Het is welhaast zeker dat het afgelopen 7e Hiltex Zeeland Open ook het laatste is geweest. Zeer onlangs heeft hoofdsponsor Pieter Hildering namelijk besloten zich ook uit het toernooi in Goes te zullen terugtrekken, na in de afgelopen jaren als bekend al met zijn meeste andere activiteiten in de damwereld te zijn gestopt. In Zeeland kijkt men met bijzonder veel respect en waardering terug op de reeks toernooien terug waarbij Pieter Hildering de hoofdsponsor was. Er is geen zicht op een nieuwe (hoofd)sponsor en mede daarom ziet er er naar uit dat er geen volgende editie van "Goes" meer komt.
De organiserende Stichting Damevenementen Zeeland onder voorzitterschap van Aart Walraven gaat zich nu eerst richten op de organisatie van 3 maal op rij (2010, 2011 en 2012) van het NK-Vrouwen in het Beachhotel in Zoutelande. Dit jaar (2010) vindt het plaats van 3 t/m 9 november.

7e Hiltex Zeeland Open Goes, 16-21 augustus 2010
- Andrew Tjon A Ong
Re: 7e Hiltex Zeeland Open Goes, 16-21 augustus 2010
Wat een slecht nieuws is dat! Het zou echt heel jammer zijn als het prachtige Hiltex Zeeland Open van de damkalender zou verdwijnen. Ik zag het echt als het pareltje op de Nederlandse damkalender. Heel geliefd bij de grootmeesters en andere toptalenten, omdat er zowel op financieel als op sportief gebied (normen) nog wat te verdienen was in dit toernooi. Deze spelers waren ook altijd de krenten in de pap van dit toernooi. De twee grootmeestergroepen alleen al waren voldoende reden om aan het Open toernooi mee te doen. Persoonlijk vond ik het één van de leukste en gezelligste toernooien in Nederland. Ik ging er altijd graag naar toe vanwege goede organisatie, de prachtige speelaccomodatie, de mooie omgeving van Goes en het gezellige verblijf op de camping van Sportpunt Zeeland. Ik liep zo vanuit mijn eigen tent de speelzaal in. Mooier kun je het niet hebben: geen reistijd en geen reiskosten tijdens het toernooi. Het was altijd een gezellige boel op de camping. Weliswaar heb ik de laatste jaren steeds een officiële waarschuwing gekregen omdat het in de late uurtjes nog te luidruchtig bij mijn tent was, maar wat wil je als je iemand als ADHD-ercorboot wrote:Het is welhaast zeker dat het afgelopen 7e Hiltex Zeeland Open ook het laatste is geweest. Zeer onlangs heeft hoofdsponsor Pieter Hildering namelijk besloten zich ook uit het toernooi in Goes te zullen terugtrekken, na in de afgelopen jaren als bekend al met zijn meeste andere activiteiten in de damwereld te zijn gestopt. In Zeeland kijkt men met bijzonder veel respect en waardering terug op de reeks toernooien terug waarbij Pieter Hildering de hoofdsponsor was. Er is geen zicht op een nieuwe (hoofd)sponsor en mede daarom ziet er er naar uit dat er geen volgende editie van "Goes" meer komt.
De organiserende Stichting Damevenementen Zeeland onder voorzitterschap van Aart Walraven gaat zich nu eerst richten op de organisatie van 3 maal op rij (2010, 2011 en 2012) van het NK-Vrouwen in het Beachhotel in Zoutelande. Dit jaar (2010) vindt het plaats van 3 t/m 9 november.

Ik zou het toejuichen als er toch een poging gewaagd zal worden om het toernooi te behouden. Desnoods alleen het Open toernooi. Veel sponsorgelden heb je er niet voor nodig om dat voor elkaar te krijgen denk ik. De inschrijfgelden van de Opentoernooien zijn tegenwoordig toch best hoog, terwijl het prijzengeld bijna te verwaarlozen is. Daar komen de toernooidammers ook niet voor. Die willen gewoon een gezellige damweek hebben, samen met andere damliefhebbers. Het zou dan wel mooi en gewenst zijn als er een goede afstemming met Brunssum en Hoogeveen zou plaatsvinden, zodat de toernooien niet zullen samen vallen en elkaar op die manier in de weg zouden lopen.
