KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 23 mei 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 440800.ece

Scholma blijft derde na remise tegen Anikejev

Woensdag, 23 mei 2007 - HARDENBERG - Auke Scholma heeft in de tiende ronde van het WK dammen in Hardenberg niet kunnen winnen van Joeri Anikijev uit Oekraïne. Hij kwam met de zwarte schijven remise overeen. Scholma blijft met een derde plaats de best geklasseerde Nederlander in het klassement.

Scholma heeft een punt minder dan de koplopers Mark Podolski en Alexej Tsjizjov.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dedemsvaartse Courant, woensdag 23 mei 2007 13:49
http://hardenberg.nu/index.php?n_id=14067&s_id=387

Topdammers hebben leuke vrije dag

HARDENBERG – Het grootste deel van de twintig topdammers, die op dit moment deelnemen aan het Wereldkampioenschap Dammen in Hardenberg, hebben woensdag een vrije dag. Vier dammers spelen een inhaalprogramma, in verband met het missen van de eerste speeldag. De gemeente Hardenberg biedt de dammers op hun vrije dag een programma aan met onder meer een bezoek aan de Universiteit Twente, de studio‘s van RTV Oost en een rondleiding in de Grolschfabriek in Enschede.

De dammers vertrokken om 11.15 uur vanaf Hotel de Bokkepruik in Hardenberg voor een bezoek aan de Universiteit Twente. Na een lunch werd hier om 13.30 uur een presentatie verzorgd door vertegenwoordigers van het zogenoemde Solar-team. Dat is bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe tocht door Australië met hun bijzondere zonne-auto.
Aansluitend om 15.15 uur zijn de studio‘s van RTV Oost bezocht. De dammers werden hier ontvangen door de directie en de sportredactie. Hier vond bovendien een korte rondleiding plaats.
Rond 17.00 uur warenn de topdammers uit de hele wereld te gast in de fabriek van Grolsch.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NRC Handelsblad, 23 mei 2007
http://www.nrc.nl/sport/article713874.e ... uwe_kansen

Nieuwe damborden, nieuwe kansen

Bij het WK dammen in Hardenberg wordt gespeeld op elektronische borden. Een geslaagd project, maar ex-wereldkampioen Harm Wiersma is ontstemd, omdat hij de borden niet mocht leveren.

Door onze redacteur Henk Stouwdam

Hardenberg, 23 mei. Harm Wiersma schuift wat op zijn stoel als zijn mening over de elektronische speelborden bij het wereldkampioenschap dammen in Hardenberg wordt gevraagd. De vijfvoudige wereldkampioen onthoudt zich liever van commentaar op het innovatieve project van de Nederlandse dambond (KNDB), omdat hij zich als eigenaar van andere elektronische damborden zakelijk gepasseerd voelt.

Heeft Wiersma twee jaar geleden op eigen kosten al tien elektronische borden uit Rusland geïmporteerd, gaat uitgerekend de dambond hem op de kleine markt beconcurreren. De laatste Nederlandse wereldkampioen – uit 1984 – begrijpt niet dat hij de borden voor het WK niet mocht leveren. Hij moet lachen om de bewering van de dambond dat er bij het WK in Hardenberg, dat nog duurt tot en met 2 juni, sprake is van een primeur. „Ik begrijp dat de dambond reclame wil maken, maar bij het EK in het Sloveense Bovec en de WK-match voor vrouwen in Kiev werd vorig jaar al op ‘mijn’ borden gespeeld.”

„Wiersma heeft daarin gelijk”, zegt Paul van de Veen, de man die de nieuwe elektronische borden heeft ontwikkeld. „Maar dit is een compleet nieuw systeem en de eerste keer dat er met tien borden tegelijk wordt gewerkt. Bovendien ontbrak in Bovec en Kiev de presentatie van partijen afzonderlijk op beeldschermen en was de uploading naar internet niet mogelijk.” Wiesma ontkent het: „Dat heeft te maken met de software; die moet nog verder ontwikkeld worden.”

Zou hij om die reden door de bond zijn genegeerd? Wiersma, die na de Fortuyn-revolte in 2002 acht maanden LPF-Kamerlid was, denkt van niet; de research had tenslotte ook aan zíjn project besteed kunnen worden. Het is oud zeer, veronderstelt hij. „Ik ben twintig jaar bondscoach geweest. Tot 2001, toen kwam het tot een breuk. Sindsdien is de relatie met de bond bekoeld.”

