KRANTENARTIKELEN - 2007
-
Harm geeft in de Telegraaf van vandaag weer precies aan hoe je als journalist en verslaggever structureel negatief bezig ben de damsport negatief te beinvloeden.
Op deze manier ben je als ex wereld kampioen eigenlijk jezelf ook buiten spel aan het zetten.
Dat daar ook nog een negatief sentiment heerst bij Harm dat zijn niet voldoende functionerende electronische borden niet gebruikt worden geeft aan dat wij van positieve en objectieve berichtgeving van Harm niet zo veel te verwachten mogen hebben.
Ik heb de indruk dat de oude hap nog steeds het voor het zeggen wil hebben en dat de jonge generatie die er daadwerkelijk voor spelen wil als het aan Harm te bepalen is buitenspel gezet wordt.
Jammer want Hardenberg is in alle opzichten een perfect toernooi waar de damsport naar een hoger plan gezet kan worden.
Dat Harm in deze buiten spel staat heeft hij geheel aan zich zelf te wijten door de stemmingmakerij in Zwartsluis waarna door anderen het puin is geruimd.
Ben ik hiermee negatief? In tegendeel. Ik denk dat het noodzakelijk is dat iemand die betaald wordt door de Telegraaf objectief dient te schrijven en niet alleen zijn eigen belangen dient te verdedigen.
Van dit laatste merken we de laatste tijd te veel.
Op deze manier ben je als ex wereld kampioen eigenlijk jezelf ook buiten spel aan het zetten.
Dat daar ook nog een negatief sentiment heerst bij Harm dat zijn niet voldoende functionerende electronische borden niet gebruikt worden geeft aan dat wij van positieve en objectieve berichtgeving van Harm niet zo veel te verwachten mogen hebben.
Ik heb de indruk dat de oude hap nog steeds het voor het zeggen wil hebben en dat de jonge generatie die er daadwerkelijk voor spelen wil als het aan Harm te bepalen is buitenspel gezet wordt.
Jammer want Hardenberg is in alle opzichten een perfect toernooi waar de damsport naar een hoger plan gezet kan worden.
Dat Harm in deze buiten spel staat heeft hij geheel aan zich zelf te wijten door de stemmingmakerij in Zwartsluis waarna door anderen het puin is geruimd.
Ben ik hiermee negatief? In tegendeel. Ik denk dat het noodzakelijk is dat iemand die betaald wordt door de Telegraaf objectief dient te schrijven en niet alleen zijn eigen belangen dient te verdedigen.
Weet iemand op welk artikel Pieter "ik maak hem helemaal af" Hildering hier reageert?pieter hildering wrote:Harm geeft in de Telegraaf van vandaag weer precies aan hoe je als journalist en verslaggever structureel negatief bezig ben de damsport negatief te beinvloeden.
- Hanco Elenbaas
website De Telegraaf, zo 27 mei 2007, 23:15
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16698 ... erste.html
Getmanski blijft fortuinlijk eerste
door onze Telesportredactie
SALOU - De Rus Alexander Getmanski is met veel geluk eerste gebleven in het internationaal toernooi in het Spaanse Salou. Hij kwam in een open klassieke late middenspelpositie glad verloren te staan tegen de Afrikaan Bruno Fopa. De speler uit Kameroen kon een winnende doorbraak forceren, maar stuurde aan op een eindspel dat uiteindelijk een standaardremise bleek te zijn.
Wel opmerkelijk dat Fopa die in zijn land bij de tien beste spelers hoort, maar niet de klasse heeft van Leopold Kouogueu of Jean Marc Ndjofang (WK deelnemers), toch een grootmeester als Getmanski in grote problemen weet te brengen. Het toernooi krijgt nu een spannend slot, want lieft 9 spelers achtervolgen de koploper op één punt en de kans is groot dat weerstandspunten na morgen de winnaar zullen moeten aanwijzen. Zowel de Rus Yuri Tsjertok als de Est Villem Luus plaatsten zich bij de categorie achtervolgers. De topduels Gantwarg – Korchov en Vigman – Ischimbaev eindigden zonder veel strijd in gelijk spel.
