Voor pupillen en aspirantjes:
Wit buit de zwakke punten in zwarts positie uit met een kleine forcing.

Voor aspiranten en junioren:
Hoe forceert wit in deze compositie van damkustenaar Andreas Kuyken de winst?
Toevallig ken ik het 2e diagram, erg lastig! Het zal mij benieuwen welke aspirant het op kan lossen!Kosmos wrote:
Kuyken laat wit in drie streken toeslaan, Nagel!Nagelslag wrote:Dia 2 zie ik (nog) niet [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Gelukkig zegt Blondegod dat ie lastig is.
Het zal wel weer een Zwitsers precisie-uurwerk zijn.
Je kunt het standje zo aan een Indiase jongedame voorschotelen, Eric!Eric van Dusseldorp wrote:
Toch een instructief standje met een winnende stille zet. Vrij origineel.
(Inmiddels terug uit Thailand, maar nog niet helemaal omgeschakeld. Vandaar om half zes al achter de computer.)
Zo moeilijk is die tweede toch niet? Wel verrassend, maar in de partij zou deze mogelijkheid me niet ontgaan denk ik.Kosmos wrote:
[img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]groenteboer wrote: maar in de partij zou deze mogelijkheid me niet ontgaan denk ik.
Zetjes in een partij uithalen is niet mijn zwakste onderdeel denk ik [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]blondegod wrote:[img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]groenteboer wrote: maar in de partij zou deze mogelijkheid me niet ontgaan denk ik.
Ik zou deze wending waarschijnlijk niet gevonden hebben in een partij, dus waarschijnlijk ben je dan nog beter in zetjes dan ik....blondegod wrote:............ zucht
AmenEdwin Twiest wrote:Ik zou deze wending waarschijnlijk niet gevonden hebben in een partij, dus waarschijnlijk ben je dan nog beter in zetjes dan ik....blondegod wrote:............ zucht
Oke, nu ken ik dit principe wel (al jaren), dus ik zou het nu zeker wel onderkennen..... maar het gaat erom dat als je dit standje voor de eerste keer onder ogen zou krijgen dat je't dan ook zou vinden en dan zouden zeer velen de winst niet vinden....