vergaderingen 10 januari 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Dieter

vergaderingen 10 januari 2004

Post by Dieter »

De ALV en bondsraad vergadering zijn gehouden. In totaal namen de twee vergaderingen inclusief de pauzes ruim 7 uur in beslag.
De belangrijkste vaststellingen :
- De statuten worden alleen door Limburg afgewezen. De andere provincies geven zonder enig commentaar hun rechten weg aan de bondsraad. Blind vertrouwen op de raad?
- De DT is van de baan. Een groot deel van de bondsraad leden heeft zijn achterban onderzocht en is tot de vaststelling gekomen dat er geen of veel te weinig steun is voor de DT. Erno Prosman en Frank Teer probeerden het nog wel even maar het besluit is genomen om de DT niet in stemming te brengen. De DT is dus niet in stemming gekomen maar teruggegeven aan het bestuur.
Dieter

Post by Dieter »

Helaas nu geen tijd om verder commentaar op de vergadering te geven in verband met andere verplichtingen.
Mark Hees

Re: vergaderingen 10 januari 2004

Post by Mark Hees »

Dieter wrote:De ALV en bondsraad vergadering zijn gehouden. In totaal namen de twee vergaderingen inclusief de pauzes ruim 7 uur in beslag.
- De statuten worden alleen door Limburg afgewezen. De andere provincies geven zonder enig commentaar hun rechten weg aan de bondsraad. Blind vertrouwen op de raad?
- De DT is van de baan. Een groot deel van de bondsraad leden heeft zijn achterban onderzocht en is tot de vaststelling gekomen dat er geen of veel te weinig steun is voor de DT. Erno Prosman en Frank Teer probeerden het nog wel even maar het besluit is genomen om de DT niet in stemming te brengen. De DT is dus niet in stemming gekomen maar teruggegeven aan het bestuur.
Dieter, bedankt alvast.

Jammer dat de statuten niet aangepast zijn om een wat controleerbaardere BR te krijgen. Wel goed dat DT er niet door is. Nu maar hopen dat in dit geval van uitstel WEL afstel komt.

Wat betekent het eigenlijk formeel : 'De DT is dus niet in stemming gekomen maar teruggegeven aan het bestuur"? Kan dat gedrocht zo op elke BR vergadering weer boven tafel komen?
Dieter

Post by Dieter »

Mark Hees wrote:
Dieter wrote:De ALV en bondsraad vergadering zijn gehouden. In totaal namen de twee vergaderingen inclusief de pauzes ruim 7 uur in beslag.
Dieter, bedankt alvast.

Jammer dat de statuten niet aangepast zijn om een wat controleerbaardere BR te krijgen. Wel goed dat DT er niet door is. Nu maar hopen dat in dit geval van uitstel WEL afstel komt.

Wat betekent het eigenlijk formeel : 'De DT is dus niet in stemming gekomen maar teruggegeven aan het bestuur"? Kan dat gedrocht zo op elke BR vergadering weer boven tafel komen?
In theorie zou dat kunnen maar ik denk niet dat het bestuur plannen heeft om deze kwesie op korte termijn opnieuw op tafel te leggen. Geheel terecht heeft het bestuur vastgesteld dat het tijd is om eens aan de echte problemen van het dammen te gaan werken. Er moet een beleidsplan komen waarop het bestuur afgerekend kan worden en daar zal nu aan gewerkt worden. De financiele problemen, de ledenaantallen om maar een paar punten te noemen hebben nu grote voorrang.

Even iets uitvoeriger over de twee vergaderingen.
In de ALV waren de nieuwe statuten het min of meer enige agendapunt. Zonder mijn aanwezigheid zou die vergadering inderdaad vermoedelijk niet veel meer dan 10 minuten geduurd hebben. Het is toch wel zeer teleurstellend dat behalve Limburg alle andere provincies geen enkel weerwoord hebben tegen de statuten terwijl deze de bonden toch volledig monddood maken. Immers hebben de BR leden de vrijheid om keuzes te maken naar eigen oordeel, en statutair kan geen enkele bond meer ingrijpen. Bij een volgende conflict situatie zullen er dus weer leden van de bond op moeten staan om het gevecht aan te gaan met een BR die zich kan verschuilen achter statuten die in meerderheid goed zijn gekeurd.
Dat zich korte tijd later in de BR vergadering al twee situaties voordeden waarbij bestuur en BR in conflict kwamen over rechten en plichten geeft wel aan dat de nu goedgekeurde statuten dringende aanpassing behoeven. De taakverdeling BR versus bestuur dient duidelijk te zijn en de BR moet via een duidelijke statutaire regel door de bonden tot de orde geroepen kunnen worden.