De vrouwen, waaronder wereldkampioene Darya Tkachenko (Oek) en de Russin Elena Milshina gaven meer blijk van strijdlust. Desondanks een gelijkwaardige remise. Beste Nederlander in het gezelschap is Wouter Ludwig, die door een lichte forcing binnen 25 zetten van Henk Hoekman won. Het toernooi maakt deel uit van de eerste WDC-cyclus, waarin de spelers met het beste resultaat punten verdienen om zich te plaatsen voor de finale over een jaar.
Uitslagen 8ste ronde: Fopa – Getmanski 1-1, Vigman – Ischimbaev 1-1, Gantwarg – Korchov 1-1, van Os – Tsjertok 0-2, van den Akker – Luus 0-2, Tkachenko – Milshina 1-1, Ludwig – Hoekman 2-0.
Stand aan kop: 1. Getmanski (Rus)13 pnt gevolgd door 9 spelers met 12 punten, waaronder Gantwarg (Wrus) , Korchov (USA), Vigman (Let), Ischimbaev en Tsjertok (Rus).
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, 28 mei 2007
<center>
</center>
<center>

Dammer Harm Wiersma blijft vechten tegen stoffig imago van zijn sport
WEG KNEUTERIGHEID
door HANS WOUDSTRA
HARDENBERG, maandag
„U bent op de slechtste dag gekomen. Normaal gesproken zitten hier zeventig mensen in de zaal”, zegt Jan Koops, voorzitter van het organisatiecomité WK dammen in het Hardenbergse theater De Voorveghter. In de donkere speelzaal zijn de stoelen leeg en hoor je alleen de hersens van twintig dammers kraken. De organisatie heeft theedoeken opgehangen aan de krukken van de klapdeuren naar de speelzaal. Om het hinderlijke gepiep tegen te gaan. Hier gaat het drie weken over dubbele opsluitingen, randschijven en hekstellingen. Maar in de demonstratiehal liggen daar maar weinig mensen wakker van.
De toehoorders voor de elektronische demonstratieborden zijn op de vingers van één hand te tellen. Dat is schrikbarend weinig voor een WK. Een zwarte man in een potsierlijk wit trainingspak legt Koops uit, dat de grote poster aan de muur niet deugt. „Onze vlag is groen-geel-rood, niet groen-rood-geel”, zegt de Malinees, terwijl hij trots op het embleem van zijn outfit wijst. De meeste dammers in de zaal dragen een met stickers volgeplakt poloshirtje van hoofdsponsor De Wildkamp. Daar krijgen ze €300 voor. Onduidelijk is of ze het drie weken moeten dragen…
Anderen, onder wie Alexzej Tzitsjov, blijven hun eigen kleding trouw. De tienvoudige ex-wereldkampioen heeft een baard en een warrige haardos, die eindigt in een lange paardenstaart. De man uit de Oeral loopt op sandalen met van die open neuzen. Men zegt dat dammers de slechtst geklede mensen zijn (half versleten slobbertruien en spijkerbroeken met gaten) en dat kon wel eens kloppen.
Al geldt dat niet voor Harm Wiersma. In stemmig donker kostuum met stropdas verschijnt Wiersma. Hij is teleurgesteld. Al jaren tracht hij de damwereld te veranderen. „De kneuterigheid en oubolligheid moeten verdwijnen, want dammen is wel degelijk topsport. Maar dan moet je dat uitstralen, vooral naar buiten toe. Mijn kritiek richt zich voornamelijk op de bestuurlijke kant. De sport moet veel beter gepresenteerd worden”, aldus Wiersma.
Met weemoed denkt hij terug aan zijn gewonnen WKmatch met Anatoli Gantwarg in ’79, toen er in Utrecht gemiddeld duizend toeschouwers per dag kwamen. De Fries had Volmac als sponsor binnengehaald en was midden in de grote stad gaan zitten.
