13 juli aanval wereldrecord kloksimultaandammen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, dinsdag 15 juli 2008

Van den Akker strijdt vooral tegen klok

door Anton Jansen

Image
Gelderlander-dammedewerker Anton Janssen (links) heeft zojuist de strijd met Jeroen
van den Akker (links) aangebonden. "Ik heb Jeroen uiteraard succes gewenst, maar
wel met de toevoeging: tenminste, aan de andere borden." foto Marco de Swart

DEN HAAG - Er zullen maar weinig dammedewerkers bij dagbladen zijn die zelf niet regelmatig spelen. Als een van de vedetten in het verspreidingsgebied van mijn eigen Gelderlander een aanval op het wereldrecord kloksimultaan wil doen en mijn eigen rating hoog genoeg is om in die poging tegenstander te zijn, ontstaat er ineens een mooie kans om van dichtbij verslag te doen.

Het leidt tot een verslag van een recordpoging door oud-wereldkampioen bij de jeugd en van een poging van een clubdammer om tenminste remise te spelen in de simultaan die die grootmeester speelt. Beiden slagen in hun opzet.

Jeroen van den Akker dankt zijn geslaagde aanval op het wereldrecord kloksimultaan vooral aan zijn gedegen voorbereiding en aanpak, gecombineerd met zijn vasthoudende instelling. De Culemborger toont zich even optimistisch als vastberaden, maar voert vooral een strijd tegen de klok.

Voor alle dertig partijen samen heeft de Culemborger namelijk dezelfde bedenktijd als voor een enkele partij. Omgerekend: voor elke zet ongeveer zes seconden, en dat is inclusief het verplaatsen van bord tot bord. Daarom is het voor hem zaak ook gebruik te maken van mijn bedenktijd.

De testmatch in Gorinchem heeft Van den Akker geleerd dat de eerste zetten snel moet worden gedaan om de beschikbare tijd goed te verdelen. Hij begint dan ook als een speer. Die tactiek is ook voor mij belangrijk. Ik weet dat hij mijn spel kent. Een ingewikkelde partij is dus geen optie: een grootmeester rekent altijd dieper en beter. Ik stuur dus aan op remise.

Tijdens de partij speel ik doelgericht. Ik mag niet in tijdnood raken en zoek voor de hand liggende voortzettingen om niet onnodig tijde te verspelen. Besluiteloosheid breekt je later altijd op. Na een zet of twintig staan we naar mijn gevoel redelijk gelijkwaardig, maar mijn tegenstander heeft zijn stelling wel flexibel ingericht. De partij verloopt vlot: beiden doen we 35 zetten binnen 50 minuten.

Mijn pragmatische insteek levert me weinig hoofdbrekens op, maar het blijft oppassen geblazen. Van den Akker kan verraderlijk uit de hoek komen. Met elk nog slechts zes schijven op het bord is mijn devies 'rust bewaren'. De schijvenverhouding blijf tot en met zet 50 intact. De eerste tijdnoodfase hebben we doorstaan, hij heeft in dat stadium op verschillende borden de klok als extra tegenstander.

Van den Akker laat onze positie drie kwartier met rust, verschijnt dan aan het bord en onderkent dat er geen winnend voordeel te halen valt. Hij stelt remise voor, ik accepteer. Het is de 19de uitslag, de stand wordt 30-8.

Enige tijd later capituleert Bram Verhoef, net als Van den Akker actief voor het Culemborgse Denk en Zet, in het eindspel. Die nederlaag leidt tot een 42-14 tussenstand en betekent dat de noodzakelijke 75%+ score binnen is. Een bescheiden applaus klinkt op.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Alle partijen van de kloksimultaan dankzij Henk Stoop nu na te spelen in applet op:
<a href=http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... afko=23&r= target=blank>Toernooibase</a>.
(Klik op de blauwe link Partij).
henk stoop

Post by henk stoop »

Vrijdag is het boekje over deze kloksimultaan van de dukker gekomen. Jeroen van den Akker geeft hierin commentaar op alle 30 partijen. Het zijn geen diepgravende analyses, maar helder commentaar dat voor iedere dammer te volgen is.
Het boekje telt 50 pagina's en 170 diagrammen.
Alle deelnemers en medewerkers hebben inmiddels een exemplaar ontvangen. Overige belangstellenden kunnen het bestellen voor 6 euro (inclusief porto) via denkenzet@live.nl.
Post Reply