Wie is de beste trainer?
-
Wie is de beste trainer?
Er komen tegenwoordig steeds meer trainers in de damwereld. Dat is een goed feit!
Maar wat ik me afvraag bij de dam elite is welke trainer jullie nou het beste vinden?
Maar wat ik me afvraag bij de dam elite is welke trainer jullie nou het beste vinden?
Sander Spaans natuurlijk [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
-
-
Michiel Kloosterziel doet het ook wel aardig. Ken je die?
Maar hij is wel streng bij examens [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Maar hij is wel streng bij examens [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
-
Nikhila en Krajenbrink. Jammer genoeg heb ik van laatstgenoemde slecht 1 seizoen training gehad [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Precies de 2 namen die ik ook bedacht, Bert(je).Bert Zwart wrote:Nikhila en Krajenbrink. Jammer genoeg heb ik van laatstgenoemde slecht 1 seizoen training gehad [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Nikhila. Alleen maar bewondering voor hem. Zoveel goed materiaal.
Krajenbrink viel een aantal keer in voor Nikhila bij de CJT. Volgens mij in 1992. Echt iemand bij wie je kan zien dat hij lol heeft in het trainen. Was ik ook van onder de indruk.
-
Van Nikhila heb ik jarenlang bij TDV training gehad. Hij is erg goed en kan zaken duidelijk uitleggen. De trainingen werden bij ons tegelijkertijd gevolgd door zowel het eerste, tweede als derde team en iedereen stak er wat van op. Hij is ook erg goed in eindspelletjes.
Van Harm Wiersma en Alexander Baljakin heb ik twee jaar toptraining gehad. Harm wilde nog wel eens vlug overgaan op allerlei exotische varianten (die ik zelf ook met plezier speel of analyseer), maar de trainingswaarde vond ik gering. De basiszaken van het dammen (strategie, tactiek) kwamen niet aan de orde, terwijl ik die dingen nog lang niet (en nog steeds niet) beheers(te). Daarom ben ik ook gestopt met deze training. Baljakin ging op wat zinniger zaken in.
Bij VST hebben we af en toe training van Anatoli Gantwarg. Ik moet zeggen dat ik daar veel van opgestoken heb. Basisstrategieën geleerd waarvan ik voorheen totaal geen notie had.
Van De Kraaij of het Kosmos-mysterie heb ik nooit les gehad en daarover heb ik dus geen mening.
Van Harm Wiersma en Alexander Baljakin heb ik twee jaar toptraining gehad. Harm wilde nog wel eens vlug overgaan op allerlei exotische varianten (die ik zelf ook met plezier speel of analyseer), maar de trainingswaarde vond ik gering. De basiszaken van het dammen (strategie, tactiek) kwamen niet aan de orde, terwijl ik die dingen nog lang niet (en nog steeds niet) beheers(te). Daarom ben ik ook gestopt met deze training. Baljakin ging op wat zinniger zaken in.
Bij VST hebben we af en toe training van Anatoli Gantwarg. Ik moet zeggen dat ik daar veel van opgestoken heb. Basisstrategieën geleerd waarvan ik voorheen totaal geen notie had.
Van De Kraaij of het Kosmos-mysterie heb ik nooit les gehad en daarover heb ik dus geen mening.
Goed kunnen dammen en goed training kunnen geven zijn twee verschillende dingen. Bovendien heeft Nikhila ook een aardige staat van dienst; misschien niet zo 'fucking goed' als Bal en Kraai, maar voldoende om heel veel van te leren.Insomnia wrote:de Kraaij is idd ook een goede trainer, legt dingen goed uit enzow.
Nikhila is ook een goeie trainer maar is niet zo fucking goed als de Kraaij en de Bal, Nikhila zit op 1395 ofzo, bal en kraaij wel stukkie hoger.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dominique kan misschien ook wel niet goed dammen maar is wel een goede trainer die er ook volgens mij veel tijd in steekt. Voor de rest is natuurlijk Nikhila een goede trainer en de rest misschien ook wel maar daar heb ik nog nooit training van gehad.Dominique wrote:Goed kunnen dammen en goed training kunnen geven zijn twee verschillende dingen. Bovendien heeft Nikhila ook een aardige staat van dienst; misschien niet zo 'fucking goed' als Bal en Kraai, maar voldoende om heel veel van te leren.Insomnia wrote:de Kraaij is idd ook een goede trainer, legt dingen goed uit enzow.
