KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NRC Handelsblad, 30 oktober 2003

`Die nachtmerries zullen wel weer komen'

Door Pieter de Vries

Ton Sijbrands na elf jaar terug bij WK dammen

MUIDEN, 30 APRIL. Ton Sijbrands (53) maakt vrijdag na elf jaar zijn rentree bij het WK dammen in Zwartsluis. Hij is bang voor de tijdsdruk en zijn gebrek aan wedstrijdritme. ,,Vaak zit ik te lang te dubben.''

Door de deelname van de kersverse Russische wereldkampioen Alexander Georgiev én vijf voormalige wereldkampioenen wordt het wereldkampioenschap dammen in Zwartsluis (1 tot en met 23 mei) betiteld als het `sterkst bezette toernooi uit de geschiedenis'. Grote vraag is of negenvoudig wereldkampioen Tsjizjov zich revancheert voor de in maart verloren tweekamp om de wereldtitel tegen zijn landgenoot Georgiev. Het Nederlandse publiek is benieuwd naar het optreden van Ton Sijbrands, die na elf jaar zijn rentree maakt op een WK. Aan de tweevoudig wereldkampioen is een sponsorplaats toegewezen.

De verwachtingen zijn hoog gespannen sinds Nederlands meest illustere dammer in december het wereldrecord blind simultaan dammen tegen 22 nationale subtoppers verbeterde. Sijbrands wist zonder hulp van borden of notaties 17 partijen `uit zijn hoofd' te winnen en vijfmaal remise te spelen. Een prestatie die alom respect afdwong. ,,Ik ben er heel trots op. Maar het zegt niets over mijn eventuele prestaties op dit WK, ben ik bang. Veel Nederlandse dammers ontlenen hoge verwachtingen aan dat record, ik moet hen teleurstellen. Bij dit WK spelen heel andere aspecten een rol'', relativeert `analyticus' Sijbrands in een restaurant in zijn woonplaats Muiden, tegenover de Oude Zeesluis.

Hij doelt op de spanning en tijdsdruk tijdens grote toernooien waarmee hij in het verleden grote moeite had. De geboren Amsterdammer won op jonge leeftijd vijf nationale, vier Europese en twee wereldtitels. Voor Sijbrands leek een glanzende damcarrière weggelegd. Maar hij was niet langer bereid `de stress rond wedstrijden op de koop toe te nemen'. ,,Ik voelde me niet prettig door die spanning. Een goed ijkpunt is mijn jaarlijkse uitstapje naar de Matthäus Passion van Bach. Als ik daar niet van kan genieten zonder het volgende toernooi in mijn achterhoofd te hebben, zit het niet goed.''

Van 1973 tot 1988 hield hij zich daarom verre van het wedstrijdcircuit en maakte hij furore als publicist en analyticus. Na elf jaar afwezigheid op het hoogste toneel - in 1988, 1990 en 1992 eindigde Sijbrands als gedeeld tweede op het WK - moet nu blijken of hij bestand is tegen de druk. ,,Het beslisproces kost me veel tijd. Vaak zit ik te lang te dubben'', erkent hij.

Sijbrands, door de organisatie bestempeld als de belangrijkste Nederlandse titelkandidaat, laat zich niet verleiden tot uitspraken over zijn kansen. ,,Ik heb absoluut geen idee wat ik moet verwachten. Dit is een dermate sterk bezet toernooi dat de uitkomst totaal onvoorspelbaar is. Ik zie alle spelers uit de voormalige Sovjet-Unie als kanshebbers. Maar de Nederlanders (Clerc, Jansen en Thijssen, red.) zijn ook niet kansloos. Zelf vrees ik mijn gebrek aan wedstrijdritme. En naarmate de jaren gaan tellen, wordt je geest minder scherp'', houdt hij, zoals wel vaker, vele slagen om de arm.

Sijbrands heeft zich minder intensief voorbereid op dit toernooi dan op het Europees kampioenschap in Hoogezand, waar hij in 1999 als tweede eindigde. ,,Ik wil waken voor overconcentratie. Wel heb ik deze week een paar trainingspartijen gespeeld.'' Hij hoopt dat zijn bestudering van het spel van de andere topdammers, zijn theoretische kennis en zijn talent compensatie bieden voor de bescheiden voorbereiding.

Een week voor aanvang van het toernooi oogt hij met een sigaartje in de hand tamelijk ontspannen. Naarmate de eerste wedstrijdronde (vrijdag) nadert, gaan de zenuwen hem parten spelen. ,,Voor de blind simultaan heb ik nog nachtmerries gehad. Die zullen nu ook wel weer komen'', voorspelt Sijbrands, die in het verleden tijdens grote toernooien last had van faalangst.

Hij zegt zich niet te schamen. ,,Die faalangst houd je altijd. Zeker als je ouder wordt en weet wat er allemaal mis kan gaan. Vroeger speelde ik veel sneller, nu twijfel ik langer bij zetten. Ik ben een bewonderaar van Jacques Brel. Die was bloednerveus voor een optreden. Volgens hem waren mensen die geen angst kenden gevaarlijke gekken die ogenblikkelijk opgesloten moesten worden'', glimlacht Sijbrands, die het eens is met de Belgische chansonnier.

Ondanks het besef dat zijn deelname aan het WK een onzekere sprong in het diepe betekent, heeft Sijbrands zich toch laten strikken. ,,Wat voor mij heel zwaar woog, was dat het WK in Nederland wordt gespeeld'', doelt hij op het slecht georganiseerde WK in Moskou (2000), dat pas in 2001 werd gespeeld. Evenals landgenoot Harm Wiersma deed Sijbrands niet mee aan dit toernooi. ,,De Nederlanders moesten zelfs de tijdklokken, borden en stukken meenemen in het vliegtuig. Ik had geen zin in die chaos in Rusland.''