BR vergadering
Marcel Kosters en Nadine van Tiel zijn in het bestuur opgenomen en zullen op de volgende BR vergadering door de BR benoemd worden. Het is mij vorlledig ontgaan waarom dat niet nu al gebeurde.
Er hadden zich liefst 5 personen gemeld voor de twee vakante functies en het bestuur had via eigen voorkeur deze twee ter benoeming voorgedragen.
De affaire Goedemoed deed de gemoederen nog hoog oplopen. De meningen liepen ver uiteen en tenslotte moesten de wijze woorden van oud bestuurders Douwe de Jong en Theo van den Hoek er aan te pas komen om de eindeloze discussie te doorbreken. Deze echte reglementskenners zorgden ervoor dat de BR weer niet een stemming ging houden over een zaak waar ze reglementair niets te stemmen hebben. Einde van het lied (als ik het nog goed heb gevolgd) de drie dagen schorsing tengevolge van een royementsaanvraag blijft staan en heeft een voorbeeld functie over hoe gestuurders zich naar buiten op hebben te stellen (Normen en waarden heet dat tegenwoordig) en Tjalling gaat weer een brief krijgen met nu hopelijk wel duidelijke uitleg.
Het meisjes/dames dammen gaat in tegenstelling tot het bestuursvoorstel niet verdwijnen maar de bezuinigingen moeten op andere manieren gehaald worden. Verder zal het bestuur actief op zoek gaan naar vervangende inkomsten. Voorvechtster in deze was Nina Hoekman maar ook een groep van 10 BR leden had reeds een ammandement klaar liggen.

En dan de DT. Frank Teer deed verslag van de comm. en meende het artikel van Henk de Witt in het laatste damspel nog eens dunnetjes over te moeten doen door het resultaat van de enquete te proberen gunstig uit te leggen voor de DT. Voorzitter Ebbo de jong koos vervolgens voor een zeer verstandige aanpak door discussie's onmogelijk te maken. Ieder kon zijn zegje doen maar discussie was niet toegestaan. Het ene na het andere bondsraadlid verklaarde vervolgens in de geest van de achterban te stemmen en dus de DT te verwerpen. Een poging van Erno Prosman om eens lans te breken voor Delfts maakte geen indruk en Vermeulen toonde zelfs via een voorbeeld aan dat standen heel anders kunnen worden als in een klassement de puntenwinst een prominente rol zou gaan spelen.
Zelf heb ik Teer nog teruggewezen op zijn manipulatieve verklaring over de enquete en geprobeerd duidelijk te maken dat ik niet hoef te weten welke voor en nadelen er aan DT zitten. De dammers willen geen ander spel spelen, de meerderheid van ons dammers heeft dit onzalige plan verworpen en dus moet het van tafel.
Opmerkelijk was wel nog Jaap van Galen die aangaf dat in gelderland geen steun was voor DT maar dat hij zelf toch voor wilde stemmen. Dat durfde hij echter weer niet aan en dus zou hij blanco stemmen. M.i. het voorbeeld van een bondsraadlid dat fout bezig is. En dan te weten dat van Galen geen lid meer is van de Gelderse dambond maar dat statutair de Gelderse pronivcie van Galen niet van de plaats kan halen om hem door een meer betrouwbare vertegenwoordiger te vervangen.
Het bestuur heeft vervolgens gemeend om de initiatief nemers niet helemaal te moeten laten verliezen door het DT voorstel niet meer in stemming te brengen, (het zou dan zeker zijn verworpen), maar om het aan te houden. Op een gegeven moment kan het dus weer ter tafel komen maar een verstandig bestuur bergt het op, op een plaats die heel moeilijk meer te vinden is.
Positief aan de hele middag is verder dat alles is verlopen zonder dat er ook maar enig moment dreiging was dat het uit de hand zou lopen.
De bondsraad blijkt meer ruggegraat te hebben dan in eerste instantie leek, en dat geeft hoop voor de toekomst..
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Van Damweb:

