(onsportive) foefjes in het dammen

Jeepee

(onsportive) foefjes in het dammen

Post by Jeepee »

uit het vorige forum gehaald.
ODB3 tegen constant Charlois 2
ik zit op bord 9 tegen een oudere heer, de aardige man heet S Boedhram
met een rating van bijna 900.
ikzelf met 834 rating heb weleens van deze man gewonnen.
op de helft van de landelijke partij kom ik een gezond schijf voor door positiespel.
echter later kom ik in moeilijkheden met een schijf voor, de Kettingstelling is niet mijn sterkste punt, zeker niet als ik er in zit.
met nog 6 zetten te gaan had ik nog een minuut en mijn tegenstander ruim 3 minuten. ( de stand was beide op doorbraak en ik 1 schijf in het voordeel)
Hij doet een zet en vergeet zijn klok. Ik zag dat in een oogopslag en ga met mijn hand naar een schijf om naar dam te lopen. Ik trek mijn hand terug en ga nadenken. dit herhaalt zich zo'n 3 - 4 keer. tot hij ineens doorhad dat het zijn klok was die nog liep en drukt alsnog zijn klok in. ik speel a tempo mijn schijf naar het damveld en druk mijn klok ook in. mijn tegenstander had niet door dat hij nog 18 sec. had en laat zijn tijd voorbij gaan, wat ons weer in de race bracht na een verre achterstand.
we verloren 9-11 maar noemen we dit onsportief?

ik heb zelf in een partij (sneldammen) tegen een niet nader te noemen speler. (die ook actief is op dit forum) ik druk mijn digiklok in, en door een mankement aan de klok blijft mijn tijd lopen. Ik stond hierbij helemaal gewonnen, en mijn tegenstander attendeert mij erop dat mijn vlag viel.

echter vindt hij mij heel onsportief dat ik het doe bij een ander en toen hij het zelf deed vond hij ( en nog steeds) dat hij terecht heeft gewonnen.

ik vind dat OF het is allebei onsportief. OF beide dat het erbij hoort.

wat is jullie mening?
Alex

Post by Alex »

Er is al een soortgelijke draad hier op het forum. Presman: graag bovenstaand stukje daarbij voegen.
Jeepee

Post by Jeepee »

Op het nieuwe forum ben ik het niet tegengekomen. dus zeg maar waar het staat
Alex

Post by Alex »

Jeepee

Post by Jeepee »

dat is in een ander forum. (oud forum waar ook anoniemen mogen posten) in het nieuwe forum staat dit nog niet !
en bovenaan mijn tekst staat al dat het van een ander forum komt !!!
dus ik wil deze discussie op dit forum aanwakkeren en niet op het forum waarmen voor het laatst in 2003 heeft gepost.
Alex

Post by Alex »

Waarom denk je dat die draad daar staat? En op dat forum wordt nog regelmatig gepost.
Jeepee

Post by Jeepee »

Laat dhr Pressman dat maar uitzoeken. ik vind dat hij hier opnieuw gestart mag worden.
jouw geouwehoer mag toch ook hier?
alhoewel ik toch ga vragen aan Pressman of al jouw posts op het andere forum getoverd kenne worden, dan heb ik geen last meer van jouw bemoeienissen.
oh ja met dat sneldammen was een partij tussen jou en mij. dus jij zou dan de onsportieveling zijn [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Vraagje

Re: (onsportive) foefjes in het dammen

Post by Vraagje »

