11e Barnsteentoernooi

PeterDeDammer

11e Barnsteentoernooi

Post by PeterDeDammer »

De volgende belangrijke veranderingen zijn van toepassing voor het 11e Barnsteentoernooi
- 8 speelronden in plaats van 7 ronden
- Prijzengeld is evenredig verdeeld over 4 ratingklassementen
- Inschrijfgeld is 45 EURO voor 1 april betaald, hierna 50 EURO
Zie voor meer gegevens over het toernooi de informatie op de website
deelnemers 11e Barnsteentoernooi ER KUNNEN ER NOG VELEN BIJ
GMI Jean Marc Ndjofang * CAMEROON
Michel Hendriksen DCE Ederveen
Frits Stuger ADG Amersfoort
Joan Horst BDV Borne
Leo Springer BDV Borne
Laura Timmerman DC Zenderstad
Edwin de Jager Van Stigt Thans
Johan Strous DEZ Woerden
Erik Maijenburg DVSB
Hans van der Laan Houdt Stand Beilen
Bart Visser Huizum
Harry de Waard ADG Amersfoort
Klaas Mondria Wolvega
Frans Teijn ODB Den Haag
Piet Rozenboom Scheveningen
Jan Terpstra Huizum
Lennart Bolks Barnsteen
Gerhard de Graaf Barnsteen
Anne Wouda Barnsteen
Alex van de Mheen Barnsteen
Lammert Korlaar Barnsteen
Bertus de Harder Barnsteen
Peter Frans Koops Barnsteen
Lucas Veldhuizen Barnsteen
Huibert Koops Barnsteen
Douwe de Graaf Barnsteen
Wout Bos Barnsteen
Bert Zwart

Re: 11e Barnsteentoernooi

Post by Bert Zwart »

150 Euro voor de winnaar is aan de schrale kant. Het totale prijzengeld was altijd zo'n 2000 euro. Voor verreweg de meeste dammers maakt het niets uit, maar ik vind het een beetje sneu voor de grootmeesters die doorgaans niet te beroerd zijn om zonder startgeld in open toernooien mee te doen.
J.Pawlicki

Post by J.Pawlicki »

Important for the players !
Pity, but as we can see on fmjd web: http://fmjd.org/?p=calend this tournament is out of fmjd rating system. So no changes in ratings, no FMJD norms...
Of course it can be changed but it is question of organizers wish. How to do it ? Very easy -> just ask Your own federation or me.
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

J.Pawlicki wrote:Important for the players !
Pity, but as we can see on fmjd web: http://fmjd.org/?p=calend this tournament is out of fmjd rating system. So no changes in ratings, no FMJD norms...
Of course it can be changed but it is question of organizers wish. How to do it ? Very easy -> just ask Your own federation or me.
Opmerkelijk, dit brutale dreigement. :shock: Schadelijk voor onze toernooien nu en in de toekomst. :x
Ik dacht toch werkelijk dat de leden - via hun KNDB contributie - middels de jaarlijkse KNDB afdracht aan de FMJD, reeds betalen voor ALLE de door de FMJD geleverde diensten, waaronder rating verwerking en normen. :(

Via de FMJD penningmeester werd bekend:
• Vanaf 1 januari 2011 worden alleen nog erkende tournooien verwerkt in de ratinglijst en bij meester/grootmeester normen.
Dus het dreigement van Pawlicki klopt niet !
J.Pawlicki

Post by J.Pawlicki »

Theo Dijkstra wrote:
Opmerkelijk, dit brutale dreigement. :shock: Schadelijk voor onze toernooien nu en in de toekomst. :x
Ik dacht toch werkelijk dat de leden - via hun KNDB contributie - middels de jaarlijkse KNDB afdracht aan de FMJD, reeds betalen voor ALLE de door de FMJD geleverde diensten, waaronder rating verwerking en normen. :(

• Vanaf 1 januari 2011 worden alleen nog erkende tournooien verwerkt in de ratinglijst en bij meester/grootmeester normen.
Drogi Theo,
przepraszam, ale nie jestem w stanie polemizować w języku holenderskim.
Just small additional remark in english
Contribution to fmjd to be recognized it is NOTHING NEW !!! It exist years ... minimum 20 !!!
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

J.Pawlicki wrote:
Theo Dijkstra wrote:

