WR Simultaandammen Jos Stokkel 6 november 2010

Post Reply
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Re: WR Simultaandammen Jos Stokkel 6 november 2010

Post by Damkoningin »

groenteboer wrote:
Voor mij is het enige probleem nog vervoer. Het zou jammer zijn dat het al om 4.00 uur in de nacht klaar is en dat ik dan enkele uren moet wachten op een eerste trein. Inderdaad een prima idee om wat studieboeken mee te nemen vanwege een tentamenweek de week na de simultaan :wink:

Even wat anders: er moeten nog wel veel deelnemers komen natuurlijk! Er staan er nu 96 op de lijst. Wel vervelend is dat er ook net een PODB-Cup (de PODB-cup is een reeks eedagstoernooien die via een puntensysteem met elkaar in verband staat) in Heino is, dus enkele potentiële jeugdspelers uit Overijssel zullen niet naar de simultaan gaan :( Juist deze doelgroep zou in grote getale naar de simultaan moeten komen, maar het is helaas niet anders.
Ze hadden al gevraagd aan de jeugdleider van de PODB of het eventueel mogelijk was om de PODB - cup te verzetten, maar dat bleek niet te kunnen.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Damkoningin wrote:
groenteboer wrote:
Voor mij is het enige probleem nog vervoer. Het zou jammer zijn dat het al om 4.00 uur in de nacht klaar is en dat ik dan enkele uren moet wachten op een eerste trein. Inderdaad een prima idee om wat studieboeken mee te nemen vanwege een tentamenweek de week na de simultaan :wink:

Even wat anders: er moeten nog wel veel deelnemers komen natuurlijk! Er staan er nu 96 op de lijst. Wel vervelend is dat er ook net een PODB-Cup (de PODB-cup is een reeks eedagstoernooien die via een puntensysteem met elkaar in verband staat) in Heino is, dus enkele potentiële jeugdspelers uit Overijssel zullen niet naar de simultaan gaan :( Juist deze doelgroep zou in grote getale naar de simultaan moeten komen, maar het is helaas niet anders.
Ze hadden al gevraagd aan de jeugdleider van de PODB of het eventueel mogelijk was om de PODB - cup te verzetten, maar dat bleek niet te kunnen.
Jammer dat bij zo’n nationale happening de damkalender niet vrijgehouden/vrijgemaakt kan worden.
Op de KNDB kalender staat al het volgende:

Damdag Elen en Rhaan, ook nog in Overijssel (kan die niet verplaatst worden?)
Bondsraadsvergadering (ook op een andere datum houden?)
Selectiedag centrale jeugdtrainingen (houden in Hengelo, opgaven tussendoor maken en gespeelde partij ook in beoordeling meenemen?)

Er dienen volgens voorwaarden van de FMJD 70% leden van de nationale bond aan de simultaan mee te doen. Dat zijn er nogal wat.
Kom op KNDB en PODB leg alle andere damactiviteiten stil!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Alex

Post by Alex »

Misschien was een wat meer centraal gelegen plaats handiger geweest, nu heeft het zowat in Duitsland plaats.. Het aantal deelnemers uit het Westen (1 daarvan is trouwens Gerard Peroti en niet Gerri) is dan ook logischerwijs op 1 hand te tellen. Ik denk dat er vanuit dit Westen niet veel deelnemers bij zullen komen.
Damkoningin

Post by Damkoningin »

Alex wrote:Misschien was een wat meer centraal gelegen plaats handiger geweest, nu heeft het zowat in Duitsland plaats.. Het aantal deelnemers uit het Westen (1 daarvan is trouwens Gerard Peroti en niet Gerri) is dan ook logischerwijs op 1 hand te tellen. Ik denk dat er vanuit dit Westen niet veel deelnemers bij zullen komen.
Hoezo een centraal gelegen plaats? Orfam Telecom Hengelo organiseert het, ik zou ook net als hun in Hengelo zelf blijven.
Had het raar gevonden als ze totaal ergens anders heen gingen.

