Nieuwe bijdrage FMJD

Post Reply
henk stoop

Re: Nieuwe bijdrage FMJD

Post by henk stoop »

Jan Pieter wrote:
Schaakmeester wrote:Een bedrag van 5 Euro om een noodlijdende sportbond te ondersteunen valt nog wel mee. Is de gemiddelde dammer niet solidair genoeg om dit op te brengen bij een toernooi deelname, omdat de dienst waarvoor het bedrag in rekening wordt gebracht hem niet interesseert ?
Zoals zo vaak in financiele discussies gaat het niet om de hoogte van het bedrag, maar om het principe. De FMJD is er voor alle bonden met al hun leden en die zullen dus gezamenlijk de kosten moeten dragen. Het is onrechtvaardig om uitsluitend bij deelnemers aan toernooien geld op te halen.

Dat het om een vergoeding zou gaan voor een door de FMJD geleverde dienst is duidelijk een drogreden. De toernooispelers hebben niet om deze dienst gevraagd en het gevraagde bedrag staat in geen verhouding tot de geleverde dienst. Het komt er op neer dat de FMJD er niet in slaagt het geld te innen waar het zou moeten en het daarom maar gaat doen op een plaats waar het lijkt te kunnen. Een zwaktebod, zouden ze bij een concurrerende denksport zeggen.
Ik denk dat het heel simpel is. Toernooien die deze erkenning niet willen, betalen niet. Toernooien die deze erkenning wel willen betalen wel.
Ik vermoede dat in de praktijk bepaalde spelers achteraf de gehele vergoeding betalen, omdat ze belang hebben (norm) bij het wel verwerken van het toernooiresultaat door de FMJD. Ik ben het met de meeste schrijvers hier eens dat je daar de gewone toernooispeler niet mee moet belasten.
Of de FMJD zo substantieel meer geld binnen haalt is afwachten.

Overigens vind ik het niet een principiële discussie, voor mij is de hoogte van het bedrag het enige struikelblok.
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

Jan Pieter wrote:
Schaakmeester wrote:Een bedrag van 5 Euro om een noodlijdende sportbond te ondersteunen valt nog wel mee. Is de gemiddelde dammer niet solidair genoeg om dit op te brengen bij een toernooi deelname, omdat de dienst waarvoor het bedrag in rekening wordt gebracht hem niet interesseert ?
Zoals zo vaak in financiele discussies gaat het niet om de hoogte van het bedrag, maar om het principe. De FMJD is er voor alle bonden met al hun leden en die zullen dus gezamenlijk de kosten moeten dragen. Het is onrechtvaardig om uitsluitend bij deelnemers aan toernooien geld op te halen.

Dat het om een vergoeding zou gaan voor een door de FMJD geleverde dienst is duidelijk een drogreden. De toernooispelers hebben niet om deze dienst gevraagd en het gevraagde bedrag staat in geen verhouding tot de geleverde dienst. Het komt er op neer dat de FMJD er niet in slaagt het geld te innen waar het zou moeten en het daarom maar gaat doen op een plaats waar het lijkt te kunnen. Een zwaktebod, zouden ze bij een concurrerende denksport zeggen.
Mijn heren

Waarom doen we het eigenlijk...

Zelf doe ik het, omdat ik nog steeds laaiend enthousiast ben voor de sport, omdat ik graag wat terug doe voor wat de damwereld mij in de afgelopen jaren heeft gegeven en omdat ik vind dat ons spel toekomst heeft, niet zozeer in Nederland, maar vooral in de rest van de wereld. Daar spelen inmiddels miljoenen meer mensen het spel, dan enkele jaren terug.

De afgelopen decennia heeft Nederland de wereld dambond op sleeptouw genomen met bestuurders, geld en ondersteuning. Op het ogenblik plukken we daar sommige van de vruchten van. Met nieuwe landen als Brazilië en China erbij wordt onze sport tegenwoordig op een ongekende schaal beoefend. Ik geloof heilig in internet. Je kunt er het spel laagdrempelig beoefenen. Ik wil meer boeken in het Engels op het internet. Er moet meer kennis en techniek van ons spel op internet. De World Mind Sport Games zijn een platvorm op basis waarvan de sport in de toekomst enorm kan opbloeien. Echter voor het zover is, moeten we de sport en de organisatie gezond en levend houden.

