Laatst ben ik te ongenuanceerd geweest in mijn oordeel over dammers, als zouden het over het algemeen behoorlijke 'sufkutten' zijn (ik vat het maar even kernachtig samen). Er zijn vele aardige, integere, intelligente dammers. Helaas zijn zij wel in de minderheid en wordt de koers van de dambond door een ander slag mensen bepaald. De dambond staat er dan ook erg slecht voor.
Negativisme en zeurpieterij
Ook zijn die aardige, intelligente dammers ondervertegenwoordigd op dit forum. Ze kijken wel link uit. Sijbrands schijnt het forum een 'open riool' te hebben genoemd, dat kan ik dan wel weer met hem eens zijn. Het is veel nihilisme, negativisme, zeurpieterij en ook wel pure domheid wat de klok slaat. Maar dat is nu eenmaal de aard van het beestje internet, je moet er mee leven, het open debat waaraan iedereen kan meedoen heeft ook grote verdiensten. Maar het valt niet altijd mee...
Laten we eens een paar recente bijdragen onder de loep nemen.
Deze Fred, misschien best een aardige man als je hem tegenkomt, beweert hier iets eigenaardigs. Het duo Guido & Henk is tegen de censuur die Sijbrands in zijn Volkskrantrubriek toepast. De censuur die Sijbrands toepast is van het voormalige Sovjettype. Ontwikkelingen die niet stroken met de gewenste lijn van Sijbrands worden geheel en al genegeerd. Alsof deze ontwikkelingen er niet zijn, nooit hebben plaatsgevonden. Ausradiert. Het publiek wordt niet in staat gesteld een eigen mening te vormen. Sijbrands weet immers wat de goede lijn is, wat goed is voor het publiek. Maar wij leven in het post-Sovjettijdperk, in het vrije Nederland. De gemiddelde Volkskrantlezer is hoog opgeleid, mondig en heel wel in staat een eigen mening te vormen.Fred van Amersfoort wrote:Begrijp ik het nu goed dat Het Politburo vanuit Delft feitelijk wenst dat Sijbrands onder censuur geplaatst moet worden? Verplicht schrijven over Delft omdat er anders maatregelen volgen. Guido en Henk zouden hun lidmaatschap van de Volkskrant wel eens op kunnen zeggen.
Fred vindt het in deze omstandigheden blijkbaar een beetje moeilijk om te zeggen dat hij voor censuur is en het dus helemaal eens is met Sijbrands. Hij gaat iets verzinnen. Guido & Henk worden door hem ‘Het Politburo vanuit Delft’ genoemd. Zo, dat klinkt alvast heel anders dan Guido & Henk. De kritiek van Guido & Henk op de censuur van Sijbrands wordt door Fred ook in een geheel eigen jasje gestoken. Niet Sijbrands maakt zich schuldig aan censuur, nee, Guido & Henk willen Sijbrands onder censuur stellen! Die zit.
Qua manier van redeneren zou Fred zo in het oude Politbureau (het echte) passen. Voor je het wist was je een ‘vijand van het volk’ een ‘verrader van de arbeidersklasse’ of erger. En kom dan maar eens van dat stempel af.
Fred beweert ook dat Guido & Henk ‘gedreigd’ hebben hun abonnement op de Volkskrant op te zeggen. Guido heeft daarmee inderdaad een beetje gedreigd, eerlijk is eerlijk. Maar Henk heeft juist het tegenovergestelde beweerd, namelijk dat hij de Volkskrant een zeer goede krant vindt en in geen geval zijn abonnement zal opzeggen.
Discussiëren met iemand als Fred is als discussiëren met iemand die beweert dat sneeuw zwart is. Je kunt natuurlijk ook besluiten om niet te discussiëren met iemand als Fred. Maar daarmee ben je nog niet van hem af, het is toch een stoorzender. Die weer andere stoorzenders aantrekt.
Patroon
Als je de discussies op het forum overziet, zie je vaak hetzelfde patroon. Er wordt een onderwerp gestart, aanvankelijk wordt er inhoudelijk gediscussieerd door mensen die oprecht zijn geïnteresseerd in het onderwerp tot de eerste stoorzender verschijnt. Bijvoorbeeld iemand die op vakantie in Thailand is, zich daar verveelt, dronken wordt, een internetcafé opzoekt en een beetje gaat klieren op dit forum.
Het is echt gebeurd, ik verzin het niet. En je kunt er niets tegen doen, het is de aard van het internetbeestje. De discussie loopt dan snel af.
Waardevol
En toch wordt er veel waardevols uitgewisseld. Daarom zou ik tegen al die aardige, intelligente dammers willen zeggen: schroom niet om ook je ideeën op dit forum te zetten. Natuurlijk, je loopt de kans om afgezeken te worden, maar ach, dat went snel. En vergeet vooral niet dat er veel forumlezers zijn die zelf (nog?) niet actief deelnemen aan de discussie maar met waardering kennisnemen van goede ideeën. Als ze jouw ideeën waardevol vinden, laten ze je dit via andere wegen dan het forum weten. Ik spreek uit ervaring.
Tja, wat vangt men hiermee aan. Dieter -lijkt mij het type van hardwerkende huisvader- leest mijn bijdragen niet. Toch weet hij dat het altijd hetzelfde is en wordt hij ‘niet goed’ van wat ik ‘neerkalk’. Heer Dieter moet over bovennatuurlijke gaven beschikken. Wel lastig in dit geval omdat hem dit kennelijk maagklachten bezorgt. Hetgeen mij oprecht spijt.Dieter wrote:Om niet goed van te worden wat de heren De Witt en ene Kosmos menen neer te moeten kalken op dit forum.
Beste advies lijkt me nog om maar nergens meer op te reageren.
De halve boekwerken van De Witt lees ik zelfs niet eens meer, jammer van de tijd en toch altijd weer hetzelfde.
Verder meen ik uit zijn bijdrage af te leiden dat hij een hekel heeft aan halve boekwerken. Dieter zal ook wel nooit een heel boek lezen, veronderstel ik.
Dieter geeft verder het advies 'nergens meer op te reageren'. Ik zou graag zien dat hij dit advies op zich zelf toepast.