Geen puntenoverwinning in NK
De bondsraad heeft gisteren besloten de puntenoverwinning niet in te voeren in het NK 2004 dat in Huissen gespeeld wordt. In de bondsraad bleek al snel geen meerderheid te bestaan die voor invoering was, waarna het voorstel niet in stemming gebracht werd. Wel zal het bestuur de problematiek van veel remises op topniveau onder de aandacht brengen van de FMJD, waar al voorzichtig gedacht wordt aan plusremises.

De bondsraad kwam bijeen na de laatste Algemene Vergadering van de provinciale bonden. In die vergadering werden de nieuwe statuten goedgekeurd, met alleen een tegenstem van Limburg. Na passering van de akte bij de aanwezige notaris, was de bondsraad een feit.

Andere besluiten van de bondsraad zijn ondermeer een contributieverhoging van ca. 4 euro per jaar, waarmee deels de bezuinigingen van VWS gecompenseerd worden, de invoering van een halve finale in het NK voor pupillen en op rating gebaseerde B- en C-categorieën bij het NK sneldammen voor senioren.

Tot slot zal het KNDB-bestuur flink verjongd worden. Het bestuur presenteerde Marcel Kosters en Nadine van Tiel als beoogd opvolgers van Leen de Rooij en Richard Koot. Bij de volgende bondsraadvergadering van de bondsraad zullen zij officieel verkiesbaar gesteld worden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Prachtig verslag Dieter!
Wat voor manipulatiefs zei Frank Teer over de enquête?
En wat voor voorbeeld liet Hans Vermeulen zien?
En Ben Smeenk, had die zijn achterban nog om advies gevraagd?
Dieter

Post by Dieter »

Hanco Elenbaas wrote:Prachtig verslag Dieter!
Wat voor manipulatiefs zei Frank Teer over de enquête?
En wat voor voorbeeld liet Hans Vermeulen zien?
En Ben Smeenk, had die zijn achterban nog om advies gevraagd?
Ik geloof niet dat Ben Smeenk een bijdrage heeft geleverd, ik kan het me in elk geval niet herinneren en weet ook niet wat hij gestemd heeft.
Frank Teer probeerde het verhaal van Henk de Witt in het damspel nog eens dunnetjes over te doen. Een groot onzin verhaal maar dat zal haast zeker wel in het volgende damspel staan. Ik wil er geen woord meer aan vuil maken.
Hans Vermeulen, (bekwame man lijkt me), Had duidelijk werk gemaakt van zijn reactie. Een uitgewerkt voorbeeld van het gevolg van de DT liet zien dat (als er ook werkelijk voordeelremises vallen) de stand sterk beinvloed kan worden zo husselde de eindstand van een toernooi belangrijk door elkaar als er een groot aantal voordeelremises zouden vallen en zelfs was het denkbaar dat een speler zonder echte winst het zou winnen van iemand die wel een serie winsten en enkele verliespartijen noteerde.
Guest

Post by Guest »

Dieter, bedankt voor je verslag. Paar opmerkingen:

1. Gefeliciteerd met je overwinning op de DT
2. Echter, ik hoop dat er wel degelijk serieus wordt doorgegaan binnen de KNDB met pogingen om het aantal remises in te dammen. Het is namelijk hard nodig. (wellicht is verbetering ook mogelijk met bestaande spel)
3. Schande dat de schorsing van Tjalling niet volledig is opgeheven. Ik ben benieuwd naar de inhoud van de brief aan TG. Ik benijd degene die die brief gaat schrijven niet.
Dieter

Post by Dieter »