De FMJD is een vereniging niet alleen van landen, maar ook van jullie. Het is een platvorm voor het uitdragen van onze sport. Om dat te kunnen doen is er een gezonde financiële basis nodig. Het bedrag dat er nu van jullie gevraagd wordt, is voor de meeste van jullie een habbekrats, bedoeld om de FMJD een gezondere financiële basis te geven. Het is geen houdbare situatie, dat bestuursleden de FMJD financieel overeind moeten houden, omdat niemand anders bereid is voor dit belangrijke en nuttige platvorm de beurs open te trekken. Je betaalt niet omdat je daar persoonlijk al dan niet voordeel van hebt, maar omdat je gelooft in de toekomst van de sport en daar je steentje aan wilt bijdragen.

Het moge duidelijk zijn, dat Nederland nog wel wat jaartjes de FMJD zal moeten schragen. Ook zelf ben ik bereid om daaraan mijn bijdrage te leveren. Echter op een gegeven moment komt de tijd, dat ik deze taak aan anderen zal moeten overdragen. Mijn droom is mijn taak nog eens over te dragen aan een Chinees. Ik geloof echter niet, dat je voor het zover is, mensen kunt blijven vragen om enkele dagen per week aan de sport te besteden en daarnaast ook nog de boel financieel overeind te houden. Er zijn daarom structurele oplossingen nodig om de FMJD ook in de toekomst gezond te houden. Daar hebben we jullie voor nodig...
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Frits,

Het is jammer dat je niet ingaat op de bezwaren tegen manier waarop de FMJD het geld wil binnenhalen en waarvan ik me afvraag of dat überhaupt gaat lukken. Als een van de vele organisatoren van een toernooi voel ik er niet zo veel voor om een enorme hap uit de begroting over te maken naar de FMJD voor een geleverde dienst die voor bijna niemand interessant is. Als mijn vermoeden klopt dat veel organisatoren er ook zo over denken, zal het de FMJD nog niet veel opleveren, behalve frustratie en wellicht verstoorde verhoudingen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Jan Pieter wrote:Zoals zo vaak in financiele discussies gaat het niet om de hoogte van het bedrag, maar om het principe.
Het is juist precies andersom.
Discussies over geld gaan altijd over geld. Nooit over principes.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Een bijdrage lijkt me alleen gerechtvaardigd als die in verhouding staat tot de geleverde dienst(en).

In het geval van internationale toernooien moeten alle uitslagen worden verwerkt en nieuwe ratings worden berekend. Daarnaast moet er naar meester- en grootmeesternormen worden gekeken. Vroeger was dat een monnikenwerk, tegenwoordig zal een en ander dankzij Toernooibase niet veel tijd meer kosten.

Een totale bijdrage van bijvoorbeeld 25 euro voor kleine toernooien en 50 euro voor grote toernooien zou ik reëel vinden.

Maar de tekorten van de FMJD dienen natuurlijk niet te worden opgehoest door simpele toernooispelers. Echt bezuinigen doe je pas op de torenhoge kosten die intercontinentale vergaderingen met zich meebrengen (vliegtickets, hotels, et cetera).
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Luteijn

Post by Luteijn »

Eric Sanders wrote:Frits,

Het is jammer dat je niet ingaat op de bezwaren tegen manier waarop de FMJD het geld wil binnenhalen en waarvan ik me afvraag of dat überhaupt gaat lukken. Als een van de vele organisatoren van een toernooi voel ik er niet zo veel voor om een enorme hap uit de begroting over te maken naar de FMJD voor een geleverde dienst die voor bijna niemand interessant is. Als mijn vermoeden klopt dat veel organisatoren er ook zo over denken, zal het de FMJD nog niet veel opleveren, behalve frustratie en wellicht verstoorde verhoudingen.
Beste Eric

Op het ogenblik beweegt de discussie zich teveel in het kader van 'iemand anders' moet maar zorgen voor gezonde financiën van de werelddambond en personen, die deelnemen aan internationale toernooien hebben daarvoor geen enkele verantwoordelijkheid. Er is op het ogenblik simpelweg 'niemand anders'. Wij met ons allen zijn degene, die werkbare oplossingen moeten vinden.

Natuurlijk zijn er tal van mensen, die totaal niet geïnteresseerd zijn in ratingpunten of meesternormen. Voor hen maakt het niets uit of een toernooi wel of niet erkend is. Zij hebben de vrijheid om zoveel als ze willen te kiezen voor niet erkende toernooien en daarmee voor hen overbodige kosten te voorkomen. Anderen vinden het wel leuk om mee te doen met rating en normen. Zij kiezen voor toernooien, waarin deze geregistreerd worden en betalen daarvoor een gering bedrag extra.