Een goede organisatie en de verzekering van een prijzenpot deden Sijbrands besluiten in Zwartsluis wel mee te doen. Hij kan niet ontkennen dat de sportieve eer - nog nooit streed zo'n sterk deelnemersveld om de wereldtitel - ook een belangrijke rol heeft gespeeld. ,,Eerzucht heb ik nog wel. Ik ben er een paar keer heel dichtbij geweest. In 1990 heb ik op dramatische wijze de titel net gemist in een tweekamp met Tsjizjov. Ik had de hele match een voorsprong, tot de achttiende partij.''

Voor Sijbrands valt er dus nog het een en ander recht te zetten op dit WK. ,,Een titel zou me echt wel wat doen. Ik heb namelijk een abonnement op de tweede plaats'', weet de voetballiefhebber die als tienjarige een seizoen bij de welpen van Ajax speelde. In het zicht van de haven stranden, wat Sijbrands in zijn damloopbaan meermaals overkwam, doet hem denken aan het Nederlands voetbalelftal in de jaren '70. ,,Denk aan de bal van Rensenbrink tegen de paal, net voor tijd (verloren WK-finale tegen Argentinië in 1978, red.). Of de verloren finale van 1974. Ik ken dat gevoel goed.''

Of hij in de toekomst weer bezwijkt voor de verleiding om mee te doen op het allerhoogste niveau betwijfelt Sijbrands. Analyses en beschouwingen zijn meer zijn handelsmerk geworden dan spelen op grote toernooien. ,,In principe is dit eenmalig. Maar ik heb wel vaker gedacht dat ik mijn laatste toernooi speelde. Zeg dus nooit `nooit'. Maar ik beschouw het schrijven en publiceren over dammen als mijn voornaamste bezigheid. Dat loopt als een rode draad door mijn damleven.''
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NRC Handelsblad, 21 april 1999

Minder remises, minder hersenspinsels

Door onze redacteur JAAP BLOEMBERGEN

ZWOLLE, 21 APRIL. Op initiatief van Harm Wiersma strijden de beste spelers ter wereld om het WK rapid dammen. Het gewone dammen heeft een negatief imago vanwege de vele remises. Met minder bedenktijd zijn de winst- en verlieskansen groter. `Remises zijn de tragiek van de damsport.'

Op de eerste wedstrijddag van het wereldkampioenschap rapid dammen werd Harm Wiersma afgelopen vrijdag verrast door de dood van zijn vader. Maar omdat heit het zo gewild zou hebben besloot de Friese dammer toch deel te nemen aan het toernooi dat op zijn initiatief werd georganiseerd. Ook al kan hij zich deze week moeilijk concentreren. Maandag leed hij ,,tot overmaat van ramp'' een nederlaag tegen de Russische jeugdkampioen Alexander Georgiev. ,,Alles komt er even tragisch uit'', zegt Wiersma over de samenloop van sportieve en familiaire omstandigheden.

De koopmanszoon uit Leeuwarden moest eerst het verdriet verwerken en vervolgens de uitvaart regelen. Op de rustdag van het damtoernooi speelde hij gisteren de partijen die voor vandaag op het programma stonden. Hij kwam twee keer remise overeen met zijn oude rivaal Anatoli Gantwarg. Vandaag wordt de vader van Wiersma in Leeuwarden begraven. Dankbare gevoelens overheersen bij de voormalige wereldkampioen.

,,Ik was negen toen mijn vader mij heeft leren dammen. Op zondagochtend, naast het ouderlijk bed. Wij hadden thuis nog een rustpunt en dat was dammen. Tegenwoordig zitten kinderen achter de computer, leest pa een boek en luistert ma naar muziek. De familieband is soms ver te zoeken.''

Wiersma en zijn collega's vechten tegen de tijdgeest, die nauwelijks ruimte biedt voor denken en schuiven. Nederlands kampioen Rob Clerc vertelt over zijn veertienjarige zoon die computerprogramma's uitwisselt met een leeftijdgenoot uit Londen. Volgens Clerc zijn gezelschapsspelletjes uit de tijd. ,,Onze uitstraling met die platte houtjes is natuurlijk ook niet bevorderlijk. We hebben te maken met een saai imago. Bij elke remise in de krant denkt de lezer dat hij niks gemist heeft.''

Clerc en Wiersma hebben dezelfde mening over het aantrekkelijk maken van hun favoriete bezigheid. Met minder bedenktijd maken de grootmeesters logischerwijs meer fouten. Bij het WK blitz dammen kregen de dammers vorig jaar slechts tien minuten bedenktijd. De geluksfactor was groot, maar de winnaar was dezelfde speler die het gewone WK dammen op zijn naam schreef. En deze Rus Alexander Schwarzman leidt het tussenklassement bij het WK rapid dammen. ,,Alle varianten geven blijkbaar een eerlijke weergave van de krachtsverhoudingen'', concludeert Wiersma.

Bij het WK rapid dammen krijgen de deelnemers drie kwartier bedenktijd. Het spelpeil heeft nauwelijks te lijden onder de beperkte tijdsduur. Wel is het aantal remises drastisch gedaald. Het toernooi leidt volgens Wiersma tot lovende reacties. ,,Alleen Sijbrands vindt het niks. Hij is gebaat bij het traditionele speeltempo.''

Ton Sijbrands is de grote afwezige bij het WK rapid dammen. De notoire dienstweigeraar is wel als explicateur aanwezig. De rest van de wereldtop is sinds vorige week in tien verschillende gemeenten te bewonderen. Op elke speeldag dammen de grootmeesters twee partijen tegen elkaar, afwisselend met de witte en de zwarte stukken. Hun beperkte bedenktijd wordt gecompenseerd door een toegift van vijftien seconden na elke zet. Dit bonussysteem is bedacht door het Amerikaanse schaakfenomeen Bobby Fischer, die daarmee verlies door tijdsoverschrijding wilde tegengaan.

De Friese dammer Auke Scholma kan een ironische glimlach niet onderdrukken, wanneer hij een negatief aspect van het bonussyteem ter sprake brengt. ,,Ik mis nu het genoegen om iemand door de vlag te jagen. Bij het gewone dammen heb je van die waanzinnige tijdnoodmomenten die een bepaalde kick kunnen geven.'' Scholma wijt zijn lage klassering aan de oorlog in de Balkan. ,,Ik lees 's ochtends te veel trieste verhalen. Dan zit ik in de trein en ga ik het leven relativeren.''

