Erno Prosman doet aanval op wereldrecord blindsimultaan
Moet je die atletieklui eens horen zeiken als een wereldrecord 100 meter, dat met een orkaan tegen gelopen is, verbeterd wordt door iemand met net genoeg rugwind. Wekenlange scheldkanonnades in de krant, dat het toch ongehoord is, en dat het oude record toch veel beter is!
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
De schaatsers kunnen er ook wat van, quotje van Carl "Jack Bauer" Verheijen:ildjarn wrote:Moet je die atletieklui eens horen zeiken als een wereldrecord 100 meter, dat met een orkaan tegen gelopen is, verbeterd wordt door iemand met net genoeg rugwind. Wekenlange scheldkanonnades in de krant, dat het toch ongehoord is, en dat het oude record toch veel beter is!
Carl Verheijen had zich bij de Olympische teamoverdracht gisteren graag als wereldrecordhouder gepresenteerd. Maar twee dagen eerder onttroonde Chad Hedrick hem tijdens de Amerikaanse trials.Hedrick kwam op oudejaarsdag in Salt Lake City tot een tijd van 12.55,11 op de tien kilometer. Verheijen bleef eerder in december steken op 12.57,92.
,,Een mietjesrecord’’, lachte Verheijen. ,,Als hij het doet, moet hij het ook goed doen. Op zo'n baan, de snelste ter wereld, moet je toch minimaal vijftien seconden sneller zijn dan in Heerenveen...
Afgunst
Ik ben overtuigd. Hanco treedt in de voetsporen van andere sporters die niet op een volwassen manier met gevoelens van jaloezie om kunnen gaan.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Re: Afgunst
Volgens mij is Hanco's opvatting heel dicht bij de mijne - onstellend knap als Erno straks het record met zeg 40 of 41 punten uit 27 partijen overneemt, maar Ton's prestatie spreekt ons dan meer aan. En dat betekent niet dat we de prestatie van Erno kleineren, naar beneden halen, of iets vergelijkbaars.Kosmos wrote:Ik ben overtuigd. Hanco treedt in de voetsporen van andere sporters die niet op een volwassen manier met gevoelens van jaloezie om kunnen gaan.
Ik hoop dat Erno het record vestigt met een ruime score - zeg 45 punten of meer.
- Hanco Elenbaas
Re: Afgunst (van wie?)
Juist Casper!Casper van der Tak wrote:Volgens mij is Hanco's opvatting heel dicht bij de mijne - onstellend knap als Erno straks het record met zeg 40 of 41 punten uit 27 partijen overneemt, maar Ton's prestatie spreekt ons dan meer aan. En dat betekent niet dat we de prestatie van Erno kleineren, naar beneden halen, of iets vergelijkbaars.Kosmos wrote:Ik ben overtuigd. Hanco treedt in de voetsporen van andere sporters die niet op een volwassen manier met gevoelens van jaloezie om kunnen gaan.
Bij meer dan 46 punten erken ook ik dat nieuwe wereldrecord van onze Erno.
Ik hield het tot voor kort niet voor mogelijk dat iemand anders dan Ton Sijbrands meer dan 20 partijen tegelijkertijd kon blinddammen, maar gisteren hoorde ik dat Harm Wiersma ook het idee heeft dat hij het zou kunnen. Alleen heeft Harm, de nieuwe teamgenoot van Tjalling, eraan toegevoegd dat hij het niet doet, omdat hij het zo sneu vindt voor de tegenstanders die wel erg lang moeten wachten voordat hun partijtjes zijn afgelopen.
- Henk de Witt
Na een zet te hebben gedaan switchte Erno onmiddellijk naar het volgende bord. De speler daar moest dan meteen zijn zet doen. Tussen Erno's zet aan het ene bord en het doorkrijgen van de zet aan het volgende bord zat hooguit een of twee seconden. Dit was een van de dingen die mij bijzonder frappeerde. Als leek zou ik verwachten dat Erno na elke zet een aantal seconden zou nemen om de stelling in te prenten en op te bergen voor de volgende ronde.
Zijn geheugen, althans op damgebied, werkt blijkbaar heel anders. Het opslaan en onthouden van stellingen is bij hem blijkbaar een automatisch, moeiteloos verlopend proces. Fascinerend.
