Suriname
- Andrew Tjon A Ong
Sfeerverslag Srefidensi Suriname Open 2008 (2)
De stand van zaken na zes van de negen ronden gespeeld te hebben is dat ik nog steeds in de top van het klassement te vinden ben.
In dit toernooi was er slechts op 1 dag een dubbele ronde. Tijdens alle toernooien kijk ik altijd uit naar de dag(en) met een dubbele ronde en hoop dan tijdens deze zware dag(en) (bijltjes dag) toe te slaan. Afgelopen zondag was hier de enige dag met twee ronden en het was meteen ook een topdag voor mij. Tegen het duo Burleson/Bendt, beiden oud kampioenen van Suriname heb ik drie punten weten te scoren.
Het was ook de eerste dag zonder geluidsoverlast. De koploper William Orie liep tegen een onnodige nederlaag aan tegen routinier Waldi Anches, Burleson speelde 's avonds remise tegen Sadiek en ik won in een alles of niets partij van Gerson Bendt, waardoor ik de beste zaken op die dag had gedaan. Een tweede plek met slechts 1 WP minder dan koploper landskampioen Orie.
Gisteren stond de ontmoeting Orie-Burleson op het programma, en ik had een mooiere loting tegen Anches, die in het vorige Srefidensi Open op de 2 na laatste plaats was geeindigd. Ik kwam echter niet lekker in mijn spel, maar in het middenspel kreeg ik toch middels een half-open klassieke omsingeling heel veel greep op mijn tegenstander. Ik heb tot nu toe nog geen waterdichte winst kunnen vinden en helaas geen Flits of Truus meegebracht, dus zal ik nog even moeten wachten om de stand uitgeannalyseerd te krijgen. Het is wel een heel mooi instructief standje voor een training geworden. Heel vaak had Anches maar 1 goede verdedigingszet en vaak had hij zijn hand bij een foutieve zet maar op het laatste moment koos hij toch steeds op goed geluk de enige zet die niet verloor. Om gek van te worden! Inmiddels in wederzijdse zware tijdnood gekomen kantelde de stand. Het werd geen half-open klassiek maar gewoon klassiek, waardoor ik met een te zware lange vleugel bleef zitten. Ik zag dat ik vrijwel verloren kwam te staan en bood tijdens een wanhoopsruil remise aan dat door Anches gretig werd geaccepteerd. Waarschijnlijk is de slotstand gewoon verloren voor mij
Het was verder wel prettig spelen zonder geluidsoverlast. Helaas staat er vandaag en morgen een filmvoorstelling voor een paar honderd man op het programma De oordoppen zijn al besteld, maar ik vrees dat ze bij lange na niet afdoende zullen zijn. Als het zo doorgaat zal ik mij met hangen en wurgen naar het einde van het toernooi toe werken. Verder is de locatie in het Congreshal wel op een hele mooie plek in de stad en de catering is ook zeer goed verzorgd. Ook komen er elke dag veel oude bekenden om naar de wedstrijden te kijken. Daaronder veel oud dammers die ik nog van hun Nederlandse periode ken. Heel leuk is dat! Omdat er elke dag in de kranten aandacht aan het toernooi wordt besteed zijn ook enkele personen mij komen opzoeken die ik soms al tientallen jaren niet meer had gezien! Ze hadden mijn naam in de krant gelezen en zijn me dan komen opzoeken. Dat zijn hele leuke bijkomstigheden.
Nu nog even drie dagen ploeteren en heel misschien zit er nog een podiumplekje in het verschiet. Daarna echt vakantie vieren
De stand van zaken na zes van de negen ronden gespeeld te hebben is dat ik nog steeds in de top van het klassement te vinden ben.
In dit toernooi was er slechts op 1 dag een dubbele ronde. Tijdens alle toernooien kijk ik altijd uit naar de dag(en) met een dubbele ronde en hoop dan tijdens deze zware dag(en) (bijltjes dag) toe te slaan. Afgelopen zondag was hier de enige dag met twee ronden en het was meteen ook een topdag voor mij. Tegen het duo Burleson/Bendt, beiden oud kampioenen van Suriname heb ik drie punten weten te scoren.