Het leeuwendeel van de lasten van de FMJD zijn administratieve lasten. Dat betreft naast briefwisselingen met federaties, uitnodigingen, verspreiden van notulen, innen van contributies, etc. ook registratie van rating, meester resultaten, visum gegevens, etc. Het huidige bondsbureau kent iedereen, die internationaal actief is. Als iemand een visum nodig heeft, dan worden deze gegevens gebruikt om de visum uitnodiging samen te stellen. Als je ervoor kiest deze gegevens niet te registreren, dan neemt de voorbereidingstijd voor een toernooi enorm toe. Deelnemers uit Afrikaanse landen zouden nooit meer ergens aan deel kunnen nemen, omdat de tijd voor de uitwisseling van benodigde visum gegevens ontbreekt.

Het is mijns inziens volkomen logisch, dat iemand die een internationale norm erkend wil zien, daarvoor administratiekosten betaald. Het enige is hoe daarvoor een werkbare oplossing te vinden. Daarover kun je discussiëren. Maar het principe, dat je voor diensten van de FMJD betaald is een eerlijk en gezond principe. Dat wordt overal op de wereld toegepast.

Dat er betaald wordt voor erkenning van een toernooi is ook bepaald niet nieuw. Naast Polen en Frankrijk in de damwereld is er het voorbeeld van de FIDE en tal van andere bonden. IOC bestuurders adviseren desgevraagd een dergelijk systeem. Alleen via toernooien kun je in contact te komen met de doelgroep. Internationale bonden hebben namelijk per definitie alleen federaties als lid. In sommige landen organiseert de federatie alle toernooien. In Nederland zijn de zomer toernooien volkomen onafhankelijk. Daarom is een poging om in contact te komen met geïnteresseerden via de KNDB geen echt werkbare oplossing.

Wat mij betreft is alles bespreekbaar, mits de oplossing werkbaar is. Als je gaten schiet in de begroting van een ander, dan is het goed gebruik om aan te geven, hoe deze gaten volgens jouw dan gedicht zouden moeten worden. Een financieel gezonde FMJD is in het voordeel van iedereen, die internationaal bezig is.
Dieter

Post by Dieter »

Als organisatior van Brunssum Open toch ook maar even de mening van onze organisatie hier neerschrijven.
Geld ophalen bij prive organisaties en dreigen dat anders geen erkenning en verwerking volgt is in elk geval al een totaal verkeerde actie/signaal. Bovendien wordt dit besluit genomen met de nationale bonden terwijl de mening van organisaties helemaal niet is gevraagd.
Alle begrip voor de werkzaamheden die gedaan moeten worden (redelijk simpele klus overigens omdat alles al kant en klaar aangeleverd moet worden) en de betaling die daartegenover moet staan. 50 euro betalen wij dan ook, al wetende dat er ook toernoooien zijn die dat niet doen maar tot nu toe net zo goed erkend worden overigens.
Als dat bedrag voor grote toernooien 100 euro moet worden zijn we niet gelukkig maar hebben we daar wellicht nog wel begrip voor, mits goed onderbouwd. Maar domweg de prive toernooien als melkkoeien gebruiken en zo honderden van euros ophalen per toernooi is volstrekt onacceptabel. Waar topspelers bij veel toernooien al gratis meedoen of zelfs startgeld krijgen en waar jeugd zo goedkoop mogelijk in kan schrijven zou nu de organisatie op moeten draaien voor de financiele problemen van de FMJD.

Wat is nu de realiteit. Toppers betalen toch al niet, exoten moet voor twee keer niets worden ondergebracht en eten mee, jeugd moet laagdrempelig om ze uberhaupt op de deelnemerslijsten te krijgen en de razend gemotiveerde organisaties stellen alles in het werk om dat mogelijk te maken. Neem er nog maar een paar in huis en alles doen we wel pro deo om de damsport te promoten. En dan komt de FMJD en wil even vangen, No way, als het zo moet dan maar geen status bij de FMJD en als daarom de speler geen interesse meer hebben dan is het maar einde van internationale toernooien. Ik spreek even voor mezelf maar ik geloof dat velen zo met mij denken.
Luteijn

Post by Luteijn »

Dieter wrote: Als organisatior van Brunssum Open toch ook maar even de mening van onze organisatie hier neerschrijven.
Beste Pieter

Het is niet onze bedoeling, dat betrokken toernooien nadeel ondervinden van deze ingreep. Maar om puur technische redenen zien wij geen andere oplossing, dan via een erkenning systeem. Het lijkt ons voor de hand te liggen, dat de toernooien de kosten van de erkenning naar rato doorberekenen aan hun deelnemers. Dat is ook de reden, waarom we staande de vergadering de maatregel een jaar later hebben laten ingaan. Daardoor hebben toernooien voldoende tijd om te anticiperen. Als je een beter systeem weet, houden we ons aanbevolen.

met de vriendelijke groeten
Frits Luteijn, Treasurer FMJD
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Het is fijn dat Frits Luteijn ons een blikje in de keuken van de FMJD geeft.