Zijn geheugen, althans op damgebied, werkt blijkbaar heel anders. Het opslaan en onthouden van stellingen is bij hem blijkbaar een automatisch, moeiteloos verlopend proces. Fascinerend.
Wat je merkt, is dat het Erno wel moeite kost om nauwkeurig te rekenen. Hij speelt liever naar een stand toe die hij makkelijk kan onthouden en hij mist daardoor vaak de scherpste voorzetting. Tegen mij liep hij in een voordelige stand in een dammetje van 5 zetten diep. Na 17-21 hoorde ik een verbaasde stem aan de andere kant van de telefoonlijn: "he, hij geeft er eentje weg", waarop Erik Hoogendoorn droog antwoordde: "ja, inderdaad".Henk de Witt wrote:Na een zet te hebben gedaan switchte Erno onmiddellijk naar het volgende bord. De speler daar moest dan meteen zijn zet doen. Tussen Erno's zet aan het ene bord en het doorkrijgen van de zet aan het volgende bord zat hooguit een of twee seconden. Dit was een van de dingen die mij bijzonder frappeerde. Als leek zou ik verwachten dat Erno na elke zet een aantal seconden zou nemen om de stelling in te prenten en op te bergen voor de volgende ronde.
Dat is het grote verschil met Sijbrands. Die lijkt de stand haarscherp voor ogen te hebben en steekt zijn tijd puur in het doorrekenen van de mogelijkheden.
- Henk de Witt
Afgezien van een (vrijwel?) identiek vermogen om standen te onthouden en reproduceren zijn het inderdaad heel verschillende type spelers. Relatieve snelheid & grotere foutenmarge versus controle & relatieve tijdloosheid.GuidoB wrote: Wat je merkt, is dat het Erno wel moeite kost om nauwkeurig te rekenen. Hij speelt liever naar een stand toe die hij makkelijk kan onthouden en hij mist daardoor vaak de scherpste voorzetting. Tegen mij liep hij in een voordelige stand in een dammetje van 5 zetten diep. Na 17-21 hoorde ik een verbaasde stem aan de andere kant van de telefoonlijn: "he, hij geeft er eentje weg", waarop Erik Hoogendoorn droog antwoordde: "ja, inderdaad".
Dat is het grote verschil met Sijbrands. Die lijkt de stand haarscherp voor ogen te hebben en steekt zijn tijd puur in het doorrekenen van de mogelijkheden.
Erno heeft al de conclusie getrokken dat hij in de beslissende fase van de partij iets meer tijd moet nemen. Maar ongetwijfeld zal zijn foutenmarge groter blijven dan bij Sijbrands, daar zit zijn achilleshiel. Als we perse willen vergelijken, 1-0 voor Sijbrands. De achilleshiel bij Sijbrands zit in het tijdsverbruik. 28½ uur lijkt mij voor de tegenstanders teveel van het goede, sommigen zullen verliezen door pure uitputting. 1-1
Jij komt alleen maar op 1-1 uit, Calcoppo, omdat jij nou toevallig zelf zo'n groot liefhebber bent van de zuivere remiiise.Henk de Witt wrote:Afgezien van een (vrijwel?) identiek vermogen om standen te onthouden en reproduceren zijn het inderdaad heel verschillende type spelers. Relatieve snelheid & grotere foutenmarge versus controle & relatieve tijdloosheid.GuidoB wrote: Wat je merkt, is dat het Erno wel moeite kost om nauwkeurig te rekenen. Hij speelt liever naar een stand toe die hij makkelijk kan onthouden en hij mist daardoor vaak de scherpste voorzetting. Tegen mij liep hij in een voordelige stand in een dammetje van 5 zetten diep. Na 17-21 hoorde ik een verbaasde stem aan de andere kant van de telefoonlijn: "he, hij geeft er eentje weg", waarop Erik Hoogendoorn droog antwoordde: "ja, inderdaad".
