Nationale Clubcompetitie 2007-2008

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

GuidoB wrote: Op elk (!) bord hadden ze een flinke ratingvoorsprong, dus welk risico zouden ze eigenlijk nemen door er gewoon voor te spelen?
Het antwoord had tot je door kunnen dringen tijdens de kort geleden gespeelde wedstrijden van het eerste team van je club tegen VBI Huissen en DUO. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Hanco Elenbaas wrote:Ja én, wat wil je daarmee zeggen, Boomstra? Als een wedstrijd in tien remises eindigt, betekent dat automatisch dat dat van tevoren is afgesproken?

Omdat ik toen teamleider was van Hiltex 2, heb ik wel op eigen initiatief aan een mij goed bekende speler van DVSB voorgesteld tien remises overeen te komen, omdat die uitslag het belang van Hiltex 2 én DVSB diende, maar DVSB heeft mijn voorstel gedecideerd afgewezen.
Dit kan ik bevestigen. Hanco gaf destijds trouwens aan dat hij er ook voor wilde spelen, maar hij wilde wegens het belang voor Hiltex zijn plicht niet verzaken om dit voorstel te doen.

Ik ben benieuwd of DVSB een representatief op de been kan houden. Steunpilaar Klaas Bor is tot het inzicht gekomen dat er naast dammen nog vele andere leuke dingen in het leven zijn en last daarom een pauze in. Een fikse aderlating voor DVSB, Klaas wist dit seizoen onder meer (al bierdrinkend en vluggerend) Schwarzman met speels gemak op remise te houden.

Het gerucht van Hanco dat Wiersma, Boulatov en Watoetin wel eens zouden kunnen stoppen kende ik nog niet. Hoe kom je aan deze info, Hanco?

De kans is aanwezig dat ik volgend seizoen weer speel, dat hangt er van af of ik mijn reiskosten vergoed kan krijgen. (En dat hangt weer samen met waar ik komend jaar zal wonen/werken...)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Bert Zwart wrote:Ik ben benieuwd of DVSB een representatief op de been kan houden. Steunpilaar Klaas Bor is tot het inzicht gekomen dat er naast dammen nog vele andere leuke dingen in het leven zijn en last daarom een pauze in. Een fikse aderlating voor DVSB, Klaas wist dit seizoen onder meer (al bierdrinkend en vluggerend) Schwarzman met speels gemak op remise te houden.

Het gerucht van Hanco dat Wiersma, Boulatov en Watoetin wel eens zouden kunnen stoppen kende ik nog niet. Hoe kom je aan deze info, Hanco?

De kans is aanwezig dat ik volgend seizoen weer speel, dat hangt er van af of ik mijn reiskosten vergoed kan krijgen. (En dat hangt weer samen met waar ik komend jaar zal wonen/werken...)
Mijn bron, van buiten DVSB, had het bericht over Wiersma, Watoetin en Boelatov uit het geruchtencircuit. Hopelijk klopt het niet. Maar het zou heel mooi zijn als jij ook weer voor DVSB gaat spelen! Nu Guido toch niet uitgeroddeld raakt, kunnen we misschien écht een keer 10-10 met 10 remises afspreken voor de komende DVSB-Amsterdam '80!
FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra »

Bert Zwart wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ja én, wat wil je daarmee zeggen, Boomstra? Als een wedstrijd in tien remises eindigt, betekent dat automatisch dat dat van tevoren is afgesproken?

Omdat ik toen teamleider was van Hiltex 2, heb ik wel op eigen initiatief aan een mij goed bekende speler van DVSB voorgesteld tien remises overeen te komen, omdat die uitslag het belang van Hiltex 2 én DVSB diende, maar DVSB heeft mijn voorstel gedecideerd afgewezen.
Dit kan ik bevestigen. Hanco gaf destijds trouwens aan dat hij er ook voor wilde spelen, maar hij wilde wegens het belang voor Hiltex zijn plicht niet verzaken om dit voorstel te doen.
Uit bondscompetitie 2005-2006:
Bert Zwart wrote:Davelaar was geen scheidsrechter bij Hiltex 2 - DVSB. Helaas was ik niet aanwezig bij de wedstrijd. Ik begreep dat er op de meeste borden niet echt is gestreden om de punten. Tjalling gefeliciteerd met je fles drank. Ik zal straks dat stukje over de de Tibetaanse dictator en god-koning op het forum zetten.

Eric en Hanco hebben vermoedelijk betere dingen te doen dan te reageren op bovenstaande posts. Ik kennelijk niet, dat krijg je als je niet bij de laatste wedstrijd aanwezig kon zijn.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Feike, waarom huur je die wagen van Peter R de Vries niet en probeer je een van de betrokken spelers aan het gras te krijgen? Dat levert ongetwijfeld meer op dan het terughalen van oude postjes.