Volgens secretaris Marcel Kosters van de KNDB bestaat er geen causaal verband, maar is er om praktische redenen voor gekozen elektronische damborden in eigen beheer te ontwikkelen. „Wij doen liever zaken met een Nederlands bedrijf. Toevallig een firma uit Enschede, de woonplaats van onze ontwikkelaar Van de Veen. Die constructie is vanwege de feedback verre te prefereren boven de samenwerking met een Russische partner, nog afgezien van diensten als garantie en ondersteuning.”

De bond adopteerde het plan, waarin 30.000 euro is geïnvesteerd. Ter vergelijking: Wiersma betaalde voor tien borden zo’n tienduizend euro. De dambond droeg zelf 7.500 euro bij, terwijl het fonds werd aangevuld met bijdragen van onder meer sportkoepel NOC*NSF en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Om de kosten eruit te halen, wil de bond de borden beschikbaar stellen aan organisaties van damtoernooien.

Stuwende kracht achter het bondsproject is zelfstandig ontwikkelaar Van de Veen, voorzitter van de Overijsselse dambond. In de toewijzing van het WK aan ‘zijn’ regio zag hij aanleiding het brainstormen te staken en de ontwikkeling daadwerkelijk ter hand te nemen. „Aanvankelijk wilde ik het elektronische schaakbord als voorbeeld nemen door 64 velden te vertalen in 100, en zes verschillende stukken terug te brengen naar twee. De praktijk was weerbarstiger. Ik heb het systeem van scratch moeten opbouwen.”

Het principe is opgebouwd rond trillingen. Van de Veen vertelt dat onder elk veld twee spoelen zitten: één die ontvangt en één die zendt. In de holte van de stenen is een spoel en een condensator verwerkt, die op een veld resonantie veroorzaken – voor wit een andere dan voor zwart. Bij een dam bleek bij een afwijkende resonantie te ontstaan, die Van de Veen kon gebruiken zodat hij van een extra probleem werd verlost. De stenen zijn eenzijdig afgedekt met vilt, waardoor ze niet meer allemaal in de doosjes passen.

Met behulp van de dammer Wieger Wesselink en Huub van de Wetering van de Technische Universiteit Eindhoven is de vertaalslag naar internet gemaakt, waardoor alle WK-partijen afzonderlijk wereldwijd live gevolgd kunnen worden. Tot enthousiasme van Van de Veen. „We hebben al duizenden hits gehad.”

Internet biedt ook mogelijkheden voor Wiersma, die als dammedewerker van De Telegraaf drie partijen live uitzendt op de website. „Soms moet je ergens overheen stappen, zeker als dammen gepromoot kan worden”, zegt hij.

Maar volgens deelnemer Kees Thijssen, de vijfvoudige Nederlands kampioen, heeft de koppeling met internet ook een nadeel. „Er komen weinig mensen kijken. Erg jammer, want veel publiek verhoogt bij mij de adrenaline.”

Volg de partijen live op www.wkdammen2007.nl
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, wo 23 mei 2007, 23:12
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16531 ... p_kop.html

Schwarzman mee op kop

door Harm Wiersma

SALOU - Oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman heeft vandaag de ingehaalde partij tegen de Mongool Tuvchinbold gewonnen. Hij heeft zich daarmee geplaatst naast Alexei Tsjizjov en Mark Podolski. Het WK heeft hierdoor een WK kandidaat erbij gekregen.

Image

De Afrikanen Jean Marc Ndjofang en Ndiaga Samb deelden de punten en blijven in het toernooi tot op heden een bescheiden rol spelen. Een Afrikaanse wereldkampioen zit er na Baba Sy (1962) al jaren niet meer in.

De vijfde ronde van het internationale damtoernooi in het Spaanse Salou heeft er ook een nieuwe koploper bijgekregen. De lijstaanvoerders Alexander Getmanski en Rimat Ischimbaev speelden gelijk tegen elkaar. Door de combinatieve winst van organisator/ bestuurder Yuri Tsjertok op toptalent Roel Boomstra is de internationale meester mee op kop gekomen.

Dit tiende invitatietoernooi in Spanje is de eerste in de reeks van de World Draughts Club (WDC) competitie. Een nieuwe cyclus om het international topdammen en de breedtesport een nieuwe injectie te geven. De komende tijd staan meer aktiviteiten op het programma.