En wat betreft de deelnemers, je wilt meedoen of niet. Ik denk niet dat het aan de plaats ligt waar het gehouden wordt. Het is namelijk erg goed bereikbaar met openbaar vervoer / eigen vervoer.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

Alex

Post by Alex »

Damkoningin wrote:
Alex wrote:Misschien was een wat meer centraal gelegen plaats handiger geweest, nu heeft het zowat in Duitsland plaats.. Het aantal deelnemers uit het Westen (1 daarvan is trouwens Gerard Peroti en niet Gerri) is dan ook logischerwijs op 1 hand te tellen. Ik denk dat er vanuit dit Westen niet veel deelnemers bij zullen komen.
Hoezo een centraal gelegen plaats? Orfam Telecom Hengelo organiseert het, ik zou ook net als hun in Hengelo zelf blijven.

En wat betreft de deelnemers, je wilt meedoen of niet. Ik denk niet dat het aan de plaats ligt waar het gehouden wordt. Het is namelijk erg goed bereikbaar met openbaar vervoer / eigen vervoer.
Dat een Hengelose club het in Hengelo wil houden is idd logisch.
Denk toch dat het de afstand i.c.m. de lange wachttijd tussen de zetten door is dat er weinig deelname uit het Westen is. Ook al zijn er randactiviteiten, het blijft een lange zit.
Damkoningin

Post by Damkoningin »

Alex wrote:
Damkoningin wrote:

Denk toch dat het de afstand i.c.m. de lange wachttijd tussen de zetten door is dat er weinig deelname uit het Westen is. Ook al zijn er randactiviteiten, het blijft een lange zit.
Dat zit wat in, maar die lange wachttijd kan ook lastig zijn als je dichter in de buurt woont hoor. Dan is het nog steeds een lange zit. Je bent alleen iets eerder thuis.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Alex wrote:
Damkoningin wrote:

Het is een algemeen bekend verschijnsel dat het oosten veel verder van de Randstad ligt dan dat het Randstad van het oosten ligt. En dat komt weer doordat de wereld voor de Randstedeling veel groter en enger is dan voor de gemiddelde provinciaal. Of zo iets.

Maar in dit geval valt de reistijd in het niet bij de tijd die voor het evenement zelf nodig is. Dus westerlingen: allemaal gezellig naar Hengelo en na afloop fijn stappen in Hengelo of Enschede!

Gerard (zelf een geboren westerling)
Keurientesss

Post by Keurientesss »

Nieuws

Op de website van VBI Huissen is het verslag te lezen van de kloksimultaan die Jos Stokkel zondag 10 oktober verzorgde als voorbereiding op de wereldrecordpoging op 6 november. Het was een erg geslaagde dag voor de deelnemers, de organisatie en voor de simultaangever. In het verslag zijn de persoonlijke uitslagen, foto's en een tweetal fragmenten te vinden. Lees het verslag op http://www.dvvbi.nl/cms/

Inmiddels heeft Piet Bouma de wereldrecordpoging in Toernooibase toegevoegd, waarvoor dank! De organisatie zal op 6 en 7 november de uitslagen doorlopend via internet publiceren, zodat het scoreverloop wereldwijd kan worden gevolgd. Daarnaast zal de demonstratie blinddammen live te volgen zijn door het gebruik van elektronische damborden.

Inmiddels zijn er meer dan 100 namen definitief bekend geworden. De voorlopige deelnemerslijst is te vinden http://www.twenteseerste.nl/wrsimultaan. Deze site is op dit moment volop in ontwikkeling en zal op korte termijn worden geactualiseerd met allerhande informatie.

Zoals al eerder bericht, zal de organisatie op basis van haar inventarisatie de komende week nog ca. 75 namen kunnen toevoegen. Dit betekent dat we desalniettemin nog een fors aantal damliefhebbers nodig hebben om de wereldrecordpoging te laten doorgaan. Dus, clubdammers en huisdammers, Oosterlingen, Westerlingen, Noorderlingen en Zuiderlingen, meld je aan op de website voor dit historische damevenement!
Keurientesss

Post by Keurientesss »

Persoonlijke bericht van Jos Stokkel:

Als 15-jarige, net twee jaar aan het dammen, speelde ik in een simultaan mee als tegenstander van Harm Wiersma. Tot ieders verbazing, en niet tenminste van mijzelf, wist ik hem te verslaan! Mijn fascinatie voor het simultaandammen was geboren en werd alleen maar versterkt toen in latere jaren Jannes van der Wal en Harm Wiersma diverse geslaagde recordpogingen ondernamen. Toen wist ik het zeker: dit wil ik later ook.

