Agence de Presse Africaine, 05-06-2007
http://www.apanews.net/sport_show_artic ... icle=34754
Sénégal - Afrique - Jeu de dames
Le jeu de dames africain est en recul, déplore un expert
APA - Dakar (Sénégal) - Le Directeur technique national (DTN) du Sénégal, Amsata Fall a confié, mardi à Dakar, à APA que l’Afrique doit d’avantage cultiver le professionnalisme pour espérer s’imposer au niveau mondial, fustigeant « le recul » du continent au sortir des Championnats du monde individuel de jeux de dames disputés du 12 mai au 2 juin aux Pays-Bas.
« Nous manquons cette rigueur qui fait la force des Russes, et nous devons beaucoup travailler dans ce sens pour prétendre atteindre leur niveau », indique M. Fall.
Les camerounais Léopold Kouagueu (8ème) et Jean Mark Ndiofang (9ème), le Sénégalais Ndiaga Samb (10è) et le Malien Souleymane Bâ (15è), les quatre représentants africains dans cette compétition « auraient pu mieux », estime-t-il, marquant son étonnement face à l’effondrement de Ndiaga Samb lors des quatre dernières rondes.
« Il faut chercher cette contre-performance des Africains, en fin de parcours, peut être dans la préparation », souligne le technicien sénégalais, indiquant que « pour Ndiaga Samb, les raisons et sont multiples liées aux difficultés dans la préparation et dans la participation ».
M. Fall avoue toutefois que la contre performance africaine était prévisible.
« Il faut reconnaître que les résultats obtenus aux derniers Championnats du monde tenus à Dakar présageaient déjà d’une participation moyenne de l’Afrique aux championnats du monde individuels », analyse le DTN du Sénégal, précisant « qu’à Dakar, Ndiaga Samb était classé 5ème et Ndiofang, 6ème ».
Les Championnats du monde individuel disputés aux Pays-Bas ont enregistré la participation de 20 joueurs.
Le Russe Shvartman en est sorti vainqueur.
NM/mbt/APA
05-06-2007

KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Hanco Elenbaas
Belta, 04.06.2007
http://www.belta.by/ru/news/sport?id=158943
Áåëîðóñ Èãîðü Ìèõàëü÷åíêî âîøåë â äåñÿòêó ëó÷øèõ íà ÷åìïèîíàòå ìèðà ïî øàøêàì
04.06.2007 12:25
4 èþíÿ, Ìèíñê /Èãîðü Õàäàñåâè÷ - ÁÅËÒÀ/.  ãîëëàíäñêîì Õàðäåíáåðãå çàâåðøèëñÿ ÷åìïèîíàò ìèðà ïî ñòîêëåòî÷íûì øàøêàì ñðåäè ìóæ÷èí.
Åäèíñòâåííûé ïðåäñòàâèòåëü Áåëàðóñè Èãîðü Ìèõàëü÷åíêî â äâóõ çàêëþ÷èòåëüíûõ òóðàõ âñòðå÷àëñÿ ñ ôàâîðèòàìè òóðíèðà èç Ðîññèè Àëåêñååì ×èæîâûì è Àëåêñàíäðîì Øâàðöìàíîì.  îáîèõ ìàò÷àõ áûëè çàôèêñèðîâàíû íè÷üè - 1:1.  èòîãå áåëîðóññêèé øàøèñò íàáðàë 19 î÷êîâ è ñ åùå ñ øåñòüþ ñïîðòñìåíàìè ðàçäåëèë ìåñòà ñ 9 ïî 14. À ÷åìïèîíîì ïëàíåòû ñòàë Àëåêñàíäð Øâàðöìàí, âòîðîå ìåñòî çàíÿë ïðåäñòàâèòåëü Ãåðìàíèè Ìàðê Ïîäîëüñêè, à áðîíçîâóþ ìåäàëü çàâîåâàë åùå îäèí ðîññèÿíèí Àëåêñàíäð Ãåîðãèåâ. Âñåãî â ñîðåâíîâàíèÿõ ïðèíèìàëè ó÷àñòèå 20 øàøèñòîâ
Ñëåäóþùèì êðóïíûì òóðíèðîì áóäåò ìèðîâîå ïåðâåíñòâî ñðåäè æåíùèí, êîòîðîå ñîñòîèòñÿ â ðîññèéñêîì ßêóòñêå ñ 13 ïî 30 èþíÿ. Íàøó ñòðàíó áóäåò ïðåäñòàâëÿòü ìåæäóíàðîäíûé ãðîññìåéñòåð Èðèíà Ïàøêåâè÷.  ðàçíûå ãîäû ÷åìïèîíêàìè ìèðà ñòàíîâèëèñü âîñïèòàííèêè áåëîðóññêîé øàøå÷íîé øêîëû Ëþäìèëà Ñîõíåíêî, Åëåíà Àëüòøóëü è Çîÿ Ñàäîâñêàÿ, êîòîðàÿ ñåé÷àñ ïðåäñòàâëÿåò Ëàòâèþ. Òèòóë ëó÷øåé øàøèñòêè ïëàíåòû ñåé÷àñ ïðèíàäëåæèò Äàðüå Òêà÷åíêî (Óêðàèíà).