Clerc vertelt in een geestige bui dat de vaak verliezende Scholma alleen is uitgenodigd omdat hij als `remisedoder' bekend staat. Clerc bevindt zich net als Wiersma in de middenmoot. Clerc heeft vooral praktische bezwaren tegen de nieuwe regelgeving. ,,Ik mis de wandelingen door de speelzaal. Even meekijken bij een andere partij is er niet meer bij.''

Toch is Clerc een voorstander van de beperkte bedenktijd. Hij kan intens genieten van een spannende remise, maar hij beseft dat de minder geoefende toeschouwers gebaat zijn bij winst of verlies. ,,Remises zijn de tragiek van de damsport. We moeten de mensen meer vermaken. Als we op de oude voet verder blijven gaan, kunnen we beter op een zolderkamertje zonder pottenkijkers gaan spelen.''

Dammen moet zich volgens de meeste spelers spiegelen aan de schaaksport, die interessante persoonlijkheden en aanvallende tactieken voortbrengt. Clerc weigert de twee denksporten met elkaar te vergelijken en beroept zich op een uitspraak van oud-wereldkampioen schaken Max Euwe. ,,Snijbonen en sperziebonen smaken ook heel verschillend.''
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NRC Handelsblad, 31 maart 2003

Thijssen is na acht pogingen eindelijk nationaal damkampioen

Door Pieter de Vries

AMSTERDAM, 31 MAART. Dammer Kees Thijssen (27), die al jaren als een grote belofte geldt, is de nieuwe nationale kampioen. Na acht keer eerder zonder succes te hebben deelgenomen aan het Nederlands kampioenschap, maakte hij zaterdag de hooggespannen verwachtingen eindelijk waar. De remise die hij in de slotronde speelde tegen Gérard Jansen, zijn naaste belager voor de eindoverwinning, was voldoende voor zijn eerste titel.

De speler van landskampioen Hiltex, gastheer van `Amsterdammen 2003', won dit toernooi vijf partijen en speelde acht keer remise. ,,Dik verdiend'', noemde achtvoudig Nederlands kampioen Rob Clerc, die als vierde eindigde, de ongeslagen status van Thijssen dit toernooi. ,,Hij was absoluut de beste. Vroeger wilde Kees altijd de perfecte partij spelen en dan kwam hij in tijdnood. Hij verdeelt zijn tijd nu beter en speelt realistischer. Hopelijk is dit een doorbraak in zijn carrière.''

De kampioen dankte zijn succes vooral aan de mentale ontwikkeling die hij de afgelopen twee jaar heeft doorgemaakt. ,,Ik ben volwassener en praktischer in mijn spel geworden. Vroeger viel ik na een paar overwinningen altijd terug. Met mijn hoofd in de wolken liep ik daarna tegen een nederlaag aan. Ik neem nu minder risico's tegen de toppers. Met een remise tegen Clerc of Jansen ben ik tevreden. Zo ben ik ongeslagen gebleven'', aldus Thijssen.

Anders dan bij vorige kampioenschappen verslapte de concentratie van Thijssen tijdens dit toernooi niet. Dit komt volgens de bewoner van een `isoleercel' van vier bij vier meter in Diemen omdat hij gezonder is gaan leven. Hij is gestopt met roken en drinkt wat minder biertjes, waardoor hij frisser achter het bord zit.

Bovendien is zijn lichamelijke conditie beter. Thijssen fietste dit toernooi elke dag naar Amsterdam en ging 's avonds met trainingsmaatje Martin Dolfing (25), de onttroonde titelverdediger, zwemmen in het Amsterdamse Zuiderbad. ,,Daardoor kon ik mijn concentratie ook beter vasthouden. Vroeger was mijn hoofd tijdens een kampioenschap op sommige dagen helemaal leeg en dan verloor ik'', herinnerde Thijssen zich.

Dolfing erkende het belang van de gezondere levensstijl van Thijssen voor de `stijgende lijn' in diens spel. ,,Kees was altijd al een kanshebber en kwam vaak flitsend uit de startblokken. Normaal viel hij terug, maar nu wist hij zijn niveau vast te houden. Over het hele toernooi genomen is hij de beste geweest in het benutten van kansen. Er gebeuren hem geen ongelukjes meer en dat komt door zijn levensritme'', wist de schuchtere, ongrijpbare Groninger.

Na zijn spectaculaire winst vorig jaar werd Dolfing, die leerde dammen bij Het Noorden in Groningen, al vergeleken met Jannes van der Wal, dat andere `damgenie'. Maar die kwalificatie wees hij resoluut van de hand.

,,Sijbrands en Wiersma zijn geniaal, ik niet. Ik ben geestelijk geblokkeerd en ontwikkel me niet meer als mens'', liet Dolfing tijdens het toernooi weten.

Zijn teleurstellende prestaties op dit Nederlands kampioenschap weet hij aan `mentale zwakte'. ,,Ik was geestelijk niet ingesteld op dit toernooi. Ik ben de interesse in het dammen een beetje kwijt. Ik moet nu eerst werken aan de wederopbouw van mijn leven. Het dammen komt voorlopig op de tweede plaats'', vertelde Dolfing dit weekeinde met horten en stoten. Zijn toekomst als dammer noemt hij ongewis. ,,Misschien moet ik het NK een jaartje laten rusten.''

Hoe onzeker en sceptisch de `twijfelaar uit Groningen' ook tegen zijn eigen damprestaties aankijkt, van sparringpartner Thijssen kreeg Dolfing alle lof toegezwaaid. De kampioen besefte dat zijn succes deels ook te danken was aan de vele uren die hij in de voorbereiding op het NK samen met Dolfing doorbracht met het analyseren van partijen. ,,Ik train nu twee jaar samen met Martin. Vorig jaar was hij kampioen en dit jaar ik. Dat is een vruchtbare samenwerking gebleken.''

