Jeugdwedstrijden

blondegod

Jeugdwedstrijden

Post by blondegod »

Omdat ik zo snel niks kon vinden maar even een nieuw topic gemaakt.
Vandaag begint het NK maar binnenkort gaan ook de plaatsingswedstrijden voor de jeugd van start!

Hier de link van Drachten

http://dammen.vries-vertalingen.com/
Jameson

Re: Jeugdwedstrijden

Post by Jameson »

blondegod wrote:Omdat ik zo snel niks kon vinden maar even een nieuw topic gemaakt.
Vandaag begint het NK maar binnenkort gaan ook de plaatsingswedstrijden voor de jeugd van start!

Hier de link van Drachten

http://dammen.vries-vertalingen.com/
Ook op www.dcdordrecht.nl aandacht voor de halve finale pupillen in Dordrecht.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, dinsdag 07 april 2009 | 11:11

Lochemer plaatst zich voor NK dammen

LOCHEM - De 9-jarige Tom Knapen uit Lochem heeft zich geplaatst voor het Nederlands Kampioenschap (NK) dammen.

Het jeugdlid van de Larense damvereniging Denk en Zet werd in het Drentse Hijken afgetekend winnaar. Vijftien dammers streden daar om een startbewijs voor de titelstrijd. Knapen zette acht van de negen partijen in winst om. Slechts een keer moest hij remise toestaan. Het NK heeft plaats op 23 mei.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, maandag 06 april 2009 | 12:57

Welp Oscar Vaessen naar NK dammen

CULEMBORG - De pas 8-jarige Oscar Vaessen heeft zich geplaatst voor de finale van het NK dammen voor welpen.

Vaessen speelde de halve finale bij zijn club Denk en Zet in Culemborg en werd met 11 punten uit 9 partijen vierde. Dat was voldoende voor kwalificatie voor de landelijke eindstrijd op 23 mei in Wageningen. Denk en Zet-speler Albert Middelkoop werd zesde en mist de finale.
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Even een mooi statistiekje van het aantal deelnemers aan de HF NK Pupillen per vereniging:

WSDV Wageningen 8
Velo Wateringen 4
VBI Huissen 4
Verhaar Montage DVA 3
SNA Heerhugowaard 3
Opeinde 3
Kijk Uit Zegveld 3
CTD 3
Zenderstad IJsselstein2
Rijnsburg 2
OG 2
Eureka 2
Dronten 2
Warffum 1
Voorthuizen 1
TDV Tilburg 1
SDC 1
Roermond 1
PWG 's-Gravenpolder 1
Purmerend ´66 1
OSDO-Dam 1
IJmuiden 1
Hijken DTC 1
DVSB 1
DOS Delft 1
Dordrecht 1
DEZ NGKZ 1
DEZ Woerden 1
DEZ Reeuwijk 1
DEZ Laren 1
DEZ Hardinxveld 1
DEZ Culemborg 1
DES 1
De Toer 1
DDC 1
ADC Alphen aan den Rijn 1

Je moet er een paar jaar hard aan trekken, maar dan krijg je er ook iets voor terug!
henk stoop

Post by henk stoop »

WSDVRules wrote:Je moet er een paar jaar hard aan trekken, maar dan krijg je er ook iets voor terug! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
De vraag is wat WSDV hiermee bereikt heeft.
De jeugdafdeling van Slagvaardig (Wamel) is vanwege het ´beleid´ van WSDV opgeheven.
En de wijze waarop er is omgesprongen met de opstellingen in de halve finale en finale NK pupillenteams wordt WSDV door verschillende verenigingen ook niet in dank afgenomen.
WSDVRules

Post by WSDVRules »

henk stoop wrote:De vraag is wat WSDV hiermee bereikt heeft.
De jeugdafdeling van Slagvaardig (Wamel) is vanwege het ´beleid´ van WSDV opgeheven.
En de wijze waarop er is omgesprongen met de opstellingen in de halve finale en finale NK pupillenteams wordt WSDV door verschillende verenigingen ook niet in dank afgenomen.
Klinkt een beetje zuur Henk. Verklaar je nader!
In "Wamel" was men uitgekeken op telkens dezelfde twee tegenstanders. Bij het NK Pupillenteams is niets onreglementair gebeurd en dat weet jij ook. Verdachtmakingen rondstrooien is geen kunst, maar acht pupillen bij een HF NK krijgen wel!
En ja, Jannes woont in Bennekom, Mark in Wamel en de Gerritsen in Renkum. Ze hebben wel allemaal een WSDV hart.
henk stoop

Post by henk stoop »

WSDVRules wrote:
henk stoop wrote:De vraag is wat WSDV hiermee bereikt heeft.
Klinkt een beetje zuur Henk. Verklaar je nader!
In "Wamel" was men uitgekeken op telkens dezelfde twee tegenstanders.
Dat is nog geen reden om ze geheel in te lijven, zo blijft er geen kleine club meer over. In Culemborg zouden ze niet welkom zijn geweest als ze daarmee niet meer zouden uitkomen voor Slagvaardig.
Bij het NK Pupillenteams is niets onreglementair gebeurd en dat weet jij ook.
Niets onreglementairs en niets onfatsoenlijks daar zit een groot verschil tussen. En ik weet zeker dat ik niet de enige jeugdleider ben die er zo over denkt.