Het was ook de eerste dag zonder geluidsoverlast. De koploper William Orie liep tegen een onnodige nederlaag aan tegen routinier Waldi Anches, Burleson speelde 's avonds remise tegen Sadiek en ik won in een alles of niets partij van Gerson Bendt, waardoor ik de beste zaken op die dag had gedaan. Een tweede plek met slechts 1 WP minder dan koploper landskampioen Orie.
Gisteren stond de ontmoeting Orie-Burleson op het programma, en ik had een mooiere loting tegen Anches, die in het vorige Srefidensi Open op de 2 na laatste plaats was geeindigd. Ik kwam echter niet lekker in mijn spel, maar in het middenspel kreeg ik toch middels een half-open klassieke omsingeling heel veel greep op mijn tegenstander. Ik heb tot nu toe nog geen waterdichte winst kunnen vinden en helaas geen Flits of Truus meegebracht, dus zal ik nog even moeten wachten om de stand uitgeannalyseerd te krijgen. Het is wel een heel mooi instructief standje voor een training geworden. Heel vaak had Anches maar 1 goede verdedigingszet en vaak had hij zijn hand bij een foutieve zet maar op het laatste moment koos hij toch steeds op goed geluk de enige zet die niet verloor. Om gek van te worden! Inmiddels in wederzijdse zware tijdnood gekomen kantelde de stand. Het werd geen half-open klassiek maar gewoon klassiek, waardoor ik met een te zware lange vleugel bleef zitten. Ik zag dat ik vrijwel verloren kwam te staan en bood tijdens een wanhoopsruil remise aan dat door Anches gretig werd geaccepteerd. Waarschijnlijk is de slotstand gewoon verloren voor mij
Het was verder wel prettig spelen zonder geluidsoverlast. Helaas staat er vandaag en morgen een filmvoorstelling voor een paar honderd man op het programma De oordoppen zijn al besteld, maar ik vrees dat ze bij lange na niet afdoende zullen zijn. Als het zo doorgaat zal ik mij met hangen en wurgen naar het einde van het toernooi toe werken. Verder is de locatie in het Congreshal wel op een hele mooie plek in de stad en de catering is ook zeer goed verzorgd. Ook komen er elke dag veel oude bekenden om naar de wedstrijden te kijken. Daaronder veel oud dammers die ik nog van hun Nederlandse periode ken. Heel leuk is dat! Omdat er elke dag in de kranten aandacht aan het toernooi wordt besteed zijn ook enkele personen mij komen opzoeken die ik soms al tientallen jaren niet meer had gezien! Ze hadden mijn naam in de krant gelezen en zijn me dan komen opzoeken. Dat zijn hele leuke bijkomstigheden.
Nu nog even drie dagen ploeteren en heel misschien zit er nog een podiumplekje in het verschiet. Daarna echt vakantie vieren
-
Partijen Srefindensi 2008
Download partijen in PDN format ronde 1-9
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-1.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-2.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-3.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-4.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-5.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-6.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-7.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-8.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-9.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-1.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-2.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-3.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-4.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-5.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-6.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-7.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-8.pdn
http://www.angelfire.com/sd/bond/Srefid ... 2008-9.pdn
Last edited by Rudi Azimullah on Thu Dec 18, 2008 03:38, edited 2 times in total.
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname
Paramaribo, Suriname
- Hanco Elenbaas
Andrew na acht ronden twee punten los van het pelotonDWT, 03/12/2008
Burleson neemt leiding in Srefidensi Open
Paramaribo - Guno Burleson is de nieuwe koploper in het Srefidensi Open-damkampioenschap 2008. Hij wist gewezen lijstaanvoerder William Orie in de zesde ronde te verslaan en gaat aan kop met negen punten.
Orie, die de eerste vier partijen won, leed zijn tweede nederlaag en is afgezakt naar de zevende positie. Burleson voelt de hete adem van de Nederlander Andrew Tjon A Ong en oldtimer Waldi Anches in zijn nek. Beiden hebben ook negen punten, maar bezetten door de weerstandspunten (WP) de tweede en derde positie. Ze speelden remise tegen elkaar.
