Dieter wrote:Op deze site staat het reglement en de berekenings tabellen. Helaas alleen in het Frans (beheers ik helaas niet) maar Henk Stoop heeft mij hierbij geholpen en het bleek er duidelijk te staan. Nederlanders zijn in Nederland geen buitenlanders voor buitenlanders dus
Wel is de betreffende buitenlander buitenlander voor zichzelf. In het geval er bijvoorbeeld 4 buitenlanders nodig zijn hoeft hij/zij er dus nog maar drie. Duidelijk? ik hoop het. Andersom. Ga je als Nederlander in Rusland dammen dan tellen alleen de niet-Russen als buitenlander, ik weet overigens dan niet hoe het zit met eigen landgenoten, want je kunt zelf wel buitenlander zijn maar daarom zijn je landgenoten het misschien nog niet. snappen we het nog?
Al met al verschrikkelijk ingewikkeld en eigenlijk onzinnig naar mijn mening. Dat je bijvoorbeeld een aantal spelers met titel gehad moet hebben, een bepaald aantal punten, en een bepaald score in totaal, allemaal normaal en o.k. maar binnenland/buitenland is volgens mij een zinloze extra regel.
Als de vertaling die ik van Henk kreeg volgens kenners niet zou kloppen hoor ik het graag, nooit te oud om te leren toch
Ik zie alleen dit:
Minima
(1). 3 MF/MFF T.I.T.: (5) titrés ou classés a 2210
(2). 2 GMI/GMIF classés a 2300 ou (6). Étrangers (*)
3MI/MIF classés à 2250 (7). Classés
(3). 3 GMI/GMIF classés à 2300 T.I.H. :(8). Étrangers (**)
(4). Nombre de participants= (9). Classés
nombre de concurrents+1
(*) Étrangers: Pour un TIT la moitié des participants dans le groupe doit être de nationalité différente de celle de la fédération organisatrice
(**) Étrangers: Pour un TI un tiers de participants dans le groupe dans un tournoi toutes rondes doit être de nationalité différente de celle de la fédération organisatrice
Wat ongeveer wil zeggen:
Minima
(1). 3 MF / MFK TIT: (5) de titel of heeft gelast 2210
(2). 2 GM / GMIF heeft besteld of 2300 (6). Strangers (*)
(*) Buitenlanders: TIT Voor de helft van de deelnemers in de groep moeten van verschillende nationaliteit van dat van de organiserende federatie
(**) Buitenlanders: Voor een TI derde van de deelnemers in de groep in een round-robin toernooi moet worden van een andere nationaliteit dan die van de organiserende federatie
Staat volgens mij niks over of een buitenlander wel of geen buitenlander is?
Dieter wrote:Op deze site staat het reglement en de berekenings tabellen. Helaas alleen in het Frans (beheers ik helaas niet) maar Henk Stoop heeft mij hierbij geholpen en het bleek er duidelijk te staan. Nederlanders zijn in Nederland geen buitenlanders voor buitenlanders dus
Wel is de betreffende buitenlander buitenlander voor zichzelf. In het geval er bijvoorbeeld 4 buitenlanders nodig zijn hoeft hij/zij er dus nog maar drie. Duidelijk? ik hoop het. Andersom. Ga je als Nederlander in Rusland dammen dan tellen alleen de niet-Russen als buitenlander, ik weet overigens dan niet hoe het zit met eigen landgenoten, want je kunt zelf wel buitenlander zijn maar daarom zijn je landgenoten het misschien nog niet. snappen we het nog?
Al met al verschrikkelijk ingewikkeld en eigenlijk onzinnig naar mijn mening. Dat je bijvoorbeeld een aantal spelers met titel gehad moet hebben, een bepaald aantal punten, en een bepaald score in totaal, allemaal normaal en o.k. maar binnenland/buitenland is volgens mij een zinloze extra regel.
Als de vertaling die ik van Henk kreeg volgens kenners niet zou kloppen hoor ik het graag, nooit te oud om te leren toch
Ik zie alleen dit:
Minima
(1). 3 MF/MFF T.I.T.: (5) titrés ou classés a 2210
(2). 2 GMI/GMIF classés a 2300 ou (6). Étrangers (*)
3MI/MIF classés à 2250 (7). Classés
(3). 3 GMI/GMIF classés à 2300 T.I.H. :(8). Étrangers (**)
(4). Nombre de participants= (9). Classés
nombre de concurrents+1
(*) Étrangers: Pour un TIT la moitié des participants dans le groupe doit être de nationalité différente de celle de la fédération organisatrice
(**) Étrangers: Pour un TI un tiers de participants dans le groupe dans un tournoi toutes rondes doit être de nationalité différente de celle de la fédération organisatrice
Wat ongeveer wil zeggen:
Minima
(1). 3 MF / MFK TIT: (5) de titel of heeft gelast 2210
(2). 2 GM / GMIF heeft besteld of 2300 (6). Strangers (*)
(*) Buitenlanders: TIT Voor de helft van de deelnemers in de groep moeten van verschillende nationaliteit van dat van de organiserende federatie
(**) Buitenlanders: Voor een TI derde van de deelnemers in de groep in een round-robin toernooi moet worden van een andere nationaliteit dan die van de organiserende federatie
Staat volgens mij niks over of een buitenlander wel of geen buitenlander is?