Hoe vruchtbaar zal in mei moeten blijken tijdens het wereldkampioenschap in Zwartsluis, waar Thijssen debuteert. Hoewel hij het (internationaal) sterk bezette Bijlmer-toernooi al tweemaal won (1999 en 2001), dicht hij zich in Zwartsluis geen rol van betekenis toe. ,,Ik weet eigenlijk niet wat ik er te zoeken heb, want ik kom net kijken'', verklaarde Thijssen, voordat zijn oma, een uurtje voor de officiële prijsuitreiking, hem een gesloten enveloppe toestak. ,,Hier Kees, pas er goed op jongen!'' ,,Oh, het prijzengeld'', lachte de parttime receptionist.

Door een goede prestatie bij het wereldkampioenschap kan de damcarrière van de Brabander - zeven jaar geleden verhuisde hij naar Diemen voor een (later afgebroken) studie Engels aan de Universiteit van Amsterdam - in een stroomversnelling komen. ,,Ik zou er het liefst mijn beroep van willen maken. Ik zie mezelf nu als een semi-prof.''

Als Thijssen in mei aan het Zwartewater zijn `lijnen, vlakken, posities en combinaties' beter uitbeeldt op het bord dan een van zijn Nederlandse voorbeelden, Sijbrands, en andere fullprofs als Tsjizjov en Gantwarg, hoeft zijn oma hem niets meer toe te stoppen. Thijssen: ,, Een kantoorbaantje van negen tot vijf is toch ook niks voor mij.''
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NRC Handelsblad, 28 april 2000

Boterhandelaar debuteert met jetlag op NK

Door onze redacteur HANS KLIPPUS

HENGELO, 28 APRIL. In het stadhuis van Hengelo wordt om de nationale titel gedamd. Het is een gemêleerd gezelschap in de statige Burgerzaal. ,,Er wordt te veel op remises gehakt.''

Mari van Ballegooijen is de oudste deelnemer bij het NK dammen. Maar hij is ook één van de vier debutanten. De 48-jarige Brabander staat in Hengelo stijf onderaan. In elf ronden verloor hij zeven keer. ,,Ondanks al die nederlagen heb ik er nog steeds lol in'', zegt Van Ballegooijen. ,,Punten zeggen me niets. Ik doe mee om mooie partijen te spelen. Want er wordt in het dammen veel te veel op remises gehakt.''

Van Ballegooijen zit in de elfde ronde tegenover Paul Oudshoorn. Het is warm in de speelzaal op de tweede etage van het stadhuis van Hengelo. Uit voorzorg zijn de gordijnen gesloten. Buiten op de terrassen op het plein genieten de mensen van de zon. Af en toe klinkt geschreeuw van luidruchtige jongelui tot de stilteruimte door. Daar beneden weet niemand dat hier om het Nederlands damkampioenschap wordt gestreden.

De partij tegen Oudshoorn levert Van Ballegooijen zijn vijfde punt in het kampioenschap op. Zo heeft hij in ieder geval meer succes geboekt dan ene Joost Hooijberg, die ooit bij een NK slechts drie punten behaalde. Van Ballegooijen kreeg die naam de afgelopen anderhalve week regelmatig te horen. Nu is dat afgelopen. ,,Ik heb met vijf nederlagen op rij eventjes in een behoorlijke impasse gezeten.''

Het was voor iedereen - niet in het minst voor hemzelf - een grote verrassing dat Van Ballegooijen zich in februari voor de finale van het NK plaatste. Hij kwam via de provinciale kampioenschappen van Brabant in de halve finales. Dát was zijn doel. Maar de koelbloedige Van Ballegooijen steeg boven zichzelf uit en drong door tot het grote NK. In Hengelo is hij met Jan-Mente Drent de enige deelnemer zonder grootmeester- of meestertitel. ,,Ik ben blij dat Van Ballegooijen de finale heeft gehaald'', zegt Siep Buurke, voorlichter van de dambond KNDB. ,,Hij toont aan dat een modale dammer zo ver kan komen.'' Buurke deed ooit zelf mee aan de halve finale. ,,Ik weet zeker dat ik geen mindere speler ben dan Mari.''

Van Ballegooijen is exporthandelaar in boter en melkpoeder. Daarom was zijn voorbereiding op het Nederlands kampioenschap anders dan die van zijn tegenstanders. De zakenman uit Wijk en Aalburg vloog in de twee weken voor het toernooi de wereld rond - Singapore, Australië, Verenigde Staten, Canada. ,,Zo zat ik met een jetlag bij de eerste ronde.'' Maar Van Ballegooijen zorgde wel meteen voor de grootste verrassing van het kampioenschap. Hij won in de openingsronde van de talentvolle Martin Dolfing. ,,Ongelooflijk! Het waren puur de zenuwen. Dolfing is normaal twee klassen beter dan Van Ballegooijen'', zegt titelhouder Rob Clerc, die voor de 25ste keer aan het NK meedoet.

Clerc heeft geconstateerd dat Van Ballegooijen veel te zwak is voor het NK. ,,Ik denk ook dat het een eenmalige actie is. We zullen hem niet meer terugzien'', zegt de damprof uit Zoetermeer. ,,Maar ik gun hem zijn succes. Hij heeft zich op een legale manier geplaatst. Bovendien is het een aardige man.'' Je kunt Van Ballegooijen er best bijhebben, stelt Clerc. ,,Al is het alleen maar om het winstpercentage op te vijzelen'', zegt de zevenvoudige Nederlandse kampioen grijnzend.

Van Ballegooijen heeft tijdens het dammen en 's avonds in het spelershotel niet de indruk gekregen dat de andere deelnemers hem met een scheef oog bekijken. ,,Ik denk dat ik de nodige sympathie heb verworven door principieel mijn eigen spel te blijven spelen.'' Van Ballegooijen is niet ontevreden over zijn prestaties bij het NK. ,,Alleen mijn partij tegen Gérard Jansen was een aanfluiting. Ik hielp toen mijn eigen openingsvariant om zeep. Ik stond al na dertien zetten op verlies.''