Uitslagen: Burleson - Orie 2-0; Tjon A Ong - Anches 1-1; John Sadiek - Rinaldo Kemnaad 1-1; Gerson Bendt - Koemar Mangal 2-0; John Schmeltz - Robur Levens 2-0; René Kaiman - Sewpersad Nannan 2-0; Ramon Norden - Cliff Karijodrono 2-0; Marcel Oostburg - Moentazali Nazir 2-0; Sonny Kaiman - Rajesh Lachmon 2-0; Eric Ligeon - Just Lont 2-0; Franklin Alken - Johan Haft 2-0; Ruben Guiamo - Jack Paiso 1-1; Rudi Benschop - Imro Adriaans 2-0.
Top 10: 1. Burleson 9 punten (47 WP); 2. Tjon A Ong 9 (45); 3. Anches 9 (42); 4. Sadiek 8 (48); 5. Bendt 8 (43); 6. Kemnaad 8 (42); 7. Orie 8 (41); 8. Schmeltz 8 (32); 9. Norden 7 (39); 10. Kaiman 7 (37).
- Hanco Elenbaas
DWT, 04/12/2008
Tjon A Ong nieuwe koploper Srefidensi Open
Paramaribo - De Nederlander Andrew Tjon A Ong is de nieuwe koploper in het Srefidensi Open-damkampioenschap 2008. In de zevende ronde kreeg hij John Schmeltz op de knieën en voert hij de ranglijst aan met elf punten.
Guno Burleson, Waldi Anches en Gerson Bendt delen de tweede plaats met elk tien punten. Burleson en Anches kwamen niet verder dan een remise tegen elkaar, terwijl Bendt Rinaldo Kemnaad van zich afzette.
Uitslagen: Tjon A Ong - Schmeltz 2-0; Burleson - Anches 1-1; Bendt - Kemnaad 2-0; William Orie - John Sadie 1-1; Ramon Norden - René Kaiman 2-0; Sonny Kaiman - Marcel Oostburg 2-0; Robur Levens - Koemar Mangal 2-0; Eric Ligeon - Franklin Alken 2-0; Just Lont - Moentazali Nazir 1-1; Cliff Karijodrono - Rajesh Lachmon 1-1; Ruben Guiamo - Sewpersad Nannan 2-0; Jack Paiso - Rudi Benschop 2-0; Johan Haft - Imro Adriaans 2-0.
Top-10: 1. Tjon A Ong 11 punten (60 WP); 2. Burleson 10 (63); 3. Anches 10 (61); 4. Bendt 10 (58); 5. Sadiek 9 (64); 6. Orie 9 (57); 7. Norden 9 (53); 8. Sonny Kaiman 9 (50); 9. Kemnaad 8 (56); 10. Levens 8 (50).-.
- Hanco Elenbaas
DWT, 05/12/2008
Waterkant Jeugddamtoernooi
Paramaribo - De Surinaamse Dambond draait zondagmiddag om half vier in samenwerking met standhouders aan de Waterkant het Waterkant Jeugddamtoernooi af. De jeugdigen zullen elkaar in verschillende categorieën in teamverband bekampen.
De bond verwacht ongeveer twintig dammers uit de woonwijken Abrabroki, Saron, Van Dijk, Sophia's Lust, Welgelegen, Livorno, Houttuin en Leidingen en enkele jeugddammers van de Vrije School. Jeugddamkampioen Gaetano Nahar zal ook van de partij zijn. Het evenement past in het beleid van de bond om krachtmetingen te organiseren voor jeugddammers uit verschillende wijken.
In de afgelopen twee jaren werden gelijksoortige evenementen met medewerking van buurtorganisaties en damverenigingen op touw gezet onder meer te Abrabroki, Welgelegen en Livorno. In de woonwijken wordt getracht het jeugddammen te stimuleren en jonge dammers beter vertrouwd te maken met wedstrijddammen. De SDB stelt zich ten doel met deze evenementen de jeugd ook op een nuttige manier bezig te houden.-.