Drogi Theo,
przepraszam, ale nie jestem w stanie polemizować w języku holenderskim.
Just small additional remark in english
Contribution to fmjd to be recognized it is NOTHING NEW !!! It exist years ... minimum 20 !!!
Come to the point dear Jaceck!
Your message; "no changes in ratings, no FMJD norms" is not correct before 1-1-2011.
This message damaged the organization of this Barnsteen open tournament.
J.Pawlicki

Post by J.Pawlicki »

Dear Theo,
THIS IS CORRECT !
contributions from the tournaments including in ratings it is NOTHING NEW!
From 1/1/2011 new system exist. Actually it costs 50 euro and should be paid to FMJD. As it was done by Chinese, by BaltCup, by GnieznoDoors....
In the past it was 100/150 fL as I remember.
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

J.Pawlicki wrote:Dear Theo,
THIS IS CORRECT !
contributions from the tournaments including in ratings it is NOTHING NEW!
From 1/1/2011 new system exist. Actually it costs 50 euro and should be paid to FMJD. As it was done by Chinese, by BaltCup, by GnieznoDoors....
In the past it was 100/150 fL as I remember.

Still complete IGNORING my criticism of the THREAT in his first message. :(
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

No norms, no rating, no money, but lots of fish and fun!
wibor

Post by wibor »

Graag in het nederlands mijn Pools en Engels is nog niet zo goed. Trouwens er is al een topic over de FMJD die voor elk tournooi dat onder de FMJD wil vallen per deelnemer vijf euro wil inzamelen om zo hun snoepreisjes naar landen die het WK willen organiseren (en het dan zoals gewoonlijke weer niet rond kunnen krijgen zodat Nederland het maar weer doet) te kunnen bekostigen. Zo nu eens kijken wie er nu weer happen!

Besloten is daarom in Berlijn:
• Officiele FMJD tournooien en nationale kampioenschappen zijn per definitie erkend.
• Invitatietournooien en open tournooien kunnen tegen betaling officieel erkend worden door de FMJD.
• Erkende tournooien betalen tot 31-12-2010 het bestaande tarief van 50 euro.
• Vanaf 1 januari 2011 wordt dit een bedrag van 5 euro per deelnemer.
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

wibor wrote:Graag in het nederlands mijn Pools en Engels is nog niet zo goed. Trouwens er is al een topic over de FMJD die voor elk tournooi dat onder de FMJD wil vallen per deelnemer vijf euro wil inzamelen om zo hun snoepreisjes naar landen die het WK willen organiseren (en het dan zoals gewoonlijke weer niet rond kunnen krijgen zodat Nederland het maar weer doet) te kunnen bekostigen. Zo nu eens kijken wie er nu weer happen!

Besloten is daarom in Berlijn:
• Officiele FMJD tournooien en nationale kampioenschappen zijn per definitie erkend.
• Invitatietournooien en open tournooien kunnen tegen betaling officieel erkend worden door de FMJD.
• Erkende tournooien betalen tot 31-12-2010 het bestaande tarief van 50 euro.
• Vanaf 1 januari 2011 wordt dit een bedrag van 5 euro per deelnemer.
Mijne heren

De bovenstaande discussie loopt al weer enig tijd. De beslissing om te gaan werken met erkenningen van toernooien is genomen ver voor mijn tijd tijdens een rechtsgeldige GA. Deze vorm van diensten van de overkoepelende bond in rekening te brengen bij degenen, die er voordeel van hebben, bestaat al weer jaren in Polen en Frankrijk. Het heeft daar de betreffende bonden van de financiële ondergang gered. Echter ook de FIDE (schaken) werkt met een soortgelijk systeem. Voor registraties van ratings, titels, recordpogingen, arbiters wordt door de betrokkenen gewoon betaald. Feitelijk doet tegenwoordig elke internationale sportbond iets vergelijkbaars. De gedachte, dat het op de been houden van een rating systeem, diploma's, titels en normen 'gratis' zou moeten zijn, is vreemd.

De financiële situatie van de FMJD is buitengewoon zorgelijk. Vrijwel alle reiskosten van de bestuursleden worden betaald door de bestuursleden zelf. Zoals bij elke vereniging zijn de contributies bij lange na niet genoeg om de lopende kosten te dekken. Op het ogenblik worden de kosten van de FMJD gedekt globaal volgens de verdeelsleutel 1/3 subsidie, 1/3 diverse heffingen en 1/3 door de bestuursleden. Deze situatie gaat in de nabije toekomst slechter worden. De subsidies zullen in de komende jaren afgebouwd worden naar nul.