In Spanje zijn diverse toppers aanwezig. Vandaag won Anatoli Gantwarg wederom en toptalent Pieter Steijlen was – mee door eigen toedoen – het gewillig slachtoffer. De oud-wereldkampioen staat op een punt van de koplopers met grootmeester Michael Korchov (USA). Beste Nederlander is nu Bert Woolschot, voorzitter van damclub DUO (Dammers uit Oost). Hij won vandaag van de Nederlandse subtopper Henk Kalk uit Veendam en liet eerder kans op een leidende positie schieten door in de derde ronde een glad gewonnen stand te verliezen van Ischimbaev.

Erg goed presteert ook Robert-Jan van den Akker, de negen jaar jongere broer van WK deelnemer Jeroen, die vandaag winst behaalde op Shlomo Borochov uit Israel. Opvallende uitslag was daarnaast de zege van KNDB bondsraadlid Henk Kamminga op de Tsjechische kampioen Vaclav Krista. Grootmeester Alexander Presman, gelijktijdig webmaster van de Werelddambond, won vandaag van de taaie subtopper Anton Kosior en klimt langzamerhand omhoog in het klassement.

Voornaamste uitslagen (Salou) 5de ronde :

Getmanski – Ischimbaev 1-1, Tsjertok – Boomstra 2-0, Tkachenko – Vigman 1-1, Steijlen – Gantwarg 0-2, Woolschot – Kalk 2-0, Korchov – Huybrechts 2-0, Krista – Kamminga 0-2.

Stand aan kop 1 t/m 3: Getmanski, Ischimbaev en Tsjertok 9 pnt. Gevolgd door 6 spelers met 8 punten, waaronder Gantwarg en Korchov.

Stand WK dammen Hardenberg: 1 t/m 3 Tsjizjov, Podolski en Schwarzman 13 pnt. 4 en 5 Georgiev en Scholma 12 pnt.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NRC Next plaatste het NRC Handelsblad artikel dat gisteren op de NRC website verscheen vorige week al:

Image

Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 24 mei 2007

Leo Aliar op weg naar Arnhemse damtitel

Donderdag, 24 mei 2007 - ARNHEM - In de derde ronde van het damkampioenschap van Arnhem heeft Leo Aliar zijn titelaspiraties waargemaakt. In een gedegen partij gaf hij medekoploper Ben Kuiphuis geen enkele kans. Leo Steijntjes wist zijn partij eveneens te winnen. Aliar en Steijntjes staan nu met zes punten aan de kop van de ranglijst. In de volgende ronde van de titelstrijd spelen zij tegen elkaar.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 24 mei 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 446842.ece

Scholma hekelt journalistieke souffleurs

door Tim Berghuis

HARDENBERG - Ingetogen, bijna achteloos relativeert Auke Scholma zijn opmars op het WK dammen.De toernooioudste (50) heeft zich brutaal gemengd tussen de gevestigde orde, staat slechts een punt achter koplopers Alexey Tsjizjov en revelatie Mark Podolski. "Maar ik reken mezelf niet tot de favorieten. Jongens als Tsjizjov en Georgiev zijn veel sterker."

Image
Foto Bureau Uijlenbroek

Scholma, competiedammer van Witte van Moort uit Westerhaar, vindt de damsport terug in een verdomhoekje van de sportjounalistiek. En dat zint hem hoorbaar niet. "Ik heb het gevoel dat sportjournalisten als souffleurs achter de rijke sporten aanlopen. Het is jammer dat we niet vaker op televisie komen." Tijdens het WK ziet Scholma het prikbord in de ontvangstruimte van theater de Voorveghter, waar het WK wordt gehouden, vol met artikelen. Het kan de inwoner van het Groningse Baflo onvoldoende bekoren. "Een paar minuten met de mooiste damcombinaties van de dag zou in het sportjournaal niet misstaan. Dat urenlange pijltjesgooien gaat ook vervelen. Het is sneu om te zien dat de sport ten gronde gaat, omdat de sportjournalistiek te beroerd is er moeite voor te doen. Wat maakt de mens tot mens? Dat hij kan nadenken." Beredenerend: "Ik snap het aan de ene kant ook wel, de meeste kranten hebben geen damkenners in huis. Maar dan zorgen ze er maar voor dat ze die kwaliteit in huis halen!"

