De Duitse voetballer met dezelfde naam als de vice wereldkampioen dammen, Podolski, schijnt de volgende oerdomme uitspraak te hebben gedaan:
Voetbal is net schaken, alleen dan zonder dobbelstenen.

Dammen is net schaken, alleen spelen is geen drol aan. (met de nadruk op alleen)FeikeBoomstra wrote:Maar nu de wedstrijd:
Dammen is net schaken, alleen ......
Voor de winnaar, eeuwige roem.
Loek wrote:Ik kom tijdens de opening nog oud-wereldkampioen dammen Harm Wiersma tegen, die hier iets doet voor de Telegraaf. Even later schuift er nog een Nederlander aan die al 50 jaar (zou hij zich geen 10 jaar vergissen?) in Mexico woont. Frappant is dat hij mij wel kent, maar de damlegende niet! Hoewel we ons op een schaaktoernooi bevinden, voelt dat toch wat vreemd aan...
Maar goed, er wordt geloot en in de eerste ronde hebben we wit tegen Svidler. Ik vrees het ergste, dat het vanaf nu dag en nacht werken wordt...
http://www.droominfo.nl/droomwoordenboe ... leg/DammenDammen
Een droom waarin je aan het dammen bent voorspelt dat je mischien met serieuze problemen te maken zou kunnen krijgen en dat onbekenden je schade zullen berokkenen. Dromen dat je wint met dammen suggereert dat je winst zult halen uit zaken van twijfelachtige aard.
Wat betekent het dan als je droomt dat je tegen Sijbrands speelt, met schijven voorzien van viltjes, een afdakje boven het bord (i.v.m. de zon, stoorde ik me aan) en als je dan vraagt of ie wat wil drinken (fluisterend) en hij dan helemaal uit zijn plaat gaat en wegloopt, zijn klok blijft lopen. Of ik in die droom op tijd gewonnen heb, weet ik niet, ik werd ineens wakker (alweer een paar jaar geleden)...Nescio wrote:http://www.droominfo.nl/droomwoordenboe ... leg/DammenDammen
Een droom waarin je aan het dammen bent voorspelt dat je mischien met serieuze problemen te maken zou kunnen krijgen en dat onbekenden je schade zullen berokkenen. Dromen dat je wint met dammen suggereert dat je winst zult halen uit zaken van twijfelachtige aard.
Niet zozeer een sappig citaat, maar meer iets dat ik toevallig tegenkwam. [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Maarten 't Hart, in De Steile Helling wrote: Op Damplein 1 - er was geen nummer 3 of 5, wel waren er aan de overzijde enkele even nummers - woonde mijn grootvader. Aangezien hij slechts een passie kende, het Damspel, vond ik het logisch dat hij op Damplein 1 woonde.
De wereld was overzichtelijk en wel geordend.
Koos Versteeg, in De Lichte Muze wrote: Twee dammers in een kotter
(een Amster- en een Rotter-)
die klaagden: bij zo'n hoge zee
valt dammen eigenlijk niet méé;
't gaat aan de wàl veel vlotter!
Driek van Wissen wrote: Ze zitten als versteend achter hun bord met starre blik en zwaarvergroeide lijven, hun geest gevuld met veertig platte schijven; ja, dammen is de allersaaiste sport. En daarom vind ik die controles jammer. Een beetje dope zou goed zijn voor een dammer.
Velthuizen, vaste doelman bij Vitesse, liep al die weken voorbereiding rond met het nummer 1-shirt van de olympische selectie, een stille verwijzing naar zijn status. Althans, dat dacht en hoopte de 21-jarige Nijmegenaar.
"Ik had hier geen moment rekening meegehouden. Het ging allemaal lekker en ik voelde me goed. Het is een schitterend toernooi en ik was de nummer één, wat wil je nog meer. Ik wilde wat laten zien hier", bekende de 1,87 meter lange doelman, die aanvankelijk bitter weinig trek had in een reactie op zijn onverwachte degradatie naar de bank.
Velthuizen rekende zich al enige tijd rijk als eerste doelman. "Je kunt wel zeggen dat ik erg teleurgesteld ben, ja. Maar goed, ik weet ook dat dit voetbal is en dat de trainer een keuze maakt. Ik heb geen zin om bij de pakken neer te zitten, daar heeft niemand iets aan. Voetbal is geen eenlingensport, dat weet ik. Als je dit soort zaken niet kunt accepteren, kun je beter gaan dammen."
Algemeen Dagblad, woensdag 13 augustus 2008
Pechvogel wil weer voetballen
Door SIDNEY VAN DIJK
WADDINXVEEN - Nooit was hij geblesseerd. Nog geen verstuikte enkel, helemaal niets. Tot hij in februari 2007 de voorste kruisband van zijn rechterknie volledig afscheurde. Afgelopen zaterdag voetbalde Jos van der Lugt van Be Fair voor het eerst in anderhalf jaar weer een wedstrijd. In de slotminuut van het oefenpotje tegen Floreant verdraaide hij opnieuw zijn rechterknie. Deze keer is zijn meniscus aan de beurt.
