29e Amsterdams Paastoernooi + Nederlands Studentenkamp. 2009

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Na vijf ronden zijn er nog zeker zeven kanshebbers op de eindzege. Mike Koopmanschap en Casper Remeijer hebben elk 8 punten, een vijftal achtervolgers staat op 7.

Van Arantes Adamson is na 4 nederlagen niets meer vernomen. De brandweer is nu aan het dreggen in de Kostverlorenvaart.
De Amsterdamse Jan Terpstra, die zich eerder opofferde door het veld compleet te maken, heeft zich nu opgeofferd door zich terug te trekken. Om het toernooiverloop zo weinig mogelijk te verstoren, zullen twee virtuele remises tussen hem en Adamson ingevoerd worden.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Wat een feest voor eindspelliefhebbers was het in de 6e ronde. Liefst vier partijen gingen door tot ver na het middernachtelijk uur. Uiteraard was Andrew Tjon A Ong daarbij. In de middagronde had hij al ruim zes uur gedamd en 's avonds leek hij wederom op weg naar de 75 zetten, maaar een fout van Jesse Bos zorgde er voor Andrew zondag slechts 11,5 uur achter het bord zat. Pure dwangarbeid volgens sommige vaderlandse toppers, maar in dat geval is Andrew kennelijk een voorstander van de slavernij.
Het topduel tussen Mike Koopmanschap en Casper Remeijer eindigde in remise, zodat het deelnemersveld nu vierdik de laatste bocht instormt. Wie maandagmiddag het Piet van Heerde-wisselschild aan het volk mag tonen, is op dit moment volstrekt onduidelijk.

Stand en partijen zijn uiteraard weer te vinden op www.damsportamsterdam.nl
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Jan Pieter wrote:Wat een feest voor eindspelliefhebbers was het in de 6e ronde. Liefst vier partijen gingen door tot ver na het middernachtelijk uur. Uiteraard was Andrew Tjon A Ong daarbij. In de middagronde had hij al ruim zes uur gedamd en 's avonds leek hij wederom op weg naar de 75 zetten, maaar een fout van Jesse Bos zorgde er voor Andrew zondag slechts 11,5 uur achter het bord zat. Pure dwangarbeid volgens sommige vaderlandse toppers, maar in dat geval is Andrew kennelijk een voorstander van de slavernij.
Het topduel tussen Mike Koopmanschap en Casper Remeijer eindigde in remise, zodat het deelnemersveld nu vierdik de laatste bocht instormt. Wie maandagmiddag het Piet van Heerde-wisselschild aan het volk mag tonen, is op dit moment volstrekt onduidelijk.

Stand en partijen zijn uiteraard weer te vinden op www.damsportamsterdam.nl
Als je de berichtgeving zo volgt, is het paastoernooi eigenlijk veel leuker dan het NK...
Heaven is no location, but a state of mind
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Pieter Steijlen pakt de triple

Voor het eerst in de 29-jarige geschiedenis van het Amsterdams Paastoernooi gingen alle zeges naar één speler. Pieter Steijlen triomfeerde zaterdagavond in het sneldamtoernooi en sloot paasmaandag af met een overwinning in zowel het studentenkampioenschap als het hoofdtoernooi. Zo gelukkig als de Culemborger was na afloop, zo ongelukkig was Caspar Remeijer. Zes ronden lang bevond hij zich in de kop van het klassement en dankzij zijn surplus aan weerstandspunten had hij aan een remise tegen Steijlen voldoende gehad voor de eindzege. Na zijn nederlaag duikelde hij echter niet alleen van het podium, maar ook naast de (gedeelde) geldprijzen. Het Zwitsers systeem is wreed voor spelers die verliezen in de slotronde.
De tweede plek in het hoofdtoernoei ging naar Willem Winter die een uiterst zetvast toernooi speelde. Het brons was voor Andrew Tjon A Ong die net als Pieter Steijlen begon met een nederlaag, maar zich daarna een weg naar boven baande.
Tweede bij de studenten werd Mike Koopmanschap terwijl Krijn ter Braake in zijn nu toch echt allerlaatste jaar als student genoegen moest nemen met de derde plaats.

