KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, 24 december 2007

Knap zilver voor Wim Bremmer

DAMMEN

Den Haag - Wim Bremmer heeft knap zilver veroverd op het NK rapid. De damcrack van DC Den Haag moest in Utrecht in de finale pas na barrage buigen voor titelverdediger Anton van Berkel. Westlander Peter van der Stap eindigde als achtste. Bij de B-spelers ging de titel naar Hagenaar Frans Teijn. Ook Tobias Pohan (13e) en Roy Liem Kon-Tja (16e) haalden hier de finale.

Op het WK voor junioren in Frankrijk viel Stefan Stapper net niet in de prijzen: vierde. Na twee top-Russen moest hij - op weerstandspunten - alleen de 14-jarige Roel Boomstra voor zich dulden. Het Haagse talent hield wel de nationale kampioen Pieter Steijlen en de onttroonde wereldkampioen Pim Meurs achter zich.
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

TC Tubantia, 19 december 2007

Enthousiasme over locatie 'denksport'

HENGELO - Vijfhonderd bridgers, dammers en schakers willen maar wat graag hun sport beoefenen in het toekomstig denksportcentrum in Hengelo.

Maandagavond werd tijdens een vergadering de belangstelling van verenigingen en clubs gepeild. "Vrijwel iedereen is enthousiast over het plan. Zoals het er nu naar uitziet heeft de nieuwe accommodatie met 500 spelers absoluut bestaansrecht. Sommige clubs willen er nog even over nadenken. Uiterlijk begin februari willen we van alle besturen uitsluitsel", zegt initiatiefnemer Rob Kerkhoven. Dan wordt nog één keer vergaderd over het centrum dat bij het FBK-stadion komt.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Brabants Dagblad, 27 december 2007

Van Berkel blijft de beste in rapid-dammen

27 dec 2007, 03:10 - UTRECHT - Anton van Berkel heeft in het Denksportcentrum in Utrecht zijn Nederlandse titel in het rapid-dammen geprolongeerd.

In de finale klopte de Tilburger Wim Bremmer. De eerste partij eindigde in een puntendeling, een resultaat waarover Van Berkel niet mocht mopperen. In de barrage toonde hij zich de sterkste. Het brons ging in Utrecht naar de 68-jarige Jan van den Hooff uit Berkel-Enschot.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 27 december 2007

Toernooi damclub loopt vol

STEENWIJK - Voor het schooldamtoernooi dat zaterdag 12 januari 2008 plaatsvindt in De Schutse aan de Onnastraat in Steenwijk, hebbben zich al 85 jeugdige dammers aangemeld. De jongelui die zich voor het door de jeugdafdeling van damclub Steenwijk '36 georganiseerde toernooi hebben opgegeven, ontvangen na de kerstvakantie het programmaboekje. "Het leuke is dat er ook een kleine veertig meisjes meedoen", aldus organisator Ton Weenink.

Het toernooi begint om 9.45 uur. Na een middagpauze gaat de strijd verder en wordt de prijsuitreiking verwacht rond de klok van drie uur. Aanmelden (inschrijven 6 euro) is nog steeds mogelijk. Voor opgave of meer informatie kan worden gebeld met A. Weenink, 0521-517553 of A. de Vries, 06-13631986.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Leeuwarder Courant, 27 december 2007

NK dammen 2008 in Emmeloord

Gepubliceerd op 27 december 2007, 13:50
Laatst bijgewerkt op 27 december 2007, 13:51

EMMELOORD - Damvereniging Emmeloord mag van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond (KNDB) het Nederlands kampioenschap 2008 organiseren. Het NK is van 9 tot en met 19 april in theater 't Voorhuys. Veertien Nederlandse topspelers, onder wie vijfvoudig kampioen Kees Thijssen, doen mee. Voor het eerst zullen de partijen op elektronische borden worden gespeeld, zodat ze live op internet te volgen zijn.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, do 27 dec 2007, 15:00

NK dammen 2008 in Emmeloord

door onze Telesportredactie

AMSTERDAM - Het Nederlands damkampioenschap wordt volgend jaar – van 9 t/m 19 april – voor het eerst in de geschiedenis in de Noordoostpolder gehouden. Gespeeld zal worden in theater ’t Voorhuys.
Er zijn inmiddels ook besprekingen gestart om het WK 2011 naar deze regio te halen als de KNDB 100 jaar bestaat. Eerder dit jaar vestigde wereldkampioen Alexander Schwarzman het nieuwe wereldrecord kloksimultaan in deze provincie toen hij succesvol speelde tegen vijfentwintig hoofdklassespelers. Meervoudig nationaal kampioen Kees Thijssen zal zijn titel verdedigen. Begin volgend jaar starten de halve finales van het NK in Beekbergen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Brabants Dagblad, 28 december 2007