Erno heeft al de conclusie getrokken dat hij in de beslissende fase van de partij iets meer tijd moet nemen. Maar ongetwijfeld zal zijn foutenmarge groter blijven dan bij Sijbrands, daar zit zijn achilleshiel. Als we perse willen vergelijken, 1-0 voor Sijbrands. De achilleshiel bij Sijbrands zit in het tijdsverbruik. 28½ uur lijkt mij voor de tegenstanders teveel van het goede, sommigen zullen verliezen door pure uitputting. 1-1
Heaven is no location, but a state of mind
- Henk de Witt
Jij hebt mij weer door Grutte Fierljepper. De Grote Schaker Jan Hein Donner sprak reeds over de remiiise als vreedzame lotsbestemming van een dampartij. Andere sporten zouden hieraan een voorbeeld kunnen nemen, maar neen, daar probeert men van elkaar te winnen. 'Sport verbroedert' is de leus, terwijl wij weten dat sport oorlog is. 'Dammen verbroedert', dat is een waarheid als een koe. Hoe vaak hoort men niet bij aanvang van een dampartij de ene speler tegen de andere zeggen 'Zullen wij meteen de vrede tekenen of pas na 40 zetten? Dammen=Vrede. Dus Prosman-Sijbrands=1-1. Maar je zult krachten aan het werk zien die ook van dammen oorlog willen maken. De Volkskrant schreef vanochtend over de poging van Prosman om 'Sijbrands van zijn troon te stoten'. Dit voorspelt niet veel goeds, broeder.Kosmos wrote:Jij komt alleen maar op 1-1 uit, Calcoppo, omdat jij nou toevallig zelf zo'n groot liefhebber bent van de zuivere remiiise.Henk de Witt wrote:Maar ongetwijfeld zal zijn foutenmarge groter blijven dan bij Sijbrands, daar zit zijn achilleshiel. Als we perse willen vergelijken, 1-0 voor Sijbrands. De achilleshiel bij Sijbrands zit in het tijdsverbruik. 28½ uur lijkt mij voor de tegenstanders teveel van het goede, sommigen zullen verliezen door pure uitputting. 1-1
Uw vredestichter
-
Ik vind datgeen wat Ton en Erno presteren, helemaal niet zo bijzonder. Wel knap natuurlijk. Nu er een tweede persoon bewezen heeft veel partijen tegelijk te kunnen blinddammen, zullen er heus nog wel meer zijn, die dat kunnen. Vergelijk het maar met het zoeken naar ander leven, dan alleen op aarde. Als men een tweede planeet vindt, zullen er wel duizenden zijn. Zelf kom ik denk ik ook een heel eind, maar dan alleen wel met een papiertje met dambord. Het onthouden is geen probleem, maar zonder bordje kan ik nog geeneens 1 partij spelen, omdat ik niks zie.Hanco Elenbaas wrote:Juist Casper!Casper van der Tak wrote:Volgens mij is Hanco's opvatting heel dicht bij de mijne - onstellend knap als Erno straks het record met zeg 40 of 41 punten uit 27 partijen overneemt, maar Ton's prestatie spreekt ons dan meer aan. En dat betekent niet dat we de prestatie van Erno kleineren, naar beneden halen, of iets vergelijkbaars.Kosmos wrote:Ik ben overtuigd. Hanco treedt in de voetsporen van andere sporters die niet op een volwassen manier met gevoelens van jaloezie om kunnen gaan.
Bij meer dan 46 punten erken ook ik dat nieuwe wereldrecord van onze Erno.
Ik hield het tot voor kort niet voor mogelijk dat iemand anders dan Ton Sijbrands meer dan 20 partijen tegelijkertijd kon blinddammen, maar gisteren hoorde ik dat Harm Wiersma ook het idee heeft dat hij het zou kunnen. Alleen heeft Harm, de nieuwe teamgenoot van Tjalling, eraan toegevoegd dat hij het niet doet, omdat hij het zo sneu vindt voor de tegenstanders die wel erg lang moeten wachten voordat hun partijtjes zijn afgelopen.
-
Was jij niet derde op het WK blinddammen, Ron?
Er moeten ongetwijfeld honderden dammers zijn die 1 partij blind kunnen spelen.
Sven Winkel kan er geloof ik vier tegelijkertijd, maar dat zijn er nog lang geen twintig. Ondanks de opmerkingen van Ron en het citaat van Harm blijf ik de prestaties van Ton en Erno dus buitengewoon bijzonder vinden. Het commentaar van onze voormalige Nederlandse kampioen Wieger Wesselink spreekt wat mij betreft boekdelen.
Er moeten ongetwijfeld honderden dammers zijn die 1 partij blind kunnen spelen.
Sven Winkel kan er geloof ik vier tegelijkertijd, maar dat zijn er nog lang geen twintig. Ondanks de opmerkingen van Ron en het citaat van Harm blijf ik de prestaties van Ton en Erno dus buitengewoon bijzonder vinden. Het commentaar van onze voormalige Nederlandse kampioen Wieger Wesselink spreekt wat mij betreft boekdelen.
