Remise verdwijnt in Delft
-
Remise verdwijnt in Delft
In het DUWO-toptoernooi in Delft van volgend jaar zullen er geen remise-uitslagen meer vallen.
Dit toch wel unieke besluit is afgelopen maandag door het organisatie-comité van het DUWO-damfestival genomen.
Er zal gespeeld worden met een enigszins aangepaste Neo-Delftse telling, ofwel de materiaalverhouding aan het eind van de partij bepaalt de uitslag.
De uitslagen 10-0 (de oude overwinning) 9-1 (vier schijven meer) 8-2 (3 schijven meer) en 7-3 (twee schijven meer) blijven bestaan. Hierbij telt een dam voor twee schijven.
Bij een uitslag van 6-4 (1 schijf meer) of 5-5 (gelijke materiaalverhouding) wordt er net zo lang geherkampt tot er minimaal met 7-3 wordt gewonnen. In de herkamp zal er in elke partij gespeeld worden met een Fischer-systeem met een bedenktijd van vijf minuten plus vijf seconden per zet. De winnaar van de herkamp wint de partij met 6-4.
Dit toch wel unieke besluit is afgelopen maandag door het organisatie-comité van het DUWO-damfestival genomen.
Er zal gespeeld worden met een enigszins aangepaste Neo-Delftse telling, ofwel de materiaalverhouding aan het eind van de partij bepaalt de uitslag.
De uitslagen 10-0 (de oude overwinning) 9-1 (vier schijven meer) 8-2 (3 schijven meer) en 7-3 (twee schijven meer) blijven bestaan. Hierbij telt een dam voor twee schijven.
Bij een uitslag van 6-4 (1 schijf meer) of 5-5 (gelijke materiaalverhouding) wordt er net zo lang geherkampt tot er minimaal met 7-3 wordt gewonnen. In de herkamp zal er in elke partij gespeeld worden met een Fischer-systeem met een bedenktijd van vijf minuten plus vijf seconden per zet. De winnaar van de herkamp wint de partij met 6-4.
-
- Henk de Witt
Misschien mag ik nog een paar besluiten van het festivalcomité noemen.Fred van Amersfoort wrote:Ik ben jaren tegen dit soort acties geweest, inmiddels denk ik dat dit een eerlijke kans mag hebben.
* Er zal gespeeld met het Fisher-systeem, 2 uur per speler + 30 seconden per zet. De maximale partijduur is daarmee redelijk te voorspellen, namelijk 5 uur bij 60 zetten
* Dagelijks na afloop van de partij een (verplichte) persconferentie van één of twee topspelers
Er zijn nog wat ideeën geopperd om stap voor stap de presentatie van de damsport te verbeteren. Maar eerst volgt het jaarlijkse gesprek met hoofdsponsor DUWO om de financiële mogelijkheden voor volgend jaar te bekijken.
Re: Remise verdwijnt in Delft
Een uitstekend idee denk ik. Het probleem is namelijk dat 6-4 (en naar mijn mening 7-3 soms toch ook nog wel ) redelijk vaak 'toevallig' tot stand komt. Een speler kan net niet winnen, en probeert om de volle 10-0 binnen te halen nog een en ander. Een schamele (onterechte) 6-4 nederlaag is dan niet ondenkbaar.Jaap van Galen wrote:In het DUWO-toptoernooi in Delft van volgend jaar zullen er geen remise-uitslagen meer vallen.
Daarnaast is het voor het publiek erg leuk om sneldammen te zien. Ik herinner mij niet-dammende kennissen die het prachtig vonden om te zien hoe de grootmeesters elkaar in de haren vlogen tijdens het EK in Domburg 2002 met de sneldam-barrages.
Goed idee dus!
Is dit puur bedoeld voor de Topgroep of zijn er ook ideeën in deze richting voor het open toernooi? Of wordt er eerst gekeken of het bevalt en wordt er dan verder geëvalueerd?Henk de Witt wrote:Misschien mag ik nog een paar besluiten van het festivalcomité noemen.