De schorsing (in Nederland) onlangs van dezelfde Gantwarg door de KNDB is bij Wiersma volledig in het verkeerde keelgat geschoten. „Gantwarg zat in de financiele commissie van de werelddambond. Hij wilde transparantie, maar kreeg de gegevens niet. Het is uiterst merkwaardig, dat de Nederlandse dambond hem vervolgens schorst, omdat hij opening van zaken wil.”
<center>![]()
• Harm Wiersma (midden) is een uitzondering. De gemiddelde damtopper houdt het stoffige imago hoog.
Wiersma niet. Netjes in pak, is hij altijd bereid tot uitleg over zijn geliefde sport. Hij zou graag zien dat zijn
collega’s de damsport ook eens wat beter promoten.
FOTO: JAN STAPPENBELD </center>
Wiersma, zesvoudig wereldkampioen, heeft intussen een eigen internationale club, de World Draughts Club, opgericht die de belangen van de dammers gaat behartigen. „Deze week nemen 120 spelers deel aan een toernooi in het Spaanse Salou. Gantwarg, Getmansky en de huidige wereldkampioen bij de vrouwen, Darya Tkacenko. Het is geen wilde bond, maar alleen een club van spelers in een internationaal traject. Volwaardige vergoedingen voor spelers zijn harde noodzaak. Startgelden bijvoorbeeld en dan denk ik minimaal aan duizend euro voor grootmeesters en kampioenen. Ik geef toe, het is niet makkelijk om voor budgetten te zorgen. Maar er moet wel aan gewerkt worden. Dat wordt verzuimd. Begin bijvoorbeeld met een topper, die de publiciteit verzorgt. Daarmee is het nu droevig gesteld. Een paar verdwaalde journalisten en een lokale tv-zender komen naar Hardenberg, meer niet…”
In het in de provincie verstopte WK moeten we het voor Nederland doen met Kees Thijssen, Jeroen van den Akker en Auke Scholma. Goeie dammers, dat zeker. Maar bepaald geen BN’ers en geen wereldkampioenen met uitstraling en gevoel voor publiciteit zoals Harm Wiersma, Ton Sijbrands en Jannes van der Wal dat waren. Het is alweer 23 jaar geleden, dat Nederland met Wiersma een wereldkampioen had en daar komt in Hardenberg, waar de wereldtitel 6500 euro oplevert na drie weken zwoegen, helaas geen verandering in…
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Hanco Elenbaas
De Telegraaf, 28 mei 2007
Afrikanen rukken op
Van onze dammedewerker
HARDENBERG, maandag
Het meest opvallende verschijnsel van de veertiende ronde in het WK dammen is het langzamerhand opkomen van de Afrikaanse topdammers Ndiaga Samb (Senegal) en Jean Marc Ndjofang (Kameroen). Samb staat na zijn zege op de zwakke Mongool Tuvshinbold zelfs gedeeld derde met tienvoudig oudwereldkampioen Alexei Tsjizjov. De tweede belangrijke Afrikaanse zege kwam op naam van Ndjofang tegen de degelijke Litouwer Alexej Domcev.
Uitslagen 13e ronde: Mikhalchenka – Lagoda 2-0, Ndjofang – Amrillaev 1-1, Podolski – Anikejev 1-1, Scholma – Georgiev 1-1 (plusremise zwart), Van den Akker – Domcev 1-1, Ba – Misans 1-1, Samb – Schwarzman 1-1 (plusremise zwart), Pierre – Tsjizjov 1-1 (plusremise zwart), Kouogueu – Valneris 1-1, Thijssen – Tuvshinbold 2-0.
Uitslagen 14e ronde: Lagoda – Pierre 1-1, Amrillaev – Kouogueu 1-1, Anikejev – Thijssen 2-0, Georgiev – Mikhalchenka 1-1, Domcev – Ndjofang 0-2, Misans – Podolski 1-1, Schwarzman – Scholma 1-1, Tsjizjov – Van den Akker 1-1, Valneris – Ba (plusremise wit) Tuvshinbold – Samb 0-2.
Stand aan kop: 1. Schwarzman en Podolski 18, 3. Tsjizjov en Samb 17, 5. Scholma, Georgiev, Anikejev en Ndjofang 16.