In de tientallen jaren daarna heb ik deze ambitie altijd in het achterhoofd gehouden, maar zijn er nooit concrete plannen gesmeed. Tot aan mei vorig jaar, toen ik mijn plannen aan Egbert van Hattem ontvouwde. Hij raakte ook enthousiast en ging met het idee aan de slag. In het kader van het 100-jarig jubileum van Twente’s Eerste werd uiteindelijk op 1 mei jl. de wereldrecordpoging simultaandammen gepresenteerd.

Als datum werd na veel wikken en wegen zaterdag 6 november gekozen. Op de landelijke kalender stond weliswaar de Bondsraadvergadering en de selectiedag voor de centrale trainingen gepland, maar mijn secondant Rik Keurentjes en ik hebben de mogelijke schade als beperkt geschat. Op alle provinciale damkalenders hebben wij echter niet gekeken. Als je ook daar rekening mee moet houden, is het onmogelijk om een grootschalig breedtesportevenement als een wereldrecordpoging simultaandammen te houden.

De damdag in Elen en Rhaan en vooral de PODB jeugddamdag in Heino blijken grote obstakels om deelnemers te werven. Uiteraard doen wij al het mogelijke om e.e.a. te verzetten. De deelname vanuit een fors aantal PODB-verenigingen is ook op dit moment teleurstellend te noemen. Op het moment dat ik dit schrijf hebben we in totaal 143 aanmeldingen op de lijst. Met concrete toezeggingen erbij komen we op ongeveer 180 deelnemers en we hebben nog minder dan 2 weken.

Een veel gehoord excuus om niet deel te nemen, is dat het te lang duurt of dat Hengelo te ver weg ligt. De locatie Hengelo kan ik niet wijzigen, maar ik verzeker u dat u zich niet hoeft te vervelen. Op de website http://www.twenteseerste.nl/wrsimultaan kunt u vinden wat er die dag aan nevenactiviteiten is georganiseerd. Bovendien krijgt u een prachtig jubileumdambord mee naar huis.

Namens het organisatiecomité verzoek ik u dringend zich aan te melden. Geef mij de kans om het wereldrecord van Anton van Berkel aan te vallen en te verbeteren. Meer en meer raak ik er van overtuigd dat dit misschien wel de laatste kans binnen de damwereld is om dit wereldrecord aan te vallen. Laat ons ook niet zitten met 300 prachtige jubileumdamborden.

Beste collega dammers: laat de organisatie, ondergetekende, maar vooral ook de damwereld zelf niet voor schut staan als er op 6 november onvoldoende deelnemers blijken te zijn. Dus: geef je op!

Tot 6 november a.s. in Hengelo!
Ganesha

Post by Ganesha »

Zou heel vervelend zijn voor Jos Stokkel als er niet genoeg deelnemers zijn. Weten jullie hoe het Anton van Berkel gelukt is.
In mijn eigen omgeving merk ik geen belangstelling voor dit evenement, zal het zaterdag nog eens benoemen.
Ikzelf kan helaas niet mee doen. Er is bondsraad en 's nachts heb ik nachtdienst.
Succes gewenst.
Dieter

Post by Dieter »