De zomertoernooien zitten er voor mij weer op. Komende maanden zijn er zowel in binnen- als in het buitenland helaas weinig open toernooien. Tijd voor mij om terug te kijken naar de afgelopen zomertoernooien. Voor mezelf maakte ik altijd per toernooi een klein verslagje. Omdat er de laatste tijd erg weinig gepost wordt op dit forum zal ik proberen om wat verslagjes te posten. Ik kijk wel hoe ver ik kom. Opvallend vond ik mijn constante score in deze toernooien. Mijn laatste 5 toernooien (Barnsteen, Thailand Open, Polen, Nijmegen en Goes) die ik gespeeld heb, heb ik allemaal een plus 3-score gehaald. Dat wil niet zeggen dat het in al die toernooien een goede prestatie was, want het deelnemersveld was natuurlijk in die toernooien allemaal erg verschillend. De plus 3 was in Polen en Goes gezien het deelnemersveld erg matig, terwijl het in Nijmegen een goede prestatie was (evenveel punten als Lemmen, Thijssen en Stokkel en meer punten dan toppers als NDjofang, Diakite, Van Aalten, Cor van Dusseldorp, Fred de Koning etc.). In Barnsteen en Thailand was de plus drie zelfs genoeg voor een podiumplek. In Barnsteen 3e achter NDjofang en Heusdens en in Thailand ook een 3e plek achter Heerema en Heusdens.
Vooral over mijn laatste toernooi, Hiltex Zeeland Open, ben ik qua niveau van de gespeelde partijen niet erg tevreden. Ik heb er een mooie vaardigheidstest van gemaakt. Steeds staat erbij wat de bedoeling is. Het is niet altijd een directe combinatie. Soms is het ook een forcing. Succes!

1e ronde: A.Tjon A Ong-F.Teijn
Na 29-23? Zwart speelt en wint!

2e ronde: A.Tjon A Ong-J Terpstra
Na 21-27 32x21 en 26x17? Wit speelt en wint

3e ronde: A.Sobakina-A.Tjon A Ong
Na 11-17? Wit speelt en wint

4e ronde A.Tjon A Ong-J. van Beeck
Wit forceert de winst!

5e ronde: C.Binnenkade-A.Tjon A Ong
Zwart speelde 20-24?!. Mag wit daarna de dam nemen met 33-28 en 23-18?

6e ronde A.Tjon A Ong-D.Wattel
Wit forceerde hier de winst!

7e ronde Jeroen de Jonge-A.Tjon A Ong
Na 6-11?? Kon wit de winst forceren!
Oplossingen en opmerkingen:
Diagram ronde 1:
Na een grote afwikkeling was wit in de diagramstand van plan om 39-34 te spelen om de zwarte lange vleugel onder druk te houden. Toen zag ik pas dat 20-24 gewoon speelbaar was vanwege 34-29 22-28!! en nog maar net remise voor wit. Remise was iets wat ik niet wilde en speelde toen zonder erbij na te denken 29-23?? en zwart kon nu winnen met 9-14 23-18 (geen keus), 26-31!!, 18x9 14x3, 25x14 en 31-37 met makkelijke winst. In de partij had ik geluk dat Frans Teijn zo gefixeerd was op de remise dat hij na 23-18 22-28? speelde om na 33x31 26x37, 18x9 14x3, 25x14 37-41 38-32 remise voor te stellen.
Diagram ronde 2:
Ik speel graag partijen met de opgedrongen randschijf op 36. Vooral zwakkere spelers vergeten vaak dat die schijf daar staat, waardoor het als een dankbaar combinatie object gebruikt kan worden. Na de ruil won ik met 37-31 36x27, 24-19 13x24, 28-22 17x28, 33x2. Pech voor Terpstra was dat de aangewezen zet voor de ideale vangstellingen 10-14? verhinderd was door 2-19, 34-30 en 40x7
Diagram ronde 3:
Door gebrek aan concentratie had ik zonder na te denken de vingerzet 11-17 gespeeld.