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
website De Telegraaf, ma 28 mei 2007, 19:06
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16729 ... rlies.html
Samb raakt achterop door verlies
HARDENBERG - Ndiaga Samb is maandag achterop geraakt in de strijd om de wereldtitel dammen. De Senegalees verloor in de vijftiende ronde verrassend van de laaggeplaatste Joeri Lagoda. Samb was een ronde eerder aangesloten bij Alexej Tsjizjov in de achtervolging op de koplopers Mark Podolski en Alexander Schwarzman.
De vijftiende ronde stond maandag in het teken van het duel tussen de twee koplopers. Een beslissing viel er niet. De strijd eindigde in remise. Tsjizjov kon niet van de puntendeling profiteren. Hij bleef op remise steken tegen de best geklasseerde Nederlander, Auke Scholma.
Tsjizjov staat een punt achter op de twee leiders. Scholma heeft met enkele collega's twee punten achterstand. Jeroen van den Akker speelde remise tegen de Let Guntis Valneris en heeft drie punten minder dan de leiders. Het WK eindigt zaterdag.
- Hanco Elenbaas
website De Telegraaf, ma 28 mei 2007, 22:25
http://www.telesport.nl/1673279/___Getm ... rnooi.html
Getmanski wint jubileumtoernooi
door Harm Wiersma
SALOU - De Rus Alexander Getmanski is winnaar geworden van het jubileumdamtoernooi in Spanje. Remise tegen de Est Villem Luus was voldoende om zijn voorsprong te behouden.
Oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg kwam niet langs de Nederlandse subtopper Wouter Ludwig, die van onze landgenoten het beste resultaat haalde. Bijna kwam de Rus Ischimbaev nog bij Getmanski in de buurt, maar grootmeester Alexander Presman uit Nederland verdedigde zich goed. In de slotronde won wereldkampioene Darya Tkachenko van de Rus Tatarenko en eindigde bij een grote groep achtervolgers op een punt van de toernooiwinnaar.
Het Toernooi in Spanje was de eerste in de reeks van de WDC (World Draughts Club), die bestaande (en nieuwe) damtoernooien in een nieuwe cyclus onder de aandacht brengt met een afsluitende finale binnen een jaar.
Voornaamste uitslagen: Luus – Getmanski 1-1, Gantwarg – Ludwig 1-1, Fopa – Vigman 1-1, Presman – Ischimbaev 1-1, Tjertok – Korchov 1-1, Tkachenko-Tatarenko 2-0.
Eindstand aan kop: 1. Getmanski 14 pnt. 2. Gantwarg 13 pnt. 3. Korchov 13 pnt gevolgd door nog 6 spelers met gelijk aantal wedstrijdpunten, maar lagere weerstandspunten.
-
Als er iemand onvermoeibaar bezig is om zich voor het damspel in te zetten is het Harm Wiersma wel. Het verwijt dat hij structureel negatief bezig is lijkt me dan ook volledig misplaatst.pieter hildering wrote:Harm geeft in de Telegraaf van vandaag weer precies aan hoe je als journalist en verslaggever structureel negatief bezig ben de damsport negatief te beinvloeden.
De handen ineen slaan lijkt me een beter plan, ga samen aan tafel heren, er kan zeker iets moois uit voortkomen, wie zet de eerste stap?Wieger Wesselink wrote:Als er iemand onvermoeibaar bezig is om zich voor het damspel in te zetten is het Harm Wiersma wel. Het verwijt dat hij structureel negatief bezig is lijkt me dan ook volledig misplaatst.pieter hildering wrote:Harm geeft in de Telegraaf van vandaag weer precies aan hoe je als journalist en verslaggever structureel negatief bezig ben de damsport negatief te beinvloeden.
-
prima gesproken door onze forum-grootmeester!Wieger Wesselink wrote:Als er iemand onvermoeibaar bezig is om zich voor het damspel in te zetten is het Harm Wiersma wel. Het verwijt dat hij structureel negatief bezig is lijkt me dan ook volledig misplaatst.pieter hildering wrote:Harm geeft in de Telegraaf van vandaag weer precies aan hoe je als journalist en verslaggever structureel negatief bezig ben de damsport negatief te beinvloeden.
