Onvolledige teams in Nationale Competitie
-
Onvolledige teams in Nationale Competitie
Het lijkt meer een gewoonte te worden dan een uitzondering.
Teams die niet volledig komen opdagen. Erg frustrerend als je je vrijgemaakte zaterdag daardoor noodgedwongen achter de bar moet doorbrengen. Of vinden we dat juist prettig?
Gisteren de eerste ronde, een inventarisatie:
Ereklasse, DEZ Culumborg, 2 spelers zijn er niet.
Eerste klasse A, Warffum komt met 9 spelers.
Eerste klasse B, ADG heeft maar 9 spelers
Tweede klasse B, Witte van Moort 3 heeft 9 spelers
Tweede klasse C, DVSB 3 komt met 9 spelers
Tweede klasse E, Culemborg mist 1 speler
Oogst 1e competieronde: 7 afwezigen.
Overmacht wellicht, maar wel storend.
Moet daar toch niet iets meer aan gedaan worden? Nu is er een maximale boete van 20 Euro per niet opgekomen speler. De door het niet opkomen niet spelende speler heeft daar niets aan. Gisteren konden Pim Meurs, Henk Klarenbeek, Klaas-Hendrik Leijenaar, Raymond van Es, IJsbrand Haven, Bertus Groot en Cor de Jong hierdoor geen partij spelen.
Ludieke extra boete misschien van 20 Euro te betalen aan de daardoor niet spelende speler, die zich dan wat beter aan de bar kan vermaken?
Teams die niet volledig komen opdagen. Erg frustrerend als je je vrijgemaakte zaterdag daardoor noodgedwongen achter de bar moet doorbrengen. Of vinden we dat juist prettig?
Moet daar toch niet iets meer aan gedaan worden? Nu is er een maximale boete van 20 Euro per niet opgekomen speler. De door het niet opkomen niet spelende speler heeft daar niets aan. Gisteren konden Pim Meurs, Henk Klarenbeek, Klaas-Hendrik Leijenaar, Raymond van Es, IJsbrand Haven, Bertus Groot en Cor de Jong hierdoor geen partij spelen.
Ludieke extra boete misschien van 20 Euro te betalen aan de daardoor niet spelende speler, die zich dan wat beter aan de bar kan vermaken?
-
Re: Onvolledige teams in Nationale Competitie
Al een half jaar geleden heeft Denk en Zet het KNDB bestuur medegedeeld dat wij niet genoeg spelers hebben die ereklasse willen spelen. Simpel weg omdat de meeste leden geen zin hebben om als slachtvee te dienen. Voor de hoofdklasse was er wel voldoende belangstelling. Het KNDB bestuur heeft Denk en Zet echter verplicht om in de ereklasse te spelen, met de wetenschap dat daar dus anderen de dupe van worden. Het feit dat Denk en Zet hiervoor ook nog een boete van 40 euro krijgt is op zich al belachelijk.Jaap van Galen wrote:Het lijkt meer een gewoonte te worden dan een uitzondering.
Het alternatief, alle drie de teams terugtrekken uit de competitie, is serieus overwogen, maar zou voor Denk en Zet desastreus zijn. Daarom is gekozen voor de minst slechte optie.
Het incompleet spelen van Denk en Zet 2 tegen Gorinchem 2 is mede een gevolg van de beslissing van het KNDB-bestuur.
-
In totaal worden er 660 partijen gespeeld in een competitieronde.Jaap van Galen wrote: Oogst 1e competieronde: 7 afwezigen.
Dit betekent dat iets meer dan 1% niet is doorgegaan.
Statistisch komt het er op neer dat je een kans hebt van 1 op 100 dat je een keer een partij niet kunt spelen.
Moeten we dat als een probleem ervaren?
Bij een onderlinge competitie heb je, denk ik, een hogere kans dat je een avond wordt vrijgeloot.
