NK Vrouwen in Zoutelande, 16-23 november 2008

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

PZC, maandag 24 november 2008

Opnieuw damtitel voor Tanja Chub

door Daaf Kasse

Image
De twee damfinalisten, Tanja Chub (l) en Vitalia Doumesh, wandelen
door de duinen bij Zoutelande. foto Ruben Oreel

ZOUTELANDE - Tanja Chub, de internationaal grootmeester uit Bovenkarspel, speelde gisteren in het Best Beach Hotel in Zoutelande remise tegen haar enig overgebleven concurrente Vitalia Doumesh. Dat was voldoende om haar vijfde nationale damtitel in de wacht te slepen.

Chub legde de basis voor haar titel al op zaterdag. In de voorlaatste ronde won ze van Iepie Poepjes. Makkelijk was dat niet, want de Friese veterane verdedigde zich aanvankelijk zeer sterk. Een lokzet bracht Chub succes. Poepjes dacht een dam te kunnen halen, maar die pakte Chub snel weer af. Omdat Vitalia Doumesh won van Gera Hol, ging Chub met een punt voorsprong op haar concurrente de slotronde in.

"Een ideale uitgangspositie: ik hoefde geen spanningen te creëren", vertelde Chub. "Ik moest alleen maar technisch gezien de juiste zetten spelen. Dat speelt best makkelijk." Omdat Doumesh in geval van een nederlaag haar tweede plaats nog kon verspelen, ging ook zij omzichtig te werk. Na 41 zetten was alle muziek uit de stand op het bord en kwamen de twee vrouwen remise overeen.

In veel opzichten leek dit toernooi op dat van vorig jaar. Ook toen vond het plaats in Zoutelande. Ook toen werd Chub kampioen met veertien punten en eindigde Doumesh met een punt achterstand als tweede. Maar volgens Chub zijn er ook grote verschillen: "Vorig jaar ging het lange tijd alleen tussen Vitalia en mij. Nu was de concurrentie veel groter. Na zes ronden waren er nog vijf vrouwen die meespeelden om de titel. Dit jaar vielen er ook veel meer verrassende uitslagen, zoals de kloknederlaag van Nina Hoekman tegen Heike Verheul."

Met vijf titels op zak kwam Tanja Chub op gelijke hoogte met Barbara Graas. Met het record van Karen van Lith, die tussen 1986 en 1996 elf titels veroverde, houdt Chub zich naar eigen zeggen niet bezig. Vol lof was de kampioene over het organisatiecomité en de speelomstandigheden: "Alles wordt hier voor je geregeld, je hoeft je alleen maar met dammen bezig te houden." Na het hectische Beijing, waar Chub op de World Mind Sports Games de tweede plaats behaalde, was de Walcherse kust een oase van rust voor haar.

Achter Chub en Doumesh pakte Nina Hoekman toch nog de derde plaats. Zaterdag leken haar kansen op een podiumplaats verkeken na een even kansloze als onbegrijpelijke nederlaag tegen Barbara Graas. Zondag kwam alles toch nog op z'n pootjes terecht.

Tegenstandster Christien Fung ging lelijk in de fout, zodat Hoekman simpel een schijfje winst kon pakken. Dat voordeel gaf de Zutphense damster niet meer uit handen. Omdat concurrente Heike Verheul tegen Iepie Poepjes in een simpele damcombinatie liep, werd het podium net als vorig jaar gevuld door speelsters die hun opleiding in de voormalige Sovjet-Unie genoten hebben.

Van dat podium was Leonie de Graag ver verwijderd. Met vier punten, dezelfde score als vorig jaar, eindigde de uit Goes afkomstige speelster op de laatste plaats. In het slotweekend speelde ze twee keer gelijk: tegen Karlijn Overes en Gera Hol. Ondanks dat er geen podiumplaats voor haar was, mocht de jarige De Graag tijdens de prijsuitreiking op een demonstratiebord de prachtige combinatie laten zien waarmee ze in de vierde ronde Barbara Graas had verrast.

