KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 25 mei 2007
http://www.destentor.nl/hardenberg/article1450589.ece

Geen Youp van 't Hek of Stef Bos in de Voorveghter

door Cor van Dalen

HARDENBERG - Theater de Voorveghter in Hardenberg, donderdagmiddag.In de foyer vindt een levendige discussie plaats tussen de belangstellende liefhebbers en de explicateurs. Even verderop, in de grote zaal waar nog twee dammers achter het bord zitten, heerst absolute stilte. Het wereldkampioenschap dammen is in volle gang.

Geen Youp van 't Hek of Stef Bos op het podium. Maar Alexander Shvartsman en Leopold Kouogueu. Artiesten met witte en zwarte stenen op een bord met honderd velden. De Rus, wereldkampioen in 1998, zucht, kijkt verveeld en dan weer strijdlustig, springt plotseling op van zijn stoel, loopt een eindje, gaat weer zitten, steekt zijn tong uit, kijkt peinzend, en verzet na minuten een steen. Maar wint uiteindelijk wel van zijn tegenstander uit Kameroen. En is daarmee na elf ronden mede-koploper.

De andere is de Duitser Mark Podolski. Over zijn partij tegen Yuriy Lagoda gaat het vooral in de foyer, waar de partij van zet tot zet wordt gevolgd en besproken. De Duitser vindt de weg naar de overwinning en is enige minuten daarna ook in de foyer. Broodje in de hand, de felicitaties in ontvangst nemend van de aanwezigen

Op een dambord schuiven hij en zijn tegenstander nog wat met stenen. Dan komt Podolski naar voren en geeft uitleg over de partij. Hij prijst zijn tegenstander uitvoerig. Samen met de toeschouwers neemt hij enkele varianten door. De liefhebbers knikken; zo hadden ze het nog niet bekeken.

"Ik begin 's morgen eerder te werken zodat ik hier in de loop van de middag kan zijn. Geweldig hoe die jongens dammen", zegt Leo Peters uit Gramsbergen. Samen met andere damliefhebbers beleeft hij hoogtij dagen in theater de Voorveghter in Hardenberg, waar dezer dagen vooral zwijgende artiesten de show stelen.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 25 mei 2007
http://www.destentor.nl/hardenberg/article1450586.ece

Dammen op grote hoogte
http://www.destentor.nl/hardenberg/article1450586.ece

Om het wereldkampioenschap dammen te promoten zochten bondsdirecteur Theo Stoverinck (rechts) en secretaris Marcel Kosters van de KNDB het hogerop.

Image
foto Patrick Vos

Op honderden meters hoogte zweefden ze in een luchtballon boven Hardenberg en speelden een partijtje. "Het is ongelofelijk hoe stil het hierboven is. Als het uitzicht niet zo mooi was, kon je je hier goed concentreren", aldus de KNDB - directeur.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, vr 25 mei 2007, 19:27
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16634 ... opper.html
http://www.sport.nl/content/nieuwsartik ... l=topsport

Remise in damtopper

HARDENBERG - In de 12e speelronde van de wereldtitelstrijd dammen in Hardenberg is de topontmoeting tussen Mark Podolski en Alexei Tsjizjov in remise geëindigd. De Duitser Podolski houdt daardoor in het klassement een punt voorsprong op zijn Russische rivaal. Hij deelt de leidende positie met een andere Rus, Alexander Schwarzman.

De drie Nederlanders, Kees Thijssen, Auke Scholma en Jeroen van den Akker, kwamen vrijdag ook allen remise overeen. Scholma is met de vierde plaats de beste geklasseerde landgenoot.
<center>Image</center>
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, 25 mei 2006
http://www.ad.nl/sport/article1397140.e ... y=dichtbij

Nieuw damtalent begint sterk aan WK

Door AART DE GUNST

HARDENBERG - Behalve een hoge klassering heeft de ambitieuze Jeroen van den Akker nog een doel. ,,Ik aas erop om nog een grootmeester onderuit te schoffelen. Aan het eind van het toernooi nemen zij vaak meer risico om kampioen te worden. Hier wil ik mijn slag slaan.’’

<center>Image
WK-deelnemer Jeroen van den Akker:
"Ik wil een grootmeester onderuit schoffelen."
FOTO ERIC BRINKHORST
</center>

Vooraf was Nederlands kampioen Kees Thijssen de grote troef voor een hoge klassering of wellicht de wereldtitel. Hij zakte al vroeg door het ijs, maar WK-debutant Van den Akker lijkt deze rol glorieus over te nemen. Samen met de derde Nederlander Auke Scholma moet hij de Nederlandse eer hoog houden.