Dammen voor roem, eer en goud

door Charlotte Backx

28 dec 2007, 03:40 - TILBURG - Achtendertig basisschoolleerlingen uit Tilburg deden gisteren fanatiek mee aan het vakantietoernooi dammen in het clubhuis van voetbalvereniging RKTVV. Ryan Jacob en Sander van den Broek wonnen goud in de categorie groep 4/5 en 6/7/8. Alle kinderen mochten tien partijen spelen.

Zie ook: filmpje Sporttoernooien in kerstvakantie

Image
Tilburg - Sportbedrijf Tilburg organiseert jaarlijks vakantietoernooien voor de
scholieren van het basis- en voortgezet onderwijs.

Thijs van den Broek, broer van Sander, werd in 2003 ontdekt op het toernooi door damvereniging TDV. Op het EK voor pupillen van dit jaar in Sint Petersburg won hij de bronzen medaille. Nu is hij dertien en mag dus niet meer meedoen aan het schooltoernooi. Thijs damt elke dag gemiddeld een uur. "Mijn broer wil niet zo vaak tegen mij spelen, maar ik moet wel oppassen, hoor. Ik speel ook met boeken om mijn openingen en tactieken te verbeteren." Gisteren speelde hij tegen iedereen die maar wilde. Ook simultaan, waarbij hij het tegen drie man opnam.

Sander van den Broek heeft inmiddels de gouden medaille om zijn nek. "Ik vond het leuk en ook wel goed van mezelf", zegt hij trots. Of hij net als zijn broer Nederland wil vertegenwoordigen bij de internationale toernooien vindt hij lastig te beantwoorden "Het lijkt me natuurlijk leuk, maar het is wel een beetje ver weg en Thijs zei dat het daar heel vies was."

Ryan Jacob uit groep vier won acht van de tien partijen. Waar hij de medaille gaat hangen weet hij nog niet precies te vertellen en of hij volgend jaar weer meedoet is ook nog onduidelijk, maar hij keek met veel plezier op deze damdag terug.

Voor het eerst op het damtoernooi werd er ook een schoolprijs uitgereikt. Leerlingen van basisscholen Sporckt en De Vonder sleepten deze prijs in de wacht. Hiermee hebben ze recht om deel te nemen aan het Brabants damkampioenschap, dat op zondag 17 februari wordt gehouden.
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Dec 28, 2007 11:29, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 28 december 2007

Damtoernooi blijkt een goede zet

door Hilde Tromp

EMMELOORD - Jacob Poortinga van damvereniging Emmeloord kan zeker wel een uur of zes bezig zijn met een potje dammen.

Image
Schoolkinderen uit de Noordoostpolder aan het dammen in t Voorhuys. foto Hans Veenhuis

In 't Voorhuys in Emmeloord ging het gisteren iets vlugger. Basisschoolkinderen uit heel de polder speelden voor het derde jaar het scholierentoernooi. Niels Klement (10) heeft vijf potjes gewonnen en twee verloren. Zijn moeder heeft hem aangemeld voor het toernooi. Waarom? "Omdat ik het leuk vind", zegt Niels die samen met drie andere leerlingen de Roderik van Voorstschool uit Emmeloord. "En omdat ie goed is", complimenteert zijn teamgenoot Demiën Gokoel (11). Enthousiast speelt Demiën mee en dat dat doet hij met resultaat. "Ik wilde vorig jaar al meedoen, maar toen was ik te laat." Vastbesloten was hij om dit jaar wel mee te doen. Niels en Demiën hebben ook al tegen elkaar gespeeld. Individueel kunnen ze namelijk ook prijzen winnen. Niels won. "Maar dat geeft niet, we worden toch wel kampioen", aldus Demiën. Helaas, eerste werd de basisschool niet. Basisschool de Klipper uit Luttelgeest was beter. Maar met een vierde plaats van de veertien scholen mogen ze ook tevreden zijn. Poortinga kijkt enthousiast toe. Hij legt uit dat het bedrijf Steegro uit Emmeloord sponsor en initiatiefnemer is. En wel omdat de eigenaar een fanatiek dammer is. Uiteraard hoopt Poortinga dat de scholieren ook verknocht raken aan de damsport. Dit toernooi was misschien een juiste zet.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

TC Tubantia, 18 december 2007

Witte van Moort houdt weer Damnacht van Westerhaar

WESTERHAAR - In de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 december houdt damclub Witte van Moort voor de zesde maal in successie de Damnacht van Westerhaar in haar clublokaal aan de Asterstraat.

