ouwe seun wrote:Uiteraard krijg je met Killer nu ook juweeltjes van nieuwe eindspelen voorgeschoteld (prachtig) De theorie is anders en waarschijnlijk is het late middenspel van wezenlijk belang lees ik op het forum.(interessant) In de toekomst komen natuurlijk allemaal nieuwe Killer boeken en computerprogramma’s uit.(schitterend)
Knappe koppen hebben al hele eindspel databases gemaakt en komen met vergelijkingen van standen die door Killer wel gewonnen worden.(verrassend!)
Knap en creatief bedacht dit Killer en ik bespeur dan ook veel enthousiasme bij diverse meedenkers. (super)
MAAR: De vergelijkingen zijn volgens mij niet goed te maken omdat deze twee denksporten verschillend zijn. Er moet anders gedacht worden, er zijn andere strategieën en theorieën.
Killer is waarschijnlijk beter verkoopbaar aan pers en sponsoren vanwege de hogere winstpercentages (in Fries dammen is dit % nog hoger dacht ik en het kersverse Lineo van Candamir scoort ook hoger dan dammen) maar jongens HALLO we gaan onze EDELE DAMSPORT toch niet verlaten? Het is leuk om eens een ‘snelkiller toernooi ‘ te houden, prima niets mis mee maar om deze variant definitief in te voeren? We gooien toch niet x-jaren aan eindspel weg?
Alle ideeën voor verandering zijn ontstaan omdat men vond dat er teveel remises waren, maar om daarvoor de leden van de KNDB aan een andere denksport te helpen (dat veel op dammen lijkt) vind ik zelf geen goed idee. Ik dam al ongeveer 29 jaar op mijn eigen niveau en heb ook menig maal gedacht: Chips, het wint net niet, of pffff, een benauwde remise.
Daar leg je je gewoon bij neer (als voordeelpartij) en hop op naar de volgende partij.
Maar als nu blijkt dat er een steeds groter wordende behoefte is om de meerderheids partij meer te belonen (ook met het oog op het verkopen van de damsport aan de buitenwereld?) dan kan ik mij de creatieve zoektochten maar al te goed begrijpen.
Er wordt hiermee nog steeds ge-experimenteerd, van plusje t/m Delfts en weet ik al niet meer. Speeltempo’s aanpassen of zo’n opzet als de afgelopen wk match, het Venga systeem lijken mij ook allemaal goede zoek richtingen omdat ze geen afbreuk doen aan het damspel dat we nu kennen. Alternatieven zoeken zonder andere spelregels te bedenken.
Tenminste als je een sport wilt beoefenen dat Dammen heet.
Killer, lineo lijken mij leuke denksporten en ik bewonder alle energie die er door diverse mensen ingestopt wordt. Misschien dat het lukt ooit een sportbond op te richten in deze versie. Fries dammen, heeft al een dambond, prachtig maar deze Ouwe Seun uit Friesland houdt het bij de fraaie denksport dat dammen heet.
Jaap wrote:En hoe zou jij het toernooi wat nu in Zeeland wordt gespeeld noemen?
Top-dammers spelen er mee. Vanaf de knock-out fase win je met een schijfje meer. Een top-dam toernooi wat mij betreft, en waaraan ontleen jij het recht om dat geen dammen te noemen? Dammen heeft geen eigenaar, en ook dammen kan soms wel eens veranderen toch? En wees gerust, ook oud-Grieks kun je nog steeds tot je nemen op het gymnasium, en het vak heet Grieks.
ouwe seun wrote:Jaap,
Ik heb in dit stukje alleen aangegeven wat ik minder geslaagd vindt aan Killer en/of Lineo dat is het verdwijnen van de bekende eindspelen (en het zetje van Bergen)
Ik heb uitgelegd dat ik denk dat het een andere denksport is en dat we het moeten zoeken (tenminste dat denk ik) in systemen die niet de huidige regels van het damspel aanpassen.
Dus ook zoiets als wat in Zeeland gebeurt is een optie. Lijkt mij ook een prachtig top-damtoernooi! Ik heb het nog eens nagelezen maar volgens mij heb ik nergens beweerd dat dit geen dammen is. Dat klopt ook, wat ik vind dat dit namelijk wel dammen is.
Persoonlijk vind ik dat bedachte Venga systeem het mooist maar daar was mijn reactie eigenlijk niet voor bedoeld. Ik was bezorgd als liefhebber van het rijke eindspel. Met Killer krijg je een andere eindspel schatkamer.