Na 34-30! 25x34, 39x30! werd ik wakker geschud. Van de 11 speelbare zetten zijn er 11 verboden!. Zwart kon dus meteen opgeven. Ik hoopte nog op de volgende variant:
17-21, 30-25 10-14, 24-19 20-24, 19x30? 9-13, 30-24 21-27, 37-32 (18-22 was de dreiging, gevolgd door 13-19) 27x38, 42x33 en dan toeslaan met 26-31, 16-21, 18-22 12x21 13-19 8x48. Dat zou heel leuk zijn maar ipv maar bij het eerste vraagteken (19x30?) sloeg Sobakina ijskoud 19x10

Diagram ronde 4:
Wit forceerde hier de winst met 44-39 (geen 30-25 vanwege 22-28!). Na 44-39 dreigt er 39-34. Spelverloop was: 29-34, 40x29 20-25, 29x20 25x43, 48x39 15x24, 39-34 8-13 (alle andere zetten verliezen ook!) en na 33-29 won wit dus een schijfje en de partij.
Diagram ronde 5:
20-24 was eigenlijk een lokzet. De dam met 33-29 en 23-18 zag er goed uit, want als zwart de dam wil afnemen met 14-20, 20-24 en 15x24 wint wit met 34-29 en 39x17 een schijf. Echter er zat na 33-29 en 23-18 ook het ontnuchterende 22-28, 1x29 29-33! in met een makkelijke winst en Binnenkade gaf het gauw op.
Diagram ronde 6:
Misschien wel mijn beste partij tegen Danny Wattel gespeeld. Hier forceerde ik na een lange voorbereiding de winst met 43-38.De positionele hoofdvariant was 12-18 (er dreigde natuurlijk 33-29) 22-17 3-9 (op 3-8 volgt 27-22 en 33-29), 42-37 9-14, 37-31 14-20, en 31-26W+
De partijvariant durf ik bijna niet te laten zien: Na 43-38 volgde er 24-29, 33x24 6-11, 38-33 12-17, 33-28 3-8, 42-37 8-12, 34-29 25x34, 29x9 19x30, 35x24 34-39, 9-3? (Makkelijk winst was 22-18 of ook 9-4) 39-43, 22-18? 12x23, 3x26 43-48, 28x19 48x9, 26-3 9-31, 24-20 31-36, 3-9 26-21, 32-28 21-17 met remise

Diagram ronde 7:
In de diagramstand dacht ik op een geniaal plan gekomen te zijn door eerst de korte vleugel onder controle te krijgen met 6-11 om daarna pas 20-25 te ruilen om ook de andere vleugel onder controle te krijgen. Mijn tegenstander Jeroen de Jonge met ongeveer 300 ratingpunten minder had na 6-11 een geweldige jump in rating kunnen maken door hier gewoon te winnen met het verrassende 29-23!! 18x29, 28-22! Er dreigt 21-17 en zowel op 11-16 als op 12-18 volgt de dodelijke plakker met 39-34!!
Natuurlijk sluit ik, zoals gebruikelijk, af met wat leuke sfeerbeelden van misschien wel het laatste Hiltex Zeeland Open 2010
Mijn tentgenoot Gauke Dirk Nijholt heeft even een rookpauze ingelast tijdens het opzetten van de tent
Omdat Jean Marc NDjofang dit jaar zijn titel niet kon verdedigen in Thailand Open had ik als pleister op de wonde een cadeautje voor hem meegenomen uit Thailand: een WK-voetbalshirt van Kameroen!
Frans Teijn (l) speelde het toernooi van zijn leven. Hier verzuimde hij al van Tjon A Ong te winnen, maar later in het toernooi voerde hij de toernooiwinnaar van vorig jaar, de Zeeuwse topper Daaf Kasse, naar de slachtbank.
Onder toeziend oog van bondscoach Rob Clerc werd Provoost op een nederlaag getrakteerd door Thomy MBongo. Wat ben ik een grote fan van deze speler geworden. Wat een strijdlust en lef heeft deze speler. Het sterkste staaltje lef in dit toernooi kwam ongetwijfeld van hem vandaan: In een geheel gelijkwaardig eindspel sloeg hij een remise aanbod van niemand minder dan wereldkampioen Alexander Schwarzman af! Hij had zoveel vertrouwen in zichzelf dat hij het eindspel gewoon door wilde spelen met de gedachte van als er iemand een foutje gaat maken, dan ben jij dat, maar ik in ieder geval niet en wilde dus gewoon nog voor de plusremise spelen. Wat heb ik genoten van dat moment, vooral als je dat verbaasde gezicht van Schwarzman erbij zag. Prachtig!