- Hanco Elenbaas
DWT, 05/12/2008
Tjon A Ong steviger aan kop
Paramaribo - Andrew Tjon A Ong gaat na zijn winst woensdag in de voorlaatste ronde (achtste) van het Srefidensi Open-damkampioenschap op Sonny Kaiman steviger aan kop. De Nederlander heeft nu dertien punten en had in de laatste partij van gisteren tegen landskampioen William Orie genoeg aan een remise om er met de titel van door te gaan.
Damdokter John Sadiek bezet nu de tweede plaats na zijn winst op Waldi Anches door weerstandspunten (84) met elf punten. Guno Burleson (83), Gerson Bendt (79) en Orie (73) hebben eveneens elf punten, maar bezetten door de weerstandspunten de derde, vierde en vijfde plaats.Burleson en Bendt kwamen remise met elkaar overeen, terwijl Orie Ramon Norden van zich afzette.
dWT foto / Roy Ritfeld
De Nederlandse dammer Andrew Tjon A Ong (r) in actie tegen Sonny Kaiman.-.
Uitslagen: Tjon A Ong - Kaiman 2-0; Sadiek - Anches 2-0; Burleson - Bendt 1-1; Orie - Norden 2-0; Rinaldo Kemnaad - Robur Levens 2-0; John Schmeltz - Eric Ligeon 2-0; Marcel Oostburg - René Kaiman 1-1; Moentazali Nazir - Franklin Alken 2-0; Jack Paiso - Rajesh Lachmon 1-1; Ruben Guiamo - Cliff Karijodrono 2-0; Koemar Mangal - Imro Adriaans 2-0; Rudi Benschop - Just Lont 1-1; Sewpersad Nannan - Johan Haft 2-0.
Top-10: 1. Tjon A Ong 13 punten (78 WP); 2. Sadiek 11 (84); 3. Burleson 11 (83); 4. Bendt 11 (79); 5. Orie 11 (73); 6. Anches 10 (79); 7. Kemnaad 10 (73); 8. Schmeltz 10 (68); 9. Norden 9 (68); 10. Kaiman 9 punten (68).-.
- Hanco Elenbaas
[img]images/smilies/new_color_.gif[/img] Andrew Kampioen!! [img]images/smilies/new_2gunsfiring_v1.gif[/img]
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Andrew Tjon A Ong
Sfeerverslag Srefidensi Suriname Open 2008 (3)
YES! het is gelukt! De Cup is binnen [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het was een zware bevalling, maar des te groter is de blijdschap dat alles goed is afgelopen [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Het was natuurlijk een grote luxe om met 2 punten los van het peloton de laatste ronde is te gaan, maar des te groter was de druk. Als je er zo goed voor staat, mag je het niet meer uit handen geven. Slechts een remise had ik nodig. Weliswaar had ik nog de zwaarste loting die ik kon treffen: de huidige kampioen van Suriname William Orie. Het werd een zeer spannend duel. In de opening en middenspel was het een bijna symmetrische klassieke stand, waarbij Orie het intitiatief had. Hij leidde het spel en ik kon slechts volgen. Naar mate het spel vorderde werd de druk alleen nog maar opgevoerd, te meer omdat de concurrenten Sadiek en Burleson hun wedstrijd al hadden gewonnen. Ik moest dus per se een punt uit het vuur slepen wilde ik zeker zijn van een plek bij de eerste drie.
De bedenktijd werd steeds maar minder en het aantal toeschouwers rondom het bord werd steeds maar meer. Ik schat dat er zeker 15 tot 20 man rondom het bord de climax van de partij en het toernooi volgden. De meeste partijen waren reeds uit, en de beslissing van het toernooi zou binnen enkele minuten op dit bord plaats vinden. Ik kon gelukkig de gesloten klassieke stand openbreken door een bevrijdende sterke dubbele ruil naar de rand nemen, en doordat ik daardoor wat makkelijker spel kreeg voerde ik het speeltempo op. De druk kwam bij Orie te liggen: minder dan een minuut en nog aardig wat zetten te doen in een razend gevaarlijke stand. Ik hoefde echter niet te winnen, en daarom koos ik voor zekerheid. In plaats van keihard in zgn tijdnood door te spelen nam ik op de 50ste zet gewoon een time out, en Orie die al een tijd niet meer genoteerd had, kreeg de gelegenheid om bij te komen en de remise variant te vinden.
