Vrijdag, 6 juli 2007 - CULEMBORG - Sjoerd ten Brinke favoriet in titelstrijd voor eigen publiek.
In Culemborg wordt vanaf morgen het Nederlands kampioenschap dammen voor aspiranten afgewerkt. Het toernooi duurt tot en met zaterdag 14 juli en is georganiseerd door landskampioen Denk en Zet.
Aspiranten zijn spelers tot zeventien jaar. Sjoerd ten Brinke (15) speelt voor eigen publiek. De negen speelronden zijn in het Stadskantoor en beginnen dagelijks om 11.00 uur. De jeugdafdeling van Denk en Zet organiseert dit NK voor de zesde keer. Bij voorgaande keren werden de Culemborgers Jan Peter Patist (1994), Jeroen van den Akker (1995) en Pim Meurs (2003 en 2004) in de Lekstad kampioen.
De nummers 1 en 2 van dit NK plus een door de bond aan te wijzen speler plaatsen zich voor het EK in her Russische Sint Petersburg, eind augustus. Er zijn twee nevenactiviteiten: het Kees Versluis jeugdtoernooi voor jeugd uit Culemborg op 7 juli en een kloksimultaan van Jeroen van den Akker tegen twintig tegenstanders op 14 juli. Op die dag is om 16.00 uur de prijsuitreiking en sluiting van het NK aspiranten.
Culemborgers Pim Meurs (19, titelverdediger) en Pieter Steijlen (16) zijn woensdag begonnen aan het NK voor junioren in Westerhaar. Dit toernooi duurt tot en met 14 juli.
Deelnemersveld NK aspiranten Culemborg: Dave Bleeker (Heerhugowaard), titelverdediger Roel Boomstra (Emmen), Richard Bos (Enkhuizen), Sjoerd ten Brinke, Willem Hoek (Huissen), Nick Hoving (Groningen), Harmjan Lammer (Ede), Casper Remeijer (Haarlem), Roland de Rijke (Oostkapelle) en Michael Stempher (Kampen). NK junioren in Westerhaar: Arno Bos (Lunteren), Joeri Hezemans (Tilburg), Mike Koopmanschap (Heerhugowaard), Pim Meurs (Culemborg), de broers Joël en Zainal Palmans (Hoogeveen), Martijn Rentmeester (’s Gravenpolder), Stefan Stapper (Den Haag), Pieter Steijlen (Culemborg), Jeroen Stolwijk (Hazerswoude), Arjen Timmer (Lunteren) en Ron Vogelaar (Den Haag).
Donderdag, 5 juli 2007 - CULEMBORG - Edenaar Harmjan Lammers komt de komende weken in actie op het NK dammen voor aspiranten. Lammers heeft zich via provinciale kampioenschappen en de landelijke halve finale voor de eindstrijd geplaatst. De nummers 1 en 2 van het NK, en een keuzespeler, gaan begin augustus naar het EK in Sint Petersburg. Het toernooi in de leeftijdscategorie tot zeventien jaar duurt tot en met zaterdag 14 juli.
CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet hebben de finale om de nationale dambeker verloren van Dammers Uit Oost. De Vordenaren zegevierden met 5-3. Matchwinnaar was grootmeester Wieger Wesselink die Boudewijn Derkx versloeg. De drie andere Denk en Zet spelers, Pim Meurs, Jan Peter Patist en Dik de Voogd, speelden allen remise. De nationale beker is één van de weinige nationale trofeeën die nog nooit door Denk en Zet is gewonnen.
Jeugd Denk en Zet 3e op NK
Denk en Zet was in Roermond met twee teams vertegenwoordigd in de nationale finale sneldammen voor jeugdteams. Het 1e team ging lange tijd op kop, maar een nederlaag tegen de latere kampioen GDC uit Gorichem deed de kansen keren. Uiteindelijk werden de Culemborgers 3e met 15 punten uit 10 wedstrijden. Voor dit team kwamen Pieter Steijlen, Sjuul Verheij, Marc den Hartog en Kester Brons achter de borden.