Ik was inderdaad niet bij die wedstrijd, maar dat heb ik niet van te voren tegen Hanco verteld. Zoiets zeg je niet tegen je tegenstander (behalve misschien je vooraf 10-10 overeen komt).
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

Voor degenen die de regionale TV-zenders kunnen ontvangen: vanavond om 20 over het uur de wedstrijd Franeker/Wânswert - DES Lunteren in de uitzending Boppeslach van Omrop Fryslân.
Alex

Post by Alex »

Douwe Edelenbos wrote:Voor degenen die de regionale TV-zenders kunnen ontvangen: vanavond om 20 over het uur de wedstrijd Franeker/Wânswert - DES Lunteren in de uitzending Boppeslach van Omrop Fryslân.
Kan toch ook zo: http://www.youtube.com/omropfryslan ? Mien Frysk is net zo best, dus ik kan t mis hebben.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Omdat ik toen teamleider was van Hiltex 2, heb ik wel op eigen initiatief aan een mij goed bekende speler van DVSB voorgesteld tien remises overeen te komen, omdat die uitslag het belang van Hiltex 2 én DVSB diende, maar DVSB heeft mijn voorstel gedecideerd afgewezen. Tijdens de wedstrijd ontstond echter bij velen een stemming van: waarom geen 10 remises? Maar dat was absoluut geen afgesproken werk, hoewel de partij van Francis Tholel misschien anders suggereert.

Gerrit Tigchelaar en Cees Binnenkade zijn elkaar bijvoorbeeld op leven en dood -en met wisselende kansen- blijven bestrijden, niet van zins remise te geven totdat het zeker was dat aan die uitslag niet meer kon worden ontkomen. En Andrew Tjon A Ong en Hans van den Heuvel waren nóg langer bezig. Wat Guido van den Berg hier dus weer oprakelt, blijft een kletsverhaaltje, of beter: een lasterpraatje.

Hoewel dat dus niet gebeurd is in de wedstrijd DVSB-Hiltex 2 op 18 februari 2006, vind ik 10-10 overeenkomen zonder te spelen, wanneer beide partijen belang hebben bij die uitslag, trouwens van een totaal andere orde dan de met chantage gepaard gaande combinepraktijken van de bejubelde Anatoli Gantwarg. Maar Guido van den Berg denkt daar kennelijk anders over.
De 10-10 tussen DVSB en Hiltex 2 op 18 februari 2006 is natuurlijk de meest intrigerende uitslag van de laatste jaren. Destijds werd zo rond half vier/twintig voor vier de uitslag van tien remises in Tivoli bekend tijdens de degradatiekraker Huizum-VAD. Menigeen was toen verbijsterd over dit pact van Soest.
Zelf was ik ook flink gebelgd, heb niet aan de promotie/degradatiewedstrijd meegedaan en overwoog er zelfs maar mee te kappen. Toch niet gedaan (dus Klaas v.d. Laan, blijven dammen, het spel is te leuk om er mee op te houden, ondanks allerlei vervelende randverschijnselen. Youtube: <a href=http://www.youtube.com/watch?v=NnAZTItYxUQ target=blank> Play the game – Queen</a>)

De anderen hebben daarna een historische wedstrijd in en tegen Zaanstreek gespeeld, bijv. invaller Sietse Nagel, die op zoek naar de winst een verschrikkelijke blunder maakte; Jan Adema, die in zijn ‘favoriete’ eindspel uit het niets de winst haalde; en wat te denken van Daan van Os, die in de ultieme beslissende sneldampartij, een schijf op (of van) het bord liet vallen. In Tivoli wordt nog regelmatig over die superspannende wedstrijd gesproken.

Beide clubs, die zich benadeeld konden voelen, (Huizum en VAD) hebben nooit een protest ingediend tegen de gang van zaken. Sommige Huizumers gaven aan, dat zij in dezelfde positie gezeten, ook voor tien remises hadden getekend. Tja, wat is sportief? Het sportieve belang is ook het kampioenschap binnenhalen en de degradatie ontlopen.

Overigens valt het me op dat Hanco nu toch wat meer loslaat, dan twee jaar geleden in onze felle discussie. (Benaderen van de tegenstander voor een 10-10 en een stemming tijdens de wedstrijd van: waarom geen tien remises?)
Het zou me niks verbazen dat over twee jaar een posting gaat verschijnen, dat zo rond drie uur, de nog spelende teamleden (na al een aantal remises) met lichte dwang ook de remisehaven zijn binnengepraat. Of dat de afspraak tot 10-10 toch vooraf is gemaakt, wat ik eigenlijk het meest logisch vind, en wat een insider uit het Soester kamp mij al eens (mogelijk bewust om me nog een keertje op te naaien) verklaarde.
Maar misschien is het zelfs beter, dat e.e.a. een mysterie blijft.

