LAREN - De schooldamfinales van de gemeente Lochem in zaal De Delle van 't Langenbaergh in Laren zijn afgelopen woensdag gewonnen door de teams van basisscholen De Rank en Branink.
Het eerste team van De Rank won in de categorie welpen, bij de pupillen won Branink 1. De prijs was een grote wisselbeker. Bovendien gaan de beste acht teams bij de pupillen en de beste negen teams bij de welpen door naar de regiofinale. Deze wordt op zaterdag 15 december in diverse plaatsen in de Achterhoek gehouden. Alle kinderen van de deelnemende teams mogen daarom elke dinsdagavond gratis trainen in 't Langenbaergh.
Zaterdag 17 november 2007 - ZOUTELANDE - Vitalia Doumesh begint als koploopster aan het slotweekend van het Nederlands damkampioenschap voor vrouwen, dat in Zoutelande gehouden wordt.
De damster uit Alkmaar zag haar eerste plaats gisteren niet in gevaar komen. Zelf speelde ze in een rustige partij gelijk tegen Christien Fung, maar haar twee concurrentes konden niet profiteren. Tanja Chub, de nummer twee in het klassement, kon geen vuist maken tegen Sarah Rijgersberg. De Delftse studente speelde een ijzersterke partij en kwam geen moment in gevaar.
Ook Nina Hoekman speelde gelijk, maar in tegenstelling tot Chub slaagde zij er wél in kansen te creëren. Tegen de laag geklasseerde Barbara Graas verzuimde de titelhoudster in tijdnood een kansrijke voortzetting te nemen. Zij koos een andere variant maar dankzij een offer kon de oudste deelneemster afwikkelen naar een gelijkspel.
Vitalia Doumesh staat twee ronden voor het einde één punt voor op Chub en twee op Fung en Hoekman. Vandaag staat in het Best Beach Hotel in Zoutelande de topper tussen Doumesh en Hoekman op het programma.
Leonie de Graag uit Goes leed haar vijfde nederlaag. Dit keer was Jorien Alink haar de baas.
ZOUTELANDE - De Nederlandse damtitel voor de vrouwen gaat morgen in de slotronde tussen Vitalia Doumesh en Tanja Chub. Doumesh verdedigde zich goed tegen titelhouder Nina Hoekman en Chub won probleemloos van debutante Irene Stegeman.
Door deze zege kwam ze gelijk naast Doumesh, die vrijwel vanaf het begin van het toernooi al bovenaan staat. Hoekman had kans om hier een stokje voor te steken, maar verzuimde op de 48ste zet een kansrijk plan. Na 44-40, gevolgd door 40-35 is het sterk de vraag of zwart kan overleven.
In de slotfase van het toernooi gaat hekkesluiter Leonie de Graag en Barbara Graas steeds beter spelen. Het programma voor morgen is: Graas – Chub, Doumesh – Verheul, Alink Hoekman, de Graag – Fung en Stegeman – Rijgersberg. Alles is vanaf 09.30 uur live te volgen via:
ZOUTELANDE - Tanja Chub heeft het kwartet nationale titels in Zoutelande volgemaakt. De damster won overtuigend door een vleugelopsluiting van Barbara Graas, terwijl concurrente Vitalia Doumesh niet verder kwam dan remise tegen de jeugdige Heike Verheul. Lange tijd zag het er naar uit dat de Alkmaarse Doumesh het toernooi zou gaan winnen, maar in de slotfase was Chub uiteindelijk productiever.
De nieuwe Nederlands kampioene dammen Tanja Chub traint vaak in de trein, op weg naar haar werk of op weg naar huis. Als prof kan ze niet rondkomen.
Maandag 19 november 2007 - ZOUTELANDE - Ze is voor het eerst een week zonder haar bijna twee jaar oude zoontje geweest, maar dat heeft Tanja Chub niet van de nationale damtitel kunnen afhouden. ,,Ik heb me helemaal op het dammen gefocust, maar nu het toernooi voorbij is wil ik mijn zoontje wel heel graag zien.".
Tanja Chub greep in Zoutelande voor de vierde keer
de nationale titel. foto Ruben Oreel
De 37-jarige internationaal grootmeester bij de vrouwen is voor de vierde keer nationaal kampioen dammen geworden op het NK dammen voor vrouwen dat zondag eindigde in Zoutelande.
