Dan kunnen we mooi een tweekamp DCF - Kosmos organiseren om de titel, Douwe!Douwe Edelenbos wrote:NK-RAPID VOOR VIERTALLEN
Deelnemende vereniging / team -------- Eventueel organiseren ja/nee
1. DC Fryslân ................................... JA
2. DC Oldehove / Team Kosmos.............. ....

KNDB Beker 2010
Re: KNDB Beker 2010
Heaven is no location, but a state of mind
-
Noem maar plaats, datum en tijd. We zullen er zijn 

Kin straks nog wel eefkes in de Bamtammer toch?Douwe Edelenbos wrote:Noem maar plaats, datum en tijd. We zullen er zijn
-
Dat is mie tu snel. Ik sit nou tuus nou an un bakjuh.... oare keer dan mar
We kunnen er ook om loten natuurlijk!Douwe Edelenbos wrote:Dat is mie tu snel. Ik sit nou tuus nou an un bakjuh.... oare keer dan mar
Ik heb vast twee strootjes gepakt, wie de langste trekt wint.
Zeg het maar: Linker of rechterhand!
-
Je zal inmiddels wel lamme handen hebben, hahaha. Ik blijf consequent en kies voor de rechterhand 

Ik voel me net een rooie, galactische pauw, zolang heb ik ze opgehouden.Douwe Edelenbos wrote:Je zal inmiddels wel lamme handen hebben, hahaha. Ik blijf consequent en kies voor de rechterhand
Had ik verdomme het lange strootje toch links moeten houden! Trekken jullie toch weer aan het langste eind met DCF!
Ik stel als prijs voor een viertal vegetarische wiedergutmachungsschnitzels.
Geef de namen van het team even door, wil je?
-
- Real name: Frans de Jonge
Er zijn zoveel mogelijkheden om dammen voor veel dammers, publiek, media en sponsoren aantrekkelijk te maken. Niet meer in achterafzaaltjes waarin je gedwongen wordt om uit een meegenomen broodzakje te moeten eten en waarbij je maar één langdurige partij kan dammen.Wieger Wesselink wrote:Zo'n opzet met meerdere wedstrijden op een dag is 100x interessanter om aan mee te doen.Kosmos wrote:En hoe vinden andere dammers dit idee?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. één partij op één zaterdag waar je begint met 2 uur op de klok voor 50 zetten en dan weer een uur krijg voor 25 zetten enz. Dat is toch niet meer van deze tijd! En daarnaast onaantrekkelijk voor de jeugd!! We zouden naast de KNDB-beker ook eens moeten denken om de nationale competitie te vernieuwen, want het systeem waar nu mee gespeeld word is totaal verouderd en de tijd waarmee gespeeld word is dat al helemaal! Wanneer gaat de kndb/bondsraad eens minder conservatief worden en hier wat aan doen? 5000 leden? 4000 leden? 2500 leden? 500 leden? 100 leden? 10 leden?Frans de Jonge wrote:Er zijn zoveel mogelijkheden om dammen voor veel dammers, publiek, media en sponsoren aantrekkelijk te maken. Niet meer in achterafzaaltjes waarin je gedwongen wordt om uit een meegenomen broodzakje te moeten eten en waarbij je maar één langdurige partij kan dammen.Wieger Wesselink wrote:Zo'n opzet met meerdere wedstrijden op een dag is 100x interessanter om aan mee te doen.Kosmos wrote:En hoe vinden andere dammers dit idee?
Kijk, kijk, een stem van een moderne, dynamische generatie!thijs van den broek wrote: Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. één partij op één zaterdag waar je begint met 2 uur op de klok voor 50 zetten en dan weer een uur krijg voor 25 zetten enz. Dat is toch niet meer van deze tijd! En daarnaast onaantrekkelijk voor de jeugd!! We zouden naast de KNDB-beker ook eens moeten denken om de nationale competitie te vernieuwen, want het systeem waar nu mee gespeeld word is totaal verouderd en de tijd waarmee gespeeld word is dat al helemaal! Wanneer gaat de kndb/bondsraad eens minder conservatief worden en hier wat aan doen? 5000 leden? 4000 leden? 2500 leden? 500 leden? 100 leden? 10 leden?