Onder het motto 'Als vanouds de gezelligste damnacht van Nederland' zullen weer vele dammers de strijd aangaan, niet alleen tegen elkaar maar ook tegen de slaap en de vermoeidheid. Er zal ook dit jaar gestreden worden in drie klassen: de hoofd-, eerste en tweede klasse. Nadat de eerste vier edities allemaal door Afrikaanse deelnemers waren gewonnen, werd deze traditie vorig jaar doorbroken door Bennie Provoost uit het Zeeuwse Aagtekerke.

Lokaal favoriet Marino Barkel hoopt na de tweede prijs van vorig jaar nu de titel binnen te halen. De speler uit Vriezenveen, die dit jaar verkaste naar Hiltex Amsterdam om zijn carriere nieuw leven in te blazen doordat hij bij deze vereniging training krijgt van wereldkampioen Alexander Tzisjov, heeft een speciaal plekje in het hart van de Westerhaarse damvereniging.

Het toernooi begint vrijdag 28 december om 21 uur en zal duren tot zaterdagmorgen 29 december 8 uur. De zaal is vrijdag vanaf 20 uur open. Het speeltempo is tien minuten per speler per partij. Het inschrijfgeld bedraagt vijf euro en men kan zich tot woensdag 27 december opgeven per mail bij ghessing@yahoo.com of via tel. 06-55 71 79 84. Ook kan men zich opgeven op de website van de damclub: www.damclubwittevanmoort.nl
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

PZC, 24 december 2007

Kousemaker torenhoge favoriet

door Daaf Kasse

Maandag 24 december 2007 - 's-GRAVENPOLDER - Arjo Kousemaker gaat het nieuwe jaar in als de torenhoge favoriet voor de Zeeuwse damtitel. Zaterdag bleef de Goesenaar goed overeind in het belangrijke duel tegen Martijn Rentmeester, een van zijn achtervolgers.

De coming man van het Zeeuwse dammen, die in januari debuteert in de halve finale van het NK dammen, kwam met een iets betere stand uit de opening. Zijn voordeel was echter lang niet voldoende om de koploper op de knieën te krijgen. Kousemaker ontweek alle valkuilen en wikkelde foutloos af naar een gelijkspel.

Met nog drie ronden te gaan heeft Kousemaker twee punten voorsprong op zijn stad- en clubgenoot Johnny de Leeuw. Deze won van Jan van de Weteringh, die al in de opening wat nadeel moest accepteren en in het middenspel ten onder ging aan een damcombinatie.

Op één punt van de Leeuw volgen Martijn Rentmeester en Daaf Kasse. Laatstgenoemde veroverde tegen Rianka Rentmeester al in het vroege middenspel een schijf en pakte de twee punten. In de degradatiezone deed Piet Allaart goede zaken. Hij won zijn eerste partij in dit toernooi. Jaap de Jonge sloeg in het middenspel verkeerd en zag een prima stand in een puinhoop veranderen. Rianka Rentmeester en Jaap Veerhoek, die remiseerde met Martin van Dijk, staan er in de hoofdklasse het slechtst voor.

In de promotieklasse nam de spanning toe. De koplopers Niels Roelofsen en Wim Koppejan speelden remise, zodat Eric Boogert via een overwinning op Ludwig Wilson langszij kon komen. Ook in de eerste klasse is de titelstrijd lang niet beslist. Jan de Jonge leidt, maar Jan van der Hart, Han van de Velde en Danny Wattel liggen met een punt achterstand op de loer. Arie van de Weteringh gaat na een overwinning op Ineke Flikweert aan kop in de tweede klasse. Gerben Hoek van Dijke volgt op een punt.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 20 december 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 29 december 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Leo van der Galiën wrote:Beste dammers,

in het nieuwe jaar is het weer zover !! Ons 4e editie van het Rapiddamtoernooi om geldprijzen !! Door het aantrekken van enkele sponsoren, zullen de prijzen hoger zijn dan ooit !!
Hoe meer deelnemers, hoe hoger het prijzengeld, dus meldt je allen aan !!
Graag tot 19 januari in Twijzelerheide....