Martin Dolfing is in Hengelo ook een debutant. Maar wel één met andere ambities dan Van Ballegooijen. De 22-jarige Dolfing heeft voor de toekomst zijn zinnen op de nationale titel gezet. Het is zelfs nog mogelijk dat dat al tijdens zijn eerste NK gaat gebeuren. Want Dolfing herstelde zich uitstekend van het verlies tegen Van Ballegooijen. Hij bracht in de tiende ronde de dagenlange koploper Ron Heusdens de eerste nederlaag toe en won in de elfde ronde ook van veteraan Scholma. Met drie anderen (Clerc, Heusdens en Van Leeuwen) staat Dolfing nu op de tweede plaats, één punt achter leider Hans Jansen. Morgen is de laatste ronde.

Groninger Dolfing wordt door kenners vergeleken met de legendarische Jannes van der Wal. Wat betreft uiterlijk heeft hij zeker iets van zijn overleden streekgenoot. Dolfing zit tegen Scholma achter het bord in een slobbertrui die veel te warm voor de tijd van het jaar is. Net als Van der Wal wekt Dolfing de indruk een twijfelaar te zijn. ,,Ik zie veel overeenkomsten. Alleen is Dolfing een bescheiden en aardig persoon en kon Jannes weleens mensen afblaffen'', zegt KNDB-voorlichter Buurke. ,,Ik zie er nog geen Van der Wal in'', stelt Clerc resoluut. ,,Dolfing is zeker een groot talent. Maar ik vraag me af of hij de mentale hardheid heeft om een topdammer te worden. Als je hem een grote mond geeft, valt hij om.''

Maar Dolfing leert snel bij. Zo speelde hij in Hengelo voor het eerst van zijn leven met zijn collega-dammers ter ontspanning een partijtje voetbal. Mede-debutant Mari van Ballegooijen deed niet mee. ,,Ik maak me met het dammen al moe genoeg.'' De Brabander zegt het mooi te vinden met een jonge speler als Dolfing in één toernooi uit te kunnen komen. ,,Aan de ene kant heb je iemand als ik, een zakenman, die alles in de wereld al heeft gezien. Aan de andere kant heb je zo'n jongen als Dolfing. Hij is een filosoof, die nog zoekende is in het leven.''
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 22 mei 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 436989.ece

Guntis Valneris deelt de punten opnieuw

<center>Image</center>

Dinsdag, 22 mei 2007 - HARDENBERG - Guntis Valneris is ook in de negende ronde van het wereldkampioenschap dammen in Hardenberg niet tot winst gekomen. De Let, speler van DV Huissen, deelde gisteren opnieuw de punten, nu met Murodullo Amrillayev uit Rusland. Valneris, die met acht punten in de onderste regionen van de ranglijst bivakkeert, zit vandaag tegenover regerend Nederlands kampioen Kees Thijssen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 22 mei 2007
http://www.destentor.nl/zwolle/article1437846.ece

Dammer Zandbergen negende op NK

ZWOLLE - Zwollenaar Marcel Zandbergen is als negende geëindigd tijdens het veertigste NK dammen voor visueel gehandicapte dammers.

Hij was in het Gelderse Ellecom één van de smaakmakers. Zandbergen klopte Jo Manders en Herman Lamberts. Daarnaast had Zandbergen een groot aandeel in de organisatie van dit NK
.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Hardenberg.nu, dinsdag 22 mei 09:04
http://hardenberg.nu/index.php?n_id=13888&s_id=387

Kleding welkom in Oekraïne

LUTTEN - Vanuit Lutten is weer een flinke vracht van zo‘n 350 dozen en 80 zakken met kleding, jassen, schoenen, knuffels, kaarsen, medische spullen, een kopieerapparaat, spullen van Jan Bols Hoogeveen en Hema-kinderkleding naar Oekraïne gebracht. Rob en Sigita Kremer, Jaap en Pieta Scholing, Henk Valkema en Rieks Kuipers konden alle spullen voor de bevolking van Pidkamin en Styborivka maar met veel passen en meten in de twee VW-bussen en aanhangers van Wildkamp BV in Lutten en Van Dijk Bouw Hardenberg krijgen.
Ondanks de grote belangeloze inzet van deze vrijwilligers uit Lutten blijven er altijd kosten. Voor het vervoer en ook voor het uitvoeren van projecten is geld nodig. Van de Riet, de Frankenhof, de Agrarische Dienstverlening Jaco Hop, Pieter Meijer en GAC kwam financiele steun, maar ook een particulier in Lutten zorgde voor een bijdrage.
Net als OBS de Baanbreker in Lutten vorig jaar kwam er dit jaar steun van CBS de Wiekslag in Bruchterveld. Op die school hebben de vrijwilligers een PowerPoint-presentatie gegeven over Oekraïne. De bedoeling daarvan was om de kinderen te laten zien hoe de mensen leven in Oekraïne, hoe het onderwijs gegeven wordt, de armoede, het landschap, de gastvrijheid en dankbaarheid en wat er de afgelopen 6 jaar al aan hulpverlening is gebeurd. De kinderen vonden dit geweldig, zelfs dagen na deze presentatie werd er over Oekraïne gesproken op school.
De Wiekslag heeft daarna een kerstmarkt georganiseerd en veel spullen verkocht. Van deze opbrengst ging een deel naar de muziekschool in Pidkamin. Van dit geld is een nieuwe vloer gekocht in het gebouw, het was onverantwoord om hier nog op te dansen. De vloer is in een zeer slechte staat en word nog volop gebruikt voor verschillende optredens.
Ook Wildkamp BV steunt de Luttense werkgroep om in Oekraïne goede projecten op te starten. Op dit moment worden vijf scholen en een ziekenhuis gesteund. Vooral de kantines en het sanitair op de scholen krijgen aandacht, maar ook leermiddelen, meubels, verwarming, sport, en muziek worden meegenomen. Duidelijk is wel dat er nog ontzettend veel werk te doen is. Het raakt de leden van de werkgroep wel iedere keer als ze de armoede zien waarin veel mensen leven moeten maar ook de dankbaarheid waarmee ze reageren op de komst van de hulpgoederen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, di 22 mei 2007, 21:06 | 0 reacties
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16468 ... etten.html

