Ik hoor en zie de bekende golf die door Kosmos wordt ingezet weer aandenderen. Maar laat ik proberen inhoudelijk te reageren.Kosmos wrote:Het gaat me natuurlijk niet om het spel van de wereldkampioen, dat is prima.Eric van Dusseldorp wrote:Kneus knoopte zichzelf helemaal niet op. Kijk naar Sijbrands' damrubriek van afgelopen zaterdag, waarin met veel respect en enthousiasme over de partij wordt gesproken. Kneus' partijopzet zag er riskant, maar lang niet slecht uit, maar Schwarzman, die niet voor niets wereldkampioen is, was hem met enkele onorthodoxe zetten een slag voor. Hulde aan beide spelers, zeker ook aan Kneus die niet speelt om niet te verliezen.Kosmos wrote:De wereldkampioen wint het grootmeestertoernooi ongedeeld met een score van 2+ 7= 0-
Hoe kwamen de overwinnjingen tot stand?
Kneus knoopte zichzelf op en tegen Pim profiteerde hij van een tijdnoodblunder. Bij de te verwachten remise was +1 de hooogste score geweest.
Wat moeten we hiervan denken?
Pimmetje stond in tijdnood voor een zeer lastige keuze, nadat hij door het Beest langzaam maar zeker in moeilijkheden was gebracht. Hij koos verkeerd en verloor. Dus geen tijdnoodblunder.
Dat is wat ik ervan vind. Schwarzman speelde in een aantal andere duels wat zuinig, maar een prof als hij gaat in eerste instantie voor de toernooiwinst en niet om enkele toevallige passanten te vermaken...
Het gaat me erom dat zelfs een beest als Schwarzman met de nodige medewerking nota bene, niet verder komt dan +2.
Of is dat normaal dat iemand een toernooi ongedeeld wint met twee winstpartijen en zeven remises?
Zie je dan echt niet hoe achterlijk de toernooiopzet in de Bijlmer is?
Dit is echt niet meer van deze tijd. Goed, er zullen genoeg dammers zijn die het allemaal niks kan schelen en daarom kan het niet-dammers ook allemaal geen bal schelen zo'n remisetoernooi.
Een enorme verspilling van talent! Maar ik praat tegen muren geloof ik.
Het klopt dat 'Bijlmer' het meest conservatieve toernooi van Nederland en mogelijk van de wereld is.
Een invitatietoernooi is conservatief. Je moet uitgenodigd zijn, anders ben je niet welkom. Zoals vroeger de Turkstra- en Suikertoernooien. In diverse toernooien in Rusland en Wit-Rusland is er i.e.g. nog een open groep. De praktijk heeft ons geleerd dat dammers het vooral leuk vinden om zelf te dammen, en daarnaast topspelers bezig te zien, maar niet alleen dat laatste.
Bedenktijd is traditioneel (persoonlijk vind ik dat prima).
Puntentelling is traditioneel. Plusjes en minnetjes zijn er niet. Een nog preciezere telling (Goese telling) zal ook niet overwogen zijn. Een experiment met de Vengaboy- of Georgievtelling (3-0 voor winst en bij remise 1-1 en dan sneldammen met sudden death voor het beslissende punt) zou ik persoonlijk erg toejuichen.
Invitatiebeleid. Waarom een speler uitnodigen van wie bekend is dat ie er uitsluitend op uit is om niet te verliezen? Wirny speelde alsof hij in het Sowjetrussisch kampioenschap rond 1980 speelde. 17 remises en je bent bij de bovenste tien en je krijgt van de staat een appartement en een goed inkomen. Je verwacht van een speler, die van dammen niet meer hoeft te leven, toch een wat andere speelwijze. Ik had in 'Bijlmer', ook in de context van de redenen van de subsidieverlening, meer gekleurde spelers verwacht. Meer Afrikanen en Surinamers in de twee groepen. Maar nee hoor, liefst zoveel mogelijk peper-en-zoutvaatjes annex taainagels.
Dus er valt nog wel wat te verbeteren. In ieder geval is er nog genoeg om over na te denken.