Nationale Bekercompetitie 2008

Post Reply
GuidoB

Post by GuidoB »

Alex wrote:Het is toeval dat vST al een team in de KNDB Beker heeft en nu dus met 2 teams mag deelnemen. Had Den Haag de dubbel gepakt, dan had Den Haag (als ik het wel heb) met 2 teams mogen deelnemen.

Mijn gedachte van CCR dat verliezend finalist was en daarom de vervanger voor Dordrecht is, is slechts een veronderstelling van mijn kant.
In dit verband is het misschien goed om het idee achter deze regel in de WHDB uit te leggen. Net als de meeste andere provincies heeft de WHDB twee plaatsen in de KNDB-beker. Het grote nadeel hiervan was dat de bekerfinale niet meer zo interessant was voor de betrokken clubs. Ok, je wint er de provinciale beker mee, maar beide teams waren reeds geplaatst voor de vervolgwedstrijden. Het gebeurde ongeveer jaarlijks dat clubs zeer verzwakt uitkwamen in de finale en toen het een keer gebeurde dat de finale helemaal niet meer werd gespeeld omdat beide clubs geen interesse hadden, was het tijd om in te grijpen. Het was in de periode dat de nationale clubcompetitie werd losgetrokken van de provinciale clubcompetitie, met als gevolg dat er voor de kampioen van de hoofdklasse geen andere beloning was dan de eer van het WHDB-kampioenschap en een diploma op de algemene vergadering. Het bestuur heeft twee vliegen in één klap geslagen door voortaan de kampioen van de provinciale clubcompetitie en de winnaar van de provinciale beker in te schrijven voor de KNDB-beker. Zo zit er toch een vervolg aan de clubcompetitie en is de bekercompetitie tot het eind toe spannend.

Is dit misschien een bruikbaar idee voor andere damprovincies?
GuidoB

Post by GuidoB »

In aanvulling op het bovenstaande verhaal is het goed om even uit te leggen hoe het dit jaar in de WHDB is verlopen. Constant-Charlois is sinds twee jaar lid van de WHDB. Het is voorstelbaar dat men niet zo heel goed op de hoogte is van de regels en in hoeverre deze afwijken van de regels in de dambond waar men vandaan kwam (ZHZ). Daarbij komt dat in het reglement van de bekercompetitie van dit jaar niet was vermeld hoe de plaatsing voor de KNDB-beker is geregeld. Constant-Charlois had dit overigens wel kunnen weten, bijvoorbeeld uit het reglement van vorig seizoen of uit het reglement van de clubcompetitie. Hoe het ook zij, Constant-Charlois meende dat met de plaatsing voor de bekerfinale de plaats in de KNDB-beker was geregeld. Het is dan ook aannemelijk dat men geen ultieme poging heeft ondernomen om de WHDB-beker te winnen. Men verloor de finale (overigens met dezelfde spelers waarmee men de rondes daarvoor had gespeeld) kansloos van Den Haag. Toen bleek dat alleen de winnaar zich plaatste, was men bij Constant-Charlois nogal teleurgesteld en heeft men er bij het WHDB-bestuur op aangedrongen hun club toch in te schrijven voor de KNDB-beker. Hierop heeft het WHDB-bestuur aan de wedstrijdleider Ben Smeenk verzocht om in geval er een keuzeplaats was aan Constant-Charlois te denken. Hieraan heeft Ben nu kennelijk gehoor gegeven.
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

HDC Hoogeveen, zal de plek van Hijken DTC innemen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Maartuhhh wrote:HDC Hoogeveen, zal de plek van Hijken DTC innemen.
Info Ben Smeenk:
Inmiddels heeft een 3e team zich teruggetrokken:
Barnsteen Bunschoten.
GDC Gorinchem is de derde invaller.
Er is daardoor beperkt opnieuw geloot. (GDC en DEZ HG zijn beide ZHZ) Nieuwe lotingen zijn:

Huizum – GDC Gorinchem
Denk en Zet Hardinxveld Giessendam - CCR
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn »

be·la·che·lijk (bijvoeglijk naamwoord; belachelijker, belachelijkst; belachelijkheid)
1 zo vreemd, dat men er om moet lachen
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

Kunnen jullie dan ook niet in Huissen spelen, Piet?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Maartuhhh wrote:Kunnen jullie dan ook niet in Huissen spelen, Piet?
De tweede ronde misschien? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Dieter

Post by Dieter »

Limburgse ploegen bekeren door.
Roderland won met 7-1 van Culemborg 2 (henk Stoop en drie jeugdspelers) twee partijen waren binnen twee uur uit.

