Sponsorplaats
-
Sponsorplaats
Weet iemand waar, wanneer en waarom het fenomeen sponsorplaats geintroduceerd is?
Is er enkele regelgeving rond een sponsorplaats?
Soortgelijke vragen kun je over organisatieplaatsen stellen.
Is er enkele regelgeving rond een sponsorplaats?
Soortgelijke vragen kun je over organisatieplaatsen stellen.
-
Het lijkt er dus op dat Meurs sr zijn positie en zijn financiele mogelijkheden gebruikt heeft om de kleine jongen het WK binnen te loodsen. Het bewind Meurs heeft feitelijk niets goeds gebracht. Het verval van de KNDB is onder hem niet tot staan gebracht en kennelijk waren privebelangen prioriteit. Misschien eens een toernooitje organiseren voor falende bestuurders, ik ken nog iemand met een aquarium. Van oververhitting zal geen sprake zijn. Vullen met ijskoud water lijkt me het beste. Het is deze mentaliteit die Nederland verziekt en waardoor toezichthouders, bestuurders, politici niet te vertrouwen zijn. Later mag Meurs wat mij beteft op de wachtlijst bij de voedselbank. "Mijn zoontje kan een leuk potje schuiven en ik heb heeeeel veel centjes, mag hij mee doen met de grote jongens op het WK"? Misselijk, echte toppers als Dolfing en talent Boomstra zouden het slachtoffer zijn.
-
Meurs handelt volgens mij binnen de regels, het is niet aan ons om er over te oordelen. Voor Pim lijkt het me moeilijk dat zijn sponsor ook zijn vader is. Ron Heusdens is via zijn voormalige schoolvriendje ook wel eens een toptoernooi binnengeloodst, en net als bij Pim gun ik het Ron ook.
Veel interessanter is naar mijn mening de heftige reactie van Krajenbrink. Pim is net als Roel een officieel toptalent. Krajenbrink had zich als medewerker van de KNDB en dienaar van zowel Pim als Roel in dat interview neutraal op moeten stellen: het is toch mooi dat een van zijn pupillen op deze manier ervaring op kan doen in het WK?
De deelname van Roel zou net zo discutabel als de deelname van Pim.
Roel had zich ook niet gekwalificeerd. Waarom is de sponsorplaats verbonden aan het eventueel wel of niet spelen van Roel Boomstra?
Er valt uit het interview maar een conclusie te trekken: Krajenbrink ging er van uit dat Boomstra die sponsorplaats zou krijgen. Was de KNDB van plan om dat te betalen, of ziet de KNDB het na drie WK's onder haar vleugels inmiddels als extra plaats voor Nederland?
Opmerkelijk is ook dat Roel dan opeens reserve zou zijn. Is dat conform de FMJD regels?
Veel interessanter is naar mijn mening de heftige reactie van Krajenbrink. Pim is net als Roel een officieel toptalent. Krajenbrink had zich als medewerker van de KNDB en dienaar van zowel Pim als Roel in dat interview neutraal op moeten stellen: het is toch mooi dat een van zijn pupillen op deze manier ervaring op kan doen in het WK?
De deelname van Roel zou net zo discutabel als de deelname van Pim.
Roel had zich ook niet gekwalificeerd. Waarom is de sponsorplaats verbonden aan het eventueel wel of niet spelen van Roel Boomstra?
Er valt uit het interview maar een conclusie te trekken: Krajenbrink ging er van uit dat Boomstra die sponsorplaats zou krijgen. Was de KNDB van plan om dat te betalen, of ziet de KNDB het na drie WK's onder haar vleugels inmiddels als extra plaats voor Nederland?
Opmerkelijk is ook dat Roel dan opeens reserve zou zijn. Is dat conform de FMJD regels?
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Bij het wk-voetbal is het thuisland automatisch geplaatst. Logisch, want wie zoiets zoiets organiseert, wil er wel zelf bij zijn. Voor de organisatie- en sponsorplek in de damwereld geldt iets soortgelijks. Wie een groot toernooi organiseert/sponsort wil natuurlijk wel zekerheid dat zijn 'local hero' van de partij is. Ook kan de sponsorplaats kennelijk gebruikt worden om het toernooi financieel rond te krijgen. Lijkt me niets op tegen zolang de uitverkoren speler maar een zeker niveau heeft.
De reactie van Krajenbrink vind ik wel amusant. Regelmatig heeft hij de keuzeplaats gebruikt om zijn eigen pupillen te verkiezen boven spelers die hoger eindigden in een plaatsingstoernooi, maar nu verwijst hij opeens naar de eindstand van het NK 2009 (een NK waarin in eerste instantie niet eens een wk-plaats te verdienen zou zijn).