Het is een pleidooi ten gunste van zijn eigen brood. Beroepsdammer Scholma schnabbelt wat bij met het schrijven van columns en damverhalen, dat is het wel. Geen garantie van veel nullen op de bankrekening. "Ik heb gelukkig partners gehad, die ook werkten. Er zijn maar weinig sporten, die zoveel trainingsuren vergen als dammen. Bovendien zijn onze analyses concreet, bij voetbal is het maar gelul. Een dammer heeft bovendien meer te vertellen dan een doorsnee voetballer. Het aantal leden van de voetbalbond is natuurlijk honderd keer groter, maar het aanbod in de media tienduizend keer zo klein."

Terug naar het dambord, waar Scholma zich als vanouds risicovol manifesteert. "Ik probeer gewoon te winnen. De risico's neem ik niet met opzet. Het rendement is tot dusver opvallend hoog; veel 'tweeën' en weinig 'nullen'. "Dat had ik na mijn desastreuze start zeker niet verwacht."

Maar de 'bergetappes' moeten nog beginnen, waarschuwt de damroutinier. Georgiev, Schwarzman en Tsjizjov vormen achtereenvolgens de koninginneritten, van zaterdag tot en met Pinkstermaandag. "Ik verwacht dat die topjongens in het tweede deel behoorlijk gaan scoren. Tegen de top vier is het heel gevaarlijk om zoveel risico te nemen. Ik speel in ieder geval niet als een piepeltje mee. Soms kan ik van de grote jongens winnen, maar zij winnen vaker van mij. En dan schep ik een realistisch beeld. Ik spring echt niet in de Vecht als het een keer misgaat."

Toch heeft hij een sigaret tussen middel- en wijsvinger geklemd, terwijl hij met zijn hoofd boven een wijntje zit. "Na die verliespartijen in de eerste twee rondes ben ik weer begonnen." Hij vreest intussen niet voor een vroegtijdige aftakeling van de geest. "Het zit gelukkig niet in de familie om seniel te worden. Veel familieleden zijn boven de honderd geworden. Ik fiets wat, jog wat, qua discipline zit het wel goed."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 24 mei 2007
http://www.destentor.nl/hardenberg/article1446251.ece

Dammers verkennen op vrije dag Twente

HARDENBERG - De twintig dammers die in Hardenberg strijden om de wereldtitel, hebben hun vrije dag benut om Twente te verkennen.

Er waren bezoeken aan Universiteit Twente, met een kijkje bij de zonne - auto, RTV Oost en Grolsch. Vier dammers, die een partij inhaalden omdat ze op de openingsdag te laat arriveerden in Hardenberg, sloten direct na hun wedstrijden aan bij hun collega's
.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, do 24 mei 2007, 19:21
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16577 ... n_kop.html

Schwarzman en Podolski aan kop

HARDENBERG - Alexander Schwarzman en Mark Podolski hebben in de elfde ronde van het wereldkampioenschap dammen in Hardenberg samen de leiding genomen. Beiden wonnen en staan nu met vijftien punten aan kop.

De Russische grootmeester Schwarzman versloeg donderdag met de zwarte schijven Leopold Kouogueu uit Kameroen en kwam daardoor op vijftien punten. Zijn Duitse rivaal hield gelijke tred. Hij bleef de Oekraïner Joeri Lagoda de baas. Alexej Tsjizjov raakte door een remise tegen Nederlands kampioen Kees Thijssen iets achterop. Auke Scholma, die de punten deelde met de Rus Moerodoello Amrillajev, is nog altijde beste Nederlander. De routinier bezet met dertien punten de vierde plaats.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Met dank aan Gezellig!
Trouw, zaterdag 12 mei 2007

Scholma gaat graag mee in de complicaties

Rob Velthuis

Auke Scholma is geen Don Quichot, hij werpt zich niet op als eerste wereldkampioen sinds 1984. „Ik heb van elke topspeler gewonnen, maar vaker verloren.”

<center>Image
Auke Scholma: ,,Het leuke is dat je door een
bepaalde speelwijze van iedereen kunt winnen.’’
</center>

Romantiek weg na komst computer

Lange tijd verklaarde Auke Scholma zijn matige presteren op Nederlandse kampioenschappen aan voorjaarsmoeheid. In een ironisch geschreven rubriekje heeft de dammer onlangs zelf afstand gedaan van die theorie.