- Hanco Elenbaas
de Volkskrant, 29 mei 2007
http://www.volkskrant.nl/sport/article4 ... _vaderland
Podolski, een miskend talent in zijn nieuwe vaderland
Dammen Van onze verslaggever Ab Schreijnders
HARDENBERG - Het is een krankzinnig toernooi in het Sallandse land. Vier ronden voor het einde van het WK komt nog een tiental dammers in aanmerking voor de hoofdprijs. Het best staat Aleksandr Schwarzman er voor, die al een maal de titel veroverde, in 1998.
Net zo veel punten als de Rus verzamelde Mark Podolski, maar hij boekte een zege minder en dat zou weleens heel belangrijk kunnen zijn bij de eindbalans. Bij gelijk puntenaantal geeft het aantal overwinningen de doorslag.
Podolski (27) lijkt volkomen op zijn gemak in Hardenberg. Om te beginnen slaapt hij goed, zegt hij. En dat is nog weleens een probleem voor hem. Dat alles maar in zijn hoofd blijft malen, dat hij een partij niet kan loslaten.
Dat komt ook door zijn werk. Hij woont sinds 1995 in Bochum en is afgestudeerd aan de plaatselijke universiteit als wiskundige. Prof. dr. staat er voor zijn naam. Dat dammen is maar bijzaak voor hem, hoe goed hij ook is geworden. Tot een paar jaar geleden werd hij beschouwd als een groot talent, meer niet. Zo eindigde hij vorig jaar op de vierde plaats bij het EK.
Maar bij het vorige WK-toernooi, twee jaar geleden in Amsterdam, bleef hij in de groep steken. Toen namen 40 spelers deel en was er een soort voorronde, nu zijn er 20 deelnemers en wordt een volledige competitie afgewerkt.
Russen domineren al heel lang het dammen. Sinds 1984 is de wereldtitel in Russische handen. Voor die tijd gaven vooral de Nederlanders de toon aan: Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal.
Alleen de Let Guntis Valneris wist de Russische hegemonie te doorbreken, in 1994. Gantwarg, Dibman, Tsjizjov (tien keer, en nu ook nog volop in de race), Schwarzman en Georgiev, die vorig jaar tot wereldkampioen werd uitgeroepen omdat Tsjizjov weigerde voor een spotprijs zijn titel op het spel te zetten tegen Georgiev in de geplande WK-tweekamp in Jakoetsk, dat zijn de grote namen.
Zo ver is Podolski nog lang niet. Een Russische achtergrond heeft hij wel. Tot zijn 15de woonde hij in Elektrostal, een stad van 250 duizend inwoners niet ver van Moskou, en een van de centra van de staalindustrie in Rusland.
In 1995 kregen zijn joodse ouders en hij de status van, zoals hij het zelf noemt, Kontingentflüchtlinge. Zij kozen voor Duitsland, voor Bochum. Nu heeft hij de dubbele nationaliteit. Een broer van hem woont nog in Elektrostal, een zus zit in New York. ‘Ik voel me geen Rus of Duitser, ik ben een Europeaan.’
Iedereen in Hardenberg spreekt vol lof over hem. Maar Podolski is nuchter onder zijn succes. ‘Het is een leuke hobby voor me. Maar ik zal nooit prof worden. In september verhuis ik voor mijn werk voor een jaar naar Aarhus, daarna zit ik een jaar in Zürich. Dat is allemaal veel belangrijker. Als niet-prof probeer ik hier zo ver mogelijk te komen. Er zit nog steeds progressie in. Zo lang blijf ik ook spelen.’
Dammen in Duitsland beperkt zich tot een kleine groep geëmigreerden. ‘We kennen geen clubcompetitie, zoals in Nederland, waar ik voor Westerhaar speel. Er is wel elk jaar een NK.’
Op internetforums wordt zijn naam vaak genoemd. Mooi vindt hij dat hij een stukje las van een fan die hem vergeleek met de voetballer uit het Duitse elftal die ook Podolski heet, voornaam Lukas. Jij speelt veel beter met je hoofd, stond er.