Ze slaat haar handen nogmaals voor haar ogen. De moeder van voetballer Jos van der Lugt staat in de huiskamer van haar Waddinxveense rijtjeshuis en vertelt hoe zij zaterdag op de tribune van Be Fair zag hoe haar zoon zijn knie verdraaide. Opnieuw, want het was zijn eerste duel sinds hij in februari 2007 de voorste kruisband van zijn rechterknie volledig afscheurde.
,,Ik was er al bang voor en toen gebeurde het ook nog. Nu gaat ’ie maar dammen... Nee hoor, maar hij heeft hier wel een jaar lang geblesseerd op de bank gezeten, terwijl zijn broertje en vader gingen trainen. Het had lang genoeg geduurd.’’
Na anderhalf jaar blessureleed (kruisbanden) blesseerde Jos van der Lugt zich zaterdag bij zijn
rentree opnieuw (meniscus), waarop zijn moeder zei dat hij maar moet gaan dammen.
FOTO MARTIN DROOG
Lees verder...
De Stentor, vrijdag 19 september 2008
Harderwijk werpt dam op voor dammers van elders
door Eric Mondeel
![]()
Leden van de Damclub Harderwijk zetten zich aan de verdere ontwikkeling van
het dammen voor vier personen.
foto Francis Huijsen
HARDERWIJK - Sommigen beschouwen dammen als een denksport voor wereldvreemde eenzaten, wier haren alle kanten uitwijzen behalve de juiste. De damclub Harderwijk probeert het tegendeel te bewijzen. De leden zitten soms zelfs met z'n vieren aan een bord. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Het dammen voor vier personen is ontworpen door Jan van der Veen uit Putten. Ieder damt voor zich met zijn eigen kleur. Gaapt er achter de reguliere denksport al een peilloze diepte, nu wordt daar nog een nieuw universum aan toegevoegd: twee of zelfs drie dammers kunnen stilzwijgend samenspannen, stoorzenders kunnen een geniaal plan van de buurman met een onverwachte zet om zeep helpen, slagzetten gaan over divers gekleurde schijven en het wordt helemaal rekenwerk om met een dam de juiste meerslag te bepalen.
Kees de Jong (32), lid van het eerste team van de damclub Harderwijk, behoort tot degenen die het ingewikkelde spel dezer weken verder ontwikkelen. "We willen het dammen voor vier personen toegankelijker maken", verklaart hij. "Het is de bedoeling om een tweede oplage spellen in eigen beheer uit te geven. Op die manier zouden de mensen er goedkoop aan kunnen komen."
Het dammen voor vier personen staat volgens hem vooral symbool voor het sociale karakter van de club. En bovendien leent het dammen voor vier personen zich voor een gezellige thema-avond. Dit soort bijeenkomsten dient om de onderlinge band te verstevigen. "We hebben bewust gekozen voor de jeugd. Natuurlijk lopen we het gevaar dat onze talenten op den duur naar elders uitwijken, maar gelukkig zien we hen vaak op latere leeftijd terugkeren. Acht van de tien spelers in het eerste team moeten bij ons in de onderlinge competitie uitkomen. We geven twee wildcards uit: voor Niek Kuijvenhoven, die in Kampen studeert, en voor Jaap van Hierden uit Voorthuizen. Daar blijft het bij. Als je je met spelers van elders wilt versterken, heb je daar geld en dus een sponsor voor nodig. Vaak zie je dat een club in elkaar klapt zodra de sponsor vertrekt."
Harderwijk heeft zijn promotie naar de hoofdklasse te danken aan zo'n ernstig gevalletje van jammer. Topclub Amsterdam'80 werd een tobclub toen de sponsor met de noorderzon vertrok. Het gevolg: team terugtrekken en plekje in de hoofdklasse vrij. Harderwijk begint het seizoen morgen met een verjongd team (Gerwin van der Meer kwam vanuit het tweede team over). "We zijn de underdog, maar het voordeel daarvan is dat we lekker vrijuit kunnen spelen."
Beekbergen versloeg Loenermark met 0-1. Beekbergen-coach Piet Panman vond de dorpsderby weinig hoogstaand: "Ik vond het inderdaad een matig duel." Maar, zo beaamde hij: "Ik ben ook niet snel tevreden. Als ik me niets meer zou kunnen wensen, of geen doelstellingen meer over heb, dan kan ik beter gaan dammen Of sjoelen." Panman werd gisteren door zijn eigen ploeg verrast: "Schijnbaar kunnen we toch knokken. Dat wist ik niet."