Gauke Nijholt (r) speelde een wilde Kellervariant tegen de toernooiwinnaar van vorig jaar Daaf Kasse. Hij beleefde er veel plezier aan, dat hij zijn tegenstander hoofdbrekens had bezorgd, maar hij wist er toch geen punt aan over te houden
Auke scholma (l) speelt altijd wel hele fraaie partijen, maar was in dit toernooi niet zo gelukkig. O.a. een onnodige blunder in het eindspel tegen Wirny. MBongo (r) bleef wel ongeslagen in zijn groep en met een plus 1 score werd hij fraai 3e, achter de kanonnen Schwarzman en Wirny.
Veel belangstelling voor de analyses van bondscoach Rob Clerc
Ook op een lager niveau werd er flink geanalyseerd
De lunch in het Sportpunt Zeeland smaakte uitstekend
Het arbiterskoppel voor de Open groep Cor Boot en Ineke Flikweert kwamen dit jaar weinig problemen tegen. Vorig jaar deed ene Gauke nog serieuze pogingen om in het boekje "Smerig Spel deel 2" van Johan Krajenbrink te komen.
De verrassingen van de Open Groep: Jelle Groeneveld tegen Nikolai Kychkin (r). Jelle werd netjes 4e en Kychkin, die in Nijmegen Open met 10 uit 10 nog op de 42ste plaats eindigde wist het toernooi zelfs op zijn naam te schrijven met een prachtige 14 uit 8 score!
Kees Thijssen (l) had een fraaie overwinning tegen Pim Meurs, maar ik denk niet dat hij tevreden zal zijn over zijn bereikte resultaat. Georgiev daarentegen leverde weer een ijzersterk toernooi af. Sinds dit toernooi ben ik een super grote fan van hem geworden.Wat een prachtige mentaliteit heeft deze speler. Ik zou heel chagrijnig worden als ik in tijdnood zat en er zou op het naast gelegen bord luidruchtig geanalyseerd en nagepraat worden over de zojuist beëindigde partij. Niet Georgiev dus. Hij zat steeds met een vriendelijk gezicht achter zijn bord, en toen ze op het naastgelegen bord luidruchtig aan het analyseren waren geslagen, keek hij toch vriendelijk en belangstellend naar de bewuste tafel, om te proberen te begrijpen wat er zich op dat bord had afgespeeld. Pas toen de arbiter ingreep en de spelers werden weggestuurd, richtte hij zich weer op zijn eigen bord om vervolgens zijn stand tegen Pim Meurs helemaal tot op het bot dood te rekenen. Steeds kon hij vanuit een gecompliceerde omsingelingspartij een voordelige remise pakken, en steeds versmaadde hij deze mogelijkheid om tot op het laatst de mogelijkheid open te houden op een fout van de tegenstander. Pas toen er in de verste verte geen winst meer te bekennen was stelde hij zich tevreden met de plusremise.Wat een strijdlust!
Gauke had een etentje (rijsttafel) georganiseerd bij onze tent. Het smaakte uitstekend en iedereen had flink genoten. Bij het afrekenen kreeg hij zoveel fooi, dat hij zelf niets meer hoefde bij te betalen en hij dus heerlijk gratis getafeld had

Last edited by Andrew Tjon A Ong on Tue Dec 07, 2010 14:37, edited 2 times in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
-
Leuk verhaal Andrew! Met genoegen gelezen.
- Andrew Tjon A Ong
Dank voor jouw complimenten Wim!wim martin wrote:Leuk verhaal Andrew! Met genoegen gelezen.
Ik zie je wel bij mijn volgend toernooitje in Amersfoort. Ben je al in trainingskamp?
-
inderdaad leuk sfeerverslag, en die chinees smaakte voortreffelijk, zou idd jammer zijn als toernooi stopt. Open toernooi kan prima dan maar geen GMI
-
Pieter Hildering, bedankt voor alles!