Al op jonge leeftijd kwam Van den Akker in aanraking met de damsport. ,,Ik was zeven jaar toen op de basisschool een cursus dammen werd gegeven. Dat trok mij zo aan, dat ik direct lid ben geworden van de plaatselijke damvereniging in Culemborg,’’ zegt hij negentien jaar later. Al direct bleek hij een uitzonderlijk talent te zijn.

Dat Van den Akker bij het WK geen last heeft van zenuwen, geven de statistieken wel aan. Na zeven ronden stond hij nog eerste, samen met tienvoudig wereldkampioen Tsjitsjov. ,,Tegen alle toppers heb ik al eens gespeeld en ik weet dat ik zelf ook aardig kan dammen. Vijf jaar geleden op het EK was ik wel zenuwachtig. Toen speelde ik voor het eerst tegen toppers als Shvartsman en had ik geen idee waar ik stond op dat niveau.’’

Van den Akker wil tijdens het WK trouw blijven aan zijn eigen speelstijl. ,,Ik ben een aanvallende speler, die veel risico neemt om te winnen,’’ vertelt hij. ,,Soms wil ik zo graag winnen dat ik te veel risico neem en de realiteit uit het oog verlies.’’

Een sterk punt van zichzelf vindt hij zijn sterke wedstrijdmentaliteit. ,,Ik blijf altijd doorgaan, ook als het wat minder gaat. Een paar dagen geleden speelde ik tegen Georgiev en kwam ik er hopeloos voor te staan. Ik bleef tot het bittere einde doorgaan en wist toch nog een remise uit het vuur te slepen.’’

Na een bijna vier uur lange damstrijd in de elfde ronde stapt de debutant direct op zijn mountainbike, om een uur lang door de bossages van Hardenberg te crossen. ,,Dit doe ik elke dag. Even het dammen vergeten en lekker fysiek bezig zijn. De volgende dag ben ik dan weer helemaal fris in mijn hoofd.’’

Met nog zes ronden te gaan lijkt een top vijf-klassering een reële kans voor Van den Akker. Het WK eindigt volgende week zaterdag.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 26 mei 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 26 mei 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 453684.ece

Guntis Valneris remisekoning van WK

Zaterdag, 26 mei 2007 - HARDENBERG - Guntis Valneris is in Hardenberg hard op weg zichzelf tot remisekoning van het WK dammen te kronen. De Let, speler van DV Huissen, kwam gisteren in de twaalfde ronde tegen de Nederlander Auke Scholma tot zijn elfde puntendeling van het toernooi. Valneris bezet in het tussenklassement de veertiende plaats.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 454183.ece

Van den Akker consolideert positie in subtop op WK

door Anton Janssen

Zaterdag, 26 mei 2007 - HARDENBERG - Debutant Jeroen van den Akker is er voorlopig in geslaagd zijn positie in de subtop op het wereldkampioenenschap dammen in Hardenberg te consolideren.

De Culemborger speelde in de elfde ronde remise met Yuri Anykeev uit Oekraïne en deelde gisteren de punten met Tuvshinbold Otgonbar uit Mongolië.

Van den Akker haalde uit dat laatste duel een voordeelremise en bezet met dat voordeeltje de zevende plaats: dertien punten uit twaalf wedstrijden.

De debutant had tegen Anykeev aantrekkelijk spel. De Oekraïner had een stelling met onduidelijke structuren. Van den Akker kon er echter niet van profiteren. Een verrassende actie van zijn tegenstander leidde tot herstel van het evenwicht. Dat leidde in de beslissende fase tot een puntendeling.

In de confrontatie met de laag geklasseerde deelnemer uit Mongolië had Van den Akker speltechnisch overwicht. Het werd uiteindelijk een dikke plusremise.

De Culemborger: "Ik schiet er weinig mee op. Otgonbar kreeg niet de kans het centrum te bezetten. Hij had een slecht ogende stelling maar ontsnapte helaas uit het dreigende web. Hij bleef met pijn en moeite op de been en kwam in een zes om zes stand met de schrik vrij. Dat was op zich verbazingwekkend want niemand geloofde in het overleven van Otgonbar. Het enige wat mij restte was een plusremise, mijn tweede in dit WK. Er ontstond een stand waarin ik drie dammen kon halen en hij slechts één en dan maak je reglementair aanspraak op een plus."

