Op zoek naar een damboek

Post Reply
Schaakmeester

Op zoek naar een damboek

Post by Schaakmeester »

Een vraag aan de forumlezers.
In "Het Damspel" nr. 1 van 1992 heeft een advertentie gestaan van een damboek van dhr. Govert Westerveld :
"5 Jaar studie van toppartijen van de afgelopen 30 jaar - Praktische voorbeelden van het "Westerveldsysteem".
Dit damboek is niet gedrukt maar alleen als E-boek verschenen op diskette ( 2 x 3.5 inch ), het textverwerkingsformaat schijnt Wordstar te zijn geweest ?!
In "Dammen" nr. 77/78 is een recensie verschenen van Johan Krajenbrink, die concludeert dat het boek een twijfelgeval is "omdat het bij al zijn mafheid tegelijkertijd zeer inspirerend is". :)

Ik ben op zoek naar dat boek en heb daartoe contact opgenomen met de auteur. Helaas beschikt deze door technische problemen niet meer over de originele teksten en kan mij dus niet helpen. In een toekomstig boek van de auteur over Baba Sy zullen weliswaar facetten van het materiaal terug komen, maar het zou leuk zijn om het originele exemplaar nog te vinden.
Wie van de lezers kent dit boek, en belangrijker kan helpen om er aan te komen in een bruikbaar tekstformaat ? Waarschijnlijk doet men er de auteur ook nog een plezier mee zodat hij het opnieuw kan archiveren ? :wink:
Koops

Re: Op zoek naar een damboek

Post by Koops »

Ik heb er zelf ook wel eens naar gezocht en het niet gevonden. Speciaal voor deze gelegenheud heb ik het Krajenbrink gevraagd en die heeft het ook niet meer en betwijfelt zelfs of hij het ooit zelf gehad heeft.
Kortom: succes er mee.
Schaakmeester

Post by Schaakmeester »

Dank voor het navragen. :)
Dan zal het wel lastig worden om het boek te vinden... :(
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Opmerkelijk dat iemand zijn eigen boek kwijt is. Voor dat soort zaken is het handig om een wat beter georganiseerde co-auteur te hebben.
wibor

Post by wibor »

Ik heb het boek! Op diskette! Wat een vreselijk boek. Kerkmeester (Bert weet wie ik bedoel) speelde het systeem eerder en nog beter dan wat er in het boek staat! Diskette er in en op de pagina klikken en kijken maar!
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

wibor wrote:Ik heb het boek! Op diskette! Wat een vreselijk boek. Kerkmeester (Bert weet wie ik bedoel) speelde het systeem eerder en nog beter dan wat er in het boek staat! Diskette er in en op de pagina klikken en kijken maar!
Wanneer ga jij eens een damboek schrijven, Willem?
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
wibor

Post by wibor »

Eric van Dusseldorp wrote:
wibor wrote:Ik heb het boek! Op diskette! Wat een vreselijk boek. Kerkmeester (Bert weet wie ik bedoel) speelde het systeem eerder en nog beter dan wat er in het boek staat! Diskette er in en op de pagina klikken en kijken maar!
Wanneer ga jij eens een damboek schrijven, Willem?
zal ik eerst de haarlemmer onder de knie moeten krijgen
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Govert Westerveld wrote:Als je mijn website ziet, dan kom je tot de ontdekking dat mijn verloren gewaande boek van 1991 weer boven water is door het werk van de schaker Gerard Welling. Geweldig leuk van die man en ik bied dit boek dan ook gratis aan op de webpage.

Op deze bladzijde http://www.damasweb.com/dutch/
heb ik twee boeken neergezet die de mensen via pdf laden kunnen.
Schaakmeester

Damboek terecht ...

Post by Schaakmeester »

Ere wie ere toekomt. Zonder de hulp van mede-forumbezoeker Wibor die de achterliggende bestanden van het E-boek heeft kunnen achterhalen was dit niet mogelijk geweest. Het converteren naar een bruikbaar tekstbestand ( met "Franse" diagrammen - maar je kunt niet alles hebben ) bleek mee te vallen. Dank derhalve aan Wibor, en Govert Westerveld die het boek nu gratis ter beschikking stelt.
:D
Groeneveld

Post by Groeneveld »

Hanco Elenbaas wrote:
Govert Westerveld wrote:Als je mijn website ziet, dan kom je tot de ontdekking dat mijn verloren gewaande boek van 1991 weer boven water is door het werk van de schaker Gerard Welling. Geweldig leuk van die man en ik bied dit boek dan ook gratis aan op de webpage.

Op deze bladzijde http://www.damasweb.com/dutch/
heb ik twee boeken neergezet die de mensen via pdf laden kunnen.
ik was van plan om een dammen voor Dummies boek te schrijven
waarin ik ook een aantal hoofdstukken,over de oorsprong en ook
de toekomst van het Dammen wil opnemen
Nu zag ik U bericht (Govert) en dacht is er misschien een optie
mogelijk waarbij we samen kunnen werken,

ik wil U/jij niet het gras voor de voeten wegmaaien,maar
ook U/jij niet de indruk geven,van Uw fraaie boekwerk te willen
"profiteren",
in tegen deel.
heeft U interesse,of als andere personen leuk materiaal weten
of zelfs mee willen schrijven dan houd ik me aanbevolen

Frank Groeneveld
Last edited by Groeneveld on Wed May 26, 2010 11:21, edited 1 time in total.
Frank Groeneveld
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Damboek terecht ...

Post by Kosmos »

Schaakmeester wrote:Ere wie ere toekomt. Zonder de hulp van mede-forumbezoeker Wibor die de achterliggende bestanden van het E-boek heeft kunnen achterhalen was dit niet mogelijk geweest. Het converteren naar een bruikbaar tekstbestand ( met "Franse" diagrammen - maar je kunt niet alles hebben ) bleek mee te vallen. Dank derhalve aan Wibor, en Govert Westerveld die het boek nu gratis ter beschikking stelt.
:D
Onlangs verrijkte Willem Bor tot mijn niet geringe vreugde de damterminologie ook al met een schitterende nieuwe term: een borretje.
Er is sprake van een borretje als je in een standaard-eindspel uit de losse pols de winst weet te verknallen door omdraaiing van zetten of een andere onverschilligheid.
Heaven is no location, but a state of mind
Post Reply