-
Feitelijk is er maar één oplossing en dat is loskomen van de gevestigde orde. Ik maak me geen enkele illusie over de veranderbereidheid van de KNDB. Net zoals Blattler geen technische hulpmiddelen zal toestaan, zo zal de KNDB ook niet met de tijd mee gaan. (En dat terwijl tijd eigenlijk helemaal niet bestaat, al is dat weer een héél andere discussie
.)
Ik heb de afgelopen maanden serieus over nagedacht of het niet mogelijk zou zijn een tegenhanger van de NC op te tuigen. Drie zaterdagen van drie ronden en de afsluitende zaterdag twee ronden met prijsuitreiking. Een aantal sponsors die zorgen voor interessante geldprijzen. Hoe groot de teams moeten zijn en of het per definitie clubteams zouden moeten zijn is invulling evenals de wijze waarop de ranglijst wordt bepaald. Het zou een bijzondere experiment zijn: zet de gemiddelde teamratings tegen elkaar af (analoog aan het individuele ratingsysteem). Team A moet bijvoorbeeld gemiddeld 1,22 punt halen en dus met 13-7 winnen. Vast en zeker zijn er tegens maar we moeten ophouden met het dogmatisch denken en het vast willen houden aan 104 jaar historie.

Ik heb de afgelopen maanden serieus over nagedacht of het niet mogelijk zou zijn een tegenhanger van de NC op te tuigen. Drie zaterdagen van drie ronden en de afsluitende zaterdag twee ronden met prijsuitreiking. Een aantal sponsors die zorgen voor interessante geldprijzen. Hoe groot de teams moeten zijn en of het per definitie clubteams zouden moeten zijn is invulling evenals de wijze waarop de ranglijst wordt bepaald. Het zou een bijzondere experiment zijn: zet de gemiddelde teamratings tegen elkaar af (analoog aan het individuele ratingsysteem). Team A moet bijvoorbeeld gemiddeld 1,22 punt halen en dus met 13-7 winnen. Vast en zeker zijn er tegens maar we moeten ophouden met het dogmatisch denken en het vast willen houden aan 104 jaar historie.
Ik ben het helemaal met jullie eens dat er hoognodig wat moet veranderen, en dat we met de tijd mee moeten gaan (wat dat dan ook zo moeten zijn). Ik zou alleen niet beginnen met de nationale competitie. Volgens mij is dat juist het enige wat nog wel behoorlijk loopt, en wat de afgelopen jaren zelfs gegroeid is.
De voorstellen om van de bekercompetitie een rapidcompetitie of iets dergelijks te maken klinken mij wel zeer positief in de oren. Al zou ik, als we ons geplaatst zouden hebben, ook dit jaar met plezier meegedaan hebben, al kan het inderdaad een forse hoeveelheid zaterdagen kosten. Ik vind het k.o. systeem wel positief, en leuker dan een zwitsers systeem. Van dat laatste hebben we er al genoeg. Het systeem, waarbij elke nederlaag beslissend is, zorgt voor een ander soort spanning, en voor verassingen, gewoon zoals keiharde sport hoort te zijn. Ik mag dat wel.
De voorstellen om van de bekercompetitie een rapidcompetitie of iets dergelijks te maken klinken mij wel zeer positief in de oren. Al zou ik, als we ons geplaatst zouden hebben, ook dit jaar met plezier meegedaan hebben, al kan het inderdaad een forse hoeveelheid zaterdagen kosten. Ik vind het k.o. systeem wel positief, en leuker dan een zwitsers systeem. Van dat laatste hebben we er al genoeg. Het systeem, waarbij elke nederlaag beslissend is, zorgt voor een ander soort spanning, en voor verassingen, gewoon zoals keiharde sport hoort te zijn. Ik mag dat wel.
-
Dat ik de NC heb aangehaald is natuurlijk niet toevallig, maar het mag van mij ieder willekeurig toernooi/kampioenschap zijn. Met de NC win je wel de meeste zaterdagen al zou dat geen doel op zich moeten/mogen zijn.
Ik heb me als aspirant en junior altijd bijzonder vermaakt tijdens de Nationale Damdag in Slagharen. Als dambroekie kon ik me vergapen aan alle sterren. Ik kan met goed voorstellen dat er genoeg spelers zijn die het geweldig zouden vinden als ze getuige zijn van een partij tussen (wereld)toppers en dito teams. Niet voor niets bleven in Huissen veel spelers wachten op de sneldampartij tussen DUO en Hijken. Je wil gewoon weten wie de clash gaat winnen. Net als bij het WK-IJshockey kunnen wij er ook voor kiezen bij een 10-10 nog eens te sneldammen. Winst = 3 pnt; 10-10 + sneldammen winnen = 2 pnt; 10-10 en sneldammen verliezen = 1 punt en verliezen = 0 pnt.