Een plusremise wordt genoteerd wanneer een speler een voordeel heeft van minimaal drie schijven waarbij een dam voor twee schijven telt. Die situatie deed zich gisteren voor aan het bord van Jeroen van den Akker. Die speelt tijdens de pinksterdagen achtereenvolgens tegen Alexej Domcev, Aleksej Tsjizjov en Guntis Valneris.

Van den Akker besteedt de dagen in Hardenberg in hoofdzaak aan het dammen. De ronden in de plaatselijke schouwburg beginnen steeds om half twaalf en duren tot het einde van de middag. Ook in de ochtenduren is de grootmeester veel met dammen bezig. Hij bereidt zich dan, samen met Rob Clerc (de coach van de Nederlandse deelnemers) voor op de partij van de middag. Die voorbereiding is vooral gewijd aan het bepalen van de tactiek. Ontspannen doet Van den Akker op de fiets. Hij pakt zijn mountainbike en gaat de bossen in om het partijverloop van zich af te zetten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 453573.ece

Podolski en Tsjizjov komen remise overeen

Zaterdag, 26 mei 2007 - HARDENBERG - In de twaalfde ronde van het WK dammen in Hardenberg is de topontmoeting tussen Mark Podolski en Alexei Tsjizjov in remise geëindigd. De Duitser Podolski houdt daardoor een punt voorsprong op zijn Russische rivaal. Hij deelt de leidende positie met een andere Rus, Alexander Schwarzman. Auke Scholma is met de vierde plaats de beste geklasseerde Nederlander.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 26 mei 2007
http://www.destentor.nl/hardenberg/article1455267.ece

Festival wereldmuziek in Hardenberg

HARDENBERG - Op de laatste dag van van het wereldampioenschap dammen wordt in Hardenberg zaterdag 2 juni een wereldmuziekfestival gehouden. Tien groepen uit evenzoveel landen verzorgen die dag een afwisselend en kleurrijk programma voor jong en oud. Ze doen Hardenberg een dag aan tijdens hun optredens op het Festival Mundial in Tilburg. De Hardenbergse theaterdirecteur Jan Kroesen heeft zich daar sterk voor gemaakt. Het merendeel van de artiesten komt uit ontwikkelingslanden. In veel gevallen zijn de muziek - , dans - en theatergroepen echte ambassadeurs van werkgelegenheids - of scholingsprojecten in hun dorp, stad of streek. Hun optredens in Nederland hebben een grote impact op deze projecten. Ze zorgen voor financiële steun, versterking en uitbreiding van het project in het land van herkomst.

De groepen treden tussen 12.00 uur en 18.00 uur op. Dat gebeurt op podia in de omgeving van de markt en Blokker. Raiz di Polon (Kaapverdië) staat garant voor een eigentijdse mix van dans en muziek. Met hun energieke optreden nemen ze luisteraars mee op reis langs de mooie culturen van de Kaapverdische archipel. het achtkoppige Kwani Experience (Zuid-Afrika) brengt de nieuwe sound van Soweto, een unieke fusion van jazz, soul, funk en hip-hop. De uiterst kleurrijke groep Drum Se (India) presenteert een programma met daverende percussie, snelle ritmes en dans uit alle hoeken van het subcontinent India. Bij de groep La Symphonie de la Kora (Mali) laat de zangeres zich begeleiden door de magische klanken van maar liefst zeven Kora spelers. The Dao Thuc Folk Water Puppet Troupe (Vietnam) is een groep waterpoppenspelers die voor het eerst in Europa is te bewonderen. De groep Okobua (Suriname) bestaat uit ervaren drummers die hun sporen optimaal hebben verdiend tijdens de vele winti-pree in Suriname. Zij laten het publiek zweven op de vele ritmes van de apinti-drum. Batuque Batucada (Brazilië) is een hippe en jonge groep uit de favela's van Rio de Janeiro en speelt energieke samba ritmes en spetterende percussie als wapen tegen de drugscriminaliteit.