Partijen, uitslagen en standen zijn te vinden op www.damsportamsterdam.nl
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Als bijdrage van mij wat sfeerbeelden en persoonlijk verslag van het altijd super gezellige Amsterdams Paastoernooi. Wat jammer dat er dit jaar wat minder deelnemers waren! De tijd dat er wachtlijsten voor dit toernooi aangelegd moesten worden lijken voorbij. Voor mij altijd het eerste toernooi waar het het damtoernooi kalenderjaar mee geopend wordt. Ik doe al sinds 1987 (werd toen meteen ook winnaar) aan dit toernooi mee, en het aantal deelnames zal wel zeker tussen de zeventien en de twintig keer zijn denk ik. Een oproep aan de organisatoren om een keer een All time list te maken waarop iedere deelnemer met al zijn of haar deelnames opstaat en alle resultaten gecummuleerd. Ik ben echt benieuwd om deze lijst/statistieken te zien. Mijn eerste toernooi in 2009 was slecht begonnen, maar uiteindelijk toch goed afgesloten. Net als winnaar Pieter Steijlen met een onnodige nederlaag begonnen, maar met een sterke finish van drie partijen op rij winnen, was een podium plek wel verdiend, zeker gezien mijn de sterke loting waar ik in dit toernooi steeds mee geconfronteerd werd (als enige deelnemer geen enkele speler onder de 1200 rating gehad). Ik was volgens de statistieken van Toernooibase al aardig wegezakt naar een virtuele KNDB-rating van 1256. Met een mooie plus drie score tegen een gemiddelde tegenstander rating van 1278 in dit toernooi kan ik dan alleen maar dik tevreden zijn. Zelfs een toernooiprestatierating van 1440 gehaald! Hopelijk volgen er meer van deze.
Hieronder een persoonlijke fotoreportage gemaakt op de laatste speeldag door mijn vriendin Chittra. Ik hoop dat het de sfeer een beetje weergeeft van het toernooi en dat we volgend jaar nog veel meer liefhebbers in de kelder van het denksport cafe De Twee Klaveren in Amsterdam Oud West mogen begroeten.

Image
Het programma van de laatste ronde

Image
De Topper van de Dag: Pieter Steijlen-Casper Remeijer

Image
De nummers 3 en 2 van de eindstand: Andrew Tjon A Ong en Willem Winter

Image
De routiniers wachten ontspannen op hun tegenstanders

Image
De strijd moet ook hier nog beginnen bij Micha van Tol-Arjen de Mooij

Image
Martin de Jong wist heel verrassend Nina Hoekman in tijdnood te grazen te nemen

Image
Een felle strijd aan het laatste bord tussen Roy Coster en Jan Maarten Koorn

Image
Opperste concentratie voor de aanvang van de wedstrijd

Image
Ivo de Jong zag het even niet zitten

Image
Hoofdarbiter Wiebo Drost had alles prima onder controle en moest zelden optreden

Image
Jan Pieter Drost geeft verslag van de laatste ronde

Image
In afwachting van de prijsuitreiking

Image
Casper Remeijer, links, speelde een ijzersterk toernooi, maar viel door de nederlaag in de laatste ronde net buiten de prijzen

Image
Mr. Paastoernooi Jan Terpstra, links, stelde zich helemaal in dienst van het toernooi door eerst in te vallen bij oneven aantal deelnemers, en later uit te vallen bij oneven aantal deelnemers...

Image
Andrew (l) had genoeg reden om tevreden te zijn, maar Nina (r) speelde een ongelukkig toernooi en had normaal veel hoger moeten eindigen

Image
Dames op hun Paasbest

Image
And the Winner is: Pieter Steijlen!!!