-
Wat die boete betreft daar ben ik het in deze bijzondere situatie wel met je eens.henk stoop wrote:
(...) Het feit dat Denk en Zet hiervoor ook nog een boete van 40 euro krijgt is op zich al belachelijk.
(...)
Het zou wellicht correct zijn om deze kwijt te schelden. Maar nogmaals: alleen in dit soort situaties.
-
Is inderdaad vervelend voor de tegenstander als de beoogde opponent niet verschijnt.
Er zijn echter verschillende gradaties van overmacht. Bij Samen Sterk-ADG reisde Jan Wielaard voor de Amersfoorters vanuit zijn woonplaats Amsterdam met de trein naar Leiden. Vanwege een zelfdoding werd de trein tot stilstand gebracht. Dat je dan om half 3 arriveert lijkt me verklaarbaar.
Er zijn echter verschillende gradaties van overmacht. Bij Samen Sterk-ADG reisde Jan Wielaard voor de Amersfoorters vanuit zijn woonplaats Amsterdam met de trein naar Leiden. Vanwege een zelfdoding werd de trein tot stilstand gebracht. Dat je dan om half 3 arriveert lijkt me verklaarbaar.
Als je om half 3 arriveert, ben je wel opgekomen. In dat geval krijg je een 0, maar geen boete. Overigens lijkt me hier sprake van overmacht. Is de partij alsnog gespeeld?wim martin wrote:Is inderdaad vervelend voor de tegenstander als de beoogde opponent niet verschijnt.
Hetzelfde geldt voor Denk en Zet. Niemand verplicht de leden van die club om ereklasse te spelen. Ze dienen wel elke wedstrijd 10 leden op te stellen en die dienen ook aanwezig te zijn. Doen ze dat niet, dan krijgzen ze boetes. Dit lijkt me niet meer dan normaal.
-
Guido, je bent weer onnavolgbaar. En daarmee bedoel ik: voor mij niet te volgen.GuidoB wrote: (...)
Hetzelfde geldt voor Denk en Zet. Niemand verplicht de leden van die club om ereklasse te spelen. Ze dienen wel elke wedstrijd 10 leden op te stellen en die dienen ook aanwezig te zijn. Doen ze dat niet, dan krijgzen ze boetes. Dit lijkt me niet meer dan normaal.
Ik noem het quasi-logisch systeemdenken.
-
Het is zonder meer overmacht, maar in dit geval wordt de overmacht toegerekend aan de speler die te laat komt, hoe sneu ook.ildjarn wrote:Er kan alleen overmacht zijn als de speler reist vanuit de plaats waar het team geregistreerd is.GuidoB wrote:Overigens lijkt me hier sprake van overmacht. Is de partij alsnog gespeeld?
Een partij 'achteruitspelen' is sowieso niet wenselijk.
- Henk de Witt
Waarom doet de KNDB dit? Het was toch duidelijk dat Culemborg geen ereklassewaardig team meer had? Is er een motivatie gegeven?henk stoop wrote:Al een half jaar geleden heeft Denk en Zet het KNDB bestuur medegedeeld dat wij niet genoeg spelers hebben die ereklasse willen spelen. Simpel weg omdat de meeste leden geen zin hebben om als slachtvee te dienen. Voor de hoofdklasse was er wel voldoende belangstelling. Het KNDB bestuur heeft Denk en Zet echter verplicht om in de ereklasse te spelen, met de wetenschap dat daar dus anderen de dupe van worden.
Iets anders, Hijken-Van Stigt Thans 9-11. Negen schone remises, de enige beslissing kwam op naam van Anatoli Gantwarg. Ik ben geen (bij)gelovig mens en zie dit dus niet als een teken van boven of van beneden. Toeval, mijns inziens. Maar een fraai toeval is het wel.