* Er zal gespeeld met het Fisher-systeem, 2 uur per speler + 30 seconden per zet. De maximale partijduur is daarmee redelijk te voorspellen, namelijk 5 uur bij 60 zetten
* Dagelijks na afloop van de partij een (verplichte) persconferentie van één of twee topspelers
Er zijn nog wat ideeën geopperd om stap voor stap de presentatie van de damsport te verbeteren. Maar eerst volgt het jaarlijkse gesprek met hoofdsponsor DUWO om de financiële mogelijkheden voor volgend jaar te bekijken.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
Alleen de deelnemers aan het toptoernooi worden geacht mee te doen aan de persconferentie, dat is duidelijk. Verder zijn we voor het open toernooi dit jaar de weg van het rapid dammen ingeslagen. Dit is geen keus voor één jaar geweest, dus het ligt in de lijn dat er weer een rapid toernooi komt. Maar we hebben nu vooral vergaderd over het toptoernooi.Nescio wrote:Is dit puur bedoeld voor de Topgroep of zijn er ook ideeën in deze richting voor het open toernooi? Of wordt er eerst gekeken of het bevalt en wordt er dan verder geëvalueerd?Henk de Witt wrote:Misschien mag ik nog een paar besluiten van het festivalcomité noemen.
- Henk de Witt
Het helemaal afschaffen van de remise zal natuurlijk de meeste aandacht trekken, maar het spelen met Fishersysteem is m.i. niet onbelangrijk. De verschillen in speelduur van de partijen zullen verminderen, de te verwachten eindtijd is binnen zekere grenzen redelijk voorspelbaar. Een partij van 60 zetten duurt maximaal 5 uur.
De KNDB had al een keer besloten om de speelduur in de nationale competitie te beperken, dat was nog in de tijd van de Algemene Ledenvergadering (ik meen in 2001). Bij de uitwerking kon men het op de najaarsvergadering echter niet eens worden over de precieze variant. Er was onvoldoende bereidheid om water bij de wijn te doen en tot een redelijk compromis te komen. Partijen hielden star vast aan hun eigen variant, zodanig dat men het gedeelde principe van speelduurbeperking uit het oog verloor. Resultaat: het besluit tot speelduurbeperking werd maar ingetrokken en alles bleef bij het oude.
Nog even een paar nadelen van het huidige speeltempo. Er ontstaan enorme verschillen in speelduur. Sommigen zijn na vier uur spelen klaar, anderen na zes uur. Een heel enkele keer gaat een eindspel nog door na de tweede tijdcontrole en dan is het helemaal bingo. Er zijn spelers die binnen vier uur klaar zijn en geen zin hebben te wachten op hun medespelers die met een lang eindspel bezig zijn. Voor die medespelers is het niet leuk om na afloop van hun partij te merken dat hun teamgenoten voor een groot deel zijn vertrokken. Het is ook niet bevorderlijk voor het spelplezier wanneer teamgenoten met hun jas aan, zuchtend en herhaaldelijk op hun horloge kijkend rond het bord staan. Voor vele jeugdspelers duurt een damdag veel te lang, zeker bij uitwedstrijden. De onvoorspelbare speelduur maakt het er voor arbiters ook niet aantrekkelijker op.
Even terugkomend op de afschaffing van de remise. Een neveneffect is dat men de 40-zetten regel niet nodig heeft. Die regel blijkt toch niet te werken en zelfs problemen te geven als spelers er even niet aan denken en in een uitgewoede stand vòòr de 40-ste zet remise geven.
Overigens hebben we in Delft die 40-zetten regel nooit toegepast.
De KNDB had al een keer besloten om de speelduur in de nationale competitie te beperken, dat was nog in de tijd van de Algemene Ledenvergadering (ik meen in 2001). Bij de uitwerking kon men het op de najaarsvergadering echter niet eens worden over de precieze variant. Er was onvoldoende bereidheid om water bij de wijn te doen en tot een redelijk compromis te komen. Partijen hielden star vast aan hun eigen variant, zodanig dat men het gedeelde principe van speelduurbeperking uit het oog verloor. Resultaat: het besluit tot speelduurbeperking werd maar ingetrokken en alles bleef bij het oude.