“Het huidige bondsbureau kent iedereen, die internationaal actief is. Als iemand een visum nodig heeft, dan worden deze gegevens gebruikt om de visum uitnodiging samen te stellen. Als je ervoor kiest deze gegevens niet te registreren, dan neemt de voorbereidingstijd voor een toernooi enorm toe. Deelnemers uit Afrikaanse landen zouden nooit meer ergens aan deel kunnen nemen, omdat de tijd voor de uitwisseling van benodigde visum gegevens ontbreekt.”

Apart dat het bondsbureau van de FMJD dit doet. Regelt de FMJD dit ook voor de (particuliere) toernooien in Salou, Thailand, Delfzijl, Suriname, Nijmegen, Brunssum etc…?
Of betalen de deelnemers van deze toernooien dus voor deze zaken (die ze dan dus zelf regelen) als er officiele FMJD-titeltoernooien gespeeld worden?
Of regelen de organisatoren de visa van deze spelers?
Lijkt me toch dat veeleer de nationale bonden of spelers zelf dit moeten regelen. Als ze daar zelf laks in zijn doen ze maar niet mee.

“Met nieuwe landen als Brazilië en China erbij wordt onze sport tegenwoordig op een ongekende schaal beoefend. Ik geloof heilig in internet.”

In de jaren 80 (Willem Jurg) kwamen de nieuwe landen uit Afrika (volgens mij was Brazilie er al lang Frits) erbij. Enorm optimisme. Dit zou het dammen opstuwen in de Internationale (denk)sportarena.
Ongekende mogelijkheden. Decennia later moeten we nog steeds constateren dat nog steeds vanuit Nederland de belangrijkste financieringsstroom naar de FMJD gaat. En als subsidies afgebouwd worden, gaan we toch op een andere manier de Nederlandse koe (Nederlandse organisatoren van de belangrijkste damtoernooien, met merendeels Nederlandse deelnemers) uitmelken?

Ik geloof ook heilig in Internet. De FMJD-site zou tot het belangrijkste portal van het internationale dammen uitgebouwd kunnen worden. De FIDE doet het 100 maal beter.
Tot dusver blijft het voornamelijk bij een kalendertje (nieuw!) waarop we precies kunnen zien welke toernooien geregistreerd zijn, en kan men daar met een opgeheven vingertje naar wijzen als men zich nog niet geregistreerd heeft (geconformeerd heeft aan de afdracht).

En het belangrijkste kampioenstoernooi (Kampioenschap van Rusland met de wereldkampioen!) staat er niet eens bij vermeld!?? (Geen afdracht? :D ). Opvallend dan ook weer dat een FMJD-functionaris op het niet officiele http://laatste.info site een linkje zet naar het Russisch kampioenschap. Een Litouws kampioen moet ons ook zelf melden dat het kampioenschap in zijn land is gespeeld.
Het is fijn dat Oscar Lognon ons op de hoogte houdt van de toernooien in Afrika, anders zouden we daar ook niet veel van meekrijgen.
En het nieuwe land China, met een ongekend potentieel aan dammers? Het is dat Marcel Kosters ons melding doet van het Chinese kampioenschap, anders was dat helemaal aan ons voorbijgegaan.
Als FMJD-bestuur(der) zou ik momenteel alles in het werk stellen om alle uitslagen a la minute (al is het maar sneldammen c.q. rapid) voor de rest van de internationale (dam)wereld in Engels beschikbaar te krijgen op de FMJD-site. Ook om namens de FMJD te tonen dat ze er bij horen! Mogelijk dat ze dan mee willen bieden voor het WK 2013!