De reactie van Krajenbrink vind ik wel amusant. Regelmatig heeft hij de keuzeplaats gebruikt om zijn eigen pupillen te verkiezen boven spelers die hoger eindigden in een plaatsingstoernooi, maar nu verwijst hij opeens naar de eindstand van het NK 2009 (een NK waarin in eerste instantie niet eens een wk-plaats te verdienen zou zijn).
Inderdaad uitermate amusant: Kennelijk veroordeelt Kraai zijn eigen handelswijze in het verleden. Ik word zo moe van die eigen-hachje-mentaliteit.Jan Pieter wrote:Bij het wk-voetbal is het thuisland automatisch geplaatst. Logisch, want wie zoiets zoiets organiseert, wil er wel zelf bij zijn. Voor de organisatie- en sponsorplek in de damwereld geldt iets soortgelijks. Wie een groot toernooi organiseert/sponsort wil natuurlijk wel zekerheid dat zijn 'local hero' van de partij is. Ook kan de sponsorplaats kennelijk gebruikt worden om het toernooi financieel rond te krijgen. Lijkt me niets op tegen zolang de uitverkoren speler maar een zeker niveau heeft.
Dit is dus karma (=Kosmisch). Kraai bevoordeelt dikwijls zijn eigen paradepaardjes, vindt het uitdelen van keuzeplaatsen heerlijk en denkt dat het nu weer zal gebeuren met zijn Roel en dan is er iemand die precies hetzelfde doet met zijn eigen paradepaardje... En dan is Kraai boos... Hij krijgt zijn zin niet...
Stoop, Kraai en Meurs zijn de Dam-Drie-Eenheid van het valse spel.
Het oordelen, Bert, is daarom gevaarlijk, omdat het oordeel waarmee je oordeelt, het oordeel is waarmee je geoordeeld wordt. Dat gebeurt Kraai nu dus. Als jij Rons combines goedkeurt dan moet je inderdaad niet oordelen. Maar dan kies je dus voor een wereld waarin je zelf ook slachtoffer kan worden van combines en vriendjespolitiek. Ik verwerp die wereld.
Krajenbrink wordt domweg beoordeeld zoals hij geoordeeld heeft.
Nu mijn oordeel eens nader bekeken:
Mijn standpunt in de CTO was: Geen keuzeplaatsen toekennen.
Ik mocht ook een keer een organisatieplaats (heel wat anders dan een sponsorplaats, die in principe al fout is) toekennen in de HF NK pupillen. Uiteraard een speler van onze eigen club geselecteerd....? Welnee, ik gaf de plek aan een Drentse jeugdspeler, omdat Drenthe er wat bekaaid af kwam met het aantal plaatsen voor de HF. Zo kan het namelijk ook. Gevolg: We hadden een heerlijk toernooi waar geen wanklank werd gehoord.
Heaven is no location, but a state of mind
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
Oplossing
Doet me weer terugdenken aan het jeugd EK in St Petersburg zo'n 7 jaar geleden. Per land mochten volgens de regels per categorie 3 deelnemers meedoen. Bij de opening bleken echter wel 7 russen mee te doen in sommige groepen. Uitleg: hun bond was gesplitst in 2 bonden; dus per bond 3 deelnemers en een extra voor de organisatie (sponsorplaatsen bestonden nog niet). Dus als Roel en Martin lid worden van de Oost Groninger Dambond kunnen ze gewoon meedoen.
Flow with the Go
-
Tjalling, bedankt voor je antwoorden in de andere draad. Laten we hier verder praten. Ik maak liever geen aannames over wat andere mensen vinden als ik het ook kan vragen (ik geloof niet in het spreekwoord "zij die vragen worden overgeslagen"). Goed dat je geen onderscheid maakt tussen de band tussen spelers en sponsors.
Ik ben het met je eens dat een sponsorplaats gevaarlijk is.
Zelf heb ik niet de neiging om iemand persoonlijk aan te vallen omdat hij of zij gebruik maakt van regels. Als ik het niet eens ben met een regel dan zou ik mijn pijlen eerder richten op degene die de regel heeft ingesteld.
Het is niet vanzelfsprekend dat het instellen van het fenomeen sponsorplaats een pure FMJD aangelegenheid is geweest omdat de KNDB de afgelopen drie WK mede heeft georganiseerd.
Vandaar dus mijn vraag aan het begin van deze draad.
Ik ben het met je eens dat een sponsorplaats gevaarlijk is.
Zelf heb ik niet de neiging om iemand persoonlijk aan te vallen omdat hij of zij gebruik maakt van regels. Als ik het niet eens ben met een regel dan zou ik mijn pijlen eerder richten op degene die de regel heeft ingesteld.
