vergaderingen 10 januari 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Guest wrote:
hans andriessen wrote: ad 1. Het is alleen aantrekkelijk om naar te kijken als je een (redelijk) goed dammer bent. De massa van Nederland is dat niet. Alleen blitzen is dan interessant mits er ook iets van een score bijgehouden kan worden. Zijn er geen media-psychologen die kunnen aangeven waarom andere "saaie" sporten als schaatsen en biljarten wel tv-kijkspel zijn geworden?
Bij die andere sporten vallen beslissingen. Dat helpt. Snooker is een mooi voorbeeld. Langdurige stategieen; vaak ook saaie defensieve ballen zonder "pcket"; urenlange frames maar gelukkig wel een winnaar! Kijken dus!
Je blijft de boel omdraaien. Je neemt een sport die populair op tv is, constateert dat daarin veel beslissingen vallen en concludeert dan maar dat die sport populair is, omdat er veel beslissingen vallen. Je postings zijn constant bezaaid met deze basale logica-fouten.
Hans merkt zeer terecht op dat dammen een sport is die je moet beheersen om te kunnen kijken. Dat geldt voor zeer weinig andere sporten. Daarom is dammen nog kanslozer dan andere sporten om tv-aandacht te krijgen, ook al valt er in elke partij een basketball-uitslag.
Dammen is saai. Punt. Leer er mee leven of ga darten.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Guest

Post by Guest »

Hanco Elenbaas wrote: Maar waarom richt je niet een nieuwe bond op Guest? De Guest-bond.
Ik ben ervan overtuigd dat Henk de Witt, Erno Prosman, Frank Teer, Tjalling Goedemoed, Rob Clerc, Jaap van Galen en nog wat van die knakkers zeer geïnteresseerd zullen meedoen.
Tsja, Hanco, de aftakeling van de KNDB gaat gestaag door dus een dergelijke bond zou alras groter zijn de schrompelende KNDB.

En maar lekker naar het eigen naveltje staren en denken dat dat de juiste weg is! En vooral met zijn allen bevestigen dat het dammen saai is en dat we er dus niets aan kunnen doen dat mensen ons te saai vinden om aandacht aan te schenken.

Ugh, wat ben ik blij dat ik geen prof-dammer probeer te zijn... Een kansloze zaak. Volmaakt kansloos (en niet alleen vanuit damtechnisch oogpunt).
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Guest wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Maar waarom richt je niet een nieuwe bond op Guest? De Guest-bond.
Ik ben ervan overtuigd dat Henk de Witt, Erno Prosman, Frank Teer, Tjalling Goedemoed, Rob Clerc, Jaap van Galen en nog wat van die knakkers zeer geïnteresseerd zullen meedoen.
Tsja, Hanco, de aftakeling van de KNDB gaat gestaag door dus een dergelijke bond zou alras groter zijn de schrompelende KNDB.

En maar lekker naar het eigen naveltje staren en denken dat dat de juiste weg is! En vooral met zijn allen bevestigen dat het dammen saai is en dat we er dus niets aan kunnen doen dat mensen ons te saai vinden om aandacht aan te schenken.

Ugh, wat ben ik blij dat ik geen prof-dammer probeer te zijn... Een kansloze zaak. Volmaakt kansloos (en niet alleen vanuit damtechnisch oogpunt).
Eric bedoelt dat dammen saai is voor de leek.
Het soort mensen dat graag op de bank zit met een krat bier, starend naar een stelletje half-imbeciele pijltjesgooiers, zal het nooit ver schoppen in ons spel.
De populairiteit van darts neemt toe, die van dammen neemt af. De algehele afstomping van de Nederlandse bevolking zou ook wel eens wat te maken kunnen hebben met de verminderde populairiteit van het damspel.
Om allerlei redenen ben ik liever dammer dan pijltjesgooier.
Geld en media-aandacht zijn niet zo belangrijk als jij je verbeeldt. Vraag maar aan de niet-kansloze profdammer Kees Thijssen. (Die ik overigens van harte een financieel beter bestaan gun!)
Maar als jij nu met jullie nieuwe bond eens even aantoont hoe meer sponsors en media-aandacht gerealiseerd kunnen worden, dan maak je misschien meer kans met al je 'vernieuwende' ideeën.
Guest

Post by Guest »

Hanco Elenbaas wrote:Eric bedoelt dat dammen saai is voor de leek.
Het soort mensen dat graag op de bank zit met een krat bier, starend naar een stelletje half-imbeciele pijltjesgooiers, zal het nooit ver schoppen in ons spel.
De populairiteit van darts neemt toe, die van dammen neemt af. De algehele afstomping van de Nederlandse bevolking zou ook wel eens wat te maken kunnen hebben met de verminderde populairiteit van het damspel.
Om allerlei redenen ben ik liever dammer dan pijltjesgooier.
Geld en media-aandacht zijn niet zo belangrijk als jij je verbeeldt. Vraag maar aan de niet-kansloze profdammer Kees Thijssen. (Die ik overigens van harte een financieel beter bestaan gun!)
Maar als jij nu met jullie nieuwe bond eens even aantoont hoe meer sponsors en media-aandacht gerealiseerd kunnen worden, dan maak je misschien meer kans met al je 'vernieuwende' ideeën.
Wederom zijn we het over veel dingen eens:
- ook ik dam liever dan dat ik pijltjes gooi
- ook ik geloof dat de Nederlandse bevolking afstompt

Het belangrijke punt waar we het niet over eens zijn is de remisemarge. Ik vind het een ramp voor ons spel. Jij niet. Verder heb ik geen sluitende oplossing of een briljant vernieuwend idee. Had ik dat maar!