À â Ìèíñêå â ìèíóâøèé óèê-ýíä çàâåðøèëñÿ ÷åìïèîíàò Áåëàðóñè ïî ðóññêèì øàøêàì (64-êëåòî÷íàÿ äîñêà). ×åìïèîíîì ñòðàíû ñòàë Íèêîëàé Êàäåñíèêîâ, ñåðåáðÿíàÿ ìåäàëü ó Àíäðåÿ Âàëþêà, à "áðîíçà" äîñòàëàñü Ñåðãåþ Ñàäîâñêîìó. Âñêîðå, ñ 30 èþíÿ ïî 9 èþëÿ, â áåëîðóññêîé ñòîëèöå ïðîéäåò 20-é ìåæäóíàðîäíûé øàøå÷íûé ôåñòèâàëü "Ìèíñê-2007".-0-
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 8 juni 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 489954.ece
Leo Aliar viert damtitel aan een ander bord
Woensdag, 6 juni 2007 - ARNHEM - De laatste ronde van het open kampioenschap van Arnhem 2007 is enorm spannend verlopen. De beide koplopers Leo Aliar - de uiteindelijke winnaar - en Leo Steijntjes wonnen hun partij na zware tegenstand van respectievelijk Marco Huijzer en Joop Bergsma, waardoor de beslissing over de titelstrijd op een ander bord viel.
In het gehanteerde toernooisysteem moesten bij een gelijke eindstand weerstandspunten de doorslag geven. De laatste partij tussen René Vos en Rommy Moerlie was daarbij alles beslissend. Als Moerlie won dan zou Steijntjes kampioen worden; bij remise of winst van Vos werd Aliar kampioen. Lang hoefde Aliar niet op zijn vijfde titel te wachten.
René Vos maakte snel aan alle onzekerheid een eind door in het eindspel Moerlie volkomen te overvleugelen zodat Leo Aliar daarna voor de vijfde keer als de nieuwe kampioen van Arnhem kon worden gehuldigd. Tweede en derde werden Leo Steijntjes en René Vos. Marco Huijzer was de beste huisdammer. Wim Spies ging met de poedelprijs naar huis.
Uitslagen: Bergsma - Aliar 0-2, Steyntjes - Huijzer 2-0, Vos - Moerlie 2-0, Kuiphuis - Buijs 1-1, Balradj - Van Gein 1-1, Van Dongen - Beeke 0-2, Spies - Mahboeb 0-2, Schuurman - Emerenciana 0-2, Vrij - Sammy Brijobhokun 0-2.
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
<center>Trouw, 4 juni 2007
WK dammen
Geniale aanvaller Schwartzman maakt stampei over elke cent
Op grond van zijn ’geniale’ spel wordt de Rus Alexander Schwartzman de wereldtitel gegund. Maar hij is controversieel.
„Ik kom door mijn emoties in de problemen.”
Rob Velthuis
De toenadering staat in schril contrast met de verwijdering. Henk Boers, toernooidirecteur van het WK dammen in Hardenberg, kende Alexander Schwartzman niet toen hij 3000 gulden van hem in de hand kreeg gedrukt. Of hij voor hem een bankrekening wilde openen.