- Andrew Tjon A Ong
Dank voor jouw positieve opmerkingen Peter. Het hoeft echter niet zo te zijn dat er in het Open toernooi geen GMI's hoeven te te zijn als er geen grote prijzenpot is. Het Barnsteen toernooi was met drie grootmeesters toch ook een pracht toernooi? Volgende maand staat het Amersfoort Open op het programma. Dit toernooi heeft ook geen indrukwekkende prijzenpot (totaal slechts 850 euro), maar is nu al volgeboekt met toch meer dan 10 meesters in het deelnemersveld, waaronder 7 GMI's en wereldkampioen SchwarzmanPeterDeDammer wrote:inderdaad leuk sfeerverslag, en die chinees smaakte voortreffelijk, zou idd jammer zijn als toernooi stopt. Open toernooi kan prima dan maar geen GMI

-
Je hebt gelijk Andrew, ik bedoelde meer dan maar geen GMI aparte groepen. Ja ADG regelt het ook goed, met GMI in de open groepen is er ook voor de mindere dammer de mogelijkheid eens een GMI te treffen en ze zijn zeker niet onverslaanbaar zoals Baljakin verloor vandaan. Provinciaal grootmeester Cock van Wijk verloor ook vandaan...
Andrew Tjon A Ong wrote:Wat een slecht nieuws is dat! Het zou echt heel jammer zijn als het prachtige Hiltex Zeeland Open van de damkalender zou verdwijnen. Ik zag het echt als het pareltje op de Nederlandse damkalender. Heel geliefd bij de grootmeesters en andere toptalenten, omdat er zowel op financieel als op sportief gebied (normen) nog wat te verdienen was in dit toernooi. Deze spelers waren ook altijd de krenten in de pap van dit toernooi. De twee grootmeestergroepen alleen al waren voldoende reden om aan het Open toernooi mee te doen. Persoonlijk vond ik het één van de leukste en gezelligste toernooien in Nederland. Ik ging er altijd graag naar toe vanwege goede organisatie, de prachtige speelaccomodatie, de mooie omgeving van Goes en het gezellige verblijf op de camping van Sportpunt Zeeland. Ik liep zo vanuit mijn eigen tent de speelzaal in. Mooier kun je het niet hebben: geen reistijd en geen reiskosten tijdens het toernooi. Het was altijd een gezellige boel op de camping. Weliswaar heb ik de laatste jaren steeds een officiële waarschuwing gekregen omdat het in de late uurtjes nog te luidruchtig bij mijn tent was, maar wat wil je als je iemand als ADHD-ercorboot wrote:Het is welhaast zeker dat het afgelopen 7e Hiltex Zeeland Open ook het laatste is geweest. Zeer onlangs heeft hoofdsponsor Pieter Hildering namelijk besloten zich ook uit het toernooi in Goes te zullen terugtrekken, na in de afgelopen jaren als bekend al met zijn meeste andere activiteiten in de damwereld te zijn gestopt. In Zeeland kijkt men met bijzonder veel respect en waardering terug op de reeks toernooien terug waarbij Pieter Hildering de hoofdsponsor was. Er is geen zicht op een nieuwe (hoofd)sponsor en mede daarom ziet er er naar uit dat er geen volgende editie van "Goes" meer komt.
De organiserende Stichting Damevenementen Zeeland onder voorzitterschap van Aart Walraven gaat zich nu eerst richten op de organisatie van 3 maal op rij (2010, 2011 en 2012) van het NK-Vrouwen in het Beachhotel in Zoutelande. Dit jaar (2010) vindt het plaats van 3 t/m 9 november.Gauke Dirk Nijholt in de tent hebt.
Ik zou het toejuichen als er toch een poging gewaagd zal worden om het toernooi te behouden. Desnoods alleen het Open toernooi. Veel sponsorgelden heb je er niet voor nodig om dat voor elkaar te krijgen denk ik. De inschrijfgelden van de Opentoernooien zijn tegenwoordig toch best hoog, terwijl het prijzengeld bijna te verwaarlozen is. Daar komen de toernooidammers ook niet voor. Die willen gewoon een gezellige damweek hebben, samen met andere damliefhebbers. Het zou dan wel mooi en gewenst zijn als er een goede afstemming met Brunssum en Hoogeveen zou plaatsvinden, zodat de toernooien niet zullen samen vallen en elkaar op die manier in de weg zouden lopen.