De oudste deelnemer (50) aan het vandaag beginnende WK in Hardenberg gaf in 1983 in de twee slotronden een voorsprong van twee punten weg. Pas in 1995 liet de Bafloër zich kronen als nationaal titelhouder. Daar bleef het bij.

Nu wijst hij als oorzaak van herhaaldelijk falen in april (”Van de 23 NK’s heb ik er vier of vijf goed gespeeld”) naar de zware wintercompetitie, waar hij steevast moe uitkwam. Maar vooral steekt hij de hand in eigen boezem.

„Ik heb vroeger nooit echt als een gedisciplineerde topsporter geleefd. Ik heb er nooit zoveel voor gelaten als Rob Clerc die alles uit zijn talent heeft gehaald.”

„Ik ben teveel levensgenieter. Op een toernooi kom je altijd mensen tegen die je lang niet hebt gezien. Daar ga je dan nog even mee zitten drinken. Als je vroeg naar bed gaat, mis je zoveel. In de roes van het toernooi heb je dan niet in de gaten dat je langzaamaan een wrak wordt. Dat heeft punten gekost. Maar echt spijt heb ik daar niet van, zoveel valt er bij dammen niet te winnen.”

Aan het begin van deze eeuw was er de omslag. Scholma won in 2001 in Nijmegen een toernooi met alle wereldtoppers en verklaarde: „Ik ben vrij serieus bezig geweest. Iedere avond op tijd naar bed en weinig drinken. Dat is me sinds mijn vijftiende niet meer overkomen.”

Wie ouder wordt, wordt rustiger, zegt hij nu. Scholma is sinds een halfjaar (weer) met roken gestopt en is structureel gaan hardlopen, schaatsen en fietsen. „Daardoor voel ik me een stuk fitter.”

In een toernooi dat drie weken omspant, zal hij de extra energie nodig hebben. „Stiekem hoop je altijd op de titel, maar ik zou als Don Quichot overkomen als ik mezelf als favoriet zou uitroepen. De echte topjongens zijn me net iets te sterk, ze hebben een groter werkgeheugen, een grotere harde schijf. Ik moet zorgen dat ik de stroomtoevoer naar mijn eigen proces goed houd.”

„Van alle toppers heb ik gewonnen, maar vaker verloren. Het leuke is dat je door een bepaalde strijdwijze van iedereen kan winnen, zoals Excelsior AZ kan verslaan. Daarbij blijft dammen een uitdaging omdat het spel zo mooi is. Als ik met hardlopen altijd laatste wordt, zou ik ermee stoppen. Aan dammen beleef ik ook plezier als ik niet eerste word.”

„Hoe vaker je het speelt, hoe meer het spel tot leven komt. Je ziet losse bakstenen veranderen in een bouwwerk, er ontstaan nieuwe structuren. Stellingen roepen herinneringen op aan oude partijen. Je gaat steeds dieper en exacter rekenen. Dammen is een oneindig probleem waarvoor geen oplossing is.”

„Een perfect gespeelde partij wordt remise. Het is net als bij judo zaak om je tegenstander uit evenwicht te brengen. Daarvoor zijn miljoenen verschillende stellingen te bedenken.”

Zelfs de computer kan pas perfect spelen als het eindspel is bereikt met vijf of zes schijven op het bord. „Met veel materiaal zit de computer er nog wel eens naast. Dan moet je voordeel verzamelen, in de opening moet je ze vangen, niet in het speltype. In het eindspel buiten ze onfeilbaar voordeel uit.”

„De computer heeft veel romantiek weggenomen. Zoals ontdekkingsreizigers die onbekende stukjes terrein vinden bijna zijn verdwenen, zo raken dammers vraagstukken kwijt waarover jaren is gediscussieerd.’’

,,Vroeger kon je als analyticus iedereen van alles wijsmaken, nu word je door een speler uit het tweede team van Warffum op de vingers getikt als je iets verkeerds beweert.”

„Je moet er niet tegen spelen, maar de computer heeft veel goeds gebracht. Hij heeft een diepte in het spel gebracht die we niet voor mogelijk hielden. Er komen prachtige nieuwe varianten te voorschijn. En hij democratiseert het spel. Mindere spelers kunnen veel leren van de computer. Vroeger moesten zij daarvoor dure trainers inhuren.”