Jeepee wrote:uit het vorige forum gehaald.
ODB3 tegen constant Charlois 2
ik zit op bord 9 tegen een oudere heer, de aardige man heet S Boedhram
met een rating van bijna 900.
ikzelf met 834 rating heb weleens van deze man gewonnen.
op de helft van de landelijke partij kom ik een gezond schijf voor door positiespel.
echter later kom ik in moeilijkheden met een schijf voor, de Kettingstelling is niet mijn sterkste punt, zeker niet als ik er in zit.
met nog 6 zetten te gaan had ik nog een minuut en mijn tegenstander ruim 3 minuten. ( de stand was beide op doorbraak en ik 1 schijf in het voordeel)
Hij doet een zet en vergeet zijn klok. Ik zag dat in een oogopslag en ga met mijn hand naar een schijf om naar dam te lopen. Ik trek mijn hand terug en ga nadenken. dit herhaalt zich zo'n 3 - 4 keer. tot hij ineens doorhad dat het zijn klok was die nog liep en drukt alsnog zijn klok in. ik speel a tempo mijn schijf naar het damveld en druk mijn klok ook in. mijn tegenstander had niet door dat hij nog 18 sec. had en laat zijn tijd voorbij gaan, wat ons weer in de race bracht na een verre achterstand.
we verloren 9-11 maar noemen we dit onsportief?

ik heb zelf in een partij (sneldammen) tegen een niet nader te noemen speler. (die ook actief is op dit forum) ik druk mijn digiklok in, en door een mankement aan de klok blijft mijn tijd lopen. Ik stond hierbij helemaal gewonnen, en mijn tegenstander attendeert mij erop dat mijn vlag viel.

echter vindt hij mij heel onsportief dat ik het doe bij een ander en toen hij het zelf deed vond hij ( en nog steeds) dat hij terecht heeft gewonnen.

ik vind dat OF het is allebei onsportief. OF beide dat het erbij hoort.

wat is jullie mening?
Het is niet onsportief, maar je kunt er wel negatieve reacties op krijgen.
De meest gehate dammer allertijden.
wellnesswrotter

hmmm

Post by wellnesswrotter »

Sportief is dat je je tegenstander op zijn 'fout' wijst.
Dus het is niet sportief.
Of het nou echt onsportief is, is een grijs gebied.
Jeepee

Post by Jeepee »

laat ik het anders stellen.

wat zouden jullie doen als je weet dat je team kan winnen als jij wint. en het bovenstaande is van toepassing, zou je dan tegen je tegenstander zeggen dat zijn klok loopt?
composite

Post by composite »

Jeepee wrote:laat ik het anders stellen.

wat zouden jullie doen als je weet dat je team kan winnen als jij wint. en het bovenstaande is van toepassing, zou je dan tegen je tegenstander zeggen dat zijn klok loopt?
De klok is onderdeel van een dampartij. Beide spelers hebben op dat punt hun eigen verantwoordelijkheid. Het is daarom niet aan jou om je tegenstander mee te delen dat zijn klok loopt. It's all in the game. Neemt niet weg dat ik er zelf grote moeite mee zou hebben.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
wellnesswrotter

ik

Ik druk gewoon zelfs de klok van de tegenstander in, als die deze vergeten is. Ik hoef me geld niet met het dammen te verdienen.
Jeepee

Post by Jeepee »

dat is best wel tegenstrijdig met de regels.
er staat immers dat de speler na een zet zijn klok met de zelfde hand moet indrukken. als jij zou zeggen tegen de speler dat ie het vergeten is ben je fout, want je mag niet voorzeggen.
Ik heb erover nagedacht om het te zeggen maar in mijn ogen stond ik toch gewonnen maar dit terzijde.
het is ook tegen me gebruikt een keer dus ik denk moet ik maar op mijn eigen klok letten.

en dat is niet lullig bedoelt maar zou je voor de een wel uitzonderingen maken?
trouwens op de onderlinge wedstrijden zeg ik wel altijd dat de klok vergeten is, dat is namelijk niet voo rhet team.
in team verband zal ik altijd het team belang voor eigen belang laten gaan.
Alex

Post by Alex »

Misschien dat de arbiter vaker langs de borden moet lopen. Hij of zij mag nl vragen wie er aan zet is als hij ziet dat de laatste zet van wit (of zwart) is genoteerd en de klok van zwart (of wit) nog niet loopt.
wellnesswrotter

sportief

Iedereen mag de arbiter op een lopende klok attentederen, en de arbiter MOET hier dan ook wat aan doen. Dan los ik het toch zo op?

Maar ook in teamverband zal ik mijn tegenstander wel helpen om hem aan zijn eigen klok te herrineren. Dat is sportief.
Post Reply