WK dammen: Schwarzman komt opzetten

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman is na een matige start langzamerhand ook in de top van het klassement te vinden. Als hij morgen de uitgestelde partij tegen de Mongoliër Tuvshinbold zou winnen dan hoort hij zelfs bij de koplopers. De Moscoviet won vandaag van de Haïtiaan Ricardo Pierre, die best aardig kan dammen, maar op sommige momenten toch steekjes laat vallen, die van invloed zijn op het toernooi. Tegen Scholma had hij eerder niet in de gaten, dat er op een klok wordt gespeeld. Met verbazing werd toen geconcludeerd dat hij op de 45ste zet ( 50 zetten zijn eerst nodig ) de tijdslimiet had overschreden. De Latijns Amerikaanse dammer speelt zo snel, dat de klok meestal geen rol speelt. Toch liet hij tegen Schwarzman juist op de 50ste zet de sterkste verdediging – die vermoedelijk remise is – schieten. Vervolgens werd hij grootmeesterlijk weggepoetst door de ervaren Rus.

<center>Image
Schwarzman
foto: S. Korteling </center>

In de slotfase gaat er wel vaker iets mis in het toernooi. Zo stond de jonge Witrus Mikhalchenka glad gewonnen tegen de Mongoliër, maar hij liet zich nog beetnemen door een remisecombinatie. Weinig winstpartijen, desondanks veel spanning. Jeroen van den Akker stond lange tijd gemakkelijker tegen wereldkampioen Alexander Georgiev, maar in de slotfase keerden de kansen aanzienlijk. Onze landgenoot moest een schijf prijsgeven en kon door hardnekkig verdedigen een nadeelremise veilig stellen. Het is nog niet duidelijk of Georgiev de winst heeft gemist. Dit speelde ook bij de Duitser Mark Podolski. Hij verraste de Rus Murodullo Amrillaev met een manoeuvre, die in een macro-eindspel resulteerde. Podolski kwam daarbij een schijf voor, maar meer dan een plusremise kon hij er niet van maken. Auke Scholma had een spannende pot tegen de Oekraïner Yuri Anikejev. De noorderling was optisch dicht bij de winst, maar in de realiteit viel het tegen. Analyses moeten uitwijzen of er meer mogelijk is geweest. Ook Valneris – Thijssen en Tsjizjov – Kouogueu speelden partijen met wisselende kansen. Soms lijkt dammen wel op een loterij. De Afrikaan Jean Marc Ndjofang won in een rommelige partij van Yuri Lagoda, die wisselvallig speelt.

<center>Image</center>

Cijferstand: wit ( M.Amrillaev) : 24, 28, 29, 33, 35, 36, 38, 40, 41, 48. zwart (M.Podolski) : 2, 3, 4, 8, 15, 17, 18, 20, 21, 22. Verloop: 36. 36-31, 21-27 37. 41-36, 18-23 38. 29x18 ( na 28x19 wint 27-32 en 8-13) 20x29 39. 33x24, 22x42 40. 31x11, 42-47 41. 11-6, 47x20 42. 18-12, 8x17 43. 6-1 en zwart kon met een schijf meer niet winnen.

Uitslagen 10de ronde: Tsjizjov – Kouogueu 1-1 (plusremise wit), Schwarzman – Pierre 2-0, Misans – Samb 1-1, Domcev – Ba 1-1, Georgiev – van den Akker 1-1 (plusremise wit) Anikejev – Scholma 1-1, Amrillaev – Podolski 1-1 (plusremise zwart) Lagoda – Ndjofang 0-2, Valneris – Thijssen 1-1, Tuvshinbold – Mikhalchenka 1-1 (plusremise zwart)

Stand aan kop: 1 en 2. Podolski en Tsjizjov 13 pnt. 3 en 4. Scholma en Georgiev 12 pnt. 5. Schwarzman 11 pnt (uit 9 partijen).
<center>Image</center>
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Fred Ivens wrote: Persbericht, 22 mei 2007

Negen grootmeesters op DNC Open 2007

Den Haag – Het DNC Open 2007 kent ook dit jaar weer een topbezetting. Negen grootmeesters kunnen van 14 t/m 21 juli in BowlingWorld Zuiderpark worden bewonderd op de twaalfde editie van het jaarlijkse Haagse internationale zomerdamtoernooi. Het zijn de oud-wereldkampioenen Alexander Schwarzman (Rusland) en Guntis Valneris (Letland), de winnaar van vorig jaar Alexander Getmanski (Rusland), de vijfvoudige nationale kampioen Kees Thijssen, de Nederlands/Wit-Russische wereldtopper Alexander Baljakin, twee van de sterkste Afrikaanse dammers Flaubert Ndonzi en Jean-Marc – El Animal – Ndjofang en de Oranje-troeven Hans Jansen (3x kampioen van Nederland) en de tienvoudige nationale titelhouder denksporttriatlon Ron Heusdens. In totaal zijn er zes oud-toernooiwinnaars van de partij.
Daarnaast geven uit de Oekraïne ook Yuri Anikeev, oud-wereldkampioen op de 64 velden, en Viktoria Prikhodko (tegenwoordig beter bekend als mevrouw Schwarzman) acte de présence.
Hagenaar Roy Liem-Kon-Tja, net voor de derde keer nationaal titelhouder bij de visueel gehandicapten, en de Nederlandse kampioenen 60+ en 70+, Brabander Ad van Tilborg en Wateringer Jan de Koning, ontbreken ook nu niet op de deelnemerslijst die naar verwachting weer de honderd ruim te boven zal gaan. Want op het DNC Open gaan topsport en recreatiedammen hand in hand.

Dankzij hoofdsponsor DNC De Nederlanden Compagnie N.V. en een aantal co-sponsors bedraagt de prijzenpot opnieuw circa 3.500 euro. Voor de winnaar ligt in het bowlingcentrum aan de mr. P. Droogleever Fortuynweg 79 een enveloppe met 1.000 euro klaar. Ook zijn er zoals gebruikelijk klassements- en categorieprijzen.