Waarom geen locatie gehuurd waar 200-400 dammers kunnen spelen. De zgn. topborden op electronische borden laten spelen met een aparte zaal met beamers waar de partijen zijn te volgen. En scoreborden waar de tussenstanden op zijn te volgen. (Dit zou natuurlijk ook via beamer en Toernooibase kunnen). Voor de wedstrijddag in het Noorden zou ik me heel goed kunnen voorstellen dit in Sportstad Heerenveen te houden, waar ook het Abe Lenstrastadion deel van uit maakt. Qua speelgelegenheid een unieke plaats waar je ook met goed fatsoen sponsoren kunt uitnodigen.
Kortom: uitdagingen genoeg..........
Ik heb me als aspirant en junior altijd bijzonder vermaakt tijdens de Nationale Damdag in Slagharen. Als dambroekie kon ik me vergapen aan alle sterren. Ik kan met goed voorstellen dat er genoeg spelers zijn die het geweldig zouden vinden als ze getuige zijn van een partij tussen (wereld)toppers en dito teams. Niet voor niets bleven in Huissen veel spelers wachten op de sneldampartij tussen DUO en Hijken. Je wil gewoon weten wie de clash gaat winnen. Net als bij het WK-IJshockey kunnen wij er ook voor kiezen bij een 10-10 nog eens te sneldammen. Winst = 3 pnt; 10-10 + sneldammen winnen = 2 pnt; 10-10 en sneldammen verliezen = 1 punt en verliezen = 0 pnt.
Waarom geen locatie gehuurd waar 200-400 dammers kunnen spelen. De zgn. topborden op electronische borden laten spelen met een aparte zaal met beamers waar de partijen zijn te volgen. En scoreborden waar de tussenstanden op zijn te volgen. (Dit zou natuurlijk ook via beamer en Toernooibase kunnen). Voor de wedstrijddag in het Noorden zou ik me heel goed kunnen voorstellen dit in Sportstad Heerenveen te houden, waar ook het Abe Lenstrastadion deel van uit maakt. Qua speelgelegenheid een unieke plaats waar je ook met goed fatsoen sponsoren kunt uitnodigen.
Kortom: uitdagingen genoeg..........
-
Zelf ben ik even helemaal klaar met die potjes op de zaterdag. Het spelen van de onderlinge kompetitie ben ik ook al mee gestopt. Al dat geouwehoer afgelopen winter met uitgestelde wedstrijden, het vreselijke gedram over remises in de damsport, het totale beeld van conservatisme en het zielige bobo gedoe van overbodige Bondsraadstypes, ik ga maar eens een jaartje schaken. Rapiddammen, sneldammen, een leuk toernooi, dat is allemaal wel te pruimen. Transfer naar Schaakstad Apeldoorn dus.
-
aldert wrote:Ik ben het helemaal met jullie eens dat er hoognodig wat moet veranderen, en dat we met de tijd mee moeten gaan (wat dat dan ook zo moeten zijn). Ik zou alleen niet beginnen met de nationale competitie. Volgens mij is dat juist het enige wat nog wel behoorlijk loopt, en wat de afgelopen jaren zelfs gegroeid is.
Ik ben het hier bijna helemaal mee eens maar op een punt toch niet. Ik denk dat we juist dat we wel moeten beginnen met de nationale competitie. Als die eenmaal deze revolutie heeft doorgemaakt zullen clubs, toernooien, verder kndb-wedstrijden/toernooien, Europa, FMJD vanzelf meegaan met deze vooruitgang. Het zal waarschijnlijk een stimulance zijn voor de damsport in heel de wereld!
Ik kreeg laatst de vraag: Is dammen een sport? Ik wist niet wat ik hier op moest antwoorden en kreeg er niet meer uit dan : Dammen staat ingeschreven bij NOC*NSF als sport. een bekrompen antwoord geef ik zelf toe en later vroeg ik me af waarom ik hier geen volmondig JA op kon zeggen. De reden heeft mede (alweer) betrekking op de tijd waarmee gespeeld! Het is toch belachelijk dat je bij een SPORT tijdens de wedstrijd rustig rondjes kan gaan lopen en dan niet 1 of 2 keer maar wel 60 als je wilt, Het kan gewoon!! Heeft iemand dit ooit bij welke anders sport dan ook gezien!? (behalve bij schaken en miss andere denksporten maar die hebben momenteel precies hetzelfde probleem!) Heeft iemand ooit een waterpoloër uit het bad zien gaan om naar een andere wedstrijd in een ander bad te kijken? Mensen zouden die waterpoloër voor gek verklaren en bij dammen is dit aan de orde van de dag! Nou zijn er altijd van die krenten die dan zeggen ja ik heb meer tijd nodig om te denken. Tegen deze mensen kan ik alleen maar zeggen dat dit noueenmaal bij sport hoort! Bij tafeltennise zeggen mensen ook ik heb meer tijd nodig om dat balletje te slaan. Als iemand dat zegt bij het tafeltennis word die uitgelachen en terecht! Weg met die conservatieve tijd!