Voor Aart Walraven, voorzitter van de Stichting Damevenementen Zeeland, smaakt dit toernooi naar meer: "We hopen op een vijfde NK vrouwen, maar ook een NK mannen zou natuurlijk prachtig zijn."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, maandag 17 november 2008

Dammen bij de Chinees

In de rubriek Het Dagboek vertelt een sportman/-vrouw over het weekeinde. Vandaag Nina Hoekman (44) uit Zutphen, die in Zoutelande begon aan het NK dammen.

VRIJDAG

,,Ik denk de hele dag al aan zondag, met verwachting. Ik ben niet gespannen. Als ik geen Nederlands kampioen word, ben ik teleurgesteld. Ik heb de titel gewonnen in 1999, 2000, 2002, 2004 en 2006, maar je kan niet elke keer winnen. Dat besef ik als geen ander. Maar je wilt toch elke keer winnen, anders moet je er niet aan beginnen. Vandaag is de dag voor de loting van het NK voor vrouwen. Je wacht altijd zo lang in spanning. Toen ik de loting hoorde, ben ik niet echt geschrokken. De naam van mijn tegenstander is me eerlijk gezegd ontschoten. Dit is de laatste dag voor het NK dat ik thuis ben. Volgende week ben ik de hele week weg. Mijn man Henk redt zich wel. Zijn brood smeert hij altijd voor zichzelf en hij doet meestal al veel huishoudelijk werk. Hij is super geëmancipeerd. Ik bof met hem.''

ZATERDAG

,,Ik moet vandaag nog een competitiewedstrijd spelen tegen Schiedam. Ik zit in het team van DUO, we dammen in de eredivisie. Ik speel remise. Daar ben ik best tevreden mee, mijn tegenstander was goed. In mijn team zitten bijna allemaal 'broekies', vergeleken met mij. Ik heb die broekies nog wulpjes zien zijn en ze training gegeven. Dat maakt het zo geinig dat je nu met ze speelt. Schiedam is honderdvijftig kilometer rijden, dus we vertrekken nog voor de middag. Na afloop zijn we tegen acht uur in een Chinees restaurant gaan eten. Een Oekraïense aan het Aziatische eten, hèhè. We zijn met allemaal dammers. Dus tussen het eten door pakken we het magnetische dambordje erbij en halen we zetten naar boven. Sommige mensen kijken wel even raar op, maar waarderen het volgens mij wel.''

ZONDAG

,,Nou, vandaag heb ik gemerkt dat bruggen niet alleen in Zutphen afgesloten zijn. Op weg naar de zaal voor mijn eerste NK-wedstrijd is het even crisis in de auto. Door een afgesloten brug moeten we omrijden. Mijn man herberekent en herberekent maar weer met het navigatiesysteem. Ik win gelukkig wel, mijn tegenstander was Iepie Poepjes, een Friese naam. Ik zette haar onder druk en ze maakte de fouten waarop ik hoopte. Ik vier de overwinning nu alleen, mijn man is alweer onderweg naar huis.''
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, maandag 24 november 2008

Hoekman derde bij NK dammen

ZOUTELANDE - Nina Hoekman is op het NK dammen voor vrouwen op de derde plek geëindigd. De Zutphense won gisteren weliswaar haar laatste partij van Christien Fung, maar ze was toen al kansloos voor de eindzege. Zaterdag verloor ze van Barbara Graas.

Hoekman werd in 1999, 2000, 2002, 2004 en 2006 Nederlands kampioene, maar moest de titel nu laten aan Tanja Chub. Hun ondelinge strijd eindigde eerder vorige week in remise.

De Telegraaf, 24 nov 2008
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, zondag 23 november 2008

Karlijn Overes (14) leert veel op ’verborgen’ NK dammen

De veertienjarige Karlijn Overes uit Hoogblokland maakte de voorbije week voor de eerste maal haar opwachting bij het NK dammen voor vrouwen in Zoutelande. Impressie van een geslaagd debuut op een ’verborgen’ nationale titelstrijd.

door ARCO BOMGAARS

ZOUTELANDE - Het Beach Hotel in Zoutelande ligt er praktisch verlaten bij. Op de ruim bemeten parkeerplaats staan slechts tien auto’s en ook in de lobby van het hotel, waar drie keuvelende mannen op leeftijd lurken aan een kop koffie, is het sereniteit troef.