NK dammen in Culemborg
Damvereniging Denk en Zet houdt van vrijdag 6 t/m zaterdag 14 juli het Nederlands kampioenschap dammen voor aspiranten. Dagelijks vanaf 11.00 uur strijden de beste 10 jeugddammers t/m 16 jaar om de nationale titel. Onder hen Culemborg Sjoerd ten Brinke, die alweer voor het 4e achtereenvolgende jaar de finale van het NK in zijn leeftijdsklasse wist te halen. Favoriet en titelverdediger is de 14-jarige Roel Boomstra uit Emmen. Het NK wordt gespeeld op de 1e verdieping van het stadskantoor. In het weekend wordt uitgeweken naar PW Consulting aan de Stationssingel. Sponsors zijn FSV Accountants en Adviseurs en Tuincentrum Van den Hurk.Als nevenactiviteiten zijn er op zaterdag 7 juli een toernooi voor alle jeugd van Denk en Zet en op 14 juli een kloksimultaan van Jeroen van den Akker. Clubdammers die belangstelling hebben voor deze kloksimultaan kunnen zich aanmelden via denkenzet@live.nl
'Schaken is goed voor zijn ontwikkeling, hij gaat met andere mensen om'
door Mark van der Vegt
ERMELO - Tom Meurs (15) leerde vier jaar geleden van zijn vader de basis regels van het schaakspel. Het duurde niet lang of de elfjarige Tom overvleugelde zijn vader. Hoe lang? Kwestie van weken, maanden? Tom lacht, grinnikt zelfs een beetje. ,,Na een weekje versloeg ik hem wel." Tom Meurs schaakt tegenwoordig voor Homburg in de Nederlandse Meesterklasse.
Allereerst maar iets uit de weg ruimen. Tom Meurs is geen doorsnee jongeman. De Ermeloër leeft met het syndroom van Asperger, een vorm van autisme. ,,Ik heb meer problemen in de sociale omgang met mensen dan anderen. Daar komt het in het kort op neer. Ik kan me heel goed focussen op bepaalde dingen. En die zaken vervolgens redelijk snel onder de knie krijgen."
Beatrice Meurs hoort haar zoon aan. ,,Tom was vroeger helemaal gek van Lego; ik geloof dat we wel 50 kilo op zolder hebben staan. Dat begon met een klein doosje en al snel moesten we echt van die grote, hydraulische kranen voor hem halen. Maar zelfs die ingewikkelde constructies - bedoelt voor 18 jaar en ouder - zette hij binnen drie dagen in elkaar.'' Tom onderbreekt zijn moeder, want het was toch echt 'binnen twee dagen'. De lol van Lego vervloog, een obsessie voor Pokémonkaartjes kwam daarvoor in de plaats. Ondertussen zag men op school ook dat Tom ietwat afweek van de rest. Op tienjarige leeftijd werd de diagnose - Aspergersyndroom - gesteld. Even later zat Pa Meurs samen met zoon aan het schaakbord. ,,Ze hadden in het schoolteam een mannetje te weinig. Dat leek me wel wat, schaken. Mijn vader heeft me de regels uitgelegd en twee 'schaaktrucjes'. Ja, onder andere het herdersmatje. En het trok me meteen. De ongekende, flexibele mogelijkheden van zo'n vaststaand veld met vaststaande regels. En dan de problemen eerder herkennen dan een ander. En de oplossing zien! In de zomer die daarop volgde ging ik naar een soort schaakkamp. Zag ik honderden borden naast elkaar staan. Dat vond ik te gek. Toen sloeg het echt toe. Ik kocht drie schaakboekjes van Max Euwe en die heb ik helemaal stukgelezen."
Niet voor niets. Want dat hij talent heeft, mag gezegd worden. Na het zomerkamp vroeg Schaakstad Apeldoorn hem als lid. Was hij al zo goed dan? "Nee hoor. Ik denk dat ze gewoon leden zochten." Meurs ging in Apeldoorn met grote stappen vooruit. Meurs heeft ondertussen het meer dan respectabel aantal van 2000 ELO-punten achter zijn naam staan. ,,Ik ben in drie jaar van 1000 naar 2000 gegaan. Dat is vrij vlot, ja. Normaliter moet je denken aan 100 punten per jaar." Maar ook naast het schaakbord boekte hij progressie. Beatrice: ,,Schaken is goed voor zijn ontwikkeling geweest, op sociaal gebied. Hij gaat met andere mensen om, moet communiceren. Hij leert reageren op verlies, op winst. Hoe daar mee om te gaan. Dat is beter dan dat hij in zijn eentje op zijn kamertje zit."