- Algemeen is men van mening, dat de financiële situatie van de FMJD zorgelijk is.
- Algemeen is men van mening, dat daar dringend wat aangedaan moet worden.
- Algemeen is men van mening, dat iemand anders dit probleem moet oplossen.
- Algemeen is men van mening, dat het probleem opgelost kan worden via bezuinigingen.
- Helaas heb ik als penningmeester van de FMJD geen 'anderen', die dit eventjes voor mij oplossen.

Zelf ben ik op het ogenblik internationaal grootmeester correspondentie dammen, nationaal meester en FMJD-meester. Ik heb twee internationale meester normen. Als ik er nog eentje bij weet te halen en mijn rating boven een bepaalde grens is, dan wordt ik internationaal meester. Ik zou het best leuk vinden op mijn oude dag nog eens zo'n huzarenstukje uit te halen. Daar heb ik best wat geld voor over.

Ik neem daartoe deel toernooien. Zeker met de buitenlandse toernooien kost dat een lieve grijpstuiver, als je bedenkt dat er sprake is van reis- en verblijfkosten. Het inschrijfgeld is in vergelijking met die andere kosten verwaarloosbaar. Dat geldt ook voor de paar euro, die erbij bij zouden komen om de registratie van rating en normen te doen plaatsvinden. Volgens mij geldt deze situatie voor iedereen, die deelneemt aan een buitenlands toernooi. Ook bij deelname aan toernooien in Nederland zijn de reis- en verblijfkosten aanmerkelijk hoger, dan de inschrijfkosten.

Zolang ik die derde internationale meester norm niet heb, neem ik geen deel aan toernooien, waar behaalde resultaten geen effect hebben.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Luteijn wrote:Zolang ik die derde internationale meester norm niet heb, neem ik geen deel aan toernooien, waar behaalde resultaten geen effect hebben.
Dat vind ik een mooie, constructieve bijdrage aan de discussie. Mijn internationale rating interesseert me geen snars en ik heb geen zin om ervoor te betalen. Laat ik me dus net zo constructief opstellen: als er 5 euro betaald moet worden aan de FMJD, neem ik geen deel aan de toernooien.
Samen komen we er wel uit.
Vraagje

Post by Vraagje »

Zonder lullig te willen doen, maar in dit deelnemersveld is het toch niet eens mogelijk om een norm te scoren, en zelfs als er nog een paar buitenlanders en titelhouders bijkomen moet je nog steeds het nodige geluk met de loting hebben, dus het hele probleem over wel of niet betalen lijkt me niet zo relevant.
De meest gehate dammer allertijden.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Luteijn wrote:Het inschrijfgeld is in vergelijking met die andere kosten verwaarloosbaar. Dat geldt ook voor de paar euro, die erbij bij zouden komen om de registratie van rating en normen te doen plaatsvinden. Volgens mij geldt deze situatie voor iedereen, die deelneemt aan een buitenlands toernooi. Ook bij deelname aan toernooien in Nederland zijn de reis- en verblijfkosten aanmerkelijk hoger, dan de inschrijfkosten.
Alle begrip voor de zorgelijke financiële situatie van de FMJD, maar het is de vraag of die opgelost moet worden door deelnemers aan toernooien. Ik denk dat net als Jan Pieter het overgrote deel van de deelnemers aan de Nederlandse toernooien niet geïnteresseerd is in registratie van FMJD rating en titels. Helaas zijn de meeste toernooien niet zo rijk dat ze dat extra geld even kunnen ophoesten. Moeten de toernooien dan 5 euro per deelnemer extra vragen voor iets waar men geen belang bij heeft? Misschien kan de FMJD nadenken of ze voor die 5 euro iets meer kan bieden dan rating- en titel(norm)registratie. Anders vrees ik dat deze regel de FMJD niet zo veel op gaat leveren.

(misschien kan Alexander deze posts in een apart draadje zetten)
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
GuidoB

Post by GuidoB »

Eric Sanders wrote:Moeten de toernooien dan 5 euro per deelnemer extra vragen voor iets waar men geen belang bij heeft?
Het lijkt me nogal onzinnig om toernooien met 10 deelnemers zonder sponsor te laten meetellen voor de FMJD-rating. Ik zie daarom je punt niet. De discussie gaat over de grotere internationale toernooien.
Post Reply