Vraag je bijvoorbeeld eens af waarom WSDV al enige tijd niet meer wordt uitgenodigd voor de jeugddamdagen in Gelderland Zuid.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Deze laatste opmerkingen mogen wat mij betreft voor de verandering worden teruggezet.

WSDV mag terecht trots zijn en heeft, net als DEZ, recht op haar eigen beleid.
Arjen

Post by Arjen »

Hans,

WSDV verricht zonder twijfel goed werk en is een zeer actieve vereniging.
Het zou mooi zijn als vele damverenigingen dit voorbeeld navolgen.
Wellicht een idee om in omliggende plaatsen de jeugdafdeling een impuls te geven?
Een soort van ontwikkelingssamenwerking... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Lunteren heeft min of meer Ederveen geholpen bij het opzetten van een jeugdafdeling.

Een inhoudelijke vraag over de HF NK Pupillen:
Doet Jan Langeveld mee op basis van een keuzeplaats? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Jan plaatste zich niet eens in de finale van district Noord, Gelderland!
Een provincie met minder deelnemers heeft m.i. nu meer recht op een keuzeplaats...
henkstoop wrote:
WSDVrules wrote: Bij het NK Pupillenteams is niets onreglementair gebeurd en dat weet jij ook.
Niets onreglementairs en niets onfatsoenlijks daar zit een groot verschil tussen. En ik weet zeker dat ik niet de enige jeugdleider ben die er zo over denkt.
Deze discussie is intern al afgesloten. Het is te hopen dat in de toekomst de reglementen veranderd worden, want ik ben het (op persoonlijke titel) geheel -dat is voor de volle honderd procent- met Henk eens.
Last edited by Arjen on Thu Apr 09, 2009 12:52, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, dinsdag 07 april 2009 | 11:11

Lochemer plaatst zich voor NK dammen

LOCHEM - De 9-jarige Tom Knapen uit Lochem heeft zich geplaatst voor het Nederlands Kampioenschap (NK) dammen.

Het jeugdlid van de Larense damvereniging Denk en Zet werd in het Drentse Hijken afgetekend winnaar. Vijftien dammers streden daar om een startbewijs voor de titelstrijd. Knapen zette acht van de negen partijen in winst om. Slechts een keer moest hij remise toestaan. Het NK heeft plaats op 23 mei.
donderdag 09 april 2009 | 07:00

Tom droomt van Europese finales

door Rudi Hofman

<center>Image
Tom Knapen bij het dambord waarop hij vaak tegen zijn moeder speelt.
Het Lochemse damtalent doet op 23 mei mee aan het NK.
foto Wouter Koolmees
</center>

LOCHEM - Hij zit pas ruim een jaar bij Damvereniging Denk en Zet in Laren, maar Tom Knapen (9) uit Lochem heeft zich toch al mooi voor de tweede keer weten te plaatsen voor het NK dammen voor welpen (tot 10 jaar). Zaterdag 23 mei gaat Tom in Wageningen zijn krachten meten met vijftien andere jonge damtalenten.

Moeder Herma Kuipers noemt het 'een voorrecht' dat haar jongste zoon mag meedoen aan de landelijke eindstrijd. Ze waakt ervoor om Tom ook maar enige druk op te leggen. "Het is puur speels, Tom heeft er gewoon lol in en dat is het belangrijkste. Hij zit behalve op dammen ook op voetbal, maar als hij op zaterdag tussen een voetbal- of damwedstrijd moet kiezen, dan kiest hij voor het dammen. 'Dat heb ik zelf in de hand', zegt hij dan. Ja, hij is heel berekenend."

Tom hoopt in Wageningen de titel te behalen, maar hij verwacht rond plaats vijf te eindigen - in 2008 werd hij twaalfde. " Europese finales wil ik spelen", antwoordt hij resoluut op de vraag wat zijn dam-ambities zijn.

De leerling van de Meester G. Propschool is via het schooldammen met de denksport in aanraking gekomen. Bij zijn debuut in het schooldamteam wist hij nog niet echt potten te breken, maar daarna is hij flink gaan oefenen en ging hij in korte tijd met sprongen vooruit. Op een gegeven moment hebben zijn ouders gevraagd of hij lid wilde worden van Denk en Zet in Laren en daar heeft Tom gretig met 'ja' op geantwoord.