Mangopower Rapid Damtoernooi Twijzelerheide

Image

Zaterdag 19 januari 2008 organiseren we voor de 4e keer
een damtoernooi en wel het
Mangopower Rapid Damtoernooi in Twijzelerheide.
Het toernooi begint om 10.00 uur in De Jister, Bjirkewei 103A te Twijzelerheide.
Om 9.45 uur aanwezig zijn i.v.m. de loting !!!
Er zijn geldprijzen voor de nummers 1,2 en 3 van elke groep.
Groep A zijn spelers met een rating boven de 1050. *
Groep B zijn spelers met een rating tot 1050. *
Groep C zijn spelers zonder rating. *
Prijzengeld afhankelijk van het aantal deelnemers !!!!
Er worden 7 ronden Zwitsers gespeeld, met 25 minuten per persoon per partij.
De inleg bedraagt € 6,=.
Ook is er een verrassing voor iedere deelnemer !!

Winnaars voorgaande edities:

2005: Tjalling Goedemoed
2006: Gerlof Kolk
2007: Alexander Schwarzman

Iedereen is dan ook van harte welkom op zaterdag 19 januari 2008 in
De Jister te Twijzelerheide.
Opgave tot en met vrijdag 18 januari 2008, 21.00 uur bij Hans van Dijk,
0511-476024 jw.vandijk@home.nl of bij Leo van der Galien, l.vandergalien@chello.nl

* Afhankelijk van het aantal deelnemers.

www.mangopower.nl

Café It Wite Hûs
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 29 december 2007

Het tropenjaar van Friso Fennema

29 dec 2007, 03:00 - DOETINCHEM - Friso Fennema kende een druk 2007. Zo druk zelfs dat hij nauwelijks tijd had om bij DUO te dammen. Maar ja, hij is dan ook voorlichter bij de VVD, een partij die in 2007 vaak rollebollend over straat ging.

Image
Friso Fennema, hoofd voorlichting van de VVD, heeft als fanatiek
dammer altijd een bord en schijven bij de hand op zijn werkkamer
in Den Haag. foto Pierre Crom/WFA

Natuurlijk had hij graag wat meer willen dammen bij zijn club in Doetinchem. "Vorig seizoen één wedstrijdje in het eerste en één in het tweede, dit jaar drie wedstrijden in het eerste. Dat is dramatisch weinig. Maar ik heb nog geen normaal jaar meegemaakt in deze baan."

Zaken gaan voor het meisje, snapt ook Friso Fennema. Hij werd anderhalf jaar geleden hoofd voorlichting van de VVD en maakte sindsdien hectische tijden mee. Verkiezingen eind 2006 die niet geweldig afliepen voor zijn partij, de machtsstrijd tussen Mark Rutte en Rita Verdonk, het vertrek van Verdonk; er zijn betere situaties te bedenken om het imago van je werkgever op te krikken.

"Maar ik heb geen moment spijt gehad van het aanvaarden van de functie", zegt de 33-jarige Fennema. "Terwijl het toch niet het meest makkelijke jaar en de meest makkelijke baan is. Maar het was spannend, nieuw. De VVD zat in het kabinet toen ik kwam, leverde bewindslieden. Ik maakte deel uit van een club die beslissingen nam. De politieke top bepaalde uiteraard wat er gebeurt, ik mocht adviseren over zaken als welk standpunt we zouden nemen om in de etalage te zetten. Nu voeren we oppositie. Anders, maar ook leuk."

De tijd voor de verkiezingen ziet de in Doetinchem opgegroeide Fennema als 'het oog van de orkaan'. De windkracht van de strubbelingen tussen Rutte en Verdonk was nauwelijks lager. "Ik heb het van de zijkant meegemaakt, heb me er niet mee bemoeid", zegt Fennema enigszins ontwijkend. "Ik draag het standpunt van de VVD uit. Maar ik zal niet ontkennen dat het voorbij is. Het is een open deur, maar de eenheid is erg belangrijk. Ik ben blij dat het congres begin december de rijen heeft gesloten. Nu kunnen we onze energie stoppen in het uitdragen van de boodschap en gaat het ook in de kranten niet steeds over andere dingen. Al kan ik wel begrijpen dat er over dit soort zaken veel wordt geschreven."