Cema/DVZ tegen WvM na 4-4 en sneldammen 7-1 ook door. WvM zette zijn beste spelers (o.a. Derks en Slotboom) in het tweede. De 4-4 was vanuit zeker drie kansrijke partijen aan Geleense kant maar daar kwamen slechts 3 punten uit, in het sneldammen kon e.e.a. worden recht gezet.
WvM 2 ging overigens ook door. Verder was in elk geval Culemborg een door voor zover ik weet en ook Het Noorden, Excelsior en Lunteren meen ik me te herinneren.
In Den Haag in Huizem door (6-2) hoorde ik van Martijn.
Alex

Post by Alex »

Uitslagen uit Den Haag staan in Toernooibase. Den Haag en Zaanstreek na sneldammen (1 rep. 2 keer) uitgeschakeld door Angarde (5-3) resp. Franeker (4-4, 6-2).
Dieter

Post by Dieter »

VibeMan wrote:
Piet Bouma wrote:
Dieter wrote:Het heet dan een loting te zijn maar ik geloof hier werkelijk helemaal niets van. Mischien ben ik te achterdochtig maar kan iemand mij vertellen hoe die loting in zijn werk gaat en wie daar bij betrokken zijn. Het lijkt er verdomd veel op dat als dezelfde ploegen deelenemen ze gewoon op dezelfde plaats in het schema ingevuld worden.
Hoe de loting in zijn werk gaat, moet je Ben Smeenk vragen.
Ik heb de loting van vorig jaar eens naast dit jaar gelegd en ik zie totaal geen overeenkomsten, behalve de wedstrijd RDC - 's Gravenpolder.
Dat lijkt me toeval.
Kun je het gefundeerd onderbouwen Dieter?
Ik denk dat Dieter WVM1 liever niet had geloot in de 1e ronde!

Getmanski, Podolski, Scholma, Derkx, altijd lastig dieter
Misschien was WvM juist wel een beetje bang gezien de verrassende opstelling? , maar ik wil gewoon graag weten hoe zo'n loting in zijn werk gaat, niemand die het kennelijk weet. Waarom gebeurt dit niet openbaar?
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

Ik heb hier en daar wel wat uitslagen onthouden en ingevoerd op toernooibase, maar ik ben niet gemachtigd om de teams in te vullen geloof ik..

DUO- HDC Hoogeveen
W. Wesselink- J. van Loenen jr. 1-1 (2) (2-0)
W. Ludwid- J. Palmans 1-1 (1) (2-0)
J. Zweerink- B. Eggens 1-1 (3) (1-1)
G. Wassink- M. Wichgers 1-1 (4) (2-0)

4-4 7-1
Alex

Post by Alex »

Maartuhhh wrote:Ik heb hier en daar wel wat uitslagen onthouden en ingevoerd op toernooibase, maar ik ben niet gemachtigd om de teams in te vullen geloof ik..
Dat moet in een ander scherm... is nu al gebeurd trouwens
Alleen de sneldam-uitslagen worden apart door mazzelaar (hij won een 3-om-1 door een blunder van zijn tegenstander) Piet Bouma bij Mededelingen gezet.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Alex wrote:
Maartuhhh wrote:Ik heb hier en daar wel wat uitslagen onthouden en ingevoerd op toernooibase, maar ik ben niet gemachtigd om de teams in te vullen geloof ik..
Alleen de sneldam-uitslagen worden apart door mazzelaar (hij won een 3-om-1 door een blunder van zijn tegenstander) Piet Bouma bij Mededelingen gezet.
Ach, misschien mag ik nu ook lid worden van de 3 om 1 academie... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

(Detail)uitslagen mag men wel even naar mij mailen, dan zet ik ze in Toernooibase.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Piet Bouma wrote:
Alex wrote:
Ach, misschien mag ik nu ook lid worden van de 3 om 1 academie... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

(Detail)uitslagen mag men wel even naar mij mailen, dan zet ik ze in Toernooibase.
Eerst dient aspirant-lid Bouma het fragment te publiceren waarin de drie dammen de ene dam de baas waren.
Heaven is no location, but a state of mind
Nagelslag

Post by Nagelslag »

Zonet heb ik de hele partij Bouma-Houweling nagespeeld op Toernooibase.
Post Reply