Het staat gewoon duidelijk in de regels (Spel- en wedstrijdreglement 51.6). Gebruikt de KNDB eens een keer zijn eigen regels, en dan is het weer niet goed....Henk de Witt wrote:Waarom doet de KNDB dit? Het was toch duidelijk dat Culemborg geen ereklassewaardig team meer had? Is er een motivatie gegeven?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Een club houdt zich niet aan de regels en wordt daarvoor bestraft. Wat in de vorige zin volg je niet?Eric van Dusseldorp wrote:Guido, je bent weer onnavolgbaar. En daarmee bedoel ik: voor mij niet te volgen.GuidoB wrote: (...)
Ik noem het quasi-logisch systeemdenken.
Ik denk met Henk mee. Ik neem aan dat hij in dit voor zijn club (het is toch wel zijn club? hij speelt voor die andere club...) waanzinnige seizoen de boetes een beetje de binnen de perken wil houden. Hij moet 10 leden vinden die bereid zijn om af te reizen naar Baarn (47km), Huissen (57km), Doetinchem (91km) en Heerhugowaard (109km). Het competitie schema zit voor hen extreem gunstig in elkaar. Westerhaar (155km): thuis. Hengelo (143km): thuis. Hijken (176km): thuis. In totaal 6x thuis en 5x uit. De KNDB houdt Denk en Zet aan de regels, maar denkt wel met hen mee.
Of die 10 mensen tijdens deze bezoekjes ook daadwerkelijk gaan dammen, is niet van belang. Dat schrijven de regels niet voor. Op het laten vallen van de vlag staat alleen partijverlies, geen boete. Veel verschil maakt deze strategie niet met het wel spelen. Ik heb de partijen nog niet gezien, maar de potjes Provoost - Verhoef en Claassen - Thijssen zullen toch niet veel met dammen te maken hebben gehad.
Kennelijk hebben de leden van Denk en Zet het niet voor hun club over om een paar kilometertjes te reizen. Volgend jaar in de hoofdklasse willen ze dat wel. En dat begrijp ik nou eens niet. Ik wil er een kratje bier op zetten dat ze volgend jaar meer kilometers moeten maken dan dit jaar in de ereklasse.
In mijn ogen moet je tegenstanders altijd respecteren.......onderschatten is een gevaarlijk iets. Het is dan ook jammer te lezen dat je zegt dat deze partijen "niet veel met dammen te maken hebben"GuidoB wrote: Ik heb de partijen nog niet gezien, maar de potjes Provoost - Verhoef en Claassen - Thijssen zullen toch niet veel met dammen te maken hebben gehad.
Beetje respectloos [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Verder ben ik het trouwens wel redelijk met je eens.
Beide partijen zijn te vinden op:blondegod wrote:In mijn ogen moet je tegenstanders altijd respecteren.......onderschatten is een gevaarlijk iets. Het is dan ook jammer te lezen dat je zegt dat deze partijen "niet veel met dammen te maken hebben"GuidoB wrote: Ik heb de partijen nog niet gezien, maar de potjes Provoost - Verhoef en Claassen - Thijssen zullen toch niet veel met dammen te maken hebben gehad.
http://www.damclubhiltex.nl/applets/hil ... am/r01.htm
Inderdaad respectloos! Stond me nog iets bij dat Verhoef vorig jaar nog remise had tegen Pim Meurs, verder ook nog een aantal mooie resultaten, die ik jou nog moet zien halen Guido. Maar misschien waren ze wel bezig met een andere vorm van dammen.... Claassen heeft verder nog nooit gespeeld in de comp. lekker oordelen zo.blondegod wrote:In mijn ogen moet je tegenstanders altijd respecteren.......onderschatten is een gevaarlijk iets. Het is dan ook jammer te lezen dat je zegt dat deze partijen "niet veel met dammen te maken hebben"GuidoB wrote: Ik heb de partijen nog niet gezien, maar de potjes Provoost - Verhoef en Claassen - Thijssen zullen toch niet veel met dammen te maken hebben gehad.
Laat ik er verder maar niks over zeggen.
Jammer dat hier meer aandacht aangegeven wordt dan de gewone topic over de competitie, Piet had nog wel het goede voorbeeld gegeven met een fragment!