Schwartzman was in 1998 net wereldkampioen, had het Bijlmertoernooi gewonnen en wilde zijn daarmee vergaarde kapitaal de volgende dag niet meenemen naar Moskou. „Hij had van collega’s gehoord dat ik betrouwbaar was”, zegt Boers. „We kenden elkaar niet, ik had met het geld kunnen doen wat ik wilde.” In tegenspraak met die lichtzinnigheid is het latere gezeur om geld. Schwartzman wilde afgelopen week op de rustdag niet mee naar pretpark Slagharen. Toen hij hoorde dat zijn collega’s vijftien euro kregen om er te lunchen, kwam hij aan het ontbijt met veel stampei dat bedrag opeisen. Terwijl hij gratis in zijn hotel kon lunchen. „Ik heb vaker aanvaringen met hem gehad, en altijd ging het om centen. Letterlijk om centen, eigenlijk nergens om dus.”
Uit het eerste contact ontstond een samenwerking. Boers werd zijn manager, de dammer woonde zelfs bij hem in huis. „Schwartzman leeft van en voor dammen, hij heeft nooit anders gedaan. Ik regelde simultaans en demonstraties en twee Nederlandse clubs waar hij competitie speelde. En ik probeerde hem als wereldkampioen onder de aandacht te brengen.”
„Een succes was zijn optreden bij ’Laat de Leeuw’. Ik had alle omroepen briefjes gestuurd, slechts dat programma reageerde. Na drie gesprekken was de conclusie dat het niets zou worden. Op vragen antwoordde hij alleen met ja en nee. Toen heb ik voorgesteld dat Paul de Leeuw een partijtje met hem zou dammen. Dat is gebeurd, hij praatte honderduit.” De samenwerking liep snel stuk, al regelde Boers voor september wel een aanval op het wereldrecord simultaandammen. „Als je hem uitnodigt, gedraagt hij zich niet als gast maar neemt hij het initiatief. Daarin gaat hij soms te ver.”
De tragiek van Schwartzman is, dat hij die daadkracht niet kan aanwenden om als persoonlijkheid iets voor het totale dammen te betekenen, zoals Kasparov ooit voor het schaken. Toen hij zich zaterdag voor de tweede maal als wereldkampioen liet kronen, deed hij die belofte wel. Maar toen werd gevraagd naar concrete plannen, stond hij erbij als een op grootspraak betrapte schooljongen.
Vanaf 1998 was Schwartzman drie jaar lang regerend wereldkampioen, maar hij had zelfs niet de daadkracht voor zijn eigen belang op te komen.
Hij had de grote Tsjizjov op sensationele wijze verslagen. Van de gebruikelijke tweekamp om zijn titel te verdedigen (en te gelde te maken),
kwam het door een reglementswijziging niet. Hij kan zich er nog over opwinden.
„Elke wereldkampioen had het recht op een match. Ik was zo teleurgesteld dat ik jarenlang slecht heb gespeeld. Daarom had ik me ingesteld op deze titel. Misschien was het wel mijn laatste kans, ik ben bijna 40. Nu moeten voor de tweekamp met Georgiev goede sponsors worden gevonden. Een match met Georgiev is moeilijk, dat kost me mijn gezondheid. Die zet ik niet voor niets op het spel.”
<center>
Alexander Schwartzman: „Ik heb iemand nodig om mijn negatieve
shit op af te wentelen.” FOTO HERMAN ENGBERS
</center>
Hoe zijn toekomst eruit ziet, is onduidelijk. Met de westerse euro’s (6000 voor de wereldtitel) kan de veeldammer in Moskou rondkomen, zeker omdat hij bij zijn ouders woont. Maar hij wil trouwen, de liefde voor dammen lijkt wat bekoeld.
„Ik dacht dat het als wereldkampioen makkelijker zou zijn om te leven. Het tegendeel was waar. Als ik eisen stelde, werden die door de organisatie afgewimpeld. Dan kon ik met mijn status moeilijk inbinden, en had ik geen toernooi en inkomsten.”
Het aflopen van toernooien kost steeds meer moeite. Naar Hardenberg had hij ter afleiding zijn vriendin meegenomen. „Twintig dagen lang hetzelfde, alleen tussen dammers is het om gek van te worden. Ik heb iemand nodig om te wandelen, te praten, voor steun, om mijn negatieve shit op af te wentelen. Eigenlijk wérkte zij hier voor mij.”
Schwartzman werd voor de tweede maal wereldkampioen, maar stress en emotie eisten hun tol. Hoestend en uitgeput kwam hij zaterdag uit de speelzaal. Het heeft te maken met de emotionele wijze waarop hij zijn spel beleeft. „Ik speel altijd goed, maar kom door mijn emoties in de problemen. Ik ben goed in de opening, goed in het middenspel, en dan begint de ellende. Dan voel ik dat ik dicht bij winst zit, ik word nerveus en het wordt steeds moeilijker om te winnen.”