Over “Dammen vs. Oud-dammen”, als je goed ziet heb ik daar een smiley bij geplaatst, een klein knip oogje naar de Killer fans om aan te geven dat ik fan van dammen ben. Maar uiteraard zijn de Killer fans ook fan van dammen want zij maken zich immers ook bezorgd over de huidige situatie. Anders zijn we toch niet op zoek naar veranderingen? Dus eigenlijk doet iedereen zijn best om de damsport te verbeteren. Grieks / oud Grieks? Als Ajax fan ook geen probleem.
Beste Willem,
dank voor je positief kritische antwoord.
Inderdaad denk ik zeker dat Killer-fans fan van dammen zijn, en ook dat zij zich bezorgd maken. Ik vind het wel wat jammer dat juist terwijl er een ander groot toernooi met verander-ambities, in Zeeland, wordt gespeeld, de discussie niet over het zeg maar "Zeeland-systeem" maar over Killer gaat.
Ik ben trouwens enigszins verrast te horen dat jij het Zeeland-systeem wel tot dammen vindt horen, blijkbaar weegt die ene extra regel bij Killer erg zwaar, maar accepteer je wel dat je het toernooi, en dus in potentie ook je eigen partij, met een schijf meer kunt winnen?
Iedereen doet zoals je zegt ongetwijfeld zijn best om de damsport te verbeteren. Maar als iedereen zijn best doet, en als kwaliteit zich zou uiten in kwantiteit, ofwel leden, betekent dit dat we helaas weinig kwaliteit in huis hebben, of denk jij daar anders over?
Vraag blijft, gegeven de qua ledenaantal vrij desastreuze ontwikkelingen wat te doen. Bij alles wat je doet of verandert zijn er allerlei nadelen te bedenken. Dammers zijn daar goed in. Ook zijn dammers goed in het bedenken van hun eigen, volgens ingenieuze beredeneringen, veel betere veranderingstrategie. Helaas zijn dammers niet zo goed in het vinden van medestanders, zodat vaak veel ingenieus uitvindwerk slechts in de prullenbak belandt. Resultaat voor het dammen is dat er nooit iets verandert, en daarmee bedoel ik zeker ook dat de dalende ledentrend niet zal veranderen.
Ik ben er van overtuigd dat als dammen als topsport, en daarmee bedoel ik impliciet ook op de NOC-NSF gelden, wil overleven dat we onze regels wel zullen moeten veranderen. Hoe, het maakt mij als damsport-liefhebber al niet eens zoveel meer uit, beter een half ei dan een lege dop zullen we maar zeggen. Helaas onderkent de meerderheid van de dammers en dambestuurders die noodzaak niet.
Uiteraard zijn veranderingen in de regels lang niet het enige belangrijke.
De damcultuur op b.v. clubavonden is een cultuur die niet meer in onze tijd past, daar trek je nou eenmaal geen leden mee. Helaas zijn de dammers die nog wel komen op clubavonden, en dat blijkbaar leuk vinden, ook de stemmers op de ledenvergadering, het valt dus niet mee om daar binnen de huidige verenigingsstructuur veel aan te doen.
Een ander groot probleem bij dammen is het behoud van jeugdleden. Heeft mede maken met de damcultuur. Terwijl de gemiddeld NOC/NSF sport ongeveer 75% van zijn jeugdleden behoudt ligt dat percentage bij dammen op nog niet eens 10%. Vooral de ik noem ze maar even "gewone" jeugdleden, niet extreem goed in dammen, maar wel gewoon intelligent, zijn vaak snel vertrokken. Gevolg is niet alleen ledenverlies, maar ook nog eens het verlies van potentiele inspirerende nieuwe bestuurders.
Al met al een erg sombere situatie. De topics over Killer zijn vrees ik een mooi voorbeeld. Velen zijn enthousiast. Maar denk jij dat er ook iemand iets gaat doen? Wie organiseert dat top-Killer-toernooi? Welke KNDB-bestuurder of actief KNDB-lid ziet het als een uitdaging? Hoeveel investering hebben we er als dambond voor over om actief mee te denken over veranderingen?
Heb je de nieuwe ledenaantallen per 1 juli al gezien? De trend naar beneden is stabiel.
Geeft Killer een uitvlucht?