Hoe ziet de toekomst eruit van een talentvolle schaker? Wat gaat de Vwo-scholier doen? ,,Dat weet ik nog niet. Ik moet nog drie jaar naar het Vwo en wellicht dat ik dan een jaartje vrij neem. Kijken hoe het loopt, misschien toernooien spelen. Wat ik écht wil worden? Nou, dat schommelt nu nog tussen een studie geneeskunde of iets met recherchewerk." Beatrice: ,,Dat is heel afhankelijk van de films en series die hij nu op televisie ziet."
Woensdag 4 juli 2007 - Vandaag gaat in het Overijsselse Westerhaar het Nederlands damkampioenschap voor junioren van start. Een van de deelnemers is Joeri Hezemans (17) uit Tilburg. "Ik doe hoofdzakelijk mee om ervaring op te doen.".
<center> Joeri Hezemans</center>
In opperste concentratie tuurt hij naar het bord met de honderd ruiten. Hij wil een zet doen, brengt z'n vinger in zwevende positie boven een schijf zonder die aan te raken, en besluit vervolgens om toch maar even te wachten met zetten. Het 'wachten' duurt ongeveer twintig minuten. Na opnieuw flink de hersenen te hebben gepijnigd, komt hij tot de conclusie dat de beoogde zet inderdaad de beste is. De vinger daalt nu definitief neer op de betreffende schijf, wat betekent dat de kogel door de kerk is.
Het tafereel is typisch voor Hezemans, die regelmatig in tijdnood placht te komen. "Het nemen van beslissingen gaat me niet altijd even gemakkelijk af", weet de talentvolle speler van het Tilburgse Angarde. "Bovendien is zetcontrole ontiegelijk belangrijk bij dammen. Je kunt nog zo'n mooie en creatieve partij hebben opgezet, één knullige vergissing en je bent de Sjaak."
Onlangs kwalificeerde Hezemans zich voor het NK-junioren door in Wageningen tijdens de halve finale de tweede plaats (achter Robin Vogelaar) op te eisen. "Mijn verwachtingen zijn eerlijk gezegd niet hoog gespannen. Voorlopig ga ik uit van een klassering ergens in de onderste helft. Elk punt is in principe welkom. Ik voel dan ook totaal geen druk. Als eerstejaars junior doe ik hoofdzakelijk mee om ervaring op te doen. Gezien mijn leeftijd krijg ik hierna nóg twee kansen. Een interessant vooruitzicht, op voorwaarde natuurlijk dat ik me de komende jaren weet te plaatsen voor de eindstrijd."
Hezemans heeft inmiddels geleerd om nooit te vroeg te juichen. "Twee jaar geleden ben ik als tiende geëindigd bij het NK aspiranten. Daarmee was ik eigenlijk niet tevreden, zeker omdat de onderlinge verschillen gering waren. Vorig jaar ging ik ervan uit dat ik een herkansing zou krijgen, maar ik kwam uiteindelijk thuis van de koude kermis. In de halve finale verloor ik namelijk de eerste drie partijen, waarna ik het uiteraard kon schudden. Ja, dat was een bittere teleurstelling."
Hij onderstreept dat hij in de nabije toekomst prioriteit verleent aan zijn studie. "School is belangrijker dan dammen, zo simpel is dat! Ik ben nu net klaar met de havo, binnenkort start ik met de opleiding accountancy aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Hoeveel tijd ik straks in dammen kan steken, is moeilijk in te schatten. Ik ben me er in ieder geval van bewust dat het bestuderen van de theorie noodzakelijk is om progressie te boeken."