Guest wrote:Dieter, bedankt voor je verslag. Paar opmerkingen:

1. Gefeliciteerd met je overwinning op de DT
2. Echter, ik hoop dat er wel degelijk serieus wordt doorgegaan binnen de KNDB met pogingen om het aantal remises in te dammen. Het is namelijk hard nodig. (wellicht is verbetering ook mogelijk met bestaande spel)
3. Schande dat de schorsing van Tjalling niet volledig is opgeheven. Ik ben benieuwd naar de inhoud van de brief aan TG. Ik benijd degene die die brief gaat schrijven niet.
De felicitatie neem ik in ontvangst voor allen die tegen de DT gevochten hebben, ik heb daarbij alleen een wat prominentere rol gespeeld. Het is verder vooral een overwinning voor ons oude spel waar een grote meerderheid zeer aan gehecht is.
Natuurlijk moeten we zoeken naar betere presentatie van onze sport, helemaal mee eens. Maar niets overhaast in werking stellen zonder goed onderzoek etc.etc. we weten nu onderhand toch wel waar een verandering aan moet doen.
In elk geval kan topsport veel beter gebracht worden of moet ik zeggen beter verkocht worden. Een goede pr ondersteuning zou een goede start zijn.
Een nieuwe functie PR zaken binnen de KNDB zou geen overbodige luxe zijn.
Waarom heeft nog niemand binnen de KNDB bijvoorbeeld Olga Kamyshleeva gepresenteerd voor een TV gesprek, (niemand heeft contacten enóf weet hoe het moet denk ik) en waarom heeft de KNDB de wereldkampioene ook nog niet oficieel gehuldigd?
Koops

Post by Koops »

Dieter wrote: Waarom heeft nog niemand binnen de KNDB bijvoorbeeld Olga Kamyshleeva gepresenteerd voor een TV gesprek, (niemand heeft contacten enóf weet hoe het moet denk ik) en waarom heeft de KNDB de wereldkampioene ook nog niet oficieel gehuldigd?
Net alsof er bij de TV iemand zit te wachten op de wereldkampioene dammen. Een zeer verkeerde vooronderstelling. Het gaat er niet zozeer om dat niemand weet hoe het moet (bellen en lobbyen en bellen en lobbyen etc. ) maar ik zou mijn energie niet willen steken in een dergelijke kansloze zaak. Maar goed, nu de lobbyisten tegen de DT dan hun zaak hebben weten te winnen, hebben zij mischien tijd over?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Koops wrote:
Dieter wrote: Waarom heeft nog niemand binnen de KNDB bijvoorbeeld Olga Kamyshleeva gepresenteerd voor een TV gesprek, (niemand heeft contacten enóf weet hoe het moet denk ik) en waarom heeft de KNDB de wereldkampioene ook nog niet oficieel gehuldigd?
Net alsof er bij de TV iemand zit te wachten op de wereldkampioene dammen. Een zeer verkeerde vooronderstelling. Het gaat er niet zozeer om dat niemand weet hoe het moet (bellen en lobbyen en bellen en lobbyen etc. ) maar ik zou mijn energie niet willen steken in een dergelijke kansloze zaak.
Waarom een kansloze zaak? Bij Barend & Van Dorp heb ik Rob Clerc wel eens gezien en zelfs Hein Meijer. Dan zou er toch ook wel belangstelling kunnen bestaan voor onze eerste dameswereldkampioene?
Als je er bij voorbaat al vanuit gaat dat er in de media geen belangstelling is voor dammen, dan houdt natuurlijk alles op...
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Dieter, dank voor je verslag van de vergadering. Nog enkele vragen:

- vond niemand het een vreemde zaak dat de verkiezingen voor de bondsraad zijn gehouden voordat er een geldig besluit was genomen om die raad in te stellen?. M.i. zijn deze verkiezingen daardoor niet rechtsgeldig en zitten we nog steeds in een situatie waarin iedereen naar de rechter kan stappen om besluiten van de bondsraad nietig te laten verklaren.

- gaat Nadine van Tiel zitting nemen in een bestuur dat de driedaagse schorsing van Tjalling handhaaft?