De Haagse sportwethouder Sander Dekker opent 14 juli (12.00 uur) het toernooi, dat onder leiding van de arbiters Johan Demasure (België) en Martin van der Hout (Monster) wordt verspeeld volgens het zogeheten Zwitserse systeem en negen rondes in acht dagen omvat. Op dinsdag 17 juli is er een dubbele ronde. Voor zondag 15 juli staat er ’s avonds in Paviljoen Zuiderpark Park Blitz op het programma. Donderdagavond 19 juli is er in de vorm van Van Leeuwen & Meurs Disco Blitz een ludieke nevenactiviteit met fluorescerende schijven, een dj, opzwepende muziek en constant aan- en uitfloepende lampen.

Voor meer informatie: Fred Ivens, 0174 – 621234 of ivens@kabelfoon.nl

Zie ook: www.damweb.nl/tho
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

NOC*NSF, 22 mei 2007
http://www.sport.nl/content/nieuwsartik ... l=topsport

Scholma nog steeds derde

HARDENBERG (ANP) - Auke Scholma heeft dinsdag in de tiende ronde van het wereldkampioenschap dammen in Hardenberg niet kunnen winnen van Joeri Anikijev uit Oekraïne. Hij kwam met de zwarte schijven remise overeen. Scholma blijft met een derde plaats de best geklasseerde Nederlander in het klassement.

Scholma heeft een punt minder dan de koplopers Mark Podolski en Alexej Tsjizjov. De Duitser en de Rus kwamen in de tiende ronde ook niet verder dan remise. Jeroen van den Akker speelde onbeslist tegen de Russische titelverdediger Aleksander Georgiev. Hij deelt de vijfde plaats. Kees Thijssen speelde remise tegen Valneris. Hij staat voorlopig zestiende.

(22 mei 2007)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, di 22 mei 2007, 22:28
http://www.telesport.nl/1647237/___Twee ... Salou.html

Twee Russen op kop in Salou

door Harm Wiersma

AMSTERDAM - Grootmeester Alexander Getmanski en Rinat Ischimbaev hebben bij het eerste toernooi van het World Draughts Club (WDC) circuit nog een maximale score. In de dubbele ronde van vandaag won Getmanski eerst van de Duitser Konstantin Eljanov en vervolgens van de Fries Gerben de Wit.

Ischimbaev uit de Russische republiek Bashkortostan won van de Nederlanders Woolschot en Veenstra. Oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg is eigenlijk los gekomen. Hij won eerst van de Fransman Stephane Bochaton en daarna ‘s middags van veteraan Alexander Rats, die in de zestiger jaren vaste deelnemer was aan de Russische titelstrijd. Beste Nederlander is nog steeds de jonge Roel Boomstra, die in de ochtend remise speelde tegen de Duitser Igor Tchartoriiski en vervolgens won van de Nederlander Jan van Buiten. Grootmeester Vladimir Vigman (Riga) – ook terug van weggeweest – speelde de ochtendronde gelijk met Slomo Borochov (Israël) en beide routiniers hebben zes punten uit vier wedstrijden en staan gelijk met Gantwarg. Dit geldt ook Michael Korchov uit de USA, die ooit een grote concurrent was van Iser Koeperman ten tijde van de Sovjet-Unie. Wereldkampioene Darya Tkachenko en onze Nederlandse Vitalia Doumesh haalden vandaag ook drie punten uit twee partijen en staan met zes punten bij de kopgroep in het supertoernooi van 120 deelnemers. Grootmeester Alexander Presman won eerst van de Zwitserse makelaar Jacques Floras en deelde vanmiddag de punten met Elena Milshina de nummer twee van de sterkste Russische vrouwen.

Voornaamste uitslagen:

Getmanski – Eljanov 2-0, Borochov – Vigman 1-1, Ischimbaev – Woolschot 2-0, Boomstra – Tchartoriiski 1-1, Bochaton – Gantwarg 0-2, Getmanski – de Wit 2-0, Ischimbaev – Veenstra 2-0, Boomstra – van Buiten 2-0, Gantwarg – Rats 2-0, Presman – Floras 2-0, Milshina – Presman 1-1.

Stand aan kop: 1 en 2. Getmanski (Ru) en Ischimbaev (Ru) 8 pnt. 3 en 4 Boomstra (Ned) en Tsjertok (Ru) 7 pnt. Gevolgd door veel spelers met zes punten, waaronder Gantwarg, Tkachenko, Korchov, Vigman, Borochov, Doumesh (Ned) en Steijlen (Ned) met 6 pnt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 23 mei 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 441288.ece

Peter Kers speelt alleen om de hoofdprijzen

door Anton Janssen

Woensdag, 23 mei 2007 - CULEMBORG - Peter Kers (51) werd vorige week vierde op het Nederlandse kampioenschap voor blinde en slechtziende dammers. De blinde speler uit Culemborg zit na ruim twintig jaar nog altijd ambitieus achter het dambord.

<center>Image
De blinde dammer Peter Kers uit Culemborg werd vorige week vierde
op het NK. 'Wij denken als het ware met onze handen en slaan zetten
en stelling op in ons geheugen. Er zijn grote verschillen tussen ziende
spelers en de NVGD-ers'.
</center>

Toen Peter Kers in 1983 naar Culemborg verhuisde, wilde hij zich eerst aanmelden bij de lokale schaakclub. Dat veranderde toen hij Ad Bronk van damvereniging Denk en Zet ontmoette. Die haalde hem naar de dammers en regelde dat de blinde dammer Wim Elsendoorn in Utrecht hem de regels voor het dammen door blinden uitlegde.

In datzelfde jaar debuteerde Kers op het NK voor de visueel gehandicapten. Hij deed in die titelstrijd vaak met de besten mee, was kampioen in 1995 en 2000 en werd enkele keren tweede en derde. Vorige week speelde de Culemborger zijn twintigste NK. Hij deed lang mee om de hoofdprijzen en werd uiteindelijk vierde met evenveel punten als de nummers twee en drie.