Zelf speelt Scholma niet berekenend als een computer. Met winst voor ogen wil hij wel eens risico’s nemen. „Tegen de topspelers moet ik wel wat behoudender spelen. Als je ze één vinger geeft, dan bijten ze die meteen af. Maar steken zíj hun nek uit, dan ga ik graag mee in de complicaties.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Trouw , zaterdag 12 mei 2007

Met hart en ziel dammen tegen de klippen op

Wereldtitelstrijd live te volgen door gebruik van elektronische borden

Rob Velthuis

Gebrek aan geld, het is een vast terugkerend onderwerp in de damsport. Zelfs de toekenning van een wereldtitel kan erdoor worden bepaald.

<center>Image
NK 2007 in Soest
foto: Sportweek
</center>

Voor Auke Scholma, Jeroen van den Akker en Nederlands kampioen Kees Thijssen lijkt tijdens de WK dammen van vandaag tot en met twee juni de kans op een titel zeer klein.

Sinds halverwege de jaren tachtig wordt het dammen op mondiaal niveau beheerst door de landen uit het voormalige Oostblok.

In 1984 werd Harm Wiersma met zijn zesde titel de laatste Nederlandse wereldkampioen. Hij stond de plaats op zijn troon vrijwillig af.

Voor hem was het Nederlandse fenomeen Ton Sijbrands in 1972 en 1973 wereldkampioen. Daarna speelde Sijbrands mede wegens wedstrijdvrees te weinig op het hoogste niveau.

In 1990 liet hij zijn laatste kans op een wereldtitel voorbijgaan door met 20-20 gelijk te spelen tegen Tsjizjov.

Rob Clerc moest zich tevredenstellen met tweede plaatsen in 1982, 1984, 1992 en 1996.

In 1985 verloor hij een match om de titel met Anatoli Gantwarg. Vanaf 1984 is met uitzondering van het jaar 1994 (Valneris, Letland) de wereldtitel in handen geweest van de Russen Schwartzman (1x), Gantwarg (2), Dybman (2), Georgiev (4) en Tsjizjov (10).

Voor het eerst in de geschiedenis wordt het complete WK-toernooi gespeeld op elektronische damborden. Daardoor kunnen via www.wkdammen2007.nl alle partijen live worden gevolgd.

In andere sporten zou er ophef over zijn ontstaan, in het dammen was amper sprake van een rimpeling. Geruisloos ging in februari de wereldtitel van Alexei Tsjizjov over in handen van Alexander Georgiev.

Tsjizjov was in 2005 in Amsterdam voor de tiende maal wereldkampioen geworden. Conform de reglementen zou hij zijn titel op het spel zetten in een tweekamp tegen landgenoot Georgiev. Toen in oktober 2006 vlak voor aanvang van de match bleek dat de organiserende stad Jakoesk met 10.000 dollar prijzengeld niet voldeed aan de afspraken, weigerde Tsjizjov te spelen.

Ofschoon de wereld damfederatie FMJD begrip toont voor de weigering van Tsjizjov om ’als gevolg van miscommunicatie niet te spelen’, werd in februari de ’vacante’ titel aan Georgiev toegewezen.

„De FMJD accepteert ten volle de verantwoordelijkheid voor deze blamage”, aldus de officiële verklaring van voorzitter Pieter Hildering. „Alexei Tsjizjov heeft eens te meer zijn grote sportiviteit getoond door deze nieuwe situatie te accepteren.”

Meermalen verkeerde het fenomeen in onzekerheid over de te spelen WK toernooien of tweekampen. Dat begon in 1988 meteen na zijn eerste wereldtitel. Tsjizjov zou de titel het jaar daarop tegen Ton Sijbrands op het spel zetten, maar uiteindelijk ontmoetten de giganten elkaar pas in februari 1999.

Ook in 2002 (tegen Georgiev) en 2005 (Valneris) werden de WK-matches maanden later gespeeld dan beoogd. In 1963 werd de tweekamp Koeperman-Baba Sy zelfs helemaal niet gespeeld. De Senegalese uitdager kreeg niet de juiste papieren om de Sovjet-Unie binnen te komen. Koeperman werd tot wereldkampioen uitgeroepen; halverwege de jaren tachtig werd Baba Sy postuum als (co)wereldkampioen van 1963 erkend.

In het Harderbergse theater De Voorveghter zijn Georgiev en Tsjizjov favoriet. De kampioen krijgt 6500 euro uit de prijzenpot van 30.000 euro. Wie als twintigste en laatste eindigt, heeft drie weken gewerkt voor 300 euro.