Boers: „Of de damwereld blij is met Schwartzman als wereldkampioen? Hij is controversieel. Hij is niet altijd even sympathiek, dat maakt hem niet geliefd. Maar over zijn speelwijze is iedereen enthousiast.”
Schwartzman is een nietsontziende aanvaller die zich nooit verstopt. Volgens zesvoudig wereldkampioen Harm Wiersma is hij geniaal. „Zijn grootste verdienste is dat hij offers doet waar niemand anders naar kijkt.” De avonturier sloeg daarmee in Hardenberg in de voorlaatste ronde in remisestelling vernietigend toe.

Trouw, 4 juni 2007
Winnaar niet gelukkig met omstreden regel: ’Beter om barrage te spelen’
Tot de laatste dag stond het WK dammen bol van de spanning. Waar vroeger werd geklaagd over eindeloze reeksen remises, daar was lof voor de scoringsdrift. Daarmee in tegenspraak waren de beslissende remises in de slotronde. Alexander Schwartzman en de Duitse revelatie Mark Podolski eindigden daarmee op 25 punten. Omdat Schwartzman een winstpartij meer had, werd hij wereldkampioen. Podolski boog zonder nederlaag in 19 partijen. Over die regel is veel gediscussieerd, zelfs winnaar Schwartzman is er niet gelukkig mee.
Schwartzman verloor in de vierde ronde van Tsjizjov. „Op dat moment achtte ik het toernooi verloren en ging ik vrijuit spelen. Soms moet je verliezen om beter te worden. Maar het is beter om bij gelijke stand net als vroeger een barrage te spelen. Niet aansluitend op het toernooi, maar later als sponsors zijn gevonden.”
Juist vanwege de problemen die dat oplevert, is die barrage afgeschaft. Auke Scholma, met 50 jaar de oudste deelnemer, sloot het WK met gemengde gevoelens af. Hij werd beste Nederlander en scoorde nooit zo hoog met zijn vijfde plaats. Maar de top-drie had binnen handbereik gelegen als hij in de voorlaatste ronde niet had geblunderd tegen Lagoda.
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Jun 08, 2007 21:53, edited 1 time in total.
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
<center>
Marcel Monteba

Marcel Monteba
website De Telegraaf, za 09 jun 2007, 10:56
http://www.telesport.nl/1725665/___Damm ... _Open.html
Dammer Monteba wint Praag Open
door onze Telesportredactie
PRAAG - DES Lunteren-dammer Marcel Monteba, van de club die het afgelopen seizoen alleen het naar de hoogste klasse gepromoveerde Heymans Excelsior (Den Bosch/ Rosmalen) voor zich moest laten, heeft het 27ste Golden Prague toernooi gewonnen.
Monteba hoort bij een groep vaste deelnemers uit Wageningen en bleef in het relatief kleine deelnemersveld de sterke Russische jeugdspeler Anjur Sjabakov (Ufa) voor. Sjabakov wordt als leeftijdsgenoot en talent wel vergeleken met de Nederlander Roel Boomstra, die momenteel het grootste damtalent van Nederland is. De voormalige Mongool, maar in Praag woonachtige Batjargal Baldangotov won brons met een punt meer dan de Tsjechische kampioen Jiri Sysel.
Het Haagse jeugdtalent Robin Vogelaar eindigde verdienstelijk vijfde. Dit weekend begint in Thailand het derde open toernooi met onder de deelnemers tienvoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov, oud-wereldkampioene Tamara Tansykkuzhina en senior oud-wereldkampioen Watsjeslav Tsjegoljew uit Moskou. De Nederlandse top is vertegenwoordigd met Ron Heusdens en Klaas Bor (de programmeur van Turbo dambase).
De Afrikaanse grootmeester Jean Marc Ndjofang moest door privéomstandigheden afhaken. In de openingsronde kwam Tsjizjov niet verder dan remise tegen de Haagse veiligheidsbeambte Bé Eggens en won Tsjegoljev met moeite van de Tilburger Piet Jonkers.
