(onsportive) foefjes in het dammen

Jeepee

Post by Jeepee »

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen klok.
De arbiter mag niet voorzeggen indien er een ander zijn klok loopt.
De arbiter mag alleen een partij verloren verklaren indien er iemand zijn tijd heeft overschreden. Dat is volgens de regels.
Ik kan geen regel vinden die een arbiter rechtvaardigt om even te zeggen dat de klok van een speler loopt. Dit is voorzeggen wat is verboden.
Mocht er wel zo’n regel bestaan wil ik die graag horen.
Verder is het misschien minder sportief dan wanneer ik het zal zeggen, maar nogmaals ik heb ook grootmeesters dit zien doen.
Of beter gezegd Rob Clerc heeft een keer in een remisestand een remise geweigerd.
Rob Clerc had nog 2 seconden en zijn tegenstander nog 5, die tegenstander wilde een hand geven en Clerc gaf aan geen remise te willen, en toen ging speler 2 door zijn klok. Dan zou dat ook onsportief zijn.
Ik ben van mening als er een regel is die zegt dat je niets hoeft te zeggen dat je dat dan ook niet HOEFT te doen.
Alex

Post by Alex »

Jeepee wrote:Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen klok.
De arbiter mag niet voorzeggen indien er een ander zijn klok loopt.
De arbiter mag alleen een partij verloren verklaren indien er iemand zijn tijd heeft overschreden. Dat is volgens de regels.
Ik kan geen regel vinden die een arbiter rechtvaardigt om even te zeggen dat de klok van een speler loopt. Dit is voorzeggen wat is verboden.
Mocht er wel zo’n regel bestaan wil ik die graag horen.
Verder is het misschien minder sportief dan wanneer ik het zal zeggen, maar nogmaals ik heb ook grootmeesters dit zien doen.
Of beter gezegd Rob Clerc heeft een keer in een remisestand een remise geweigerd.
Rob Clerc had nog 2 seconden en zijn tegenstander nog 5, die tegenstander wilde een hand geven en Clerc gaf aan geen remise te willen, en toen ging speler 2 door zijn klok. Dan zou dat ook onsportief zijn.
Ik ben van mening als er een regel is die zegt dat je niets hoeft te zeggen dat je dat dan ook niet HOEFT te doen.
Als de klok van speler A loopt, terwijl de laatst genoteerde zet die van speler A is, mag de arbiter vragen wie er aan zet is (niet dat de klok van speler A loopt).

Iets anders: Paul S. tegen Jan K.: K, geeft in tijdnood van S. al zijn schijven weg en S. verliest op de klok, omdat S. zo gauw niet weet hoe hij moet slaan, tijdens het wegnemen van de schijven valt de vag van S.
Jeepee

Post by Jeepee »

dus jeepeetje stond in zijn recht. net als dat alex K dat stond tijdens de voorondes nk sneldammen.
met andere woorden dan hebben we beide volgens de regels gehandeld anderszijds zijn we beide onsportief>
Henk de Witt

Re: (onsportive) foefjes in het dammen

Post by Henk de Witt »

Jeepee wrote:Hij doet een zet en vergeet zijn klok. Ik zag dat in een oogopslag en ga met mijn hand naar een schijf om naar dam te lopen. Ik trek mijn hand terug en ga nadenken. dit herhaalt zich zo'n 3 - 4 keer. tot hij ineens doorhad dat het zijn klok was die nog liep en drukt alsnog zijn klok in. ik speel a tempo mijn schijf naar het damveld en druk mijn klok ook in. mijn tegenstander had niet door dat hij nog 18 sec. had en laat zijn tijd voorbij gaan, wat ons weer in de race bracht na een verre achterstand.
we verloren 9-11 maar noemen we dit onsportief?
Ja Jeremy, dit is onsportief. Niet het feit dat je niets zegt over de klok, dat is hier al voldoende duidelijk gemaakt. Een speler is zelf verantwoordelijk voor zijn klok. De arbiter kan slechts indirect de speler proberen attent te maken op zijn klok door te vragen wie er aan zet is. Tot zover niets mis.

Wat wel mis is dat is dat jouw hand bewust drie/vier keer naar een schijf gaat zonder de bedoeling die schijf te spelen. Hiermee stoor je de tegenstander en je ontneemt hem een vrij uitzicht op het bord. Correct is je handen thuis te houden en alleen met je hand naar het bord gaan om daadwerkelijk een zet te doen.
Alex

Re: (onsportive) foefjes in het dammen

Post by Alex »

Henk de Witt wrote:
Jeepee wrote:Hij doet een zet en vergeet zijn klok. Ik zag dat in een oogopslag en ga met mijn hand naar een schijf om naar dam te lopen. Ik trek mijn hand terug en ga nadenken. dit herhaalt zich zo'n 3 - 4 keer. tot hij ineens doorhad dat het zijn klok was die nog liep en drukt alsnog zijn klok in. ik speel a tempo mijn schijf naar het damveld en druk mijn klok ook in. mijn tegenstander had niet door dat hij nog 18 sec. had en laat zijn tijd voorbij gaan, wat ons weer in de race bracht na een verre achterstand.
we verloren 9-11 maar noemen we dit onsportief?
Ja Jeremy, dit is onsportief. Niet het feit dat je niets zegt over de klok, dat is hier al voldoende duidelijk gemaakt. Een speler is zelf verantwoordelijk voor zijn klok. De arbiter kan slechts indirect de speler proberen attent te maken op zijn klok door te vragen wie er aan zet is. Tot zover niets mis.

Wat wel mis is dat is dat jouw hand bewust drie/vier keer naar een schijf gaat zonder de bedoeling die schijf te spelen. Hiermee stoor je de tegenstander en je ontneemt hem een vrij uitzicht op het bord. Correct is je handen thuis te houden en alleen met je hand naar het bord gaan om daadwerkelijk een zet te doen.
Kan ik in meegaan: de zet moet in 1 handeling worden uitgevoerd. Een schif mag ook niet van het bord van genomen (en in de hand of naaste het bord worden geplaatst), waarna men verder gaat denken. Het is al eens hgebeurd dat iemand een schijf van het bord nam (hij wilde deze spelen), verder ging denken en daarna een andere schijf speelde, hij moest daarna verder met een schijf minder...
Jeepee

Post by Jeepee »

Ik moet inderdaad toegeven dat het niet helemaal juist was wat ik deed qua met de hand naar een schijf gaan.
ik zal plechtig beloven dat ik dit nooit meer zou doen.

Verder denk ik niet als het in teamverband is dat ik mijn tegenstander op de klok zal attenderen. uiteraard bij onderlinge partijen voor een club zal ik dat wel doen. Want dat is gewoon een bijna een nietszeggend partijtje.
maar als het teambelang voor gaat zal ik wel mn mond houden over de klok. Tenzij iemand met een heel goed argument komt zal ik erover nadenken [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Post Reply