Naast de individuele wedstrijden en toernooien is Hezemans ook actief in de clubcompetitie. Afgelopen seizoen baarde hij als invaller van Angarde-1 opzien door grootmeester Hans Jansen op remise te houden. Dat we naderhand zijn gedegradeerd uit de ereklasse, vind ik voor mij persoonlijk geen ramp. Spelen in de hoofdklasse is misschien beter voor mijn ontwikkeling, om op die manier geleidelijk te wennen aan het hoge niveau."
DE FEITEN
- Geldt momenteel samen met de vier jaar jongere Thijs van den Broek (TDV) als het grootste damtalent van Brabant.
- Als eerstejaars junior maakt hij zijn opwachting bij het NK junioren.
- Debuteerde vorig seizoen in de clubcompetitie op het hoogste niveau.
- Wordt getraind door veelvoudig NK-finalist Ad van Tilborg. Daarnaast neemt hij deel aan de Brabantse jeugdtoptraining onder leiding van Cor Kuijstermans en Wil van den Braak.
DELFT - Wereldkampioen dammen Alexander Schwarzman heeft in de voorlaatste ronde van het Duwo Rabobank Damfestival tegen de verhouding in verloren van zijn landgenoot Alexander Georgiev. Vanaf het middenspel had de Moskoviet de leiding, maar hij nam in het middenspel een te afwachtende houding aan en kwam daarbij in een chaotisch eindspel terecht.
Georgiev voelt zich daarin als een vis in het water en combineerde naar de winst. Het is de tweede volle beslissing in het toernooi van de wereldtitelkandidaten. Donderdag won Tsjizjov van Georgiev en op basis van de laatste uitslagen heeft Alexei Tsjizjov de meeste kans het toernooi te winnen. Zaterdag spelen Tsjizjov en Schwarzman tegen elkaar. Valneris komt nog uit tegen Georgiev en heeft alleen bij volle winst nog kans op een hoge klassering. Bij de zeskamp top tegen talent is Martin Dolfing aan de leiding gebleven.
Meer spanning is in het open toernooi, waarin vooral de Afrikanen elkaar verdringen om de hoogste plaatsen. Eén van de koplopers, de in Nederland woonachtige Afrikaan Leopold Sekongo - al twee keer NK deelnemer - verloor door tijdnoodfouten van Flaubert Ndonzi, die daardoor alleen op kop komt. Hij wordt in het klassement gevolgd door diverse Afrikanen en Rob Clerc op een halve punt achterstand. Rob Clerc speelde remise tegen de Senegalese grootmeester Bassirou Ba, die evenals veel van zijn damcollega's graag voor een Nederlandse club wil spelen.
Zaterdag, 7 juli 2007 - DELFT - Alexei Tsjizjov haalde tijdens het mini - WK dammen in Delft opgelucht adem. De Rus leed een kleine puntennederlaag tegen de Let Guntis Valneris (6 - 4) maar vernam vervolgens dat zijn voornaamste concurrent Alexander Schwarzman kansloos van Alexander Georgiev had verloren (10 - 0). Tsjizjov blijft de voornaamste kandidaat voor de eindzege.
Ben ik het dus helemaal mee eens. Wat Sijbrands zegt. Podolski had niets verloren, dat vind ik knapper dan 1 verliezen en 1 meer winnen. Maar helaas zijn er ook mensen vinden dat dammen nooit meer remise mag worden dus diegene met de meeste overwinningen wint bij gelijk eindigen.. Jammer.
DELFT - Meervoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov heeft zaterdag het damtoernooi in Delft op zijn naam geschreven. Het was hiervoor voldoende om een gelijkwaardige remise te spelen tegen wereldkampioen Alexander Schwarzman, die weliswaar een beter middenspel had.