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
website De Telegraaf, zo 10 jun 2007, 21:23
http://www.telesport.nl/1730511/__Oud-w ... p_kop.html
Oud-wereldkampioen Tsjegoljew op kop
door onze telesportredactie
AMSTERDAM - Wjatsjeslav Tsjegoljew uit Moskou, ooit de jongste wereldkampioen dammen uit 1960 staat mee bovenaan in het “Thailand open”. Hij won vanochtend van de Gelderse hoofdklasser Evert van der Pol. Gelijke tred hield Cock van Wijk uit Utrecht, die ook nog maximaal heeft gescoord. Gedeeld derde staat de topper Alexei Tsjizjov na winst op Bas Baksoellah.
De komende week zijn opnieuw opmerkelijke kampioenschappen in de portefeuille. Morgen begint de computerOlympiade in de Turing Hal op het Science Park Amsterdam, waarin onder andere diverse denkdisciplines, zoals dammen, schaken, bridge en go vertegenwoordigd zijn. Hoogleraar prof .dr. Jaap van den Herik van de universiteit van Maastricht is de grote initiator. Vanaf woensdag begint in het Siberische Jakoetsk het WK dammen voor vrouwen. Onze Nederlandse troeven zijn viervoudig NK Nina Hoekman en Vitalia Doumesh. De Oekraïense Darya Tkachenko verdedigt de titel.
- Hanco Elenbaas
website De Telegraaf, ma 11 jun 2007, 10:30
http://www.telesport.nl/1733125/___Tsje ... izege.html
Tsjegoljew en Tjizjov bepalen toernooizege
door onze dammedewerker
JOMTIEN - In de derde ronde van het “Thailand open” versloeg oud-wereldkampioen Wjatsjeslav Tsjegoljew medekoploper Cock van Wijk uit Utrecht en superdammer Alexei Tsjizjov kwam na winst op Peter Blok alleen op de tweede plaats. Morgen spelen de grootmeesters tegen elkaar en bepalen dan in feite wie het toernooi zal gaan winnen.
De andere deelnemers kunnen nauwelijks nog invloed uitoefenen voor de top van het klassement. Toparbiter FMJD Evert Davelaar heeft geen zware taak en de Nederlandse organisator en DVSB-topspeler Eric van Dusseldorp overweegt om het toernooi volgend jaar naar een ander Aziatisch land te verschuiven.
Stand na 3 ronden aan kop: 1. Tsjegoljew 6 pnt. 2. Tsjizjov 5 pnt gevolgd door 5 spelers met 4 punten
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 11 juni 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 511858.ece
DUO heeft uitzicht op bekerfinale
door Nikhila
HUISSEN - Het bekerteam van DUO is geplaatst voor de halve finales. De Vordenaren, in 1998 eenmalig bokaalwinnaar, veegden Damlust uit Gouda met speels gemak van het bord: 6-2.
"De tegenstanders gingen de strijd niet uit de weg", verklaarde teamleider Gerrit Wassink. "Na de opening stonden in alle partijen vlijmscherpe standen op het bord."
Wouter Ludwig ontketende vanuit zijn opsluiting een overweldigende aanval en bekroonde de strategie met een slagzet. "Hij heeft zijn tegenstander tactisch overspeeld", sprak Wassink bewonderend.
Zelf kreeg hij het vanuit een kansrijke stelling te kwaad met de wedstrijdklok. "Mijn tegenstander wilde met snelle tegenzetten van de tijdnood profiteren, maar trapte in een combinatie." De dubbele dreiging van Jochem Zweerink zorgde voor 6-0, waarmee de spanning was gebroken.
Wieger Wesselink ging onderuit in het grootmeester-onderonsje tegen Erno Prosman, maar dat kon de blijdschap niet meer drukken. Hij verdwaalde in een dun standje, dat werd gedomineerd door de ijzersterke voorpost van Prosman. Bij de loting ontliep DUO de topclubs uit Culemborg en Schiedam. Het Drentse DTC Hijken is de laatste horde op de weg naar een heroptreden in de bekerfinale.
Het Zomertoernooi van het Heinose DOS/Hartholt Olie, een traditie sinds 2000, telt 32 deelnemers. Tom Smeenk uit Olst is na de eerste schermutselingen de trotse koploper. De routinier pakte de volle winst in de eerste drie partijen.
Heino was zaterdag ook het strijdtoneel voor het NK voor jeugdteams. Het viertal van De Dolfijn, aangevoerd door de uitblinkers Erik van Rossum en Leon Kiekenbosch, leverde een geweldige prestatie. Het Heinose kwartet pakte zilver in de eindronde met achttien deelnemende teams.