Het dammen is de van oorsprong Oekraïnse met de paplepel ingegoten. Haar beide ouders deden ook aan dammen en zo is Chub op haar vierde begonnen met het bordspel. Ze heeft via internationale toernooien haar man ontmoet en is in 1996 naar Nederland verhuisd. In dit land verdiende ze de kost als professioneel damster, tot in 2004 NOCNSF besloot te bezuinigen op het vrouwendammen.
,,We stonden aan de top. We hadden het Nederlands- en het Europese kampioenschap gewonnen en toen gebeurde dit. Ik vond het niet rechtvaardig." Chub moest noodgedwongen stoppen met de sport en ging aan de slag als archiefmedewerkster bij de rechtbank in Haarlem. De grootmeester is zich blijven bezighouden met haar sport. Elke dag op weg naar haar werk en weer naar huis traint ze in de trein. ,,Alleen, want je kunt ook in je eentje combinaties oplossen", zegt ze. Van rumoer heeft ze geen last van. ,,Ik heb zelfs een keer in het zwembad getraind om me te leren afsluiten voor alles om me heen."
Doorzettingsvermogen is haar sleutelwoord. ,,Maar dat alleen is niet genoeg. Mijn grote kracht is dat ik allround ben. Ik speel alle soorten standen en kan mij goed aanpassen aan mijn tegenstander." Chub vertelt dat dammen ook een stukje psychologie meebrengt. ,,Je leert met je emoties omgaan. Daarnaast wil ik altijd weten wie er tegenover mij zit. Is het iemand die risico's durft te nemen, of juist niet. Daar maak ik gebruik van." Toch is Chub van mening dat je je tegenstander niet kunt doorzien: ,,Een damgeest is niet te doorgronden."
Chub is dolblij met haar titel. ,,Ik heb me van tevoren niet afgevraagd waar ik zou kunnen eindigen, maar ik heb toch altijd de drang om eerste te worden." Ze beschouwt dit niet als haar beste prestatie. Het is haar als eerste vrouw in de geschiedenis gelukt om in een Nederlands kampioenschap tegen mannen te spelen, omdat ze simpelweg te goed was voor de vrouwen. ,,Dat was mijn beste prestatie ooit."
Maandag 19 november 2007 - 's-GRAVENPOLDER - Arjo Kousemaker blijft ook na de vijfde ronde de dans leiden in het Zeeuws damkampioenschap. Zaterdag won de Goesenaar van Jaap Veerhoek, die in het middenspel in een gevaarlijke opsluiting verzeild raakte. Een bevrijdingspoging kwam te laat, zodat Kousemaker al na vijfendertig zetten de twee punten kon opstrijken.
Daaf Kasse is de enige speler die in de buurt kan blijven van de koploper. De titelverdediger won in een opsluitingspartij van Jaap de Jonge, die in tijdnood verkeerd sloeg en meteen kon opgeven.
Martijn Rentmeester raakte wat achterop door een gelijkspel tegen Piet Allaart. De jongste deelnemer deelt nu de derde plaats met Johnny de Leeuw. De Goesenaar speelde een schitterende partij tegen Rianka Rentmeester, die zich lange tijd goed verdedigde maar niet kon verhinderen dat De Leeuw in het eindspel aan het langste eind trok.
In de promotieklasse staat Eric Boogert na zijn overwinning op Frans Blaas alleen op kop. De man uit Waarde, die vorig jaar kampioen in de eerste klasse werd, heeft een punt voorsprong op Wim Koppejan, Niels Roelofsen en Jos de Wild.
In de eerste klasse maakt een trio voorlopig de dienst uit. De veteranen Han van de Velde en Jan de Jonge hebben op de eerste plaats gezelschap van de Middelburgse aspirant Danny Wattel. In de tweede klasse kwam Piet Walraven door een zege op Jaap Straaijer op gelijke hoogte met Arie van de Weteringh.
Maar liefst acht dammers zullen de tweede ronde van het Limburgs Kampioenschap ingaan als koploper.
Dammen
Van onze verslaggever
De eerste ronde van de Limburgse kampioenschappen heeft in Geleen één uitgesproken verrassing opgeleverd. Harry Velraeds won met wit namelijk van Gijs Schoenmakers, die tot de favorieten voor de eindzege werd gerekend. Twee andere favorieten, Martijn van Gortel en Brion Koullen, waren door het lot aan elkaar gekoppeld en speelden onbeslist. Andy Damen, Valère Hermans, Willy Maertzdorf, titelhouder Erwin Heunen, Rob Aartsen, Jeroen Huskens, Lou Chappin boekten de volle winst, zodat de tweede ronde op vijftien december van start gaat met een kopgroep van acht.
