Overmacht

Post Reply
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Overmacht

Post by groenteboer »

Ik kan in het wedstrijdreglement de volgende artikelen over overmacht vinden:
19.5 Indien de afwezigheid van een speler bij het begin van de partij het gevolg blijkt te zijn van
overmacht (de Wedstrijdvoorwaarden kunnen hieromtrent nadere bepalingen bevatten),
brengt de arbiter, zodra de speler aan het bord heeft plaatsgenomen, diens klok terug in de
beginstand. De klok wordt vervolgens weer in werking gesteld op de wijze zoals aangegeven
in artikel 10.3.
Artikel 64
Indien een binnen de Bond tot oordelen bevoegde instantie vaststelt dat het niet nakomen
van één of meer bepalingen van het Spel- en Wedstrijdreglement het gevolg is van ‘overmacht’,
is zij ter wille van de rechtvaardigheid bevoegd beslissingen te nemen die niet
volledig) in overeenstemming zijn met de letter van het Spel- en Wedstrijdreglement.
Hier haal ik uit op dat de overmachtregeling bij ieder toernooi anders is. Ten eerste is er lang niet bij ieder toernooi een overmachtreglement. Ik kan het tenminste niet vinden. Er wordt dan verwezen naar het spel- en wedstrijdreglement van de KNDB op de uitzonderingen na en het spel- en wedstrijdreglement van de KNDB verwijst je juist naar het toernooireglement.

Als deze overmachtregeling er dan wel is betreft het vaak alleen maar het reizen met de trein (bijvoorbeeld de nationale competitie). Aangezien er tegenwoordig nog maar een enkeling met de trein rijst en de meerderheid met de auto lijkt me deze overmachtregeling niet echt zinvol. Als je bijvoorbeeld autopech krijgt, of als je in een file terecht komt vind ik dat dat ook tot overmacht gerekend MOET worden.

Maar in ieder geval vind ik dat bij ieder toernooi of wedstrijd duidelijk moet zijn wat allemaal tot overmacht gerekend wordt!
Post Reply