Niets doet vermoeden dat in dit etablissement aan de Zeeuwse Rivièra, tijdens de zomermaanden een eldorado voor met name Duitse vakantiegangers, een nationale titel te verdienen is. Die indruk wordt enigszins bijgeschaafd als blijkt dat zich in één zaal van het hotel wel wat bedrijvigheid voordoet. In dat vertrek, waar zichtbaar in allerijl een Nederlandse vlag over een van de schilderijen is gedrapeerd, schuiven op acht achtereenvolgende dagen de beste tien damsters van Nederland aan.

In dit decor, waar het geklik van ballpoints af en toe de muisstilte doorbreekt, mag Karlijn Overes zich voor de eerste keer begeven tussen de nationale damelite. De benjamin van het gezelschap vormt samen met de Groningse Heike Verheul het duo jonge hemelbestormers, dat op termijn de gevestigde orde schrik moet aanjagen en zelfs verstoten.

Voor de tiener uit Hoogblokland is dat echter niet de insteek van deze debuutdeelname. Leren is het credo tijdens het verblijf in de minicommune die in Zoutelande is neergestreken. ,,Ik hoor nog niet tot de nationale top. Dit is nog niet mijn top, ik moet mezelf tijd geven.Misschien duurt het nog wel twintig jaar voordat ik een kanshebber op de nationale titel ben ,’’ is de nuchtere blik op het damleven van Karlijn Overes, die van de sportkoepel NOC*NSF de status van nationaal talent mag voeren.

Vanaf halverwege het toernooi staat trainer Friso Fennema, die ook de Haagse deelneemster Christien Fung begeleidt, de Giessenlandse met raad en daad bij voor en na haar partijen. Fennema vorst nauwkeurig de ontwikkeling van de partijen en analyseert na afloop grondig de (on)mogelijkheden, de gekozen zetten en de eventuele (optionele) varianten met zijn pupil. ,,Ik heb Karlijn leren kennen tijdens een toernooi in Bunschoten. Zij viel me op omdat zij interessante openingen speelde. Het leuke van Karlijn is dat zij leergierig is, interesse in het spel heeft maar ook nadenkt over mogelijkheden en niet klakkeloos alles aanneemt. Ze heeft een eigen wil en is een perfectioniste, dat zijn kenmerken van een damster die de top wil halen. Ze heeft zeker talent, maar of zij daadwerkelijk de top bereikt is van zoveel zaken afhankelijk. Mentale kracht, de bereidheid om trainingsuren te maken, veel partijen spelen en omgaan met druk. Maar er liggen ook dingen op de loer als vriendjes en andere interesses. Een talent is nog geen topper.’’

Fennema is tevreden over de manier waarop Karlijn Overes zich staande houdt tussen de grande dames van het dammen. ,,Zij bewijst dat zij thuishoort op dit evenement. Alleen blijkt haar tijdverdeling in partijen deze week een groot punt van aandacht in de trainingen. De klok moet geen vijand zijn voor Karlijn, maar een wapen worden waarmee ze haar tegenstander keihard kan treffen.’’

De leerlinge absorbeert de aanwijzingen gretig en riposteert soms met eigen inzichten en filosofieën. Karlijn Overes leert van elke partij op het NK, waar zij zich een vast ritme heeft aangemeten. Het strand van Zoutelande vormt daarbij een belangrijke pleisterplek. ,,Voor en na een partij ga ik graag wandelen langs het strand, helemaal mijn hoofd leegmaken om zo weer fris te zijn. Eerder dit jaar heb ik aan het EK voor jeugdspelers meegedaan, dus ik weet hoe ik mijn dagen in moet delen en welk ritme ik moet aannemen. Alleen op dinsdag, de dag waarop twee partijen gepland stonden, werd dat ritme totaal in de war gebracht. Ik had negen uur achter het bord gezeten, kon pas na half tien gaan eten.’’