Het is niet vanzelfsprekend dat het instellen van het fenomeen sponsorplaats een pure FMJD aangelegenheid is geweest omdat de KNDB de afgelopen drie WK mede heeft georganiseerd.
Vandaar dus mijn vraag aan het begin van deze draad.
-
Waarom zou één sponsorplaats fout zijn?Kosmos wrote:...heel wat anders dan een sponsorplaats, die in principe al fout is)
Als een toernooiorganisatie daarmee meer gelden (meer prijzengeld voor alle spelers bijv.) tot haar beschikking krijgt en de sponsor daarbij als voorwaarde stelt dat een bepaalde speler met het toernooi meedoet, heb ik daar geen moeite mee. Het mooiste is daarbij natuurlijk wel dat de desbetreffende speler een bepaald niveau heeft.
Als een Amerikaanse firma met een groter schip vol geld komt dan Haitze Meurs en daarbij zou bedingen dat Ron Suki King of Alexander Moiseyev aan het FMJD-wereldkampioenschap 100 velden meedoet in Brazilie, gelijk doen!
Regels bestaan hier natuurlijk niet voor, de hoogste bieder krijgt in het algemeen belang van het toernooi waar voor zijn geld.
Ik snap overigens het hele interview niet.
Het lijkt er verdacht veel op dat Krajenbrink een sollicitatie doet voor technisch directeur van de FMJD en wil bepalen wie er aan het WK meedoet. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
En hoe valt dit binnen eigen vereniging Huissen? Want eigenlijk zegt hij met zoveel woorden dat hij Roel Boomstra en Martin Dolfing beter vindt dan Pim Meurs.. Als ik Pim was zou ik hem niet meer aankijken.
Het zou wijzer geweest zijn zulke (KNDB?)signalen binnenboord te houden. Als je het niet eens bent met de selectieprocedure van de FMJD, moet je dat als bond op andere manieren aan de FMJD laten weten.
Overigens mooi dat Lelio Marcos probeert het WK in mei/juni 2010 te gaan houden. Ik hoop van harte dat ie het echt van de grond krijgt!
Ik ben het volledig eens met Piet Bouma. Met een sponsorplaats is niets mis, althans in een WK.Piet Bouma wrote:Waarom zou één sponsorplaats fout zijn?Kosmos wrote:...heel wat anders dan een sponsorplaats, die in principe al fout is)
Als een toernooiorganisatie daarmee meer gelden (meer prijzengeld voor alle spelers bijv.) tot haar beschikking krijgt en de sponsor daarbij als voorwaarde stelt dat een bepaalde speler met het toernooi meedoet, heb ik daar geen moeite mee. Het mooiste is daarbij natuurlijk wel dat de desbetreffende speler een bepaald niveau heeft.
Als een Amerikaanse firma met een groter schip vol geld komt dan Haitze Meurs en daarbij zou bedingen dat Ron Suki King of Alexander Moiseyev aan het FMJD-wereldkampioenschap 100 velden meedoet in Brazilie, gelijk doen!
Regels bestaan hier natuurlijk niet voor, de hoogste bieder krijgt in het algemeen belang van het toernooi waar voor zijn geld.
Het lijkt er verdacht veel op dat Krajenbrink een sollicitatie doet voor technisch directeur van de FMJD en wil bepalen wie er aan het WK meedoet. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
En hoe valt dit binnen eigen vereniging Huissen? Want eigenlijk zegt hij met zoveel woorden dat hij Roel Boomstra en Martin Dolfing beter vindt dan Pim Meurs.. Als ik Pim was zou ik hem niet meer aankijken.
Het zou wijzer geweest zijn zulke (KNDB?)signalen binnenboord te houden. Als je het niet eens bent met de selectieprocedure van de FMJD, moet je dat als bond op andere manieren aan de FMJD laten weten.
Overigens mooi dat Lelio Marcos probeert het WK in mei/juni 2010 te gaan houden. Ik hoop van harte dat ie het echt van de grond krijgt!
Dat houdt natuurlijk wel in dat het sponsorbedrag meer moet bedragen dan voor de sponsorplaats alleen nodig is.
De plaatsing van Tsjitjov ging toch als organisatieplaats?
De reactie van Johan Krajenbrink is inderdaad apart, zeker gezien zijn eigen voorkeur voor keuzeplaatsten. Of dit een gevolg is van Karma, zou kunnen.
- Hanco Elenbaas
http://laatste.info/bb/viewtopic.php?p= ... ght=#76466blondegod wrote:Waar kan ik die eigenlijk vinden?Piet Bouma wrote: Ik snap overigens het hele interview niet.