Eerdere WK simultaans van Wiersma, van der Wall en van Berkel waren prachtige evenementen en ik ben er steeds bij geweest. Helaas door de BR vergadering zit dat er nu niet in. Spijtig dat binnen de KNDB geen oplossing gezocht (en dus ook niet gevonden, want wie niet zoekt zal ook niet vinden) is voor deze samenval. De keuze van de datum is misschien ook niet zo handig maar een dergelijk evenement zou van mij alle voorrang mogen krijgen.
Jos heel veel succes gewenst.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Die mannen uit de bondsraad lijken veel op managers uit de zorgsector. Veel vergaderen achter dichte deuren. Nooit een echte visie en nooit aanwezig waar het moet. Zelf denken de mannen belangrijk werk te verrichten. Zij zien niet dat buiten hun ivoren toren de wereld in brand staat. Daarom een dringend advies. Geef Jos Stokkel een kans om dit mega evenement te laten doorgaan. Hou die overbodige praat sessie van de bondsraad lekker in Hengelo tijdens een ronde van Jos of in de pauze. Het opheffen van dit ego clubje moet het enige agendapunt zijn. En heren, ipv lang te lullen over niets heb ik een beter idee. Bel of mail vanavond met elkaar en maak een lijstje wie welke damvereniging op sleeptouw gaat nemen. In de telefoon en de mail klimmen en met de poten in de klei deelnemers zoeken. Als die Bondsraad enig nut wil hebben, bezoek verenigingen, organiseer dingen en ondersteun organisaties.
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

Fred van Amersfoort wrote:Die mannen uit de bondsraad lijken veel op managers uit de zorgsector. Veel vergaderen achter dichte deuren. Nooit een echte visie en nooit aanwezig waar het moet. Zelf denken de mannen belangrijk werk te verrichten. Zij zien niet dat buiten hun ivoren toren de wereld in brand staat. Daarom een dringend advies. Geef Jos Stokkel een kans om dit mega evenement te laten doorgaan. Hou die overbodige praat sessie van de bondsraad lekker in Hengelo tijdens een ronde van Jos of in de pauze. Het opheffen van dit ego clubje moet het enige agendapunt zijn. En heren, ipv lang te lullen over niets heb ik een beter idee. Bel of mail vanavond met elkaar en maak een lijstje wie welke damvereniging op sleeptouw gaat nemen. In de telefoon en de mail klimmen en met de poten in de klei deelnemers zoeken. Als die Bondsraad enig nut wil hebben, bezoek verenigingen, organiseer dingen en ondersteun organisaties.
Perfect verwoord! Mensen die oplossingen zoeken voor niet bestaande problemen zijn er al genoeg in de wereld.
AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel »

Dieter wrote:Eerdere WK simultaans van Wiersma, van der Wall en van Berkel waren prachtige evenementen en ik ben er steeds bij geweest. Helaas door de BR vergadering zit dat er nu niet in. Spijtig dat binnen de KNDB geen oplossing gezocht (en dus ook niet gevonden, want wie niet zoekt zal ook niet vinden) is voor deze samenval. De keuze van de datum is misschien ook niet zo handig maar een dergelijk evenement zou van mij alle voorrang mogen krijgen.
Jos heel veel succes gewenst.
Praktisch gezien is het makkelijk op te lossen. Hoe lang duurt zo'n bondsraadvergadering. 3 uur? Ik gok maar wat. Jos doet ongeveer een half uur of langer per ronde. Houdt de bondsraadvergadering in Enschede en sla collectief 6 rondes over als bondsraad. Dan kan de gehele bondsraad meedoen aan de simultaan terwijl de vergadering doorgaat. Bondsraad blij, Jos blij.
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

Fred van Amersfoort wrote:Die mannen uit de bondsraad lijken veel op managers uit de zorgsector. Veel vergaderen achter dichte deuren. Nooit een echte visie en nooit aanwezig waar het moet. Zelf denken de mannen belangrijk werk te verrichten. Zij zien niet dat buiten hun ivoren toren de wereld in brand staat. Daarom een dringend advies. Geef Jos Stokkel een kans om dit mega evenement te laten doorgaan. Hou die overbodige praat sessie van de bondsraad lekker in Hengelo tijdens een ronde van Jos of in de pauze. Het opheffen van dit ego clubje moet het enige agendapunt zijn. En heren, ipv lang te lullen over niets heb ik een beter idee. Bel of mail vanavond met elkaar en maak een lijstje wie welke damvereniging op sleeptouw gaat nemen. In de telefoon en de mail klimmen en met de poten in de klei deelnemers zoeken. Als die Bondsraad enig nut wil hebben, bezoek verenigingen, organiseer dingen en ondersteun organisaties.
Doe je zelf eigenlijk mee aan de simultaan, Fred??
Post Reply