Arjen wrote:Kosmos wrote:
Kosmos 04-04-2010
Balen zeg... ben vandaag de 'slecht-nieuws-brenger'... Heb je eindelijk na een tijd van hard werken een mooie compositie in elkaar gedraaid - en wat voor één: met mooie beginstand, met subtiele reeks van offers, met dwangslag - is er een voorganger

De eer ging al eerder naar Dirk van den Berg, Dam Eldorado 1981. Dirk van den Berg was een rasechte partijproblemist, dus die ben ik zelf ook al wel eens tegen gekomen op mijn componeerpad.
Vandaag bedacht ik me bij het opstaan dat je van deze oercompositie gemakkelijk een forcing kan maken.
Zoiets hoort bij stap 5: Uitbreiding van het idee.
Wat er ook door me heen ging was: Het zou me niet verbazen als deze compositie (of het idee in elk geval) al is gecomponeerd, want dit is zo;n typische Plato-compositie.
Plato-compositie? Wat lult Kosmos nu weder?
Ik refereer aan het ideeënrijk van Plato. Dit is een type idee, zo logisch, zo natuurlijk, dat hij domweg ligt te wachten in het ideeënrijk van Plato om ontdekt te worden. Dat is althans de poëtische beschrijving, in werkelijkheid werkt zoiets natuurlijk -zoals u inmiddels wel weet- via de Kosmische informatiematrix, het Akasha-veld. Zo erg is je tijding dan ook niet (al is het geen echt blijde boodschap...

die je met Pasen zou verwachten... ), maar wel weer heel sympathiek dat je het mij gegund had dat ik een originele creatie had bedacht.
Hoe bood Dirk van den Berg het probleem aan trouwens, als forcing of als de eerste stand?