Dat het sponsorgeld meer moet bedragen dan een geldbedrag om een speler in te kunen zetten, vind ik een goede opmerking.Ganesha wrote:Ik ben het volledig eens met Piet Bouma. Met een sponsorplaats is niets mis, althans in een WK.Piet Bouma wrote:Waarom zou één sponsorplaats fout zijn?Kosmos wrote:...heel wat anders dan een sponsorplaats, die in principe al fout is)
Dat houdt natuurlijk wel in dat het sponsorbedrag meer moet bedragen dan voor de sponsorplaats alleen nodig is.
De plaatsing van Tsjitjov ging toch als organisatieplaats?
De reactie van Johan Krajenbrink is inderdaad apart, zeker gezien zijn eigen voorkeur voor keuzeplaatsten. Of dit een gevolg is van Karma, zou kunnen.
In dat geval heeft sponsoring positieve effecten. Ik heb de indruk dat in dit geval gewoon betaald wordt voor het mee laten doen van een speler.
Krajenbrink vindt Roel niet zozeer beter dan Pim. Hij is zowel technisch (uitsekend) als mentaal (m.i. ongeschikt) trainer van Roel.
De hypocrisie van Krajenbrink die uit dit interview straalt, vind ik wel de definitieve afknapper. Zijn morele niveau is net zo laag als dat van Stoop.
Ik overwoog laatst nog om weer eens iemand in TO te gaan trainen, nu weet ik, never again! Eenmaal op hellend vlak is het zo makkelijk verder af te glijden...
Het is waar dat beide (PIm en Roel) zeer talentvolle en hardwerkende dammers wel makkelijk mee kunnen draaien op een WK. Mocht Pim toch meedoen, ik zal er niet wakker van liggen. En als-ie mooi speelt zal ik gewoon van zijn partij genieten.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Als dat het geval is, dan heb je er als organisatie niks aan. Dan liever een Braziliaan voor de promotie van de 100 velden in Brazilie.Kosmos wrote: Dat het sponsorgeld meer moet bedragen dan een geldbedrag om een speler in te kunen zetten, vind ik een goede opmerking.
In dat geval heeft sponsoring positieve effecten.
Ik heb de indruk dat in dit geval gewoon betaald wordt voor het mee laten doen van een speler.
Het zou wel handig zijn als we weten wat zo'n sponsorplaats ongeveer moet kosten.
Die sponsorplaats zou dan via een bieding kunnen gaan. In Friesland flink wat sponsors gaan zoeken Kosmos, en dan in the plane naar Rio in mei/juni! Zet ik een Fries vlaggetje voor je naam!
-
Ik snap niet waarom men zich zo druk maakt over het interview met Krajenbrink. Hij zegt dat hij graag duidelijker regels voor sponsorplaatsen wil. Verder geeft hij aan dat Pim Meurs wel degelijk iets te zoeken heeft op een WK. En hij geeft aan dat er meer gegadigden waren voor zo'n plek, namelijk Roel Boomstra en Martin Dolfing. Allemaal niet erg wereldschokkend als je het mij vraagt.
-
Volgens mij worden hier in de discussie twee begrippen door elkaar gehaald. Een keuzeplaats is toch echt heel iets anders dan een sponsorplaats.Jan Pieter wrote:De reactie van Krajenbrink vind ik wel amusant. Regelmatig heeft hij de keuzeplaats gebruikt om zijn eigen pupillen te verkiezen boven spelers die hoger eindigden in een plaatsingstoernooi, maar nu verwijst hij opeens naar de eindstand van het NK 2009 (een NK waarin in eerste instantie niet eens een wk-plaats te verdienen zou zijn).
Ter verdediging van Johan Krajenbrink, hij heeft wat betreft keuzeplaatsen denk ik altijd geprobeerd om de beste te kiezen. Dat dat een subjectieve keuze is geeft natuurlijk ook meteen het moeilijke van zo'n keuze aan. Gemakkelijker is die keuze objectief te laten, maar ook dat hoeft natuurlijk ook niet altijd (en wellicht zelfs veel minder vaak) de beste keuze te zijn.
Dat Johan vervolgens in een interview keuzeplaatsen gaat verwarren met sponsorplaatsen lijkt me wel wat onhandig. Voor sponsorsplaatsen, waar ik zelf overigens geen bezwaar in zie, geldt geen criterium van beste keuze. En sponsorplekken zijn door onze eigen KNDB (bondsraad op voorstel van bestuur) geaccordeerd. Het lijkt of Johan dat even vergeten was, ofwel zijn eigen mening even belangrijker vond dan de (werkgever ofwel) KNDB-mening.