Nikhila is ook een goeie trainer maar is niet zo fucking goed als de Kraaij en de Bal, Nikhila zit op 1395 ofzo, bal en kraaij wel stukkie hoger.
-
Ik heb een aantal jaren op de Centrale Jeugdtraining gezeten. Ik ken alleen Nikhila als trainer. Een goede trainer, maar ik kan hem niet vergelijken met andere trainers, omdat ik die nooit heb gehad.
Door die trainingen speel ik iets minder krom dan ik anders gedaan zou hebben. Ik heb er derhalve wel wat aan gehad.
Overigens heb ik het gevoel dat er een soort eenheidsworst is ontstaan als het gaat om speelstijlen. Al die subtoppers die op zo'n training zitten of hebben gezeten, ze spelen toch allemaal een beetje in dezelfde stijl. Links rijtje uitschuiven, rechts rijtje uitschuiven en dan maar weer eens door het centrum. Ik bedoel: aan spelers als Samb, Sekongo en Ndjofang kun je zien dat ze nooit op zo'n training hebben gezeten. Iedere zet die ze doen is er ook echt één.
Echte toppers als Sijbrands, Wiersma, Clerc, Hans Jansen en wijlen Jannes van der Wal zijn niet 'top' geworden door al die trainingen. Zo'n Podolski schijnt bijna autodidact te zijn. Die subtoptrainingen lijken vooral gericht om een grote groep weinig getalenteerde/creatieve/charismatische etc. (maar wel gemotiveerde) groep een rating van zo'n 1350-1450 te doen bezorgen. Af en toe vraag ik me af, wat al die trainingen nou eigenlijk hebben opgeleverd.
Eerlijk gezegd geniet ik wel van die partijen uit het Pan-Amerikaanse kampioenschap dat nu gaande is. Er komen strategieën op het bord die eigenlijk niet en dan toch opeens weer wèl kunnen. Slagzetten waarvan je denkt: hé, kan dat ook nog. (Ook op Guadeloupe heb ik dit in een toernooi mogen ervaren.) Het enthousiasme en speelplezier druipt als het ware van de partijen af. Ik mis dat een beetje bij onze spelers uit met name de getrainde subtop.
Door die trainingen speel ik iets minder krom dan ik anders gedaan zou hebben. Ik heb er derhalve wel wat aan gehad.
Overigens heb ik het gevoel dat er een soort eenheidsworst is ontstaan als het gaat om speelstijlen. Al die subtoppers die op zo'n training zitten of hebben gezeten, ze spelen toch allemaal een beetje in dezelfde stijl. Links rijtje uitschuiven, rechts rijtje uitschuiven en dan maar weer eens door het centrum. Ik bedoel: aan spelers als Samb, Sekongo en Ndjofang kun je zien dat ze nooit op zo'n training hebben gezeten. Iedere zet die ze doen is er ook echt één.
Echte toppers als Sijbrands, Wiersma, Clerc, Hans Jansen en wijlen Jannes van der Wal zijn niet 'top' geworden door al die trainingen. Zo'n Podolski schijnt bijna autodidact te zijn. Die subtoptrainingen lijken vooral gericht om een grote groep weinig getalenteerde/creatieve/charismatische etc. (maar wel gemotiveerde) groep een rating van zo'n 1350-1450 te doen bezorgen. Af en toe vraag ik me af, wat al die trainingen nou eigenlijk hebben opgeleverd.
Eerlijk gezegd geniet ik wel van die partijen uit het Pan-Amerikaanse kampioenschap dat nu gaande is. Er komen strategieën op het bord die eigenlijk niet en dan toch opeens weer wèl kunnen. Slagzetten waarvan je denkt: hé, kan dat ook nog. (Ook op Guadeloupe heb ik dit in een toernooi mogen ervaren.) Het enthousiasme en speelplezier druipt als het ware van de partijen af. Ik mis dat een beetje bij onze spelers uit met name de getrainde subtop.
- Hanco Elenbaas
Maar die vergelijking is oneerlijk Eric!Eric van Dusseldorp wrote:
Talenten als Louicéus Shang Wong en Anthony Alexandre zijn in Nederland ook heel dun gezaaid!