ZOUTELANDE - "Als ik mijn laatste partij verlies, dan stop ik met dammen", sprak Nina Hoekman na de voorlaatste ronde van het NK. De gemoedstoestand van de Zutphense was daarmee in één klap duidelijk.
De lange rij remises had haar zelfvertrouwen tot op het bot aangetast. "Het ergste is nog dat ik voortdurend aan iedereen moet uitleggen waaróm het zo slecht gaat", mopperde zij.
De verrichtingen van Hoekman staan in schril contrast met de recordscore van vorig jaar, toen zij haar vijfde titel met slechts één verliespuntje binnenhaalde. "Ik speelde zeker niet slecht in Zoutelande, maar liet het op de cruciale momenten lopen. Dat maakte mij onzeker en daardoor kwam ik in bijna alle partijen in tijdnood."
Hoekman miste zeker drie keer de winst, met als uitschieter haar partij tegen oud-kampioene Graas. "Met nog twaalf seconden op de klok deed ik het op de 50ste zet verkeerd", treurde zij. De wil om te winnen verleidde Hoekman tegen Verheul tot onverantwoorde risico's. "Na de teleurstellende serie remises ging ik tegen haar veel te ver. Het was de enige partij waarin ik zelfs verloren heb gestaan." In de slotpartij met Jorien Alink stond gisteren haar plaats bij de eerste vier op het spel. Met een verdere terugval zou Hoekman de directe plaatsing voor het NK 2008 missen. Een blamage die de Zutphense zich tegen elke prijs wilde besparen. Zij tastte voor de krachtmeting met Alink nog eenmaal diep in de reserves. Nadat de strijd om de titel al uren in het voordeel van haar rivale Tanja Chub was beslist, knokte zij door in een strijd op leven en dood. Diep in het zesde speeluur gaf Alink zich eindelijk gewonnen, waarmee Hoekman zich als nummer drie toch nog op het erepodium nestelde.
Maandag 19 november 2007 - ZOUTELANDE - Tanja Chub is de nieuwe Nederlandse kampioene dammen. Ze heroverde de titel op Nina Hoekman, die vorig jaar kampioen was.
Tanja Chub won in het slotweekend van het NK in Zoutelande haar beide partijen, terwijl koploopster Vitalia Doumesh twee keer remise speelde.
De speelster uit Hoorn versloeg Irene Stegeman en recorddeelneemster Barbara Graas (33 NK's), terwijl Doumesh de punten deelde met Nina Hoekman en de nog maar 14-jarige Heike Verheul.
Doumesh eindigde met een punt achterstand als tweede, terwijl ze nagenoeg het hele toernooi de ranglijst had aangevoerd.
Nina Hoekman pakte het brons, met hetzelfde puntentotaal (12) als Christien Fung.
Voor de enige Zeeuwse deelneemster Leonie de Graag eindigde het toernooi in mineur. Zaterdag boekte ze haar enige zege, op Sarah Reigersberg. Gisteren leed de Goese een nederlaag tegen Christien Fung, waardoor ze op de tiende en laatste plaats eindigde met vier punten uit negen duels.
HENGELO (G) - DDC Deventer heeft in Overijssel uitzicht op de titel.
De ploeg is koploper na het 8-8 gelijkspel in Den Ham. "We hebben bij het ingaan van de voorlaatste ronde één bordpuntje meer dan Wierden", aldus bestuurder Tom Smeenk. "Het onderlinge duel in december lijkt beslissend." De score op de hoogste borden (1-5), met voltreffers van Dick Halma en Arie Stehouwer, hield DDC op de been.
DOS Heino, vorig jaar goed voor brons in de hoogste klasse, moet een stapje terugdoen. De Heinose ploeg verspeelde kostbare punten tegen Almelo 2: 7-9. Het succes van Harry Abbing, Maikel Schotman en Judith van Beek werd overschaduwd door vier tegentreffers.
DZW uit Warnsveld kijkt na de matige start in de hoofdklasse weer omhoog. De regerende Gelderse kampioen behaalde een verdiende overwinning in Hengelo: 6-10. "Ik had er vooraf een hard hoofd in", verklaarde teamleider Henk Groen. "Want we moesten zonder onze kopstukken op pad." Het gemis werd goedgemaakt door de inspanningen op de onderste borden. Rob Hesselink veegde zijn tegenspeler met een ferme rondslag van het bord en ook Bennie Hiddink was succesvol.