Ook op het gebied van pers moet het gewoonweg beter bij de FMJD. Schrijnend vond ik bijvoorbeeld toen Mark Podolski in het WK 2007 in schitterende positie lag, een Nederlandse bestuurder de pers in Duitsland op de hoogte moest stellen. Op zich moet je dat niet aan organisatie overlaten, nee daar moet je ze in steunen c.q. vanuit de FMJD een heel draaiboek klaar hebben liggen.
Breng persberichten (overvoer ze) op FMJD-briefpapier uit naar de belangrijkste persbureaus (Reuters, AP etc.) als er een FMJD-titeltoernooi, start, aan de gang is, en in ieder geval na afloop van het toernooi.

En scroll nog eens terug naar bladzijde 1. Als je zo’n maatregel als een heffing per deelnemer invoert, moet je ook iets bieden aan organisaties. Bijv. een GrandPrix-cyclus, waarbij je als FMJD prijzengeld (gewoon een gedeelte van je heffing – vestzak/broekzak) beschikbaar stelt. Het zou kunnen dat plotseling zulke toernooien dan nog populairder worden, omdat spelers in dat circuit willen scoren.

Overigens alle waardering voor alle inspanningen, die de FMJD-bestuurders (ook financieel) voor de mondiale damsport over hebben. Maar het kan (naast een herstructering op financieel gebied, wordt de fee voor de FMJD overigens naar rato van het aantal aangesloten leden bij een bond vastgesteld?) ook op andere gebieden veel gestructureerder. Daar valt nog flink wat te verhapstukken.
En mogelijk kun je het dan een keer voor elkaar krijgen, dat landen gaan bieden op een WK (ipv dat Henk Boers uit eigen beweging weer een WK gaat organiseren) en de FMJD zeg eens een 5.000 Euro overhoudt aan een WK (een schijntje tov van de WK-tweekamp schaken in Sofia).
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Luteijn wrote:Dat er betaald wordt voor erkenning van een toernooi is ook bepaald niet nieuw. Naast Polen en Frankrijk in de damwereld is er het voorbeeld van de FIDE en tal van andere bonden. IOC bestuurders adviseren desgevraagd een dergelijk systeem.
De vergelijking met andere sporten gaat mank. Daar is bij internationale toernooien altijd sprake van sponsoring. En omdat die toernooien hun allure en daarmee hun sponsoring mede aan de officiele erkenning te danken hebben, is het begrijpelijk dat de wereldbond een hapje mee wil eten uit de welgevulde ruif.

Bij damtoernooien is de sponsoring verwaarloosbaar. Organisatoren steken er niet alleen veel tijd, maar vaak ook nog eigen geld in. En in plaats van een bedankje daarvoor krijgen ze nu de opdracht om bij elke deelnemer tol te innen voor de FMJD. Laten ze een deelnemer gratis toe, dan kost hen dat 5 euro. Dit zal (zoals ook al blijkt uit de reacties) het enthousiasme onder de organisatoren niet doen toenemen.
Wat mij betreft is alles bespreekbaar, mits de oplossing werkbaar is. Als je gaten schiet in de begroting van een ander, dan is het goed gebruik om aan te geven, hoe deze gaten volgens jouw dan gedicht zouden moeten worden. Een financieel gezonde FMJD is in het voordeel van iedereen, die internationaal bezig is.
Het is toch al zo dat de aangesloten bonden een bijdrage moeten betalen aan de FMJD? Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de bonden die niet betalen geen stemrecht hebben, en plaatsen kwijtraken voor het WK.
Wat is er logischer dan het verhogen van die bijdrage, wanneer de FMJD geld tekort komt? En uiteraard ook afdwingen dat die bijdragen betaald worden. Ik heb er daarbij geen moeite mee dat rekening gehouden wordt met het verschil in welvaart tussen de landen.
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Luteijn wrote:
Dieter wrote: Als organisatior van Brunssum Open toch ook maar even de mening van onze organisatie hier neerschrijven.
Beste Pieter

Het is niet onze bedoeling, dat betrokken toernooien nadeel ondervinden van deze ingreep. Maar om puur technische redenen zien wij geen andere oplossing, dan via een erkenning systeem. Het lijkt ons voor de hand te liggen, dat de toernooien de kosten van de erkenning naar rato doorberekenen aan hun deelnemers. Dat is ook de reden, waarom we staande de vergadering de maatregel een jaar later hebben laten ingaan. Daardoor hebben toernooien voldoende tijd om te anticiperen. Als je een beter systeem weet, houden we ons aanbevolen.