De zomertoernooien zitten er voor mij weer op. Komende maanden zijn er zowel in binnen- als in het buitenland helaas weinig open toernooien. Tijd voor mij om terug te kijken naar de afgelopen zomertoernooien. Voor mezelf maakte ik altijd per toernooi een klein verslagje. Omdat er de laatste tijd erg weinig gepost wordt op dit forum zal ik proberen om wat verslagjes te posten. Ik kijk wel hoe ver ik kom. Opvallend vond ik mijn constante score in deze toernooien. Mijn laatste 5 toernooien (Barnsteen, Thailand Open, Polen, Nijmegen en Goes) die ik gespeeld heb, heb ik allemaal een plus 3-score gehaald. Dat wil niet zeggen dat het in al die toernooien een goede prestatie was, want het deelnemersveld was natuurlijk in die toernooien allemaal erg verschillend. De plus 3 was in Polen en Goes gezien het deelnemersveld erg matig, terwijl het in Nijmegen een goede prestatie was (evenveel punten als Lemmen, Thijssen en Stokkel en meer punten dan toppers als NDjofang, Diakite, Van Aalten, Cor van Dusseldorp, Fred de Koning etc.). In Barnsteen en Thailand was de plus drie zelfs genoeg voor een podiumplek. In Barnsteen 3e achter NDjofang en Heusdens en in Thailand ook een 3e plek achter Heerema en Heusdens.
Vooral over mijn laatste toernooi, Hiltex Zeeland Open, ben ik qua niveau van de gespeelde partijen niet erg tevreden. Ik heb er een mooie vaardigheidstest van gemaakt. Steeds staat erbij wat de bedoeling is. Het is niet altijd een directe combinatie. Soms is het ook een forcing. Succes!
1e ronde: A.Tjon A Ong-F.Teijn
Na 29-23? Zwart speelt en wint!
2e ronde: A.Tjon A Ong-J Terpstra
Na 21-27 32x21 en 26x17? Wit speelt en wint
3e ronde: A.Sobakina-A.Tjon A Ong
Na 11-17? Wit speelt en wint
4e ronde A.Tjon A Ong-J. van Beeck
Wit forceert de winst!
5e ronde: C.Binnenkade-A.Tjon A Ong
Zwart speelde 20-24?!. Mag wit daarna de dam nemen met 33-28 en 23-18?
6e ronde A.Tjon A Ong-D.Wattel
Wit forceerde hier de winst!
7e ronde Jeroen de Jonge-A.Tjon A Ong
Na 6-11?? Kon wit de winst forceren!
Oplossingen en opmerkingen:
Diagram ronde 1:
Na een grote afwikkeling was wit in de diagramstand van plan om 39-34 te spelen om de zwarte lange vleugel onder druk te houden. Toen zag ik pas dat 20-24 gewoon speelbaar was vanwege 34-29 22-28!! en nog maar net remise voor wit. Remise was iets wat ik niet wilde en speelde toen zonder erbij na te denken 29-23?? en zwart kon nu winnen met 9-14 23-18 (geen keus), 26-31!!, 18x9 14x3, 25x14 en 31-37 met makkelijke winst. In de partij had ik geluk dat Frans Teijn zo gefixeerd was op de remise dat hij na 23-18 22-28? speelde om na 33x31 26x37, 18x9 14x3, 25x14 37-41 38-32 remise voor te stellen.
Diagram ronde 2:
Ik speel graag partijen met de opgedrongen randschijf op 36. Vooral zwakkere spelers vergeten vaak dat die schijf daar staat, waardoor het als een dankbaar combinatie object gebruikt kan worden. Na de ruil won ik met 37-31 36x27, 24-19 13x24, 28-22 17x28, 33x2. Pech voor Terpstra was dat de aangewezen zet voor de ideale vangstellingen 10-14? verhinderd was door 2-19, 34-30 en 40x7
Diagram ronde 3:
Door gebrek aan concentratie had ik zonder na te denken de vingerzet 11-17 gespeeld.