Dit staat er bij het technisch comité:
(*) étrangers:
pour un TIT la moitié des participants dans le group doit être étranger à la fédération organisatrice
pour un TI un tiers des participants dans le group doit être étranger à la fédération organisatrice
(*) foreigners:
In a TIT half of the players in a group have to be foreign to the organising federation
In a TI one third of the players in a group have to be foreign to the organising federation
Omdat formeel de open toernooien niet voldoen aan de TI eis wordt dit in de praktijk ingevuld door alleen te kijken naar de werkelijke tegenstanders van een deelnemer.
henk stoop wrote:Dit staat er bij het technisch comité:
(*) étrangers:
pour un TIT la moitié des participants dans le group doit être étranger à la fédération organisatrice
pour un TI un tiers des participants dans le group doit être étranger à la fédération organisatrice
(*) foreigners:
In a TIT half of the players in a group have to be foreign to the organising federation
In a TI one third of the players in a group have to be foreign to the organising federation
Omdat formeel de open toernooien niet voldoen aan de TI eis wordt dit in de praktijk ingevuld door alleen te kijken naar de werkelijke tegenstanders van een deelnemer.
Er wordt idd net gedaan of het een rondtoernooi is, dat bedoel je toch, Henk? Dat zegt niks over wie wanneer een buitenlander is en heeft Gao allemaal buitenlanders gehad, lijkt me?
(*) étrangers:
(*) foreigners:
Er wordt idd net gedaan of het een rondtoernooi is, dat bedoel je toch, Henk? Dat zegt niks over wie wanneer een buitenlander is en heeft Gao allemaal buitenlanders gehad, lijkt me?
(**) Buitenlanders: Voor een TI derde van de deelnemers in de groep in een round-robin toernooi moet worden van een andere nationaliteit dan die van de organiserende federatie.
(*) étrangers:
(*) foreigners:
(**) Buitenlanders: Voor een TI derde van de deelnemers in de groep in een round-robin toernooi moet worden van een andere nationaliteit dan die van de organiserende federatie.
Zo moeilijk is lezen toch niet Alex?
Dan kan in een echt rondtoernooi dus zo goed als helemaal geen norm gehaald worden door mensen die in de minderheid zijn?
Kortom, afschaffen die regel!
(*) étrangers:
(*) foreigners:
Alex wrote:
Cor van Dusseldorp wrote:
Alex wrote:
Zo moeilijk is lezen toch niet Alex?
Dan kan in een echt rondtoernooi dus zo goed als helemaal geen norm gehaald worden door mensen die in de minderheid zijn?
Kortom, afschaffen die regel!
??????
Er wordt gekeken naar de nationaliteit van de organisatie!
Voor een rondtoernooi geldt:
Als de organisatie Nederlands is dan moet minimaal 1/3 van de deelnemers niet-Nederlands zijn. Als daaraan voldaan wordt dan is het een TI toernooi. En binnen een TI toernooi kan iedere deelnemer een TI norm halen.
Voor een Zwitsers toernooi gaat het per speler om die speler en zijn tegenstanders.
Brunssum is een Nederlands toernooi. Negen ronden is tien spelers, want de speler zelf telt mee. Van die tien spelers mogen er maximaal 6 Nederlander zijn. Anders is een norm niet mogelijk.
Douwe Edelenbos wrote:Oplossing is een organisatiecomité in Luxemburg. Dan zijn het allemaal buitenlanderd Overigens zou Portugal dus ook voldoen met 100% buitenlanders.
Zoiets had ik ook bedacht. Maar.. dan moet het ook via de dambond in het land van de organisatie lopen.
Beetje vreeemd wel, want de KNDB bijv. heeft weinig van doen met de zomertoernooien.
Douwe Edelenbos wrote:Oplossing is een organisatiecomité in Luxemburg. Dan zijn het allemaal buitenlanderd Overigens zou Portugal dus ook voldoen met 100% buitenlanders.
Zoiets had ik ook bedacht. Maar.. dan moet het ook via de dambond in het land van de organisatie lopen.
Beetje vreeemd wel, want de KNDB bijv. heeft weinig van doen met de zomertoernooien.
Duitsland zal wel een bond hebben en zoveel Duitsers doen er niet mee aan de zomertoernooien. Zo, weer een probleem uit de wereld geholpen.