Op het podium bij Den Herdenberger zijn optredens te zien en te beluisteren van lokale bands. Het Wilhelminaplein is deze dag ingericht als kunstplein met onder meer een presentatie van de Fotoclub Hardenberg, activiteiten rondom de KNSTPTR, portretschilderen, portretfotografie, optreden van een Djembeegroep en van 2Q2get. Verder presenteren kunstenaars uit het Vechtdal zich. De winkels in Hardenberg zijn op zaterdag 2 juni geopend tot 18.00 uur.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dedemsvaartse Courant, vrijdag 25 mei 17:18
http://www.dedemsvaartsecourant.nl/inde ... 9&s_id=535

Internationale afsluiting WK Dammen

HARDENBERG – Als spetterende afsluiting van het Wereld Kampioenschap Dammen wordt in Hardenberg op zaterdag 2 juni een uniek Wereldmuziekfestival gehouden. Maar liefst tien groepen uit evenzoveel landen van het bekende Festival Mundial uit Tilburg verzorgen die dag een afwisselend en kleurrijk programma voor jong en oud.

Image

De meerderheid van de artiesten komt uit ontwikkelingslanden. Een schitterend artistiek aanbod van entertainers met een verhaal. In veel gevallen zijn de muziek-, dans- of theatergroepen echte ambassadeurs van werkgelegenheids- of scholingsprojecten in hun dorp, stad of streek. Hun optredens in Nederland hebben een grote impact op deze projecten. Ze zorgen voor financiële steun, versterking en uitbreiding van het project in het land van herkomst. Cultuur levert echt een waardevolle bijdrage, overbrugt grenzen en verbreedt de horizon. Met muziek en dans als universele taal: ontmoeting over grenzen heen.
Raiz de Polon uit Kaapverdië staat garant voor een eigentijdse mix van dans en muziek. Met hun energieke optreden nemen ze de toeschouwers mee op reis langs de mooie culturen van de Kaapverdische archipel. Het achtkoppige Zuid-Afrikaanse Kwani Experience brengt de nieuwe sound van Soweto, een unieke fusion van jazz, soul, funk en hip-hop. De uiterst kleurrijke groep Drum Se presenteert een programma met daverende percussie, snelle ritmes en dans uit alle hoeken van het subcontinent India en de Malinese groep La Symphonie de la Kora betovert het publiek met de zang van een prachtige zangeres, begeleid door de magische klanken van maar liefst 7 Kora spelers. Tijdens de moessons verrijzen in de delta‘s van Vietnam al eeuwenlang de waterpoppenspelers. The Dao Thuc Folk Water Puppet Troupe is een topgroep in dit bijzondere genre en is nu voor het eerst in Europa te bewonderen. De groep Okobua bestaat uit zeer ervaren drummers die hun sporen optimaal hebben verdiend tijdens de vele winti-pree in Suriname. Zij laten het publiek zweven op de vele ritmes van de apinti-drum. Batuque Batucada uit Brazilië sluit de rij. Deze hippe en jonge groep uit de favela‘s van Rio de Janeiro speelt energieke samba ritmes en spetterende percussie als wapen tegen de drugscriminaliteit. De groepen treden tussen 12.00 uur en 18.00 uur op, op verschillende podia in het stadscentrum van Hardenberg. De podia staan opgesteld in de omgeving van de markt en Blokker. Op het podium bij Den Herdenberger zijn optredens te zien en te beluisteren van lokale bands. Het Wilhelminaplein is ingericht als kunstplein met onder meer een presentatie van de fotoclub Hardenberg, activiteiten rondom de Kunstsuper, portretschilderen, portretfotografie, optreden van een Djembeegroep en van ‘2 to get‘. Verder presenteren kunstenaars uit het Vechtdal zich. De winkels in Hardenberg zijn op zaterdag 2 juni geopend tot 18.00 uur.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image

Jan ten Brink heeft op zijn site nu analyses staan van alle 13 ronden van het WK. De 13de ronde nu nog summier, maar na vannacht ook uitgebreid.

http://www.damclubhiltex.nl/applets/ [Kampioenschappen] [Wch]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NOC*NSF, 26 mei 2007
http://www.sport.nl/content/nieuwsartik ... l=topsport

'Loze' WK-ronde in Hardenberg

HARDENBERG (ANP) - De dertiende ronde van het wereldkampioenschap dammen in Hardenberg is zaterdag een 'loze' gebleken. Alle kanshebbers kwamen, ondanks de geleverde inspanningen, niet verder dan remise. De Rus Alexander Schwarzman en de Duitser Mark Podolski bleven derhalve de leiders met een punt voorsprong op Alexej Tsjizjov, eveneens uit Rusland.

Auke Scholma handhaafde zich op de gedeelde vierde plaats. De Nederlandse vijftiger ontsnapte met wit tegen titelverdediger Alexander Georgiev aan een nederlaag. Hij hield de partij net in evenwicht, met een minnetje. Onderin boekte nationaal kampioen Kees Thijssen zijn tweede zege. Dat ging ten koste van de Mongoliër Tuvshinbold Otgonbayar.

