator is ronduit stuitend. We zijn vele uren in de week belangeloos bezig, en verdienen deze aantijgingen zeker niet.
Een getrapte opbouw met eerst finales per provincie, dan halve finales en dan pas een finale met de beste spelers of teams werkt veel beter en leidt tot veel minder verplaatsingen en minder kosten. En minder frustraties bij de kinderen. Spelen tegen één Jitse Slump in Roermond is toch prettiger dan tegen 10 Jitse Slumps in Harderwijk. In Limburg heb je nog kans op een bekertje
Betse Hans, je leeft in het verleden. Dit is inderdaad de beste opbouw, maar niet meer realistisch.Als we weer duizenden jeugdleden hebben in Nederland ben ik de eerste die zich hard zal maken dit systeem weer in te voeren. We hebben een onderzoekje gedaan: In de oude vorm plaatst 50% (!) van de deelnemers aan de provinciale kampioenschappen zich voor de HF van Nederland. Toch vallen er daar regelmatig kanshebbers jaarlijks buiten de boot vanwege het verouderde systeem van toelating aan de HF's.
Ik heb trouwens nog niets gehoord over waar de megalomane HFs gaan plaatsvinden. Problemen met het vinden van geschikte locaties?
In tegenstelling tot vorig jaar zijn we nu zo goed als rond. Het wachten is op de laatste bevestiging en we hopen zsm de lokaties bekend te kunnen maken.
Om aan te geven hoe slecht het ging met de provinciale kampioenschappen hier een overzichtje van het aantal deelnemers bij de welpen en pupillen van vorig jaar. Dit is onze toekomst, maar ik vrees met grote vreze!
Noord Holland 4 welpen, 7 pupillen
ZHZ 6 welpen 7 pupillen
Midden Holland 7 welpen 11 pupillen
west holland 1 welp 7 pupillen
Groningen 8 welpen 8 pupillen
Friesland 4 welpen 11 pupillen
Overijssel 8 welpen 24 pupillen
Gelderland 25 welpen 22 pupillen (finales)
Noord Brabant 6 welpen 6 pupillen
Limburg 0 welpen 5 pupillen
zeeland 1 welp 7 pupillen
Drenthe geen opgave
Utrecht 15 welpen 17 pupillen