- hoe is de bondsraad omgegaan met de besluiten van het afgelopen jaar? Heeft men die in een klap gelegitimeerd (inclusief afschaffen driepuntenregel en principebesluit voor DT) of is dit punt voor punt gegaan?
Dieter

Post by Dieter »

Eric van Dusseldorp wrote:
Koops wrote:
Net alsof er bij de TV iemand zit te wachten op de wereldkampioene dammen. Een zeer verkeerde vooronderstelling. Het gaat er niet zozeer om dat niemand weet hoe het moet (bellen en lobbyen en bellen en lobbyen etc. ) maar ik zou mijn energie niet willen steken in een dergelijke kansloze zaak.
Waarom een kansloze zaak? Bij Barend & Van Dorp heb ik Rob Clerc wel eens gezien en zelfs Hein Meijer. Dan zou er toch ook wel belangstelling kunnen bestaan voor onze eerste dameswereldkampioene?
Als je er bij voorbaat al vanuit gaat dat er in de media geen belangstelling is voor dammen, dan houdt natuurlijk alles op...
Helemaal mee eens Eric, Als we ons dan toch een imago probleem aanpraten dan moeten we er wel zelf iets aan wilen doen. Zonder goede PR geen imago verbetering. Dammers moeten een gezicht krijgen bij de niet dammers, alleen zo gaat er over dammen gepraat worden en komen we verder. 1000 x waardevoller dan een paar remises meer of minder op een NK zou ik denken.
Dieter

Post by Dieter »

Jan Pieter wrote:Dieter, dank voor je verslag van de vergadering. Nog enkele vragen:

- vond niemand het een vreemde zaak dat de verkiezingen voor de bondsraad zijn gehouden voordat er een geldig besluit was genomen om die raad in te stellen?. M.i. zijn deze verkiezingen daardoor niet rechtsgeldig en zitten we nog steeds in een situatie waarin iedereen naar de rechter kan stappen om besluiten van de bondsraad nietig te laten verklaren.

- gaat Nadine van Tiel zitting nemen in een bestuur dat de driedaagse schorsing van Tjalling handhaaft?

- hoe is de bondsraad omgegaan met de besluiten van het afgelopen jaar? Heeft men die in een klap gelegitimeerd (inclusief afschaffen driepuntenregel en principebesluit voor DT) of is dit punt voor punt gegaan?
- De verkiezing zoals ze gegaan is blijft natuurlijk niet rechtgeldig maar het bestuur heeft ervoor gekozen hier in de vergadering helemaal geen aadacht aan te schenken. Ook maakte notaris v.d. Zee daar geen opmerking over. De bonden waren behalve Limburg allen vertegenwoordigd door hun bondsraadleden en die hadden uiteraard ook geen behoefte hun eigen positie aan de kaak te stellen. Ik denk niet dat er nog iemand is die op deze gang van zaken de bondraad zou willen onderuithalen maar het zou denk ik wel kunnen ja.
- Wat Nadine betreft kan ik kort zijn. Ja.
- Na het DT besluit zijn alle andere besluiten er sneller door gehamerd dan ik mee kon schrijven, geen verdere discussie's dus.
Guest

Post by Guest »

Dieter wrote:Zonder goede PR geen imago verbetering. Dammers moeten een gezicht krijgen bij de niet dammers, alleen zo gaat er over dammen gepraat worden en komen we verder. 1000 x waardevoller dan een paar remises meer of minder op een NK zou ik denken.
1. PR is inderdaad cruciaal - geen discussie over
2. Echt goede PR kun je echter pas doen als het aannemelijk is dat je niet het tweelingbroertje van de Koninklijke Nederlandse Boter Kaas en Eieren Bond vertegenwoordigd

M.a.w.: PR en aantal remises zijn afhankelijke grootheden, Dieter!!

Natuurlijk kunnen we proberen onder de huidige omstandigheden PR te optimaliseren maar het blijft dweilen met de kraan open. Al die leuke winstpartijen in de onderlinge van Cema DVZ zijn voor PR doeleinden helaas niet relevant.
Post Reply