(26 mei 2007)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, zo 27 mei 2007, 09:00
http://www.telesport.nl/1667706/___Scho ... rgiev.html

Scholma houdt stand tegen Georgiev

door onze dammedewerker

HARDENBERG - Nederlands hoogst geplaatste grootmeester Auke Scholma heeft in de dertiende ronde van het WK dammen moedig stand gehouden tegen wereldkampioen Alexander Georgiev.

Auke Scholma en Jeroen van den Akker spelen hun partij in de eerste ronde van het WK Dammen in Hardenberg.

Vanaf het middenspel stond de noorderling met de rug tegen de muur, maar door precies tegenspel wist hij een nederlaag af te wenden. Meer dan een plusremise was voor de Rus uiteindelijk niet mogelijk. In het klassement staat hij nog onder Scholma, die meer partijen gewonnen heeft.

Nog meer opvallend was dat titelkandidaat Alexei Tsjizjov niet won van de Haitiaan Ricardo Pierre. Tsjizjov had zelfs zijn geliefde speltype op het bord, maar door een damdreiging kon de Latijns Amerikaanse dammer tijdig ontsnappen. Dit puntverlies kan uiteindelijk hard aankomen, want in de slotfase speelt de productiviteit uiteindelijk een beslissende rol.

Koploper Alexander Schwarzman kon uiteindelijk ook niet veel meer bereiken dan een plusremise tegen de Afrikaan Ndiaga Samb, die als beste Afrikaan genoteerd blijft.

Kees Thijssen boekte na veel tegenslagen zijn tweede overwinning in een leuke aktieve omsingeling tegen de Mongolier Tuvshinbold.

Uitslagen 13de ronde.

Kouogueu - Valneris 1 - 1

Pierre - Tsjizjov 1- 1 (plusremise zwart)

Mikhalchenka - Lagoda 2 - 0

Scholma - Georgiev 1-1 (plusremise zwart)

Ndjofang - Amrillaev 1 - 1

Podolski - Anikieev 1 - 1

Van den Akker - Domcev 1 - 1

Samb - Shvartsman 1-1 (plusremise zwart)

Ba - Misans 1 - 1

Thijssen - Tuvshinbold 2 - 0

Stand aan kop: 1 en 2 Schwarzman en Podolski 17 pnt. 3. Tsjizjov 16 pnt. 4 en 5. Scholma en Georgiev 15 pnt.

Salou

In het Spaanse Salou hebben inmiddels alle topspelers de hoogste plaatsen ingenomen in 10de jubileum-toernooi en tevens het eerste toernooi van de WDC-cyclus. Koploper Alexander Getmanski (Rus) deelde de punten met oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg, terwijl Michael Korchov (USA) voor een grootmeester-remise tekende tegen de Afrikaan Bruno Fopa. Grootmeester ( en journalist) Vladimir Vigman uit Riga won van voormalig bondsmerdewerker Joop Roedolph en Robert-Jan van den Akker (jongere broer van WK-speler Jeroen) versloeg dammer/zakenman Youri Zelsman uit Odessa. Hij is nu de beste Nederlander met nog twee ronden te gaan. Wouter Ludwig speelde remise tegen wereldkampioene Darya Tkachenko en zij staan op twee punten afstand van de koploper.

Voornaamste uitslagen 7de ronde: Gantwarg – Getmanski 1-1, Korchov – Fopa 1-1, Ischimbaev – Martens 2-0, Tjertok – Hoekman 1-1, Roedolph – Vigman 0-2, Ludwig – Tkachenko 1-1, Doumesh – Presman 1-1, Zelsman – v.d.Akker 0-2.

Stand aan kop: 1. Getmanski 12 pnt. gevolgd door 5 spelers met 11 pnt, waaronder Gantwarg, Vigman en Korchov.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, zo 27 mei 2007, 21:05
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16695 ... en_op.html

Afrikanen rukken op

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Het meest opvallende verschijnsel van de veertiende ronde in het WK dammen is het langzamerhand opkomen van de Afrikaanse topdammers Ndiaga Samb (Senegal) en Jean Marc Ndjofang (Kameroen). Samb staat na zijn zege op de zwakke Mongool Tuvshinbold zelfs gedeeld derde met tienvoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov. De tweede belangrijke Afrikaanse zege kwam op naam van Ndjofang tegen de degelijke Litouwer Alexej Domcev.
Post Reply