Duidelijk, daar wist ik verder niets van, ben nog niet zo oud, dus heb ik dat niet meegekregen. Maar als je de bondsraadsamenstelling bekijkt (in gedeeld op provincie) + hoort over wie er afgevaardigd wordt en waarom, krijg je de indruk dat het een afvaardiging is van de provincie. Die indruk krijg ik tenminste altijd in Zeeland.Leo Mous wrote:Even n.a.v. de opmerkingen van Ajax-fan en Eric van Dusseldorp: De bondsraad is al losgekoppeld van de provinciale bonden! Dat is een van de meest wezenlijke wijzigingen geweest bij de instelling van de bondsraad destijds. De gedachte achter de bondsdaad is altijd geweest te komen tot een niet gebonden, beleidsontwikkelende denktank, gevormd door vrije verkiezingen e.d. Hij moet bestaan uit mensen zonder last en ruggespraak. Dat is waar de bedenkers van de bondsraad (o.a. Theo van den Hoek en ikzelf) altijd op ingezet hebben. Het probleem is echter dat de invulling in de praktijk nog steeds zo is dat veel BR-leden vanuit de provincies denken dat zij er namens de provinciale bonden zitten en daarnaar handelen. Ze snappen het niet. Daarmee wordt een belangrijk doel voorbij geschoten, namelijk een slagvaardig en vrijdenkend beleidsforum. Er is geen ruimte voor echte open en vrije discussie omdat veel BR-leden op de rem staan door onwrikbare provinciale standpuntene en belangen.
De Bondsraad is ook veel en veel te groot. Dat heb ik op allerlei plaatsen, ook op dit forum, al tientallen malen betoogd. In de tijd dat ik nog in het bestuur zat en Ebbo de Jong voorzitter was, maakte ik graag de vergelijking met de gemeente Doorn, de woonplaats van Ebbo waar we meestal vergaderden. Doorn heeft 40.000 inwoners en heeft een gemeenteraad van 15 personen. Dat werkt uitstekend terwijl een dambondje met nog geen 6000 leden dat voorwaar toch minder complex is dan een gemeente, het nodig vindt zich te laten besturen door 35 man (!?). En dan heb ik het nog niet over die absurde hoeveelheid bestuurders die nog weer daaronder in de provincies zitten.
Maar vind jij de koppeling met de provincies (bestuur op lager niveau) dan niet belangrijk? Als er voorstellen uitgevoerd dienen te worden, is dat toch meestal op provinciaal niveau. Dan is de koppeling met de provincies toch onmisbaar? Daarnaast dient het bestuur toch op de hoogte te zijn van wat er in de provincies gebeurd? Uiteraard dienen die mensen daar te zitten met een open geest en dus niet meteen op de rem trappen als er een voorstel van een andere provincie komt. Zoals je in mijn vorige post ook kunt lezen, hoeft voor mij ook niet vanuit elke provincie een vertegenwoordiger in de bondsraad te zitten, maar kunnen ze bijvoorbeeld wel iemand kiezen (adhv een profiel bijv.), vervolgens houden de gekozen personen alle provincies op de hoogte. Daarnaast schreef ik ook, dat de bondsraad een eigen visie en beleid moet hebben. Maar dat beleid en die visie moet natuurlijk wel een beetje afgestemd zijn op de ideeën uit de provincies. Daarnaast ben ik het helemaal met je eens dat de bondsraad te groot is. Dat schreef ik ook in mijn vorige post, hoe minder mensen, hoe makkelijker het is.
Zoals jij het schetst dat de bondsraad een denktank is, zitten er helemaal te veel mensen. Met zoveel mensen kun je nooit tot goede beslissingen en beleidsvoorstellen e.d. komen. Een denktank zie ik meer als een groep van een stuk of 8 personen, die bijeenkomt en eens lekker een hele middag nieuwe ideeën gaat bedenken en uitwerken. Met de grote van de bondsraad gaat dat niet, dan is het de hele middag bakkeleien en vergaderen en uiteindelijk is er nog niets bedacht.