Nog even een paar nadelen van het huidige speeltempo. Er ontstaan enorme verschillen in speelduur. Sommigen zijn na vier uur spelen klaar, anderen na zes uur. Een heel enkele keer gaat een eindspel nog door na de tweede tijdcontrole en dan is het helemaal bingo. Er zijn spelers die binnen vier uur klaar zijn en geen zin hebben te wachten op hun medespelers die met een lang eindspel bezig zijn. Voor die medespelers is het niet leuk om na afloop van hun partij te merken dat hun teamgenoten voor een groot deel zijn vertrokken. Het is ook niet bevorderlijk voor het spelplezier wanneer teamgenoten met hun jas aan, zuchtend en herhaaldelijk op hun horloge kijkend rond het bord staan. Voor vele jeugdspelers duurt een damdag veel te lang, zeker bij uitwedstrijden. De onvoorspelbare speelduur maakt het er voor arbiters ook niet aantrekkelijker op.
Even terugkomend op de afschaffing van de remise. Een neveneffect is dat men de 40-zetten regel niet nodig heeft. Die regel blijkt toch niet te werken en zelfs problemen te geven als spelers er even niet aan denken en in een uitgewoede stand vòòr de 40-ste zet remise geven.
Overigens hebben we in Delft die 40-zetten regel nooit toegepast.
ik ben enorm trots op de remises die ik heb gehaald tegen Fred Roedolph en Pertap Malahe. als de remise helemaal wordt afgeschaft zijn dit soort uitslagen nooit meer haalbaar voor een dam dummy.
mocht over een x aantal jaar de remise echt verdwijnen, zal ik ook verdwijnen uit de damwereld. Dit omdat remise toch iets moois heeft.
ik zal wel weer een heleboel op mijn hals halen, maar als ik dan tegen een 12oo rating zit te spelen dan kan ik echt niet nog meer mijn best doen omdat een remise toch niet meer kan.
remise helemaal uitbannen is de dood voor de damsport.
mocht over een x aantal jaar de remise echt verdwijnen, zal ik ook verdwijnen uit de damwereld. Dit omdat remise toch iets moois heeft.
ik zal wel weer een heleboel op mijn hals halen, maar als ik dan tegen een 12oo rating zit te spelen dan kan ik echt niet nog meer mijn best doen omdat een remise toch niet meer kan.
Ik ken een jeugdspeler die altijd tegen de puntenoverwinning was.Jeepee wrote:ik ben enorm trots op de remises die ik heb gehaald tegen Fred Roedolph en Pertap Malahe. als de remise helemaal wordt afgeschaft zijn dit soort uitslagen nooit meer haalbaar voor een dam dummy.
Want "remise tegen Sijbrands is enorm motiverend".
Geen zuiver argument, vond ik, ten eerste erg egocentrisch en ten tweede is het jezelf voor de gek houden.
Inmiddels is deze jeugdspeler ouder en nu speelt niet hij op remise, maar de tegenstanders van hem. Hij baalt enorm van de remisemarge nu....
Gepaste trots is de trots op spelvreugde of op de liefde voor het spel. Of (iets minder hoogstaand) trots dat je een mooie partij wint. Maar trots op een remise? Neeh. Dergelijke egoverheerlijking verdient geen enkel applaus.
Maar iedereen is vrij er anders over te denken.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Winnen tegen Pertap Malahe of Fred Roedolph is nog leuker, en ook dat wordt eenvoudiger als je remises uitbant.Jeepee wrote:ik ben enorm trots op de remises die ik heb gehaald tegen Fred Roedolph en Pertap Malahe. als de remise helemaal wordt afgeschaft zijn dit soort uitslagen nooit meer haalbaar voor een dam dummy.
En b.v. tennissen of volleyballen of hardlopen in wedstrijdverband, daar zul je je dan ook wel niet aan wagen? Remises zijn namelijk onmogelijk.
Natuurlijk hebben remises ook hun charmes, en wellicht moet je op ons lagere niveau daar ook helemaal niets aan willen doen.
Maar als tussen grootmeesters 90% van de partijen in remise eindigt, dan is dat naar mijn mening pas echt een dood voor de damsport.
Of zullen we de grootmeesters maar uitbannen?
Last edited by Jaap van Galen on Thu Nov 13, 2008 22:48, edited 1 time in total.
-
Je bent dan zeker niet de enige... dat zijn dus (sowieso) al 2 liefhebbers minder, maar als er weer 10 voor terugkomen is het dit allemaal natuurlijk meer dan waard!!Jeepee wrote:mocht over een x aantal jaar de remise echt verdwijnen, zal ik ook verdwijnen uit de damwereld. Dit omdat remise toch iets moois heeft.