Hint :idea: van een oud KNDB bestuurder.
De KNDB gaat eerstdaags een licentie systeem invoeren. Wat ligt er meer voor de hand dan daar een internationale wedstrijden licentie aan toe te voegen voor zeg maar 10€ per jaar? Geoormerkt aan de FMJD. :D
Dan ben je bestuurlijk correct bezig. Héél principieel.
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

Theo Dijkstra wrote:
Luteijn wrote:
Beste Pieter

Hint :idea: van een oud KNDB bestuurder.
De KNDB gaat eerstdaags een licentie systeem invoeren. Wat ligt er meer voor de hand dan daar een internationale wedstrijden licentie aan toe te voegen voor zeg maar 10€ per jaar? Geoormerkt aan de FMJD. :D
Dan ben je bestuurlijk correct bezig. Héél principieel.
Komt die licentie er dan bij de KNDB? ik las er iets over in een voorstel. Het lijkt me toch niet? Dat stimuleert spelers om zich uit te schrijven bij de KNDB als ze toch niet willen uitkomen in de nationale competitie of andere toernooien. Valt minstens 25% uit ben ik ban.
corboot

Post by corboot »

De discussie over de nieuwe bijdrage van de FMJD (50 euro per toernooi en nu 5 euro per deelnemer) van een jaar terug haal ik hiermee weer tevoorschijn. Deze draad was opgezet door Theo Dijkstra met een duidelijke opsomming van genomen besluiten van de FMJD in het verleden ...
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

corboot wrote:De discussie over de nieuwe bijdrage van de FMJD (50 euro per toernooi en nu 5 euro per deelnemer) van een jaar terug haal ik hiermee weer tevoorschijn. Deze draad was opgezet door Theo Dijkstra met een duidelijke opsomming van genomen besluiten van de FMJD in het verleden ...
Ik ben het met je eens Cor dat het eigenlijk hier thuis hoort. Maar het is daar opgelaaid, dus .....
De discussie wordt nu voortgezet op de rating draad omdat het steeds duidelijker wordt dat dit een van de belangrijkste effecten is van de fmjd recognition fee. Wellicht wordt het ook steeds duidelijker hoe corrupt gevoelig de heffing is. "Heeft iedereen wel betaald die in de kwartaal ratinglist wordt opgenomen"?
Of moeten alleen de Westeuropeanen het gelag betalen met NL voorop omdat we altijd al met alles het braafste jongetje van de klas willen zijn. (en omdat daar het meeste te halen valt)
Dieter

Post by Dieter »

Dieter wrote:

Als organisatior van Brunssum Open toch ook maar even de mening van onze organisatie hier neerschrijven.
Geld ophalen bij prive organisaties en dreigen dat anders geen erkenning en verwerking volgt is in elk geval al een totaal verkeerde actie/signaal. Bovendien wordt dit besluit genomen met de nationale bonden terwijl de mening van organisaties helemaal niet is gevraagd.
Alle begrip voor de werkzaamheden die gedaan moeten worden (redelijk simpele klus overigens omdat alles al kant en klaar aangeleverd moet worden) en de betaling die daartegenover moet staan. 50 euro betalen wij dan ook, al wetende dat er ook toernoooien zijn die dat niet doen maar tot nu toe net zo goed erkend worden overigens.
Als dat bedrag voor grote toernooien 100 euro moet worden zijn we niet gelukkig maar hebben we daar wellicht nog wel begrip voor, mits goed onderbouwd. Maar domweg de prive toernooien als melkkoeien gebruiken en zo honderden van euros ophalen per toernooi is volstrekt onacceptabel. Waar topspelers bij veel toernooien al gratis meedoen of zelfs startgeld krijgen en waar jeugd zo goedkoop mogelijk in kan schrijven zou nu de organisatie op moeten draaien voor de financiele problemen van de FMJD.

Wat is nu de realiteit. Toppers betalen toch al niet, exoten moet voor twee keer niets worden ondergebracht en eten mee, jeugd moet laagdrempelig om ze uberhaupt op de deelnemerslijsten te krijgen en de razend gemotiveerde organisaties stellen alles in het werk om dat mogelijk te maken. Neem er nog maar een paar in huis en alles doen we wel pro deo om de damsport te promoten. En dan komt de FMJD en wil even vangen, No way, als het zo moet dan maar geen status bij de FMJD en als daarom de speler geen interesse meer hebben dan is het maar einde van internationale toernooien. Ik spreek even voor mezelf maar ik geloof dat velen zo met mij denken.
Het opgraven van een oude draad heeft wel iets. Een jaar later kan ik me nog steeds helemaal vinden in wat ik geschreven heb. Jammer alleen dat we nog steeds geen steek verder zijn en dat de KNDB de toernooi organisaties in het sop gaar laat koken.
Post Reply