Vooralsnog is het sneldam-idee het beste wat ik gelezen heb. Alhoewel dat demotie-dammen mijn onmiddellijke goedkeuring zou hebben.

Maar als maar weinigen de remise als echt probleem zien... (dat geloof ik trouwens domweg niet) heeft het geen zin te veranderen en kan ik beter iets anders met mijn tijd gaan doen. Daar heb je gelijk in.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Guest wrote: Wederom zijn we het over veel dingen eens:
- ook ik dam liever dan dat ik pijltjes gooi
- ook ik geloof dat de Nederlandse bevolking afstompt

Het belangrijke punt waar we het niet over eens zijn is de remisemarge. Ik vind het een ramp voor ons spel. Jij niet. Verder heb ik geen sluitende oplossing of een briljant vernieuwend idee. Had ik dat maar!

Vooralsnog is het sneldam-idee het beste wat ik gelezen heb. Alhoewel dat demotie-dammen mijn onmiddellijke goedkeuring zou hebben.

Maar als maar weinigen de remise als echt probleem zien... (dat geloof ik trouwens domweg niet) heeft het geen zin te veranderen en kan ik beter iets anders met mijn tijd gaan doen. Daar heb je gelijk in.
Maar waarom proberen jullie het niet met een nieuwe bond en een nieuw damspel, zoals Casper van der Tak al adviseerde?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Guest, wat vind jij van mijn idee om de WK-matches (publicitair zeer slecht) af te schaffen ten faveure van massakampen?
Ik heb je daar nog niet over gehoord.
Guest

Post by Guest »

Eric van Dusseldorp wrote:Guest, wat vind jij van mijn idee om de WK-matches (publicitair zeer slecht) af te schaffen ten faveure van massakampen?
Ik heb je daar nog niet over gehoord.
Je blijft ten alle tijden met veel remises zitten. Een kampioen met bijvoorbeeld 9 punten uit 7 wedstrijden spreekt ook niet echt aan. En waarschijnlijk rolt er toch wel weer een gedeelde eerste plaats uit. Of dacht je aan knock out systemen? Dat verwordt al snel tot een sneldamfestijn. Op zich wel een oplossing maar dan vervlak je het spel natuurlijk pas echt!

Eenvoudige oplossingen zijn niet voorhanden; niet in de vorm en niet in het spel. Die demotie dam lijkt een uitstekende oplossing. Maar eenieder die het spel heilig heeft verklaard zal dat ook wel niets vinden.
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Guest wrote:
hans andriessen wrote: ad 1. Het is alleen aantrekkelijk om naar te kijken als je een (redelijk) goed dammer bent. De massa van Nederland is dat niet. Alleen blitzen is dan interessant mits er ook iets van een score bijgehouden kan worden. Zijn er geen media-psychologen die kunnen aangeven waarom andere "saaie" sporten als schaatsen en biljarten wel tv-kijkspel zijn geworden?
Bij die andere sporten vallen beslissingen. Dat helpt. Snooker is een mooi voorbeeld. Langdurige stategieen; vaak ook saaie defensieve ballen zonder "pcket"; urenlange frames maar gelukkig wel een winnaar! Kijken dus!
Dat er beslissingen vallen is interessant voor de berichtgeving na afloop.

Als live-kijkspel moet je het vooral van het spel hebben en maar voor een heel klein deel van de spannende vraag wat de uitslag zal worden. Hou dat maar eens 4 a 6 uur vol als het kijkspel niet boeit.
Bij voetbal loopt het publiek bij een saaie pot al weg. Dat duurt hooguit 2 uur en daar valt mogelijk nog wel iets te beleven gezien het fysieke contact, zal ik maar netjes zeggen.

Dus om van damsport een kijksport te maken zijn de uitslagen van zeer ondergeschikt belang.
Zou Endemol niet iets weten om het dammen aantrekkelijk in beeld te brengen?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Guest wrote: Die demotie dam lijkt een uitstekende oplossing.
Aan de ene kant heb ik wel een zwak voor de demotiedam (apedam neem ik aan?).
Aan de andere kant zijn dan vrijwel alle bestaande compositie-eindspelen en de meeste damproblemen bijoplosbaar. Internationaal zal het niet worden begrepen - het gaat immers net als bij DT om een nieuwe variant - en nationaal zal het weinig nieuwe leden opleveren en vele leden kosten. In mijn enquête was er absoluut geen draagvlak voor exotische dammen.
Als we het damspel vanaf het nulpunt opnieuw zouden mogen organiseren dan zou ik opteren voor die apedam; nu invoeren is denk ik domweg niet serieus aan de orde. Maar het is wel leuk om erover te filosoferen en eens een toernooitje met de apedam te houden.
Guest

Post by Guest »

Eric van Dusseldorp wrote:nu invoeren is denk ik domweg niet serieus aan de orde. Maar het is wel leuk om erover te filosoferen en eens een toernooitje met de apedam te houden.
Ik ben bang dat je gelijk hebt.

Net zoals Andriessen gelijk heeft dat dammen nooit een kijksport kan/zal worden.

Betekent dit echter dat we ons moeten neerleggen bij een spel met 60% remises op topniveau en nauwelijks aandacht van media? Ik hoop van niet...
Alex

Post by Alex »

hans andriessen wrote:Zou Endemol niet iets weten om het dammen aantrekkelijk in beeld te brengen?
Endemol en sport?!?!
Dan zit er maar 1 ding op: DamIdols 2004, een combinatie van Dambabes en Damhunks en een toernooitje.
Alleen... wie krijgen we zo gek om in de jury te gaan zitten???
Post Reply