Aandacht van de Duitse pers is er nauwelijks. Hij verwacht dat ook niet als hij zaterdag de beste van de wereld zou worden. ‘Onlangs stond een stukje over mij in een krant in Nordrhein-Westfalen, onder de rubriek varia. Zeker niet op de sportpagina. Ik ben gewoon niet interessant.
‘Misschien wordt dat anders als ik een persconferentie geef en verklaar dat ik epo heb gebruikt.’
-
Sowieso heeft Harm dit stuk niet geschreven, dat heeft een andere kwiebus gedaan. Dat betekent dat Harm zijn mening geeft, en dat het de taak van de verslaggever is de FMJD en/of KNDB een weerwoord te vragen. Dis ik begrijp Pieter's uitbarsting niet zo.Bert Zwart wrote:prima gesproken door onze forum-grootmeester!Wieger Wesselink wrote:Als er iemand onvermoeibaar bezig is om zich voor het damspel in te zetten is het Harm Wiersma wel. Het verwijt dat hij structureel negatief bezig is lijkt me dan ook volledig misplaatst.pieter hildering wrote:Harm geeft in de Telegraaf van vandaag weer precies aan hoe je als journalist en verslaggever structureel negatief bezig ben de damsport negatief te beinvloeden.
Ik vind Harm trouwens een aardige kerel en een geweldige dammer, maar ik ben het niet met 'm eens over kleding en dergelijke zaken. Eerlijk gezegd vind ik pakken en stropdassen hopeloos oubollig. (Maar ik zal me ook niet in een sponsor-polo hullen)
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 29 mei 2007
http://www.destentor.nl/hardenberg/article1460829.ece
Slottoernooi PODB-cup in Hardenberg
HARDENBERG - In De Schakel was de finale van de PODB - cup als nevenactiviteit van het wereldkampioenschap dammen. Bij de welpen won Charlotte Kuilder (Westerhaar) de afsluitende reeks wedstrijden in Hardenberg én het eindklassement.
Ze bleef Stefan Kroezen en Rik Hakvoort (gedeeld tweede in Hardenberg) voor. David Andre en Esmee Kleine werden vierde en vijfde. Bij de pupillen was de winst in de eerste groep voor Bert Aalberts uit Dedemsvaart, gevolgd door Ruben Burink, Henrico Biemolt en Gerwin Olthof. In groep twee won Jelmer de Jong de laatste wedstrijdenreeks. Hij werd gevolgd door Albert - Jan Plakmeijer en Maike Noppers. Henrico Biemolt won bij de pupillen het eindklassement. Bij de aspiranten zegevierde Maikel van de Esker uit Wapenveld. Hij bleef Rebecca van Beek en Jeroen Schokker net voor. De POBD - cup ging naar Michel Stempher uit Kampen.
- Hanco Elenbaas
TC Tubantia, 29 mei 2007
http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article1461500.ece
Samb raakt achterop door nederlaag
HARDENBERG - Ndiaga Samb is gisteren achterop geraakt in de strijd om de wereldtitel dammen. De Senegalees verloor in de vijftiende ronde verrassend van de laaggeplaatste Joeri Lagoda. Samb was een ronde eerder aangesloten bij Alexej Tsjizjov in de achtervolging op de koplopers Mark Podolski en Alexander Schwarzman.
De vijftiende ronde stond in het teken van het duel tussen de twee koplopers. Een beslissing viel er niet. De strijd eindigde in remise na 42 zetten. Tsjizjov kon niet van de puntendeling profiteren. Hij bleef na 57 zetten op remise steken tegen de best geklasseerde Nederlander, Auke Scholma.
Samb leek lange tijd niets te vrezen te hebben van Lagoda. De Afrikaan speelde positioneel sterk en leek een bedreiging te worden voor de koplopers. Hij nam echter erg veel bedenktijd om de juiste zetten te vinden. Dat kostte hem uiteindelijk de kop. Op de 47e zet ging Samb door zijn vlag.