henk stoop wrote:De exacte tekst van artikel 10.5 luidt:
10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan, wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht.
Het gaat dus niet om 'een zet', maar uitsluitend om 'de laatste zet' met als wezenlijke toevoeging 'Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan'. Echter het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan kan niet van toepassing zijn als de partij al om een andere reden is beëindigd namelijk artikel 8.1.
8.1 De partij is gewonnen voor de speler wiens tegenstander, aan zet zijnde, geen reglementaire zet meer kan doen.
Of je aan zet bent is niet afhankelijk van artikel 10.5, maar van artikel 4.
'De spelers doen beurtelings een 'zet': het in één handeling verplaatsen en/of wegnemen van een of meer stukken. De speler die de witte stukken heeft begint.'
Als een speler zijn handeling heeft voltooid dan is daarna automatisch de ander aan zet.
Ik ben het daarom geheel met Frank zijn visie eens.
Ik kan de redenering van Frank wel volgen, maar eenduidig is het niet. Artikel 4 meldt wel dat de spelers beurtelings een zet doen, maar er wordt niet exact beschreven wanneer de handeling voltooid is. En juist omdat dat bij het spelen met een klok van belang is, is artikel 10.5 toegevoegd.
Je kunt het ook als volgt uitleggen: Zwart heeft pas verloren wanneer hij,
aan zet zijnde, geen speelbare zet meer heeft. Art. 4 meldt dat de spelers beurtelings een zet doen, dwz zwart kan pas aan zet zijn wanneer wit zijn laatste zet voltooid heeft. Maakt niet uit of daarmee de laatste zwarte schijf van het bord verdwijnt of niet. En artikel 10.5 maakt het duidelijk wanneer de laatste zet van wit geacht wordt voltooid te zijn.
Anders gezegd: Frank vindt dat art. 10.5 niet meer in beeld komt, omdat de partij al is afgelopen. Je kunt ook stellen dat je artikel 10.5 juist nodig hebt om te bepalen of de partij is afgelopen.
Nog afgezien van de vraag wat het huidige reglement precies zegt, denk ik dat de uitleg van Frank in elk geval geen wenselijke is. Artikel 10.5 is toegevoegd om discussies te voorkomen over het voltooien van een zet. Is dat zodra de geslagen schijven van het bord zijn gepakt? Ook als de hand nog boven het bord hangt? En wat te doen als je een schijf opraapt en hem daarna per ongeluk weer op het bord laat vallen? En welke arbiter is zo scherp dat hij tegelijk op het bord en op de klok kan letten? Artikel 10.5 is bedoeld om deze onmogelijke discussies te voorkomen, maar met de uitleg van Frank zou je bij de laatste zet toch weer in deze discussie kunnen belanden. Als dat is wat het huidige reglement bepaalt (ik twijfel daaraan, vind de Frank-uitleg nogal gezocht) dan moet m.i. het reglement veranderd worden.