- Henk de Witt
OPGEVEN VOOR DEELNAME WERELDRECORD BLINDSIMULTAAN
De organisatie van de blindsimultaan van Erno Prosman is druk bezig met het werven van deelnemers. Zie onderstaande brief van Erik Hoogendoorn en Martin de Jong.
Beste dammer,
Om de aanval van Erno Prosman op het wereldrecord blindsimultaan dammen tot een succes te laten worden, zijn 27 tegenstanders nodig! Wij zijn hard op zoek naar dammers die aan dit bijzondere evenement een heel belangrijke bijdrage willen leveren door deel te nemen. Een strijd van circa 20 uur tegen een virtuele simultaangever is zelden vertoond. Slechts Ton Sijbrands heeft zich tot dusver gewaagd aan deze misschien wel moeilijkste discipline in de damsport. Het is uniek dat nu een andere dammer in de persoon van Erno Prosman de handschoen opgepakt heeft en de eenzame strijd met zijn tegenstanders aangaat.
Een wereldrecord wordt niet zomaar erkend, de simultaangever zal aan bepaalde eisen moeten voldoen. De twee belangrijkste voorwaarden om Prosmans prestatie tot een wereldrecord te verheffen zijn:
Erno Prosman zal een winstpercentage van minimaal 70% moeten scoren
De gemiddelde FMJD-rating van de tegenstanders moet 1.900 punten zijn. Dit staat ongeveer gelijk aan een gemiddelde KNDB-rating van 1.050 punten.
Met name deze laatste bepaling betekent dat er ook aan de deelnemers bepaalde eisen worden gesteld. Met Erno is afgesproken dat de deelnemers die zich opgeven minimaal een FMJD-rating van 1.750 of een KNDB-rating van 900 moeten hebben. De dammers die aan deze bepalingen voldoen nodigen wij graag uit om zich op te geven voor deze marathonproef. De deelnemers zullen over een goede conditie moeten beschikken want de verwachting is dat de simultaan circa 20 uur zal duren!
Omdat het de verwachting is, dat er zich meer dan 27 dammers opgeven voor de simultaan zal Erno een selectie maken uit degene die zich opgegeven hebben. Na de uiterste inschrijfdatum van 10 mei 2008 zal aan u zo snel mogelijk bekend gemaakt worden of u tot de deelnemers behoort.
U kunt zich onder vermelding van uw NAW-gegevens, leeftijd, emailadres en KNDB-rating, per mail (bij voorkeur), telefonisch of per post opgeven bij een van ondergetekenden.
Wij hopen u op 4 of 5 juli als deelnemer of als toeschouwer graag te zien!
Met vriendelijke groeten namens het organisatiecomité,
Erik Hoogendoorn
Kersengaarde 32
2771 PR Boskoop
Tel. 0172-214789
Martin de Jong
Euromarkt 67
2408 BB Alphen aan den Rijn
Tel. 0172-653338
Inschrijvingblindsimultaan@gmail.com
De organisatie van de blindsimultaan van Erno Prosman is druk bezig met het werven van deelnemers. Zie onderstaande brief van Erik Hoogendoorn en Martin de Jong.
Beste dammer,
Om de aanval van Erno Prosman op het wereldrecord blindsimultaan dammen tot een succes te laten worden, zijn 27 tegenstanders nodig! Wij zijn hard op zoek naar dammers die aan dit bijzondere evenement een heel belangrijke bijdrage willen leveren door deel te nemen. Een strijd van circa 20 uur tegen een virtuele simultaangever is zelden vertoond. Slechts Ton Sijbrands heeft zich tot dusver gewaagd aan deze misschien wel moeilijkste discipline in de damsport. Het is uniek dat nu een andere dammer in de persoon van Erno Prosman de handschoen opgepakt heeft en de eenzame strijd met zijn tegenstanders aangaat.
Een wereldrecord wordt niet zomaar erkend, de simultaangever zal aan bepaalde eisen moeten voldoen. De twee belangrijkste voorwaarden om Prosmans prestatie tot een wereldrecord te verheffen zijn:
Erno Prosman zal een winstpercentage van minimaal 70% moeten scoren
De gemiddelde FMJD-rating van de tegenstanders moet 1.900 punten zijn. Dit staat ongeveer gelijk aan een gemiddelde KNDB-rating van 1.050 punten.