Na 34-30! 25x34, 39x30! werd ik wakker geschud. Van de 11 speelbare zetten zijn er 11 verboden!. Zwart kon dus meteen opgeven. Ik hoopte nog op de volgende variant:
17-21, 30-25 10-14, 24-19 20-24, 19x30? 9-13, 30-24 21-27, 37-32 (18-22 was de dreiging, gevolgd door 13-19) 27x38, 42x33 en dan toeslaan met 26-31, 16-21, 18-22 12x21 13-19 8x48. Dat zou heel leuk zijn maar ipv maar bij het eerste vraagteken (19x30?) sloeg Sobakina ijskoud 19x10en ik moest de meerslag24x22 slaan en kon meteen opgeven
![]()
Diagram ronde 4:
Wit forceerde hier de winst met 44-39 (geen 30-25 vanwege 22-28!). Na 44-39 dreigt er 39-34. Spelverloop was: 29-34, 40x29 20-25, 29x20 25x43, 48x39 15x24, 39-34 8-13 (alle andere zetten verliezen ook!) en na 33-29 won wit dus een schijfje en de partij.
Diagram ronde 5:
20-24 was eigenlijk een lokzet. De dam met 33-29 en 23-18 zag er goed uit, want als zwart de dam wil afnemen met 14-20, 20-24 en 15x24 wint wit met 34-29 en 39x17 een schijf. Echter er zat na 33-29 en 23-18 ook het ontnuchterende 22-28, 1x29 29-33! in met een makkelijke winst en Binnenkade gaf het gauw op.
Diagram ronde 6:
Misschien wel mijn beste partij tegen Danny Wattel gespeeld. Hier forceerde ik na een lange voorbereiding de winst met 43-38.De positionele hoofdvariant was 12-18 (er dreigde natuurlijk 33-29) 22-17 3-9 (op 3-8 volgt 27-22 en 33-29), 42-37 9-14, 37-31 14-20, en 31-26W+
De partijvariant durf ik bijna niet te laten zien: Na 43-38 volgde er 24-29, 33x24 6-11, 38-33 12-17, 33-28 3-8, 42-37 8-12, 34-29 25x34, 29x9 19x30, 35x24 34-39, 9-3? (Makkelijk winst was 22-18 of ook 9-4) 39-43, 22-18? 12x23, 3x26 43-48, 28x19 48x9, 26-3 9-31, 24-20 31-36, 3-9 26-21, 32-28 21-17 met remise![]()
![]()
Diagram ronde 7:
In de diagramstand dacht ik op een geniaal plan gekomen te zijn door eerst de korte vleugel onder controle te krijgen met 6-11 om daarna pas 20-25 te ruilen om ook de andere vleugel onder controle te krijgen. Mijn tegenstander Jeroen de Jonge met ongeveer 300 ratingpunten minder had na 6-11 een geweldige jump in rating kunnen maken door hier gewoon te winnen met het verrassende 29-23!! 18x29, 28-22! Er dreigt 21-17 en zowel op 11-16 als op 12-18 volgt de dodelijke plakker met 39-34!!
Natuurlijk sluit ik, zoals gebruikelijk, af met wat leuke sfeerbeelden van misschien wel het laatste Hiltex Zeeland Open 2010
Mijn tentgenoot Gauke Dirk Nijholt heeft even een rookpauze ingelast tijdens het opzetten van de tent
Omdat Jean Marc NDjofang dit jaar zijn titel niet kon verdedigen in Thailand Open had ik als pleister op de wonde een cadeautje voor hem meegenomen uit Thailand: een WK-voetbalshirt van Kameroen!
Frans Teijn (l) speelde het toernooi van zijn leven. Hier verzuimde hij al van Tjon A Ong te winnen, maar later in het toernooi voerde hij de toernooiwinnaar van vorig jaar, de Zeeuwse topper Daaf Kasse, naar de slachtbank.
Onder toeziend oog van bondscoach Rob Clerc werd Provoost op een nederlaag getrakteerd door Thomy MBongo. Wat ben ik een grote fan van deze speler geworden. Wat een strijdlust en lef heeft deze speler. Het sterkste staaltje lef in dit toernooi kwam ongetwijfeld van hem vandaan: In een geheel gelijkwaardig eindspel sloeg hij een remise aanbod van niemand minder dan wereldkampioen Alexander Schwarzman af! Hij had zoveel vertrouwen in zichzelf dat hij het eindspel gewoon door wilde spelen met de gedachte van als er iemand een foutje gaat maken, dan ben jij dat, maar ik in ieder geval niet en wilde dus gewoon nog voor de plusremise spelen. Wat heb ik genoten van dat moment, vooral als je dat verbaasde gezicht van Schwarzman erbij zag. Prachtig!