Ik vond het prima zo: de buit was binnen en het feest kon losbarsten [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Veel vrienden en familie werden opgebeld en opgetrommeld om het feest in de Congreshal mee te maken en het bleef nog lang heel gezellig [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Wat heerlijk dat het toernooi nu is afgelopen. Zonder uitzondering was er echt geen partij waar ik niet zwaar ongelukkig was met mijn stand op het bord. Vanwege de lastige omstandigheden waar onder gespeeld werd (geluidsoverlast, steeds afwachten in welke zaal er nu gespeeld moest worden en welke verdere activiteiten er die avond in het gebouw gepland waren of tijdens de partij begroeten en ontvangen van veel oude vrienden en bekenden...) was het voor mij een crime om de concentratie vast te houden. Ik kwam dan regelmatig onder grote tijdsdruk, maar gelukkig heb ik de meeste Surinaamse dammers juist in die fase kunnen aftroeven.
De vakantie kan nu echt beginnen. Meteen na het toernooi naar Nickerie afgereisd. De grensplaats met buurland Guyana. Morgen verder reizen naar Brazilie en daarna nog een laatste week in Suriname om iedereen nog even te groeten en om afscheid te nemen van een prachtig [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] Suriname [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
YES! het is gelukt! De Cup is binnen [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het was een zware bevalling, maar des te groter is de blijdschap dat alles goed is afgelopen [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Het was natuurlijk een grote luxe om met 2 punten los van het peloton de laatste ronde is te gaan, maar des te groter was de druk. Als je er zo goed voor staat, mag je het niet meer uit handen geven. Slechts een remise had ik nodig. Weliswaar had ik nog de zwaarste loting die ik kon treffen: de huidige kampioen van Suriname William Orie. Het werd een zeer spannend duel. In de opening en middenspel was het een bijna symmetrische klassieke stand, waarbij Orie het intitiatief had. Hij leidde het spel en ik kon slechts volgen. Naar mate het spel vorderde werd de druk alleen nog maar opgevoerd, te meer omdat de concurrenten Sadiek en Burleson hun wedstrijd al hadden gewonnen. Ik moest dus per se een punt uit het vuur slepen wilde ik zeker zijn van een plek bij de eerste drie.
De bedenktijd werd steeds maar minder en het aantal toeschouwers rondom het bord werd steeds maar meer. Ik schat dat er zeker 15 tot 20 man rondom het bord de climax van de partij en het toernooi volgden. De meeste partijen waren reeds uit, en de beslissing van het toernooi zou binnen enkele minuten op dit bord plaats vinden. Ik kon gelukkig de gesloten klassieke stand openbreken door een bevrijdende sterke dubbele ruil naar de rand nemen, en doordat ik daardoor wat makkelijker spel kreeg voerde ik het speeltempo op. De druk kwam bij Orie te liggen: minder dan een minuut en nog aardig wat zetten te doen in een razend gevaarlijke stand. Ik hoefde echter niet te winnen, en daarom koos ik voor zekerheid. In plaats van keihard in zgn tijdnood door te spelen nam ik op de 50ste zet gewoon een time out, en Orie die al een tijd niet meer genoteerd had, kreeg de gelegenheid om bij te komen en de remise variant te vinden.