Van trainen op topsportniveau is geen sprake. Tom oefent elke dinsdag bij de club en speelt wekelijks thuis gemiddeld een potje of drie tegen zijn moeder ("tegen mijn vader wil ik niet spelen, hij kan niet goed dammen"). "De uitslag is meestal om en om, maar ik weet zeker dat het voor mij steeds moeilijker zal worden om partijen te blijven winnen. Ik blijf me echter dapper verweren", vertelt Herma Kuipers lachend. De 'thuiswedstrijden' spelen zich sinds sinterklaas af op een nieuw dambord, daarvoor gebruikten Tom en zijn moeder een bord dat minimaal tachtig jaar oud was. Volgens Herman Beuzel, secretaris van Damvereniging Denk en Zet, is Tom echt een talentje. Het grote enthousiasme van de jongen en zijn ouders, is wat Beuzel vooral opvalt. De vereniging telt slechts zes jeugdleden.
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Beste Arjen,

Bedankt voor je lovende woorden. Mijn oorspronkelijke post met de aantallen per vereniging was ingegeven met het idee te laten zien dat het niet zo ingewikkeld is om de jeugd enthousiast te krijgen en uiteindelijk na enkele jaren noeste arbeid met meer dan 1 finalist bij het NK Pupillen aan te treden. Het vereist wel inzet. Klagen dat het zo slecht gaat met het dammen op het FMJD forum gaat de damsport zeker niet vooruit helpen
Arjen wrote: Een inhoudelijke vraag over de HF NK Pupillen:
Doet Jan Langeveld mee op basis van een keuzeplaats? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Jan plaatste zich niet eens in de finale van district Noord, Gelderland!
Een provincie met minder deelnemers heeft m.i. nu meer recht op een keuzeplaats...
Ik neem aan dat het een keuzeplaats is vanwege het terugtrekken van het merendeel van de geplaatste meiden, die bij kwalificatie geen meiden finale mogen spelen. Hoe en door wie de keuzes gemaakt zijn is mij onbekend.
Arjen wrote:Deze discussie is intern al afgesloten. Het is te hopen dat in de toekomst de reglementen veranderd worden, want ik ben het (op persoonlijke titel) geheel -dat is voor de volle honderd procent- met Henk eens.
Wat onfatsoenlijk is, is suggereren dat er iets gebeurd is wat onfatsoenlijk zou zijn zonder te vertellen wat er gebeurd is. Nog even voor degene die niet op de hoogte zijn. Door een sterfgeval kon Ester van Muijen op het allerlaatste moment niet spelen in het aspirantenteam. Jannes Kromhout (eerstejaars pupil) werd bereid gevonden in te vallen om te voorkomen dat WSDV haar aspirantenteam moest terugtrekken. Wel werd van te voren bij de wedstrijdleiding gevraagd of hij, wanneer nodig, mocht invallen in het Pupillen team. Dat werd bevestigd. Pas in de laatste ronde tegen Lunteren was het nodig en viel hij in en nam Mark Looman zijn plaats in in het WSDV Aspiranten team. Voor aanvang van de laatste en beslissende wedstrijd tegen DES Lunteren is nogmaals bij de wedstrijdleiding (Johan Haijtink) gevraagd of het reglementair in orde was. En dat was het. Dat Jannes vervolgens won en aan de basis stond van de 4-4 die genoeg was voor het kampioenschap van zijn team kun je hem en mij (als teamleider) niet kwalijk nemen. Ik had trouwens ook Jan Groenendijk (die bij de welpen uitgespeeld was) nog op kunnen stellen....
Je verlies nemen is een kunst (en dat bleek ook na de wedstrijd). Iemand van onfatsoenlijk gedrag betichten zonder details te geven vind ik persoonlijk niet zo netjes.
Zo genoeg oude koeien uit de sloot gehaald, op naar Roermond!
Last edited by WSDVRules on Sat Apr 11, 2009 08:01, edited 1 time in total.
Jameson

Post by Jameson »

Op de site www.dcdordrecht.nl staan de uitslagen een verslagje en een fotoreportage van de vandaag gespeelde halve finale wedstrijden om het kampioenschap van Nederland voor pupillen in Dordrecht.
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Jameson wrote:Op de site www.dcdordrecht.nl staan de uitslagen een verslagje en een fotoreportage van de vandaag gespeelde halve finale wedstrijden om het kampioenschap van Nederland voor pupillen in Dordrecht.
Heel mooi! De uitslagen en stand van de poule in Limburg staan ook online op de site van de Limburgse Damschool: http://www.limburgsedamschool.nl/content/view/55/1/
Verslagen en foto's van de WSDV-ers op www.wsdv.nl.
Maar waar blijven de uitslagen van Culemborg?
Is Henk te druk met het verkopen van boeken?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

WSDVRules wrote:
Jameson wrote:Op de site www.dcdordrecht.nl staan de uitslagen een verslagje en een fotoreportage van de vandaag gespeelde halve finale wedstrijden om het kampioenschap van Nederland voor pupillen in Dordrecht.
Heel mooi! De uitslagen en stand van de poule in Limburg staan ook online op de site van de Limburgse Damschool: http://www.limburgsedamschool.nl/content/view/55/1/
Verslagen en foto's van de WSDV-ers op www.wsdv.nl.
Maar waar blijven de uitslagen van Culemborg?
Is Henk te druk met het verkopen van boeken?
Henk heeft vorige week de halve finale Welpen d.m.v. de toernooimanagerbestanden (.KW7 en .101) naar Toernooibase gezonden.
Waarschijnlijk komen die vanavond van de pupillen ook wel online.
Post Reply