Gauke Nijholt (r) speelde een wilde Kellervariant tegen de toernooiwinnaar van vorig jaar Daaf Kasse. Hij beleefde er veel plezier aan, dat hij zijn tegenstander hoofdbrekens had bezorgd, maar hij wist er toch geen punt aan over te houden
Auke scholma (l) speelt altijd wel hele fraaie partijen, maar was in dit toernooi niet zo gelukkig. O.a. een onnodige blunder in het eindspel tegen Wirny. MBongo (r) bleef wel ongeslagen in zijn groep en met een plus 1 score werd hij fraai 3e, achter de kanonnen Schwarzman en Wirny.
Veel belangstelling voor de analyses van bondscoach Rob Clerc
Ook op een lager niveau werd er flink geanalyseerd
De lunch in het Sportpunt Zeeland smaakte uitstekend
Het arbiterskoppel voor de Open groep Cor Boot en Ineke Flikweert kwamen dit jaar weinig problemen tegen. Vorig jaar deed ene Gauke nog serieuze pogingen om in het boekje "Smerig Spel deel 2" van Johan Krajenbrink te komen.
De verrassingen van de Open Groep: Jelle Groeneveld tegen Nikolai Kychkin (r). Jelle werd netjes 4e en Kychkin, die in Nijmegen Open met 10 uit 10 nog op de 42ste plaats eindigde wist het toernooi zelfs op zijn naam te schrijven met een prachtige 14 uit 8 score!
Kees Thijssen (l) had een fraaie overwinning tegen Pim Meurs, maar ik denk niet dat hij tevreden zal zijn over zijn bereikte resultaat. Georgiev daarentegen leverde weer een ijzersterk toernooi af. Sinds dit toernooi ben ik een super grote fan van hem geworden.Wat een prachtige mentaliteit heeft deze speler. Ik zou heel chagrijnig worden als ik in tijdnood zat en er zou op het naast gelegen bord luidruchtig geanalyseerd en nagepraat worden over de zojuist beëindigde partij. Niet Georgiev dus. Hij zat steeds met een vriendelijk gezicht achter zijn bord, en toen ze op het naastgelegen bord luidruchtig aan het analyseren waren geslagen, keek hij toch vriendelijk en belangstellend naar de bewuste tafel, om te proberen te begrijpen wat er zich op dat bord had afgespeeld. Pas toen de arbiter ingreep en de spelers werden weggestuurd, richtte hij zich weer op zijn eigen bord om vervolgens zijn stand tegen Pim Meurs helemaal tot op het bod dood te rekenen. Steeds kon hij vanuit een gecompliceerde omsingelingspartij een voordelige remise pakken, en steeds versmaadde hij deze mogelijkheid om tot op het laatst de mogelijkheid open te houden op een fout van de tegenstander. Pas toen er in de verste verte geen winst meer te bekennen was stelde hij zich tevreden met de plusremise.Wat een strijdlust!
Gauke had een etentje (rijsttafel) georganiseerd bij onze tent. Het smaakte uitstekend en iedereen had flink genoten. Bij het afrekenen kreeg hij zoveel fooi, dat hij zelf niets meer hoefde bij te betalen en hij dus heerlijk gratis getafeld had
Tsja Andrew,
De afgelopen twee edities waren zeer leuke en spraakmakende edities.
Was altijd gezellig op de camping, mischien iets te gezellig, aangezien je een en andere waarschuwingen hebt gehad van de campingbaas:P:P Verder ja was het een gezellig toernooi zonder maar ook een keer smerig spel. Tsja rijsttafel. Volgend jaar maar naar brunssum........ Jammer Jammer dat het niet meer door gaat.
Maar ach, andere mensen leren kennen, Zoals Kees B, Gerard van V en Jelle G.
Mischien dat we deze mensen ook gezellig tegen komen in brunssum.
NASI