Ik vond het prima zo: de buit was binnen en het feest kon losbarsten [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Veel vrienden en familie werden opgebeld en opgetrommeld om het feest in de Congreshal mee te maken en het bleef nog lang heel gezellig [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Wat heerlijk dat het toernooi nu is afgelopen. Zonder uitzondering was er echt geen partij waar ik niet zwaar ongelukkig was met mijn stand op het bord. Vanwege de lastige omstandigheden waar onder gespeeld werd (geluidsoverlast, steeds afwachten in welke zaal er nu gespeeld moest worden en welke verdere activiteiten er die avond in het gebouw gepland waren of tijdens de partij begroeten en ontvangen van veel oude vrienden en bekenden...) was het voor mij een crime om de concentratie vast te houden. Ik kwam dan regelmatig onder grote tijdsdruk, maar gelukkig heb ik de meeste Surinaamse dammers juist in die fase kunnen aftroeven.
De vakantie kan nu echt beginnen. Meteen na het toernooi naar Nickerie afgereisd. De grensplaats met buurland Guyana. Morgen verder reizen naar Brazilie en daarna nog een laatste week in Suriname om iedereen nog even te groeten en om afscheid te nemen van een prachtig [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] Suriname [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Mon Dec 15, 2008 04:00, edited 1 time in total.
-
Na de Srefidensi Open direkt het volgende toernootje, nu voor de jeugd:
Op Zondag 7 Dec 2009 organiseerde de Surinaamse Dambond in samnewerking met de tenthouders van de Waterkant een damevenement voor de jeugd.
Er werd een toernooi georganiseerd voor kinderen t/m 13 jaar. En er werd een team evenement gehouden voor kinderen van Sophia’s Lust, Livorno en Houttuin (D.v. de Straal).
Negen jongeren (waarvan 2 meisjes) namen deel aan het toernooi voor kinderen t/m 13 jaar. Ze kwamen uit in een kompetitie over 5 ronden. De top 3 zijn:
1. Vishal Badal
2. Janine Singotiko
3. Keith Cho
Alle kinderen kregen een doos schuiven voor hun inzet
In het team evenement werd De Straal kampioen met de volle winst, en eindigden Sophia’s Lust en Livorno op een gedeelde 2de plaats.
De uitslagen waren:
Livorno – Sophialust 5-5
Sophialust - De Straal 1-9
De Straal – Livorno 7-3
Het team van De Straal mocht een beker in onvangst nemen, terwijl Sophia’s Lust en Livorno 2 zet damschuiven meekregen.
De organisatie kijkt tevreden terug naar deze damdag.
http://picasaweb.google.com/azimurs/Wat ... ernooi2009#
<embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://picasaweb.google.com/s/c/bin/slideshow.swf" width="400" height="267" flashvars="host=picasaweb.google.com&RGB=0x000000&feed=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fdata%2Ffeed%2Fapi%2Fuser%2Fazimurs%2Falbumid%2F5277208424576166401%3Fkind%3Dphoto%26alt%3Drss" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"></embed>
Op Zondag 7 Dec 2009 organiseerde de Surinaamse Dambond in samnewerking met de tenthouders van de Waterkant een damevenement voor de jeugd.
Er werd een toernooi georganiseerd voor kinderen t/m 13 jaar. En er werd een team evenement gehouden voor kinderen van Sophia’s Lust, Livorno en Houttuin (D.v. de Straal).
Negen jongeren (waarvan 2 meisjes) namen deel aan het toernooi voor kinderen t/m 13 jaar. Ze kwamen uit in een kompetitie over 5 ronden. De top 3 zijn:
1. Vishal Badal
2. Janine Singotiko
3. Keith Cho
Alle kinderen kregen een doos schuiven voor hun inzet
In het team evenement werd De Straal kampioen met de volle winst, en eindigden Sophia’s Lust en Livorno op een gedeelde 2de plaats.
De uitslagen waren:
Livorno – Sophialust 5-5
Sophialust - De Straal 1-9
De Straal – Livorno 7-3
Het team van De Straal mocht een beker in onvangst nemen, terwijl Sophia’s Lust en Livorno 2 zet damschuiven meekregen.