Het Hengelose tegenoffensief leverde bij de tussenstand 1-5 weinig op, al wankelde de veste van Rob Kampman. "Ik had hem in tijdnood nog bijna te pakken", sprak DCH-aanvoerder Harry Vos. "In de allerlaatste seconden kwam hij met de schrik vrij."
Ook Fred van Amersfoort moest alle zeilen bijzetten. "Hij nam noodgedwongen een peperdure damzet en ontsnapte met een drie-om- één eindspel", aldus Groen.
Het Limburgse damwereldje maakt zich op voor een wel érg speciaal duel in de derde ronde van het provinciaal kampioenschap. De broers Janes en Bram De Vries nemen het vanavond immers tegen elkaar op met als inzet de leidersplaats in de individuele ranking.
Dat de zege naar Janes zal gaan, daar lijken beide broers het op voorhand al over eens.
Het is de logica zelve dat de oudste van de twee broers De Vries vanavond als uitgesproken favoriet aan het potje dammen begint. De 27-jarige Janes heeft immers vijftien jaar damervaring voorsprong op zijn bijna tien jaar jongere broer.
“Ik ga natuurlijk mijn uiterste best doen, maar je moet realistisch blijven”, aldus de 18-jarige Bram. “Zelfs een remise is vanavond waarschijnlijk te hoog gegrepen.”
Grand Café Verderop en Damclub DOS organiseren een promotietoernooi op
zondag 16 december 2007 van 12.00-17.00. Naast een toernooi voor
clubdammers is er het eerste Open Delftse Recreantenkampioenschap en
een jeugdtoernooi voor welpen, pupillen en nieuwelingen.
Gespeeld wordt in de fraaie evenementenzaal waar plaats is voor zo'n 100
dammers. Er wordt gespeeld om aantrekkelijke geldprijzen. Na afloop
bestaat de mogelijkheid om voor slechts 10 euro te dineren in Verderop.
Opgeven kan bij ondergetekende. Zie voor meer gedetaillerde informatie
bijgaande folder.
Vriendelijke groet,
Henk de Witt
Damtoernooi in Grand Café Verderop
Zondag 16 december 2007
Beste damliefhebber,
Op zondag 16 december organiseert Damclub DOS in samenwerking met Grand Café Verderop een speciaal damevenement.
Plaats Grand Café Verderop, Westvest 9, 2611 AX Delft (vlakbij station Delft)
diner na afloop
Na afloop is er een gezellig diner. Wil je hieraan deelnemen (uiteraard is het niet verplicht!) dan kun je € 10 overmaken op bankrekening 12.13.30.451 van Damclub DOS onder vermelding van ‘diner Verderop’. Of contant betalen bij ondergetekende. Introducees / partners zijn van harte welkom! Ook zij betalen 10 euro. De bijdrage moet uiterlijk vrijdag 14 december binnen zijn.
open Delfts kampioenschap recreanten
Naast het toernooi voor clubdammers is er het eerste (open) Delfts Recreanten Kampioenschap! Misschien ken je mensen in je omgeving die hiervoor in aanmerking komen.
jeugdtoernooi / nieuwelingen
En dan is er nog een jeugdtoernooi voor de jongste categorieën, de welpen en pupillen. Behalve clubdammertjes zal aandacht besteed worden aan nieuwelingen, jeugdige dammers die niet of pas zeer kort lid zijn van een club.
prijzen
Zowel voor de clubdammers als de recreanten zijn leuke geldprijzen te winnen. Voor de jeugd zijn er bekers beschikbaar.
nieuw systeem
Wouter Ludwig uit Tilburg heeft een alternatief voor het Zwitsers systeem ontwikkeld. De bedoeling is om tot een zuiverder meting te komen. Het systeem is nu in de testfase en zal mogelijk op 16 december voor het eerst worden toegepast.
WESTERHAAR - Het NK dammen voor dames zit er op. Afgelopen week streden in het Zeeuwse Zoutlande de sterkste tien dames om het Nederlands kampioenschap.
Irene Stegeman uit Westerhaar, lid van damclub Witte van Moort, werd zesde. Vorig jaar behaalde Irene bij haar debuut de vijfde plek.
Dit jaar speelde Irene een zeer wisselend toernooi waarbij ze goede partijen afwisselende met wat mindere partijen. Ook was de bezetting dit jaar sterker dan afgelopen jaar. Toch legde Stegeman beslag op een gedeelde zesde plaats, met 7 punten uit 9 duels. Ze won twee keer, maar verloor ook vier partijen. Kampioen werd Tanja Chub (haar vierde titel) uit Hoorn, die Nina Hoekman uit Zutphen onttroonde.