Ik hoop dat ze tot 2011 wachten, dan heb ik mijn 25-jarig jubileum erop zitten en zou het een mooi tijdstip zijn om te stoppen ....
Afschaffen die remise!!! [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
-
Wat heeft in vredesnaam remise mogen spelen te maken met het mooie van onze damsport? Verliespartijen zijn niet prettig, maar gebeuren nu eenmaal. Een probleem met verliezen, dat kan het toch niet zijn. Dammen blijft dammen, ook als je de remise uitbant.Edwin Twiest wrote:Je bent dan zeker niet de enige... dat zijn dus (sowieso) al 2 liefhebbers minder, maar als er weer 10 voor terugkomen is het dit allemaal natuurlijk meer dan waard!!Jeepee wrote:mocht over een x aantal jaar de remise echt verdwijnen, zal ik ook verdwijnen uit de damwereld. Dit omdat remise toch iets moois heeft.
Ik hoop dat ze tot 2011 wachten, dan heb ik mijn 25-jarig jubileum erop zitten en zou het een mooi tijdstip zijn om te stoppen ....
Afschaffen die remise!!! [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Laat vooropstellen, ik ben niet tegen de puntenoverwinningen cq nederlagen.
ik heb in het toernooi in delft een puntennederlaag opgelopen tegen Pertap Malahe, afgelopen dinsdag remise tegen hem. als er geen remises waren dan zijn dat soort uitslagen onmogelijk.
Jaap om jouw voorbeelden even te gebruiken, tennis kan inderdaad geen remise uit voortkomen, maar is het daar niet zo dat ik noem maar even een naam Michaela Krajicek wel kan winnen van de nummer 1 van de lijst?
en dat ik als huis tuin en keukendammer geen enkele kans heb om te winnen tegen ik noem maar wat namen, Pertap Malahe, Fred Ivens, Ton Sijbrands. zelfs niet als ik 24 uur 7 dagenper week zou oefenen?
spelers als pertap en mensen met een nog hogere rating, daar kan je niet zomaar van winnen.
met tennis is het zo dat de rating van de spelers enorm veranderen, Michaela was verleden week ruim boven de 300e positie nu is ze enorm gestegen richting de top 100. dat maakt het mogelijk om remises af te schaffen.
Met dammen gaan ze echt niet die rating elke keer aanpassen.
ik ben voor experimenteren. maar afschaffen is het andere uiterste.
ik heb in het toernooi in delft een puntennederlaag opgelopen tegen Pertap Malahe, afgelopen dinsdag remise tegen hem. als er geen remises waren dan zijn dat soort uitslagen onmogelijk.
Jaap om jouw voorbeelden even te gebruiken, tennis kan inderdaad geen remise uit voortkomen, maar is het daar niet zo dat ik noem maar even een naam Michaela Krajicek wel kan winnen van de nummer 1 van de lijst?
en dat ik als huis tuin en keukendammer geen enkele kans heb om te winnen tegen ik noem maar wat namen, Pertap Malahe, Fred Ivens, Ton Sijbrands. zelfs niet als ik 24 uur 7 dagenper week zou oefenen?
spelers als pertap en mensen met een nog hogere rating, daar kan je niet zomaar van winnen.
met tennis is het zo dat de rating van de spelers enorm veranderen, Michaela was verleden week ruim boven de 300e positie nu is ze enorm gestegen richting de top 100. dat maakt het mogelijk om remises af te schaffen.
Met dammen gaan ze echt niet die rating elke keer aanpassen.
ik ben voor experimenteren. maar afschaffen is het andere uiterste.
90% is te veel. Als dat naar 40 of 50% kan gaan, OK. Maar 0% is ridicuul.Jaap van Galen wrote:Maar als tussen grootmeesters 90% van de partijen in remise eindigt, dan is dat naar mijn mening pas echt een dood voor de damsport.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
Maar waarom ridicuul als ander sporten wel gewoon op 0% staan. Kost dat te veel veranderingen?ildjarn wrote:90% is te veel. Als dat naar 40 of 50% kan gaan, OK. Maar 0% is ridicuul.Jaap van Galen wrote:Maar als tussen grootmeesters 90% van de partijen in remise eindigt, dan is dat naar mijn mening pas echt een dood voor de damsport.
En als je dat niet wilt, hoe vind je dat we op een mooie manier naar de 40 of 50% moeten komen?