Auke Scholma wil eigenlijk niet meer zeuren over geld, vier dagen voor het toernooi weet hij niet eens wat er financieel op het spel staat. Wel vreest hij er als deelnemer niet beter van te worden.

Scholma kwalificeerde zich pas tijdens het NK van april. Dat is lastig vanwege de korte voorbereiding en zijn werkzaamheden als schrijver van damrubrieken voor twee dagbladen. „Ik moet eigenlijk deze week acht rubrieken van tevoren schrijven.”

„Ik was door de organisatie aangetrokken voor het geven van demonstraties en het maken van analyses voor de website”, aldus Scholma. „Het rare is dat als je rond het toernooi iets doet, je wel wordt betaald naar maatschappelijke maatstaven. Ik zou een soort loodgieters uurloon krijgen. Als het nu tegenzit, schiet ik er financieel bij in.”

„Het liefst zou ik als speler van dammen willen leven. Ik red het dankzij schrijven over dammen en mijn vrouw met een baan. Als het ons om het geld ging, dan was het topdammen al lang opgegeven. Wij beoefenen onze sport met hart en ziel en tegen de klippen op.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NOC*NSF, 24 mei 2007
http://www.sport.nl/content/nieuwsartik ... l=topsport

Schwarzman en Podolski aan kop

HARDENBERG (ANP) - Alexander Schwarzman en Mark Podolski hebben in de elfde ronde van het wereldkampioenschap dammen in Hardenberg samen de leiding genomen. Beiden wonnen en staan nu met vijftien punten aan kop.

De Russische grootmeester Schwarzman versloeg donderdag met de zwarte schijven Leopold Kouogueu uit Kameroen en kwam daardoor op vijftien punten. Zijn Duitse rivaal hield gelijke tred. Hij bleef de Oekraïner Joeri Lagoda de baas. Alexej Tsjizjov raakte door een remise tegen Nederlands kampioen Kees Thijssen iets achterop. Auke Scholma, die de punten deelde met de Rus Moerodoello Amrillajev, is nog altijde beste Nederlander. De routinier bezet met dertien punten de vierde plaats.

(24 mei 2007)
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Piet Bouma wrote:
Leeuwarder Courant 22 mei 2007

Mascotte uit Terwispel brengt Scholma geluk

Zo bivakkeer je na een stroeve start in de onderste gelederen bij het WK dammen in Hardenberg, zo heb je bijna de koppositie te pakken. Drie overwinningen op rij brengen Auke Scholma (50) halverwege het toernooi op een gedeelde tweede plaats achter het duo Mark Podolski en Aleksei Tsjizjov. Met dank aan Pieter Bergsma uit Terwispel. “Hy is myn maskotte.”

Door Gerrit Kloosterman

Hardenberg – De 79-jarige Pieter Bergsma, oud-Nederlands kampioen en veelvuldig Fries kampioen, boekte met zijn vrouw Anne een huisje voor twee weken nabij Hardenberg. Kan hij elke dag het toernooi van nabij volgen. Zaterdag zijn ze gekomen. Het is gek, maar de aanwezigheid van Bergsma blijkt Auke Scholma een impuls te geven. Hij wint vanaf die dag drie partijen op rij. Tegelijkertijd weet hij dat hij geen wereldkampioen wordt.

“Hiest earder komme moatten Pieter”, bromt Scholma quasi boos. Ze zitten op het terras voor het minitheater De Voorveghter, de speellocatie. Bergsma glimlacht. De twee kennen elkaar door en door. Bergsma was vroeger Scholma’s voorbeeld. Ze waren ooit clubgenoten bij damclub Huizum, hebben veel respect voor elkaar. “Pieter is myn maskotte. Syn tragyk hat west dat hy noait in WK spile hat, wol Europeeske kampioenskippen”, zegt Scholma na zijn verkapte rustdag.

Al na twaalf zetten krijgt hij de negentienjarige Wit-Rus Ihar Mikhalchenka op de knieën met een niet te moeilijke, maar wel licht verborgen combinatie. Dat is meteen beslissend. “In gouden iepeningskar”, gniffelt Scholma later tevreden. Scholma krijgt al snel in de partij de indruk dat Mikhalchenka geen raad weet met een systeem dat als onvoltooide hekstelling bekend staat.