Aan het bord treft zij deze week speelsters die haar moeder en zelfs haar oma hadden kunnen zijn. Ook zit zij tegenover Nina Hoekman (’Karlijn is een speelster met een geweldige potentie, het is mooi dat zij op deze leeftijd al dit toernooi kan ervaren’), die haar als beginnend damster begeleidde. ,,Het is mooi en speciaal om je te kunnen meten met speelsters als Nina. Echt, dit toernooi is zo ontzettend leerzaam voor mij. Ik neem veel bagage mee naar de trainingen.’’

Met een sterke eindsprint, bekroond met haar enige winstpartij op de slotdag tegen Barbara Graas (vijfvoudig Nederlands kampioene, waarvan de eerste in 1973!), eindigt Karlijn Overes op zeven punten en een gedeelde zevende plaats op gepaste afstand van titelverdedigster Tanja Chub. ,,De zenuwen van de eerste dagen waren de laatste drie dagen weg, waardoor ik beter ging spelen. Ik ben tevreden over mijn week in Zoutelande. Ik heb tot nu toe best een topjaar: kwalificatie voor het NK, een vijfde plaats op het EK voor aspiranten, dit NK en ook nog deelname aan het WK voor jeugdspelers in december. Ik heb de mogelijkheden om me steeds verder te ontwikkelen, ook door de status bij NOC*NSF. Binnenkort ga ik praten met sportpsychologe Loes de Ridder om te bekijken wat zij voor mij kan betekenen. Ik kan er alleen maar beter van worden.’’
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Cor Boot wrote: NK Vrouwen op TV Walcheren

De plaatselijke omroep TV Walcheren heeft aandacht besteed aan het NK Vrouwen. Ga via onderstaande link naar rechts -uitzending gemist- vrijdag 21 november. Het derde onderwerp (na circa 7 minuten) gaat over het NK. Te zien is onder andere een gesprekje met Heike Verheul.

http://www.tvwalcheren.nl/
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

http://www.hetnoorden.org

Michiel Kroesbergen (Bijgenaamd Pulheuvels) heeft een ijzersterke en uitermate objectieve analyse van het spel van Heike op het NK voor minder goed geschapen breinen geschreven.
Heaven is no location, but a state of mind
GuidoB

Post by GuidoB »

Kosmos wrote:http://www.hetnoorden.org

Michiel Kroesbergen (Bijgenaamd Pulheuvels) heeft een ijzersterke en uitermate objectieve analyse van het spel van Heike op het NK voor minder goed geschapen breinen geschreven.
Wat is de bedoeling van die pagina? Dat je zelf de tekst verzint en dat je raadt waar de witte schijven staan in het 1e en de 2 laatste diagrammen? Inzoomen helpt niet voor dit laatste probleem: de resolutie van de plaatjes is gewoonweg te laag.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

GuidoB wrote:
Kosmos wrote:http://www.hetnoorden.org

Wat is de bedoeling van die pagina? Dat je zelf de tekst verzint en dat je raadt waar de witte schijven staan in het 1e en de 2 laatste diagrammen? Inzoomen helpt niet voor dit laatste probleem: de resolutie van de plaatjes is gewoonweg te laag.
De resolutie wahahahhaha!
De bedoeling, beste Guido, is dat het humoristische stuk van Pulheuvels het duister wegneemt dat jouw licht omsluit, zodat je eens je bokkenhoorns afzet en samenvalt met je kern, die bestaat uit pure vreugde.
Dat je de verliespartijen niet kunt zien is juist de essentie van de grap!
Heaven is no location, but a state of mind
GuidoB

Post by GuidoB »

Kosmos wrote:De resolutie wahahahhaha!
De bedoeling, beste Guido, is dat het humoristische stuk van Pulheuvels het duister wegneemt dat jouw licht omsluit, zodat je eens je bokkenhoorns afzet en samenvalt met je kern, die bestaat uit pure vreugde.
Dat je de verliespartijen niet kunt zien is juist de essentie van de grap!
Ha, de bedoeling is dus dat het een grap is. Dat had ik idd niet door. Het is ook moeilijk te volgen voor iemand die de partijen van Heike niet uit zijn hoofd kent. En als je de partijen wel kent, dan lijkt het me wel een heel flauwe grap. Maar dat kan ook komen door mijn enorme gebrek aan gevoel voor humor.
Post Reply