Zal Barack eens bellen of die nog ergens mee in zijn maag zit
Zou een Luxemburgs organisatiecomité dat in Nederland een toernooi organiseert ook kunnen aangeven dat iedere deelnemer een buitenlander is?
Helaas, zo werkt het, overigens terecht, niet.
Tavira werd vorig jaar gezien als een Nederlands toernooi.
Hetzelfde zal gelden voor Salou.
Zou een Luxemburgs organisatiecomité dat in Nederland een toernooi organiseert ook kunnen aangeven dat iedere deelnemer een buitenlander is?
Helaas, zo werkt het, overigens terecht, niet.
Tavira werd vorig jaar gezien als een Nederlands toernooi.
Hetzelfde zal gelden voor Salou.
Tavira heeft toch een Portugese organisatie, want Theo Dijkstra is voor de FMJD een Portugees.
Salou (en Thailand), kan ik qua organisatie in komen dat ze als Nederlands worden gezien.
Blijft iets raars.
Wat een chaos allemaal die regels.
Is het niet veel makkelijker om een buitenlander alsvolgt de deffiniëren: 'iemand met een andere nationaliteit dan de speler (waar het om gaat).'
Een voorbeeldje:
1) Komt een Nieuw-Zeelandse dammer naar een toernooi in Nederland, dan treft hij (als hij de enige NZ'er is) allemaal buitenlanders en kan dus een norm halen.
2) Komt een Chinees naar een toernooi in Nederland en treft allemaal landgenoten (ja, lach maar, voor je het weet is het nog realtistisch ook) dan heeft hij geen buitenlander gehad en kan dus geen norm halen.
3) Komt een Chinees naar een toernooi in Nederland en treft voldoende Nederlanders, dan kan hij een norm halen.
Met de regeling van de FMJD zou het er zo uit komen te zien:
1) De NZ'er kan alleen een norm halen als hij voldoende niet-Nederlanders treft.
2) De Chinees kan wel een norm halen, omdat hij voldoende niet-Nederlandersr heeft getroffen.
3) De Chinees kan geen norm halen, omdat hij te weinig niet-Nederlanders heeft getroffen.
Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan?
Organisatie moet er niks mee te maken hebben, het gaat om je tegenstander.
Of je nou tegen een Nederlander in Nederland, in Spanje, in Rusland, in Australië of in Liechtenstein speelt, het maakt niks uit: het is een Nederlander.
Koos van Amerongen wrote:Wat een chaos allemaal die regels.
Is het niet veel makkelijker om een buitenlander alsvolgt de deffiniëren: 'iemand met een andere nationaliteit dan de speler (waar het om gaat).'
Lijkt me geen goed idee. Dan zou je de rare situatie krijgen dat in een rond toernooi de ene speler een norm kan scoren, terwijl een andere (die misschien nog wel beter presteert) geen norm kan halen.
Dat ben ik wel met je eens. Geen idee wat de gedachte achter deze regel is.
Dat ben ik wel met je eens. Geen idee wat de gedachte achter deze regel is.
Precies weten doe ik het ook niet, maar ik vermoed dat ze met deze regel willen voorkomen dat in toernooien met voornamelijk spelers uit een land internationale normen gehaald kunnen worden.
Met een beetje fantasie zouden we dan binnen een paar jaar grootmeesters uit de meest exotische oorden kunnen hebben.
De nationaliteit van de meerderheid van de deelnemers aan een toernooi bepaalt wat voor toernooi het is. Als in het Nederlandse Tzummarum een toernooi met 10 Japanners, 1 Nederlander, 1 Belg en 2 Russen (allen met een FMJD-titel en -rating), kunnen alleen de Japanners en de Russen een norm halen, alleen zij kunnen 3 buitenlanders van verschillende nationaliteit treffen.
Maar ook wanneer het toernooi in Tokyo, Heule of Jakoetsk verspeeld zou worden geldt dit.
Zo heb ik vanmiddag begrepen van Theo Dijkstra.
Zie ook:
Theo Dijkstra wrote:Tavira Masters. (explanation)
Good performing players can play for titles. It is also a reward for that good performance.
International we know the "International Grandmaster" (GMI), the "International Master" (MI) and 'Federation (FMJD) master "(MF). A title can be obtained by achieving a certain performance in several tournaments (norm).
In general Tavira Masters will ensure: A tournament with 7 rounds, 3 foreign players outside the majority nationality and 3 players with an appropriate title. But for an MF / MI norm are only 2 GMI's required. 3 MI are equal for the 3rd GMI, for a GMI norm. (FMJD Annex X)
In Tavira Masters already “settled masters” (no need for more norms or titles) gives candidates the opportunity to demonstrate their strength and achieves a FMJD norm.
Settled players (MF/MI/GMI) necessary for the level of the tournament, pay no fee and get free accommodation. If these players are available or interested, they can send a confidential message to the tournament organization. (masters@santaluzia.eu )