Met name deze laatste bepaling betekent dat er ook aan de deelnemers bepaalde eisen worden gesteld. Met Erno is afgesproken dat de deelnemers die zich opgeven minimaal een FMJD-rating van 1.750 of een KNDB-rating van 900 moeten hebben. De dammers die aan deze bepalingen voldoen nodigen wij graag uit om zich op te geven voor deze marathonproef. De deelnemers zullen over een goede conditie moeten beschikken want de verwachting is dat de simultaan circa 20 uur zal duren!
Omdat het de verwachting is, dat er zich meer dan 27 dammers opgeven voor de simultaan zal Erno een selectie maken uit degene die zich opgegeven hebben. Na de uiterste inschrijfdatum van 10 mei 2008 zal aan u zo snel mogelijk bekend gemaakt worden of u tot de deelnemers behoort.
U kunt zich onder vermelding van uw NAW-gegevens, leeftijd, emailadres en KNDB-rating, per mail (bij voorkeur), telefonisch of per post opgeven bij een van ondergetekenden.
Wij hopen u op 4 of 5 juli als deelnemer of als toeschouwer graag te zien!
Met vriendelijke groeten namens het organisatiecomité,
Erik Hoogendoorn
Kersengaarde 32
2771 PR Boskoop
Tel. 0172-214789
Martin de Jong
Euromarkt 67
2408 BB Alphen aan den Rijn
Tel. 0172-653338
Inschrijvingblindsimultaan@gmail.com
- Hanco Elenbaas
Fred Ivens wrote: Aanval op wereldrecord dammen
De topattractie van het festival! De Delftse grootmeester Erno Prosman doet een aanval op het wereldrecord blindsimultaan van Ton Sijbrands. Het record staat op 25 tegenstanders. Prosman bindt de strijd aan met 27(!) tegenstanders. Start vrijdag 4 juli 18.00 uur. Locatie: DUWO Conferentiecentrum, Kanaalweg 3, 2628 EB Delft
Delft, 5 juni 2008
PERSCONFERENTIE
Vrijdag 20 juni persconferentie i.v.m. de aanval van Erno Prosman op het
wereldrecord blindsimultaan. De persconferentie heeft van 15.00-16.00 uur
plaats in het DUWO Denksportcentrum, Zusterlaan 110a, 2611 MP Delft.
Geachte (sport)redactie/dammedewerker,
Hierbij willen we u uitnodigen voor een persconferentie i.v.m. de aanval van Erno Prosman op het wereldrecord blindsimultaan dammen. Op 4/5 juli stelt de Delftse grootmeester Prosman zich in een tijdsbestek van naar verwachting circa twintig uur tot taak om tegen 27 tegenstanders een score van minimaal zeventig procent te halen (zie bijlagen). Het wereldrecord is al ruim een kwart eeuw in handen van Ton Sijbrands en staat thans op 25 tegenstanders. De aanval is de hoofdact van het jaarlijkse DUWO Damfestival, het grootste damevenement ter wereld.
De persconferentie begint vrijdag 20 juni om 15.00 uur en zal een uur duren. Aansluitend oefent Prosman blind tegen vier à vijf dammers. U bent in de gelegenheid daarvan het begin bij te wonen om zich een beter oordeel te kunnen vormen over de kolossale klus die Prosman volgende maand te wachten staat.
Op de persconferentie staat Erno Prosman centraal voor het beantwoorden van uw vragen. Om het blinddammen voor u aanschouwelijk te maken zal Prosman blind een ‘vluggertje’ spelen met collega-grootmeester Rob Clerc. Arbiter én FMJD-bestuurder Frank Teer zal een toelichting geven over onder meer de eisen waaraan het wereldrecord volgens de werelddambond (FMJD) moet voldoen. Tevens worden het programmaboekje en de poster uitgereikt.
Wij hopen u 20 juni te kunnen verwelkomen.
Met vriendelijke groet, namens het organisatiecomité,
Erik Hoogendoorn, coördinator blindsimultaan (06 – 104 99 63, eppovier@hetnet.nl )
Fred Ivens, perschef (0174 – 62 12 34, ivens@kabelfoon.nl )
Henk de Witt, algemeen coördinator (015 – 213 43 11, hdewitt@orange.nl )
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England