Image
Een foto om in te lijsten voor Pieter

Image
Even nakletsen in de speelzaal

Image
Op weg naar het restaurant met vlnr. Frans, Chittra, de maker van deze fotoreportage en Ramon Sakidin was ook komen supporten.

Image
Lekker na tafelen in een Surinaams restaurant

Image
De TjauwMin zag er goed uit en was heerlijk!

Image
Natuurlijk kwam het onvermijdelijke zakdambordje ook op tafel om nog even na te genieten van alle leuke fragmenten van het afgelopen toernooi of als voor bereiding voor het volgende toernooi Image
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Meer foto's van het 29e Paastoernooi zijn te bekijken (en evt. af te drukken) via www.mijnalbum.nl
Kies voor Openbare Albums en Zoek naar: paasdamtoernooi
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, maandag 20 april 2009 | 06:42

Conditie laat Hoekman in de steek in damstrijd

door Nikhila.

ZUTPHEN - De glanzende carrière van Nina Hoekman nadert wellicht het eindpunt. De Zutphense damster kon geen potten breken tijdens het roemrijke paastoernooi in Amsterdam en eindigde op de twaalfde plaats.

Op vier punten achterstand van winnaar Pieter Steijlen. "Ik wilde weer ritme opbouwen met het oog op het komende WK", vertelde Hoekman. "Mijn conditie liet me echter lelijk in de steek. Ik kampte met veel fysieke pijn en concentratieverlies. Als dit niet verandert zet ik er een punt achter en richt mij uitsluitend op mijn werkzaamheden als bondstrainer."

Hoekman behoorde na twee voltreffers tot de kopgroep in Amsterdam, maar op de derde speeldag ging het gruwelijk mis. "Een dramatische nederlaag. Ik mis op de twaalfde zet een winnende slagzet en verlies zes zetten later kinderlijk eenvoudig een schijf." Na een paar voordelige remises ging het in de laatste ronde andermaal mis. Hoekman vergooide haar kansrijke stelling en ging al op de 41ste zet door de vlag.

Clubgenoot Jochem Zweerink speelde tijdens de slotronde van het NK ongewild een hoofdrol. De DUO-strijder ging hard onderuit tegen kampioen Alexander Baljakin en eindigde op de voorlaatste plaats in Huissen. Met tien punten uit dertien duels. "Na mijn sterke start kon ik het in de laatste week niet meer bolwerken", stelde de 21-jarige debutant. "Toch sterken de twee winstpartijen mijn vertrouwen voor de toekomst."

Het bekerteam van DOG Gorssel plaatste zich voor de tweede ronde met een reglementaire 8-0 overwinning. De tegenstanders uit Varsseveld lieten verstek gaan.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Culemborgse Courant, dinsdag 14 april 2009 13:02

Pieter Steijlen studentenkampioen

CULEMBORG - Pieter Steijlen is in Amsterdam studentendamkampioen van Nederland geworden. De student Natuurkunde aan de Universiteit Utrecht scoorde uit 7 ronden Zwitsers systeem 11 punten, één meer dan de concurrentie.
Steijlen begon het kampioenschap in mineur. In een nagenoeg gewonnen positie tegen Bé Eggens uit Stieltjeskanaal hield hij zijn klok onvoldoende in de gaten. Dit leverde hem uiteindelijk een nederlaag wegens tijdsoverschrijding op. Vanaf dat moment zette de Culemborger de achtervolging in. Met vijf overwinningen en één remise ging de titel terecht naar de sterkste speler. Vier spelers eindigden op de gedeelde 2e plaats met één punt minder dan de kampioen. Steijlen won niet alleen het gecombineerde Studentenkampioenschap en Amsterdams Paastoernooi. Ook het traditionele sneldammen op de avond voor Pasen was een prooi voor de Culemborgse junior. Hierbij bleef hij met 8 overwinningen en 3 remises wel ongeslagen.
Post Reply