NK Dammen Algemeen 2010

Post Reply
Geb Kos

Re: NK Dammen Algemeen 2010

Post by Geb Kos »

Analyse van de partij Heusdens - Derkx door Gerrit Boom:

http://nk2010.kndb.nl/index.php?option= ... 39&lang=nl
Geb Kos

Post by Geb Kos »

Piet Bouma is druk bezig geweest, hier is zijn link voor life games op de pda:

http://nk2010.kndb.nl/pda
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Geb Kos wrote:Piet Bouma is druk bezig geweest, hier is zijn link voor life games op de pda:

http://nk2010.kndb.nl/pda
Inloggen om commentaar te geven? Heel mooi, hartelijk dank!
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Post by Kosmos »

Image

Piotr Boomstra - Cor van Dusseldorp

Deze interessante stelling, ontstaan vanuit een ondernemende opening van weerskanten, bevat een fraaie, tactische variant.

31-26! 18-23 29x18 12x23 30-24!(@) 7-12 33-29 1-7 29x18 12x23

Image

En nu: 34-30!! 25x34 39x30 :shock:

Op 23-29 24x33 28x48 volgt prachtig: (ach zoekt u zelf maar, dat is nog leuker!)
Op 7-12 of 9-14 volgt de standaard-wending 38-32x33 enz.
Na 8-12 38-33x32 enz. heeft wit voordeel.

(@) Na het gespeelde 46-41? 18-23 29x18 12x23 kan 30-24 niet wegens 17-21! (31-26 15-20 +)
Na 31-26 had zwart 11-16! moeten spelen om 33-29 uit te schakelen door 28-33 Z+1.
31-26 11-16 30-24 7-12 33-29 15-20! 29x7 20x40 39-34 1x12 34x45 13-18 geeft flink voordeel voor zwart.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Kosmos wrote:
Het chatvenster is inderdaad open (met geen login ). Zit geen koppeling op Toernooibase op.
Het is een moeilijke afweging. In Toernooibase hebben we tijdens de WK-match een guest-functie gecreëerd, waardoor men anoniem opmerkingen kon plaatsen.
Bij het NK-dames is deze Joomla-addition geintroduceerd door Geb. Dat liep beide keren goed.
Het zijn damliefhebbers, die opmerkingen plaatsen (waarom ga je anders de live-partijen zien). Het zou mooi zijn als deze anoniemen/damliefhebbers een beetje etiquette tonen. Zelf zit ik soms ook wat met kromme tenen te lezen. Ook op schaaksites staat soms open chatvensters. Daar zie ik het wel goed gaan….
Het alternatief zou kunnen zijn: alleen voor mensen die een account hebben op Toernooibase en daar weer een chatvenster maken.
Echter: ook nu kan men bij alle gespeelde partijen in Toernooibase analyse-opmerkingen plaatsen. Niemand heeft het nog gedaan.
Die login en account aanvragen is dus een drempel (vooral bij live).
Dus het blijft een moeilijke afweging
Misschien dat alle anoniemen morgen gewoon onder hun eigen naam willen posten? Zou wel zo mooi zijn.
Anders kunnen we misschien beter met live-commentaar op deze wijze stoppen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Kosmos

Post by Kosmos »

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Het chatvenster is inderdaad open (met geen login ). Zit geen koppeling op Toernooibase op.
Het is een moeilijke afweging. In Toernooibase hebben we tijdens de WK-match een guest-functie gecreëerd, waardoor men anoniem opmerkingen kon plaatsen.
Bij het NK-dames is deze Joomla-addition geintroduceerd door Geb. Dat liep beide keren goed.
Het zijn damliefhebbers, die opmerkingen plaatsen (waarom ga je anders de live-partijen zien). Het zou mooi zijn als deze anoniemen/damliefhebbers een beetje etiquette tonen. Zelf zit ik soms ook wat met kromme tenen te lezen. Ook op schaaksites staat soms open chatvensters. Daar zie ik het wel goed gaan….
Het alternatief zou kunnen zijn: alleen voor mensen die een account hebben op Toernooibase en daar weer een chatvenster maken.
Echter: ook nu kan men bij alle gespeelde partijen in Toernooibase analyse-opmerkingen plaatsen. Niemand heeft het nog gedaan.
Die login en account aanvragen is dus een drempel (vooral bij live).
Dus het blijft een moeilijke afweging
Misschien dat alle anoniemen morgen gewoon onder hun eigen naam willen posten? Zou wel zo mooi zijn.
Anders kunnen we misschien beter met live-commentaar op deze wijze stoppen.
Dit live-commentaar is zinloos.
Inloggen via TB lijkt me de aangewezen oplossing. Je moet juist een drempel hebben om liefhebbers van oproerkraaiers te scheiden.
Dat Kees Thijssen steeds te verstaan krijgt dat hij nu eindelijk maar eens moet gaan werken, dat zijn geen opmerkingen van damliefhebbers.
Als tegenprestatie zal ik me zelf ook wat gedeisd houden... en de dieren uit het Emmense dierenpark in hun kooi laten...
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Kosmos wrote: Dit live-commentaar is zinloos.
Laten we maar even afwachten wat er gebeurt.
Het zou bijvoorbeeld handig zijn dat de namen Goedemoed en De Block in het scherm verschijnen. Nick-names zijn bij de hele goegemeente ook niet bekend.