De organisatie kijkt tevreden terug naar deze damdag.
http://picasaweb.google.com/azimurs/Wat ... ernooi2009#
<embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://picasaweb.google.com/s/c/bin/slideshow.swf" width="400" height="267" flashvars="host=picasaweb.google.com&RGB=0x000000&feed=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fdata%2Ffeed%2Fapi%2Fuser%2Fazimurs%2Falbumid%2F5277208424576166401%3Fkind%3Dphoto%26alt%3Drss" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"></embed>
Last edited by Rudi Azimullah on Thu Dec 11, 2008 02:50, edited 1 time in total.
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname
Paramaribo, Suriname
-
Fotos Srefidensi Open 2009
<embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://picasaweb.google.com/s/c/bin/slideshow.swf" width="400" height="267" flashvars="host=picasaweb.google.com&RGB=0x000000&feed=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fdata%2Ffeed%2Fapi%2Fuser%2Fazimurs%2Falbumid%2F5274431553659938385%3Fkind%3Dphoto%26alt%3Drss" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"></embed>
http://picasaweb.google.com/azimurs/Srefidensi2008#
http://picasaweb.google.com/azimurs/Srefidensi2008#
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname
Paramaribo, Suriname
- Hanco Elenbaas
DWT, 06/12/2008
Tjon A Ong legt beslag op Srefidensi Open damtitel
door Stan Herewood
Paramaribo - De Nederlander van Surinaamse afkomst, Andrew Tjon A Ong is donderdagavond in de Congreshal ongeslagen winnaar geworden van het Srefidensi Open damtoernooi 2008. Daarmee heeft hij de kampioen van het vorig jaar Rinaldo Kemnaad onttroond.
John Sadiek eindigde op de tweede plaats, gevolgd door Guno Burleson als derde. Landskampioen William Orie moest genoegen nemen met de vijfde plaats. Tjon A Ong koppelde het toernooi aan zijn vacantie. Hij merkte op in de beginfase fouten te hebben gemaakt die niet zijn afgestraft door de tegenstanders. Hij hield zich overeind en bij het eindspel speelden zijn tegenstanders aarzelend waardoor hij zijn kans schoon zag en toesloeg. In die partijen heb ik 100 procent verloren gestaan. Hadden ze die kansen benut, dan was ik niet zo ver gekomen. Vijf partijen heeft de nieuwe srefidensi-kampioen in een overwinning omgezet en vier eindigden in remise.
dWT foto's / Roy Ritfeld
Andrew Tjon A Ong (m) is donderdagavond winnaar geworden van het Srefidensi
Open-damkampioenschap. Tweede en derde werden John Sadiek (l) en Guno Burleson.-.
De nieuwbakken Srefidensi kampioen vond de laatste partij tegen Surinames kampioen Wiliam Orie de moeilijkste klus omdat er extra spanning kwam bijkijken. Aan het eind hadden we beiden weinig tijd. Ik kwam in het eindspel wel beter te staan en de partij draaide uit op remise. Het is zijn tiende toernooi dit jaar en evaluerend merkt Tjon A Ong op dat hij op het srefisensi toernooi de beste prestatie heeft geleverd dit jaar. Landskampioen William Orie is gestruikeld over zijn clubgenoot Waldi Anches. Na vier winstpartijen had hij gedacht Anches aan zijn zegekar te binden omdat hij in clubverband vaak heeft gewonnen van Anches. De partij tegen Anches stond remise maar Orie wilde meer en stootte zijn hoofd. Dit bracht hem uit zijn doen en dat gaf napijnen bij de volgende partijen. John Sadiek is tevreden met de tweede plaats. Hij is boven zijn rivaal Guno Burleson geeindigd. Burleson is nog niet tevreden over zichzelf. Het viel hem op dat dammers heel sterk tegen hem spelen en minder in vorm schijnen te zijn tegen andere topdammers. John Sadiek en Andrew Tjon A Ong vond hij de moeilijkste tegenstanders.
Andrew Tjon A Ong (l) en William Orie zijn in de laatste speelronde remise overeengekomen.-.