Alexei Tsjizjov
Opvallend genoeg eindigde Alexander Georgiev nog op de tweede plaats door de laatste twee partijen te winnen. De zege in de slotronde tegen Guntis Valneris kwam opnieuw tot stand na een merkwaardig eindspel, dat de Letse oud-wereldkampioen niet alert behandelde. Het toernooi had de zogenaamde experimentele Delftse telling die in zekere mate een heroverweging verdiend. Volgens de FMJD-regels zou Georgiev het toernooi beslist hebben en volgens een meer intellectuele benadering zou een versnelde barrage de toernooiwinnaar hebben moeten aanwijzen. Een zekere relatie met het laatste WK in Hardenberg is in dit opzicht ook effectief. Het zou veel logischer zijn om de komende WK match uit een vierkamp te laten bestaan, waarbij Schwarzman, Tsjizjov, Podolski en Georgiev gaan uitmaken wie de beste dammer van dit moment is. In de zeskamp tussen bestaande top en aankomend talent bleek de huidige top nog ruim in staat om de aanstormende nieuwe generatie op afstand te houden. In deze competitie waren uiteindelijk slechts twee volle winstpartijen en het beste spel kwam van Martin Dolfing en Auke Scholma die bovenaan eindigden.
Eerder deze week won Boudewijn Derkx het studententoernooi en Daniëlle de Vos het meisjestoernooi. Rob Clerc eindigde in het open toernooi mee aan kop tussen een handvol Afrikaanse dammers, die op jacht gingen naar de prijzenpot.
MINSK - Grootmeester Sergey Nosevitsj hoort als oud international nog steeds tot de beste spelers in Oost-Europa. Hij speelt weinig, maar als hij meedoet dan is het meteen raak. Bij het grootmeestertoernooi in het Wit-Russische Minsk staat de dammer vanaf de start van het toernooi bovenaan, maar het is sinds zaterdag onzeker wie het toernooi gaat winnen.
Overzicht van het toernooi in Minsk.
Met nog één ronde te gaan heeft WK deelnemer Alexy Domchev uit Litouwen evenveel punten als hem en staan Yuri Anikejeev – ook WK deelnemer en topper uit de Oekraïne – Evgeny Vatoetin – de huidige kampioen van Wit-Rusland – en jeugdkampioen Andrey Tolchikov slechts één punt achter de koplopers. In de slotronde van zondag spelen de beide koplopers tegen elkaar en het is daardoor volstrekt onduidelijk wie dit sterk bezette toernooi zal gaan winnen. Deelnemer zijn ook WK deelnemer Igor Mihalchenko en de Rus Andrey Kalmakov.
Allemaal spelers die het hoge niveau van het dammen in Oost-Europa bevestigen. Voor het toernooi zijn punten te verdienen in het WDC (World Draughts Club ) klassement, waarbij de hoogste spelers zich plaatsen voor de finale die volgend jaar mei gehouden zal worden.
Stand aan kop na 8 ronden: 1 – 2 Nosevitsj en Vatoetin 10 pnt. 3-5 Vatoetin, Anikejev en Tolchikov 9 pnt.
Delft – Alexander Georgiev promoveerde van schlemiel tot held. Na drie zeperds op rij liet hij in de voorlaatste ronde van het DUWO Rabobank Damfestival in Delft zien dat er niet met hem te sollen valt. De kleine grote man uit Sint Petersburg counterde tegen wereldkampioen Alexander Schwarzman in de tijdnoodfase vanuit een minder stand met een spectaculaire rondslag naar een glad gewonnen eindspel. Dit tot genoegen van Alexei Tsjizjov voor wie de 6-4 puntennederlaag tegen Gunstis Valneris in feite pure winst betekende. Een 5-5 score tegen Schwarzman is vandaag al voldoende voor de eindzege in dit prestigieuze evenement.
In de strijd van jonge tegen gevestigde meesters speelden ‘veteranen’ Auke Scholma en Frits Luteyn 5-5 tegen resp. Jasper Lemmen en Klaas-Hendrik Leijenaar. Topscorer Martin Dolfing gaf met een 6-4 puntenoverwinning tegen Boudewijn Derkx weer eens de doorslag.
In het open toernooi deed Flaubert Ndonzi uitstekende zaken met een knappe overwinning op Leopold Sekongo. De Kameroenese winnaar van 2005 nam daardoor alleen de leiding. Rob Clerc stuitte op het Senegalese blok beton Bassirou Ba, maar de Rotterdamse Afrikaan Daouda Soumah rukte ten koste van Erik Hoogendoorn op naar een met Ba en Kouogueu gedeelde tweede plaats. Na de Nederlandse 70+-kampioen Jan de Koning (Wateringen) pakte nu ook plaatselijke favoriet Ed Holstvoogd een punt tegen de Haïtiaanse WK-ganger Ricardo Pierre.