Live-commentaar zoals bij het NK 2008 (volledig via account Toernooibase) werd vrijwel niet gebruikt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote: Dit live-commentaar is zinloos.
Laten we maar even afwachten wat er gebeurt.
Het zou bijvoorbeeld handig zijn dat de namen Goedemoed en De Block in het scherm verschijnen. Nick-names zijn bij de hele goegemeente ook niet bekend.

Live-commentaar zoals bij het NK 2008 (volledig via account Toernooibase) werd vrijwel niet gebruikt.
Een probleem bij commentaar op Toernooibase is dat je telkens moet refreshen om nieuwe tekst te zien. Dit werkt niet erg handig als twee of meer serieuze gebruikers met elkaar in discussie zijn over de één of de andere variant. Ook heb je dan maar één partij tegelijk in beeld. Ik gebruik eigenlijk alleen als er nog maar één partij over is het scherm met de webcam.

Het is wel een goed idee om een functie erin te bouwen dat men verplicht is zijn werkelijke identiteit prijs te geven (bijvoorbeeld door een account)
Ganesha

Post by Ganesha »

Hallo Piet, ik vind zo'n chatfunctie een toegevoegde waarde. Het wordt problematisch als mensen(anoniem) daar maar spelers of anderen gaan beledigen.
Dat betekent dat deze anoniemen niet met vrijheid van het woord kunnen omgaan. Zij verwijderd dienen te worden( lees dat je je moet inloggen).
Ik vind het werkelijk beneden alle peil wat mensen daar over Kees Thijssen, maar ook Henk Stoop schrijven.

Daarnaast stoor ik mij eraan dat sommige mensen deze chat verwarren met hun sexchats.
Dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling.
Vriendelijke groet, Daan van Os
Nescio

Post by Nescio »

Het is jammer dat sommige mensen de juiste marge niet kunnen vinden tussen kritiek geven (legaal) en beledigen (illegaal). Op deze manier heeft de chatfunctie weinig tot geen toegevoegde waarde.

Hoe dit te voorkomen? Misschien toch via een toernooibase-account. Ter voorkoming dat je een geenstijl.nl-shoutbox krijgt. Ik heb alleen geen idee of dit gemakkelijk te koppelen is.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
Geb Kos

Post by Geb Kos »

Statistieken.
Attachments
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (42.03 KiB) Viewed 4910 times
Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink »

In het kader van het NK stond er trouwens gisteren een mooi en goed artikel over Roel Boomstra in het NRC: http://nk2010.kndb.nl/econtent/2010-04- ... ra_NRC.pdf. Echt een aanrader om te lezen.
MenO

Post by MenO »

Roel heeft vandaag voor het eerst een partij op een NK verloren. En niet zo'n beetje ook: Baljakin heeft zijn pupil volledig weggespeeld.

Het moet wel heel raar lopen wil de Bal zijn titel niet gaan prolongeren, en Roel kan samen met Dolfing en Thijssen gaan strijden om de tweede plaats!
MenO

Post by MenO »

Scholma wint van Thijssen!!
Hulde voor Auke, die ondanks de teleurstellende resultaten in de eerste ronden (met het verlies tegen Lemmen als dieptepunt) Thijssen ouderwets onbevreesd tegemoet trad. Eindelijk loon naar werken voor een van de smaakmakers van het toernooi tot nu toe!

Image

Thijssen blundert met 67...24-29?? 68.48-26!! en gaf op, omdat zwart niet meer uit de winnende schaar kan ontsnappen!

Gewiekst gespeeld van Scholma, die in de zetten hiervoor, beginnend met de zwarte schijf nog op 15, zijn dam vanaf veld 1 via 29 naar 48 had gebracht. Thijssen staarde zich blind op het offeren van zijn schijf, en loopt er nog in. Wederom niet het jaar van de vijfvoudig kampioen...
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

MenO wrote:Image

Thijssen blundert met 67...24-29?? 68.48-26!! en gaf op, omdat zwart niet meer uit de winnende schaar kan ontsnappen!
Onthutsend. Ik denk dat de horeca in Emmen een goede avond heeft.

Weet iemand of Kees hiervoor al een min-remise had aangeboden?
Post Reply