Remise verdwijnt in Delft

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Jaap van Galen wrote:
ildjarn wrote:
Jaap van Galen wrote:Maar als tussen grootmeesters 90% van de partijen in remise eindigt, dan is dat naar mijn mening pas echt een dood voor de damsport.
Of zullen we de grootmeesters maar uitbannen?
90% is te veel. Als dat naar 40 of 50% kan gaan, OK. Maar 0% is ridicuul.
Maar waarom ridicuul als ander sporten wel gewoon op 0% staan. Kost dat te veel veranderingen?
En als je dat niet wilt, hoe vind je dat we op een mooie manier naar de 40 of 50% moeten komen?
Remise is nu eenmaal een onderdeel van dammen. Van vrijwel elke denksport. En ja, het is een te groot onderdeel nu, maar om het nu helemaal te gaan verbieden?

Als je een idee wilt voor het vrijwel totale uitbannen van remises: Als je minder dan 4 schijven hebt, verlies je. Het remisepercentage zal fors dalen, maar niet 0 worden. Heeft dat overigens nog iets met dammen te maken? Nauwelijks.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

ildjarn wrote:
Jaap van Galen wrote:
ildjarn wrote: 90% is te veel. Als dat naar 40 of 50% kan gaan, OK. Maar 0% is ridicuul.
Maar waarom ridicuul als ander sporten wel gewoon op 0% staan. Kost dat te veel veranderingen?
En als je dat niet wilt, hoe vind je dat we op een mooie manier naar de 40 of 50% moeten komen?
Remise is nu eenmaal een onderdeel van dammen. Van vrijwel elke denksport. En ja, het is een te groot onderdeel nu, maar om het nu helemaal te gaan verbieden?

Als je een idee wilt voor het vrijwel totale uitbannen van remises: Als je minder dan 4 schijven hebt, verlies je. Het remisepercentage zal fors dalen, maar niet 0 worden. Heeft dat overigens nog iets met dammen te maken? Nauwelijks.
Dat idee is dus niets. Overigens ook nauwelijks nieuw, als je de 4 vervangt door 2 staat het al op Eric's website.
Maar welk mooi idee heb je wel om naar 40 of 50% te gaan, waarbij het nog wel heel veel met dammen te maken heeft?
Jeepee

Post by Jeepee »

is het delftse idee dan niets. met 10-0 12-8 enz.
dan is het remisegat al iets kleiner.

maar nogmaals helemaal uitbannen zal niet werken.

is er ooit met tennis een gelijkspel geweest ? naar mijn weten niet, dus zij hebben het zelf nooit veranderd.

waarom zou je het wel in de damsport veranderen.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Jeepee wrote:is het delftse idee dan niets. met 10-0 12-8 enz.
Denk er in alle rust nog eens over na, Jeremy.
Speel voorlopig gewoon je eigen spel en laat Pertap blij zijn met een remise tegen jou.
Jeepee

Post by Jeepee »

Eric, ik moet eerlijk bekennen in de WHDB heb ik de volgende uitslagen gehad.

tegen MDV 3 2x gewonnen tegen ratinglozen
tegen MDV 2x remise ( tegen Molenkamp, en tegen van Winkel)
tegen Velo 2x remise ( tegen wim Schrader en Cor vd Berg)

dus ik denk dat mijn spel opbouw uiteindelijk naar remise leidt....

kan iemand mij naar de overwinning leiden?
lol
Alex

Post by Alex »

Jeepee wrote: is er ooit met tennis een gelijkspel geweest ? naar mijn weten niet, dus zij hebben het zelf nooit veranderd.

Of: waarom dan in de damsport dan ook niet de remise verbannen?
En bij voetbal en andere sporten ook een beslissing laten verspelen als het een gelijkspel gaat worden.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Ontwikkeling

Post by Kosmos »

Jeepee wrote:is het delftse idee dan niets. met 10-0 12-8 enz.

maar nogmaals helemaal uitbannen zal niet werken.

is er ooit met tennis een gelijkspel geweest ? naar mijn weten niet, dus zij hebben het zelf nooit veranderd.