Gerson Bendt vond het prettig weer achter het bord te zitten. Hij heeft er altijd op gewezen dat er te weinig wedstrijden worden georganiseerd als toetsingskader. Ik had hoger kunnen eindigen maar ben toch niet ontevreden. De onttroonde Rinaldo Kemnaad wijt zijn terugval aan een slechte voorbereiding. Dambondsvoorzitter Rudi Azimulah zei voor de uitreiking van de prijzen dat het hem is opgevallen dat enkele dammers uit Nederland tijdens het open damkampioenschap met de hoofdprijzen ervandoor zijn gegaan en nu is het weer iemand uit Nederland die de hoofdprijs pakt. Dit zegt hem iets over het niveau van onze dammers en het bestand dat vergrijst. Hij riep daarom op tot verhoging van het spelpeil en ontwikkelen van het jeugdbeleid.
De best geplaatste tien dammers: 1. Andrew Tjon A Ong 9-14, 2.John Sadiek 9-13, 3. Guno Burleson 9-13, 4. Gerson Bendt 9- 12, 5. William Orie 9-12, 6. Waldi Anches 9-11, 7. Rinaldo Kemnaad 9-11, 8. John Schmeltz 9-11, 9. Marcel Oostburg 9-10 en 10. Eric Ligeon 9-10.
- Hanco Elenbaas
Dagblad Suriname, 12-12-08
Laatste etappe sneldamkampioenschap voor de deur
De Surinaamse Dambond (SDB) organiseert op zondag 14 december aanstaande de vierde tevens laatste etappe van het Nationaal Sneldamkampioenschap. Het evenement vangt aan om 11:00 uur in het Politie Tehuis aan de Zwartenhovenbrugstraat. Internationaal dammeester (MI) Guno Burleson heeft na het winnen van zowel de eerste, tweede als derde etappe zoveel ratingpunten vergaard dat hij niet meer is in te halen. Hij heeft met die prestatie titelverdediger John Sadiek (MI) zo goed als onttroond, maar de 4de etappe is een vereiste om de eindrangschikking officieel te bepalen. De vierde etappe heeft voor Burleson als sneldamkampioen in spe slechts administratieve waarde. Hij beschikt nu over 18 punten, 11 meer dan de twee personen op nummer twee en 5 meer dan het hoogste puntentotaal dat deze twee zouden kunnen halen bij hun beste prestatie tijdens de vierde etappe. Zuiver theoretisch gezien maken negen spelers nog een kans op de tweede, maar John Sadiek en zoon Jerry hebben met elk 7 ratingpunten de beste kaarten in handen.
- Hanco Elenbaas
Dagblad Suriname, 30 januari 2009
Johan Adolf Pengel Open op komst
De straatdammersvereniging De Dragon, voorheen straatdammersvereniging Jodenbreemall, organiseert op zaterdag 28 januari de Johan Adolf Pengel Open. Dit is een damtoernooi met daaraan gekoppeld een troefcall- en schaaktoernooi. Dit toernooi is het eerste uit een serie van vier, waarbij grote politici van weleer worden herdacht. Tot deze cyclus horen ook de Iding Soemita, Jagernath Lachmon en Fred Derby Open.
De Johan Adolf Pengel Open wordt voor de 3de keer gehouden. Marcel Oostburg, secretaris van De Dragon, verwacht maximaal 300 deelnemers aan de diverse activiteiten op deze dag. Het ligt in de bedoeling dat de ondernemers van de Jodenbreestraat ook zullen participeren. Er zullen ook optredens zijn van de Bikers United en de militaire drumband. Als voorloper op dit toernooi zullen de leden van De Dragon in samenwerking met de buurtmanager en Milieubeheer de Jodenbreestraat een facelift geven.
Verder staan ook op het jaarprogramma van De Dragon ’t Vat Open en de Uitgangscentrum Open. Ze zijn ook bezig om de Nederlandse dammer Wong Hing naar Suriname te halen voor het Opendamkampioenschappen van de Surinaamse Dambond, die vanaf 16 februari plaatsvinden. Hing is de titelverdediger.
Ook wil De Dragon de familie Haft alsnog condoleren voor het heengaan van Johan Victor Haft. Haft was actief lid van De Dragon en deed mee aan alle activiteiten van de club.