De Culemborger: "Ik was totaal niet voorbereid op dit toernooi. In de afgelopen maanden heb ik weinig gespeeld. De belangrijkste wedstrijden waren die voor de club in de nationale competitie. Ik speelde samen met veel erg jonge spelers in het derde. Dat kwam uit in de landelijke tweede klasse, vooral om ervaring op te doen. Zelf speelde ik goede partijen."

Kers na afloop van zijn twintigste NK: "Ik heb enkele leuke partijen gespeeld en ben tevreden over mijn spel. In de voorlaatste ronde raakte ik tegen Rombouts de kluts kwijt. Ik forceerde een mooie schijfwinst maar speelde zwak af en verloor zelfs nog. Daarmee raakte ik gelijk ook uit beeld voor de hoofdprijs."

Dammen door blinde en slechtziende spelers vergt speciale vaardigheden. De spelers missen het oogcontact met het bord en de schijven. Kers: "Wij denken als het ware met onze handen en slaan zetten en stelling op in ons geheugen. Er zijn grote verschillen tussen ziende spelers en de NVGD-ers. Wij zijn puur op ons eigen bord gericht en kunnen de verrichtingen op de borden van onze concurrenten niet volgen."

De NK-ganger legt uit: "Dat je alleen je eigen bord 'in beeld' hebt, zet ons op achterstand. Er zijn ook geen trainingen voor onze groep. Dat lukt niet. Daardoor ben je aangewezen op zelfstudie en op het spelen van partijen. Ook de slechtzienden op ons NK zijn licht in het voordeel. Ik heb er geen moeite mee. Het is door een tekort aan blinde dammers de enige manier om een NK voor de visueel gehandicapten te organiseren."

Dat NK voor blinden en slechtzienden werd voor de veertigste keer gehouden. Een vervolg is onzeker. De NVGD heeft financiële problemen en moet naarstig op zoek naar sponsors. Peter Kers daarover: "Er wordt gesproken over een NK in afgeslankte vorm. Ik vind dat niet interessant en zal dan afhaken."

De blinde Culemborgse dammer is niet hoopvol over de toekomst van Denk en Zet: "De interne verhoudingen zijn vertroebeld. Dat is jammer. De verhoudingen binnen de club zijn zoek. Er is geen evenwicht in het ledenbestand tussen volwassenen en jeugd. Een stabielere basis is zeker gewenst."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 440880.ece

Van den Akker terug in subtop

door Anton Janssen

Woensdag, 23 mei 2007 - HARDENBERG - Jeroen van den Akker is op het Wereldkampioenenschap dammen in Hardenberg teruggevallen in de subtop. Hij verloor maandag onfortuinlijk van de Senegalees N'Diaga Samb en remiseerde in de tiende ronde met titelverdediger Alexander Georgiev.

De attractieve speelstijl van Van den Akker heeft risico's. Dat bleek maandag toen de Nederlandse grootmeester tegen Samb serieuze winstkansen kreeg. Van den Akker benutte die kansen niet. Eerst sloeg hij een remiseaanbod af en vervolgens werd hij het slachtoffer van een verrassend tijdelijk offer.

De Afrikaan had het geluk aan zijn zijde: Van den Akker nam in de tijdnoodfase nog een extra zet mee. In die fase kantelden de kansen. Van den Akker miste enkele remisevarianten. Na de extra zet na de tijdnood bleek zijn stand in alle varianten verloren.

Gisteren trof Van den Akker in de tiende ronde de Rus Alexander Georgiev. Die drievoudige wereldkampioen heeft sinds eind vorig jaar de mondiale titel weer op zak nadat Aleksej Tsjizjov weigerde de WK-match te spelen. Jeroen van den Akker trok zich niets aan van de reputatie van de Rus en beproefde een interessant speltype.

De Rus ging strijdvaardig aan de slag en ontwikkelde een strategisch aantrekkelijk plan. Van den Akker hield zich met moeite staande. De weg naar de deling van de punten was niet eenvoudig. De dammer uit het Culemborgse speelde inventief en hield het nadeel binnen de perken.

De slotstand was voordelig voor Georgiev. Van den Akker nam met een minremise genoegen.

Het toernooi is na tien speelronden halverwege. Debutant Van den Akker, die inmiddels ook al die drie partijen met een lengte van meer dan zes uur achter de rug heeft: "Gelukkig hebben we vandaag (woensdag) een rustdag. Ik ben er aan toe. Het toernooi is slopend."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 440831.ece

Jeugddammers strijden om ticket St. Petersburg

Woensdag, 23 mei 2007 - WAGENINGEN - De zestien beste dammers tot tien jaar uit heel Nederland strijden zaterdag in Wageningen om de nationale titel. Maar het kampioenschap is niet de enige inzet van het toernooi.

De talenten proberen ook een ticket te bemachtigen voor het Europees kampioenschap in de Russische stad Sint Petersburg begin augustus.
In het clubhuis De Doorbraak aan de Grintweg doen ook twee jongens van het organiserende WSDV mee: Max Gerritsen en Jannes Kromhout. Laatstgenoemde is al een routinier. Hij doet voor de derde keer mee en won vorig jaar zilver. Als beloning mocht hij meedoen aan het EK in Tallin.

Het damtoernooi begint om elf uur. Rond vijf uur verzorgt wethouder Slegten de prijsuitreiking.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 440792.ece

Troesoe en DOG Elden verder als fusieclub

Woensdag, 23 mei 2007 - ARNHEM - De twee Arnhemse damclubs Troesoe en DOG Elden gaan na een jaar samenwerking een fusie aan. Dat is de uitkomst van een gezamenlijke ledenvergadering van de twee damclubs. Onder de naam CTD nam de club dit seizoen met één team deel aan de landelijke competitie. Joop Bergsma wordt voorzitter van CTD, dat streeft naar stabiliteit en landelijk aan de weg wil timmeren.
Post Reply