Met mijn slechte gedachten (iedereen heeft ze) heb ik de verrichtingen tussen Hiltex 1 en DVSB in de ereklasse wel met argusogen gevolgd. Gelukkig heeft Ben Smeenk deze wedstrijd nog nooit in de laatste ronde gepland en is DVSB niet echt in degradatienood gekomen.
Onverklaarbare en opvallende zaken zijn er wel: wat te denken van de nederlaag van Wiersma tegen Sjtsjegoljew, Hein Meijer, die geen vin meer kan bewegen tegen Klaas Bor, en spelers van het kampioensteam van DVSB, die in het blauw verschijnen tegen de toppers van Hiltex 1. Maar laten we dat maar scharen onder de mysterieuze krachten in de sport. Rond de borreltafel kan daar beter over gespeculeerd worden.

Hiltex 2 alle succes gewenst (ook de andere teams) in de promotie/degradatiewedstrijden. En neem het sommige spelers van VAD en Huizum niet kwalijk dat ze wel wat gegniffeld hebben, toen bleek dat jullie twee jaar na dato toch in dat degradatiemoeras verzeild zijn geraakt..
Discussie maar sluiten?
Nescio

Post by Nescio »

...
Last edited by Nescio on Mon Feb 25, 2008 21:12, edited 1 time in total.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Piet Bouma wrote: (...) Maar misschien is het zelfs beter, dat e.e.a. een mysterie blijft. (...)
Nog beter is het dat e.e.a. voor jou een mysterie blijft.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote: (...) Maar misschien is het zelfs beter, dat e.e.a. een mysterie blijft. (...)
Ah, een eerste gebelgde Soestenaar? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Eric, het is voor mij nooit een mysterie geweest. [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Piet Bouma wrote:Hiltex 2 alle succes gewenst (ook de andere teams) in de promotie/degradatiewedstrijden. En neem het sommige spelers van VAD en Huizum niet kwalijk dat ze wel wat gegniffeld hebben, toen bleek dat jullie twee jaar na dato toch in dat degradatiemoeras verzeild zijn geraakt..
Discussie maar sluiten?

Zo hebben wij twee jaar ook gegniffeld toen we eerst VAD en vervolgens Huizum in de voorlaatste ronde slaag gaven en ik na de 10-10 met DVSB in de laatste ronde zelfs scheldmail kreeg van een niet-toerekeningsvatbaar lid van Huizum, dat overduidelijk was opgejut door personen die liever Hiltex 2 in hun kuil hadden zien vallen, waarna wij hun vuile werk hadden mogen opknappen. Wat een hysterici daar. En dan nota bene zelf binnen 20 zetten remise geven aan de zwakste tijdens de belangrijke wedstrijd Hiltex 2 - Huizum. Waar hebben we het eigenlijk over? Combines in Afrika passeren intussen onbesproken en de grootste combinecrimineel die de damwereld ooit gekend heeft wordt bejubeld als een held in het Algemeen Dagblad, en niemand heeft het er nog over dat in het AD zelfs iets staat als dat Hildering door Gantwarg te schorsen een geduchte concurrent wou verzwakken. Men lijkt massaal gek geworden.

Bij VAD wrijft menigeen zich in de handen als het slecht gaat met Hiltex. Veelzeggend is dat in al die jaren dat Pieter Hildering de FMJD aanvoerde, zelfs zijn naam niet in Hoofdlijn heeft gestaan, terwijl Pieter's opvolger binnen de kortste keren een paar pagina's ter beschikking krijgt. De kinderachtige damwereld ten voeten uit.

Met de nacompetitie krijgen wij een leuke en waarschijnlijk spannende toegift tegen Amstelland. Maar zal er nu weer iemand iets te gillen hebben als het straks 10-10 wordt tegen Amstelland, met 10 remises?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Ah, een eerste gebelgde Soestenaar?
Eric, het is voor mij nooit een mysterie geweest.
Ik ben niet gebelgd.
Wat Hanco hier heeft verteld klopt.
Er was geen expliciete afspraak. Maar iedereen wist dat 10-10 voor beide teams voldoende was. Hoewel, mijn Afrikaanse tegenstander wist van niets. En enkele DVSB'ers (onder wie Cock van Leeuwen en Cees Binnenkade) wilden helemaal geen remise spelen. Ikzelf had er overigens totaal geen probleem mee. Na plm. 2 1/2 uur was het evenwicht nergens verbroken en werden er enkele remises overeengekomen, waaronder in mijn partij. En toen ging het snel.

Maar ik kan me herinneren dat Hanco jou destijds enkele treffende voorbeelden gaf waaruit bleek dat jij -als het je goed uitkomt- geen enkel probleem hebt met een vroegtijdige remise, ook al is jouw rating aanmerkelijk hoger dan die van jouw opponent.
Nescio

Post by Nescio »

Ik heb al bijna spijt dat ik het onderwerp heb aangeslingerd! [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
Alex

Post by Alex »

Douwe Edelenbos wrote:Voor degenen die de regionale TV-zenders kunnen ontvangen: vanavond om 20 over het uur de wedstrijd Franeker/Wânswert - DES Lunteren in de uitzending Boppeslach van Omrop Fryslân.
Of via http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx ... 5FEB08.wmv (weer 's wat anders dan oant moarn..)
Post Reply