De Wit-Rus trekt voor zijn elfde zet nogal wat tijd uit. Scholma doet dan zijn logische vervolgzet en vlecht meteen een valstrik. Stukje psychologie: de tegenstander niet de indruk geven dat aan een plan gewerkt wordt. “En de tegenstander vooral niet aankijken”, weet oud-wereldkampioen Harm Wiersma uit Goutum. De Wit-Rus trapt er met open ogen in.

Zo heeft Scholma een zwakke start halverwege het toernooi weggepoetst. Verlies tegen Van den Akker (“in bernesetsje”) en tegen de in het Duitse Bochum wonende ex-Rus Podolski werpen hem ver terug. Daarna neemt hij risico’s om toch nog wat van het toernooi te maken. Zijn aanvalslust wordt beloond, maar hij is mentaal ook sterk.

Scholma: “Kees Thijssen wie nei syn earste nederlaach hielendal fan slach. Ik bin tefreden oer myn winstpartijen, mar ik ha der hurd foar fjuchtsje moatten. Ik ha risiko’s nommen. Ik wit net of ik dat ek dien hie as ik dy twa partijen net ferlern hie.”

Bij een hotel op 4 kilometer van de speellocatie betrok Scholma een vakantiewoninkje. Op de fiets komt hij meestal naar de toernooizaal, soms maakt hij een fikse wandeling. Er wacht hem vanaf vrijdag een loodzwaar pinksterweekeinde met Valneris, Georgiev, Schwarzman en Tsjizjov als tegenstanders. Een regerend kampioen (Georgiev) en drie oud-wereldkampioenen. “As ik dy searje mei fjouwer punten troch kom, kin ik yn de boppeste helte eindigje”, mijmert hij.

Een oudere dame vraagt Scholma om een handtekening. Voor haar man, een fervent damliefhebber. Ze hebben wel toernooien in Italië en Spanje bezocht, vertelt ze enthousiast. Deze week zijn ze niet uit Hardenberg weg te slaan. Nee, zelf heeft ze niets met dammen.

Wie wat vertalingen wenst van de Friese gedeeltes, kan zich wenden tot Arjen de Mooij [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 25 mei 2007

Domcek heel dom

HARDENBERG, vrijdag
In de elfde ronde van het WK dammen hebben de koplopers Mark Podolski en Alexander Georgiev hun partij op een merkwaardige manier gewonnen. De derde winst van de Afrikaan Ndiaga Samb op de degelijke Litouwer Alexei Domcev sloeg evenwel alles, omdat de Oost-Europese speler de blunder van het toernooi beging. In hevige tijdnood wilde hij een offer doen dat helemaal onmogelijk was.

Uitslagen WK elfde ronde: SambDomcev 2-0, Podolski-Lagoda 2-0, Kouogueu-Schwarzman 0-2, BaGeorgiev 1-1, Scholma-Amrillaev 1-1, Thijssen-Tsjizjov 1-1, Mikhalchenka-Valneris 1-1, Ndjofang-Tuvchinbold 1-1, v.d.Akker-Anikejev 1-1, Pierre-Misans 1-1. Stand aan kop: 1 en 2. Podolski en Schwarzman 15, 3. Tsjizjov 14, 4. Scholma, Georgiev en Samb 13.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dedemsvaartse Courant, vrijdag 25 mei 10:53
http://www.dedemsvaartsecourant.nl/inde ... utostart=1

Dampartij in een luchtballon

HARDENBERG – Hoog boven het Nederlandse landschap spelen bondsdirecteur Theo Stoverinck en secretaris Marcel Kosters van de KNDB woensdagavond een partijtje dam in een luchtballon van de Koninklijke BDU.

Image

Terwijl de twintig sterkste dammers ter wereld bij het WK Dammen in Hardenberg van hun tweede rustdag genieten, zweven op honderden meters hoogte de schijven over het bord. Stoverinck (rechts): ‘Het is ongelofelijk hoe stil het hierboven is. Als het uitzicht niet zo mooi was, kon je je hier goed concentreren.‘
En als om dit te onderstrepen komt Stoverinck in vrije val door een slagzet en worden de laatste schijven met opvallende voorzichtigheid in het doosje gedaan. Kosters: ‘Een damschijf die van een kilometer hoogte valt, komt hard aan.‘ Tot en met zaterdag 2 juni worden via http://www.wkdammen2007.nl/index.html de echte toppartijen live vanuit Hardenberg uitgezonden.

Post Reply