Dusseldorpse Dromen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Gezellig

Dusseldorpse Dromen

Post by Gezellig »

Damrubriek 5 januari 2008 (Haarlems Dagblad, Noord-Hollandse Courant, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, Gooi- en Eemlander)

Eric van Dusseldorp

Oscar Verpoest had een opmerkelijk beroep. Hij was smokkelaar.

Heeft Sijbrands zijn lezers niet willen vervelen met deze door hem zo slecht gespeelde partij, of wilde hij zelf niet meer herinnerd worden aan dit voor hem bijna fatale duel?

Image
Hanco Elenbaas

Re: Dusseldorpse Dromen

Post by Hanco Elenbaas »

Gezellig wrote:Heeft Sijbrands zijn lezers niet willen vervelen met deze door hem zo slecht gespeelde partij, of wilde hij zelf niet meer herinnerd worden aan dit voor hem bijna fatale duel?
Had je deze post van Eric gemist, Gezellig?
Eric van Dusseldorp wrote:Cock van Leeuwen wrote:

Hallo Erik,

hierbij laat ik je weten dat de partij Ton Sijbrands - O. Verpoest WK 1972, waarvan je een middenspelfragment op het damforum hebt geplaatst, al eerder is geanalyseerd.

Deze partij is eerder uitvoerig geanalyseerd door Ton Sijbrands zelve in het dagblad (of was het toen al een weekblad!?) 'De Tijd' uit 1972!
De zet 11-17! is daarbij ook al door Sijbrands zelf aangegeven en voorzien van een aantal relevante varianten.

De analyse van deze partij vond ik destijds opzienbarend omdat Sijbrands ook ruim aandacht schonk aan de psychologie die tijdens een (zware) wedstrijdpartij meespeelt!

Tenslotte, wat ook in het voordeel van Ton Sijbrands spreekt, is dat hij in zijn analyses meestal streeft naar het zoeken van de objectieve waarheid over de partij.
Wat mij betreft heeft Sijbrands de partij-analyse tot een vorm van kunst verheven.

Overigens is het uitvoerig analyseren van een dampartij niet iets wat bij Sijbrands is begonnen... : de match om het kampioenschap van Frankrijk uit 1911 tussen Weiss en Molimard is naar mijn bevindingen een van de vroegste voorbeelden van uitvoerige analyse.
De partijen zijn destijds gepubliceerd in het tijdschrift 'Le Damier' van Louis Dambrun.

MVG Cock van Leeuwen
Gezellig

Post by Gezellig »

Nee
Gezellig

Post by Gezellig »

Dat de Dusseldorpse dromen later doorgeprikt worden, benadrukt slechts dat de lezers van Haarlems Dagblad, Noord-Hollandse Courant, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad en Gooi- en Eemlander op het verkeerde been zijn gezet.
Gezellig

Post by Gezellig »

Gelukkig komen dit soort loze praatjes verkopende lieden waarschijnlijk in de hel.

Image
Gezellig

Post by Gezellig »

Wat zou Dusseldorp hierover dromen.
Een gok:

SIJBRANDS VRAAGT ZICH AF OF VROUWEN KUNNEN BLINDDAMMEN:

Image
Post Reply