‘Volgend jaar nóg mooier en breder toernooi maar op een andere locatie’
Delft – Het DUWO Rabobank Damfestival krijgt volgend jaar ook een achtste aflevering. De Delftse vestigingsdirecteur Jan Willem van Beek van de studentenhuisvester deed deze toezegging zaterdag tijdens de prijsuitreiking. Er komt dan ‘een nóg mooier en breder toernooi maar op een andere locatie’. Want het is de bedoeling dat het DUWO Conferentiecentrum aan de Kanaalweg zo snel mogelijk tegen de vlakte gaat.
De hoofdprijs van ‘s werelds grootste damevenement ging naar de grootste dammer aller tijden, Alexei Tsjizjov. De tienvoudige wereldkampioen hield in de laatste ronde van het mini-WK zijn enig overgebleven concurrent, wereldkampioen Alexander Schwarzman in toom. Tsjizjov won al het Delftse Toptoernooi in 2001, 2003 (gedeeld) en 2005. Schwarzman deelde het ‘zilver’ met Alexander Georgiev die door een 10-0 zege op het nippertje de laatste plaats nog aan Guntis Valneris overdeed.
Eindstand: 1. Tsjizjov 36, 2. en 3. Georgiev en Schwarzman 30, 4. Valneris 24.
De strijd tussen de drietallen van de gevestigde en de jonge meesters werd een afgetekende overwinning (109-71) voor de ‘oudjes’ die vier van de zes rondes in hun voordeel beslisten. Oud-nationaal kampioen Martin Dolfing werd topscorer met 41 punten gevolgd door de nummer vijf van het afgelopen WK Auke Scholma met 36. De Schiedamse meester Frits Luteyn viel met 32 punten bepaald niet uit de toon. Bij de talenten was Jasper Lemmen met 29 punten het produktiefst, vóór de voormalige jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx (25) en Klaas-Hendrik Leijenaar (17).
Ziekenhuis
In het open toernooi moest de Haïtiaanse WK-ganger Ricardo Pierre zaterdag met rugklachten naar het ziekenhuis maar kon toch tot geruststelling van organisator Henk de Witt – met een remise tegen Edwin Torn – het toernooi afmaken. Vijf van de zes hoofdprijzen gingen naar Afrika met Flaubert Ndzonzi (Kameroen), net als in 2005, als de grote winnaar. De Senegalese grootmeester Bassirou Ba en Jean-Marc – El Animal – Ndjofang eindigde als tweede en derde. De Zoetermeerse Oranje-bondscoach Rob Clerc was met een vierde plaats de beste Nederlander. De categorieprijzen werden gewonnen door Macodou N’Diaye, Herman van Westerloo, de nationale 70+-kampioen Jan de Koning (Wateringen), Edwin Torn, Adriaan Groenendijk en DOS-dammers Cees van Atten en Andreas Pohan.
Clerc, acht keer Nederlands en vier vice-wereldkampioen, mocht als eerste keer in zijn lange loopbaan de prijzen uitreiken. Hij vond dat een eer. “Alle lof voor dit toernooi dat mij zeer na aan het hart is. Ik ben van huis uit voorvechter van de hier gehanteerde Delftse telling, waarin nu elk verschil in score tot uiting komt. Ik vind dat dat zo hoort en moet blijven bestaan. Het dammen wordt op deze manier op alle manieren verrijkt”.
Het vernieuwende karakter van het DUWO Rabobank Damfestival kwam ook tot uiting in de vijf elektronische borden waarmee de toppartijen over de hele wereld via internet meteen van zet tot zet konden worden gevolgd. Ook was er voor het eerst een DUWO-pool waarin op de uitslagen kon worden gewed. Jeroen Wit uit Delfgauw werd de winnaar van het algemeen klassement. Zie ook www.duwodamfestival.nl