Elke serieuze sport heeft een ontwikkeling doorgemaakt waarbij de spelregels zijn veranderd. Dammen stamt af van het lijnenspel Alquerque, dat overgezet op het kleine bord Spaans dammen werd. In Nederland werd door de Friezen op 100 velden gedamd met slaan in alle 8 richtingen. Het Spaanse spel werd daarna ook overgezet op de 100 ruiten. Eerst met elk 15 schijven. Blazen werd afgeschaft. Je mocht sinds 1700 ook achteruitslaan. Dat achteruitslaan heet Pools.
Het Poolse spel is daarna nooit verder ontwikkeld. Sijbrands laat de geschiedenis van het damspel starten ergens laat in de negentiende eeuw (oprichting werelddambond ofzo?). Een obscurantistische visie, want de geschiedenis van het damspel gaat veel verder terug.
In de meer dan drie eeuwen is de ontwikkeling van het damspel gestagneerd. Niks meer veranderd, zelfs de bedenktijd is na een eeuw nog hetzelfde. Geen enkele andere populaire sport heeft een dergelijke stagnatie meegemaakt. Nergens lijkt de onwil te moderniseren zo schrikbarend groot.
Vroeger werd er bij 6-6 doorgespeeld bij tennis net zo lang tot iemand twee games voorkwam. Je kon dus doorgaan tot 123 - 123 bij wijze van spreken. Daar heeft men wat op gevonden. De tie-break!
Hockey: Geen buitenspel meer
Voetbal: Terugspelen op keeper mag niet meer, 3-0 voor winst
Korfbal: middenvak mag overgeslagen worden
Schaken: Bedenktijden verkort, aanbieden remise in sommige toernooien verboden, 960-Chess, superchess en veel rapid.
Vollebal: Rallysysteem ingevoerd
Tafeltennis: Kortere games (tot 11)
Dammen: het plusje [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

Zo zie je, iedere serieuze sport ontwikkelt zich.
Heaven is no location, but a state of mind
Jeepee

Post by Jeepee »

akkoord. maaruh geljkspel helemaal afschaffen???
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Jeepee wrote:akkoord. maaruh geljkspel helemaal afschaffen???
Zelfs bij Killerdammen wordt 5% van de partijen remise... Het zal dus een pijnlijke onthechting inhouden voor velen, dat begrijp ik.
Dammen zonder remises is als een bezoek aan de maan zonder hinkstapsprong. Het went vanzelf.
Volgende keer win je met 6-4 van Pertap!
Kom je thuis en zeg je: Ik heb van Pertap gewonnen en ik heb niet eens zijn klok laten lopen toen ie vergeten was hem in te drukken! Tel uit je winst!
Maar ach, zo'n vaart zal het niet lopen Jeremy, jij kunt op je club en in de clubcompetitie gewoon fijn op remise blijven spelen.
Heaven is no location, but a state of mind
Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma »

Kosmos wrote:
Jeepee wrote:akkoord. maaruh geljkspel helemaal afschaffen???
Zelfs bij Killerdammen wordt 5% van de partijen remise... Het zal dus een pijnlijke onthechting inhouden voor velen, dat begrijp ik.
Dammen zonder remises is als een bezoek aan de maan zonder hinkstapsprong. Het went vanzelf.
Volgende keer win je met 6-4 van Pertap!
Kom je thuis en zeg je: Ik heb van Pertap gewonnen en ik heb niet eens zijn klok laten lopen toen ie vergeten was hem in te drukken! Tel uit je winst!
Maar ach, zo'n vaart zal het niet lopen Jeremy, jij kunt op je club en in de clubcompetitie gewoon fijn op remise blijven spelen.
de spelvariant "wie als eerste een dam haalt, wint" heeft 0% remises.
Jeepee

Post by Jeepee »

ik speel niet bewust op remise.
in de whdb stond ons team 4-2 voor en met een gewonnen stand heb ik m naar remise gespeelt. dit omdat ik zeker wilde winnen met het team

en dat mijn bus weg zou rijden zonder mij [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Post Reply