Zijn werkzaamkheden als hoofd voorlichting zijn veelomvattend. Fennema heeft managementstaken, bereidt VVD-kamerleden voor op optredens in de media en netwerkt voortdurend om te kijken of hij niet in een krant of bij een televisieprogramma een partijstandpunt kan laten uitdragen.

"Ik hoop niet dat het rustiger wordt in 2008, wel dat we wat meer zelf de agenda kunnen bepalen. In 2007 was het te veel reageren; als voorlichter vind ik het veel leuker om een onderwerp ergens in de media te krijgen."

Noem het strategie in een spel dat politiek heet. Fennema vindt het makkelijker de juiste weg te vinden in Den Haag dan achter het dambord. "Want dammen is zó complex, heeft oneindig veel meer mogelijkheden. In de politiek ga je uit van je eigen standpunt, op het dambord kan het alle kanten op. In het dammen ben je voortdurend bezig valkuilen te verzinnen voor je tegenstander."

Die tactiek komt in politiek Den Haag ook voor. "Als er een politieke opponent zwak opereert, zal ik proberen de VVD daarvan te laten profiteren, bijvoorbeeld door een plan met argumenten te laten bestoken. Misschien kan ik wel minder goed dammen dan voorlichten. Dat hoop ik eigenlijk maar, want dit is mijn vak."

Fennema werd in 1989 vijfde op het WK voor de jeugd. Kees Thijssen eindigde als vierde. Waar de laatste alles op het dammen zette en veel nationale seniorentitels veroverde, sloeg Fennema 'op het kruispunt' een andere weg in.

"Ik heb snel de knoop doorgehakt om voor een maatschappelijke loopbaan te gaan. Dammen, dat is een klein wereldje, daar wil ik niet de hele dag mee bezig zijn. In de jeugd heb ik veel getraind, daarna niet meer. Ik ben een subtopper, niet meer. Ik voel me ook meer trainer dan dammer."

Hij zit bij de dambond in de commissie trainingen, maar maakte vanwege de drukke agenda dit jaar geen bijeenkomst mee. "Naar die van december wilde ik komen, maar toen stond ik in de file."

Verder geeft Fennema trainingen aan Christine Fung, de nummer drie bij het vrouwen-NK en begeleidt hij de nationale topper Sven Winkel vooral op het mentale vlak. Maar het zelf spelen lonkt altijd. " Het blijft een gave sport. Ik woon in Den Haag, maar speel niet voor niets nog steeds in Doetinchem. Ik ben opgegroeid in de Achterhoek, het is een vriendenclub en ik vind het leuk wanneer wij als club zonder sponsor het een gesponsorde club lastig kunnen maken. Ik heb geen zin om met negen brooddammers te spelen, daar zou ik niet voor naar Doetinchem rijden."

Op zijn werkkamer in het gebouw van de Tweede Kamer heeft Fennema een dambord staan. Het minatuurspel gaat zoals bij iedere rechtgeaarde dammer altijd mee op stap. En Fennema gebruikte de zomervakantie voor een trip naar Slovenië, waar hij ook in een toernooitje meespeelde. "Ja, Mark Rutte weet dat ik dam. Hij heeft vorig jaar nog het Open Nederlands Kampioenschap geopend. Hij moedigt me aan om een toernooi te spelen en tijd te besteden aan het dammen. Hij heeft zelf zijn pianospel, vindt het goed om naast de politiek een passie te hebben."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 29 december 2007

Fennema: meer geld van bond naar de website

De damsport staat niet veel in het nieuws en communicatie-adviseur Friso Fennema zou niet meteen weten hoe dat is op te lossen. „Het zou mooi zijn als dammen net zo’n hype wordt als darts en poker. Maar wat daar voor nodig is: ik weet het niet. Het is fantastisch als Ton Sijbrands een record blinddammen neer zet, maar een WK trekt geen mensen.”

Vroeger damde je in de huiskamer, tegenwoordig heeft de jeugd een computer en msn, zegt Fennema. „Nu gaat er veel geld van de bond naar boekjes en brochures, ik zou de nieuwe media veel beter gebruiken. Stop maar driekwart van je budget in de website, al levert dat echt geen 10.000 extra leden op. Ooit zou ik best een rol willen spelen op communicatiegebied bij de dambond, maar ik heb niet de illusie dat ik alles kan veranderen.”
Post Reply