KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 16 mei 2007

Guntis Valneris wacht nog op de eerste zege

Woensdag, 16 mei 2007 - HARDENBERG - Dammer Guntis Valneris is nog in afwachting van zijn eerste overwinning op het WK in Hardenberg. De Let, speler van DV Huissen, kwam gisteren in de vierde ronde tegen landgenoot Robert Misans niet verder dan remise. Het was de derde puntendeling van Valneris, die op de openingsdag onderuit ging tegen de Russische koploper Alexey Chizhov.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 15 mei 2007

Denk en Zet verder in bekercompetities

Dinsdag, 15 mei 2007 - CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet zijn op twee fronten een ronde verder in bekercompetities. De landskampioen uit Culemborg klopte in de eerste ronde voor de landelijke beker ereklasser Hengelo (5 - 3) en bleek in de Gelderse bekerstrijd veel te sterk voor DV Huissen 3 (8 - 0). Denk en Zet komt in de tweede ronde voor de landelijke beker uit tegen De Oldehove uit Leeuwarden.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Brabants Dagblad, 16 mei 2007

Herman Lamberts ziet wel kans op nieuwe damtitel

door Chris Korsten

Woensdag 16 mei 2007 - ELLECOM - In het Gelderse Ellecom begint vandaag de 40ste editie van het NK voor visueel gehandicapte dammers. Herman Lamberts uit Tilburg verdedigt zijn titel.

Stekeblind is de inmiddels 73-jarige Lamberts niet. Dit in tegenstelling tot een viertal andere deelnemers, waardoor hij misschien lichtelijk in het voordeel zou zijn. In de regel damt de voormalige Tilburgse stationskapper op een 'normaal' bord zonder aanpassingen en beschikt hij ook niet over een secondant die op minutieuze wijze de zetten bijhoudt. Hoe anders is dat op het NK, waarbij de stelregel 'gelijke monniken gelijke kappen' geldt. "Ik zie nog ongeveer voor vijf procent. Da's natuurlijk niet al te veel. Vervormde hoornvliezen, zeggen de doktoren. Bovendien heb ik al jaren te kampen met een ernstige vorm van staar. Mijn rechteroog is ook FC Knudde. Te link voor een behandeling werd mij gezegd.

De TDV-er is naar zijn zeggen in vorm. "Van de week tijdens de onderlinge heb ik nog Tom Vissers afgedroogd. Goh, wat won ik dik. Als het een beetje meezit pak ik straks mijn vijfde titel."
Lamberts triomfeerde eerder in 2001, 2003, 2004 en 2006. Jo Manders, sinds lange tijd eindelijk weer van de partij, Peter Kers, Theo Rombouts en Roy Liem- Kon-Tja zijn z'n voornaamste concurrenten. "Ik ga zeker niet als een dolle stier tekeer. Liefst geen ruige Roozenburg-opstelling, maar rustig manoeuvreren en wachten op de fouten van de tegenstander. Eveneens niet onbelangrijk is om alles achterin dicht te timmeren."
Frans van Hek uit Uden is -evenals de voorafgaande jaren- de andere Brabantse vertegenwoordiger. "Ik heb last van de aangeboren aandoening Retinitis pigmentosa. Vrij vertaald houdt dat in dat ik een tunnelvisie heb, wat op damgebied betekent dat ik op het bord maar een paar schijven tegelijk kan zien. Overigens kan ik met een computer wél uit de voeten, simpelweg omdat ik dan het beeld kan verkleinen. Ik train dan ook regelmatig op de computer. Voor wat betreft mijn kansen hoop ik dat ik dit keer bij de eerste vier zal eindigen, met die klassering ben ik al tevreden", aldus Van Hek.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, wo 16 mei 2007, 12:10
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16202 ... rcuit.html

Dammers komen met nieuw circuit

door Harm Wiersma

SALOU - De World Draughts Club (WDC) komt met haar eigen damtraject. Het jubilerende Spaanse damtoernooi in Salou is de start. Honderddertig dammers uit twintig landen hebben zich ingeschreven, waaronder wereldkampioene Darya Tkachenko uit Kiev.

Image

Ook diverse grootmeesters zoals oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg uit Witrusland, Alexander Getmanski uit Rusland, Michael Korchov uit de USA, Vladimir Wigman uit Letland en de webmaster van de werelddambond Alexander Presman zijn van de partij. De 14-jarige toptalenten zoals Roel Boomstra (Nederlands aspirantenkampioen) en Heike Verheul (Europees kampioene meisjes) doen mee onder toeziend oog van de nationale vrouwenkampioene Nina Hoekman.

Gedurende één jaar zullen internationaal meerdere toernooien onder dezelfde vlag plaatsvinden, die meedoen in de cyclus. Hierover zijn onderhandelingen gaande met diverse bestaande toernooiorganisaties. Toernooien met voldoende kwalificatie kunnen zich aanmelden. Iedere deelnemer in de competitie wordt in principe aspirant-lid van de WDC, die activiteiten ontwikkeld in het belang voor spelers door spelers. Iedereen kan meedoen, waarin de slogan luidt: “van huisdammer tot worldcupwinnaar”.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

TC/Tubantia, 14 mei 2007
http://www.tctubantia.nl/voorpagina/article1412697.ece

Image
Foto: Olaf Kraak
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

ANP Beeldbank
http://www.anp-photo.com/

<center>
Image
HARDENBERG - In Hardenberg gaat zaterdag het WK dammen van start. Terwijl Auke Scholma en
Jeroen van den Akker hun eerste partij spelen, wacht Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen op zijn
tegenstander Ndiaga Samb uit Senegal. Samb zat op dat moment nog in de trein op weg naar
Hardenberg. ANP PHOTO OLAF KRAAK

Image
HARDENBERG - Jeroen van den Akker eet nog even een appel voor zijn partij tegen Auke Scholma
zaterdag in de eerste ronde van het WK Dammen 2007. ANP PHOTO OLAF KRAAK

Image
HARDENBERG - Met een winkelkar haalt de hoofdarbiter alle electronische apparatuur en mobiele
telefoons bij de deelnemers op, op het WK Dammen in Hardenberg zaterdag. Al deze apparaten
vallen onder de noemer "electronische doping" en zijn verboden tijdens de wedstrijd.
ANP PHOTO OLAF KRAAK

Image
HARDENBERG - In Hardenberg gaat zaterdag het WK dammen van start. Jean-Marc Ndjofang links
uit Kameroen wacht op zijn tegenstander Ndiaga Samb uit Senegal. Samb zat op dat moment
nog in de trein opweg naar Hardenberg. ANP PHOTO OLAF KRAAK

</center>
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, wo 16 mei 2007, 20:31
http://www.telesport.nl/1623111/___Teru ... ammen.html

Terugblik op vier dagen WK dammen

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Na de eerste vier ronden was er woensdag een rustdag op het WK dammen. Dat is voor spelers, organisatoren en toeschouwers een uitgelezen moment de eerste balans op te maken. Alexei Tsjizjov uit Rusland staat aan de kop van het klassement, onder andere door twee winstpartijen tegen zijn directe concurrenten Guntis Valneris en Alexander Schwarzman.

Image

Tsjizjov pakte zijn kansen goed op. Gedrevenheid en motivatie liggen ten grondslag aan zijn succes. Zijn titel is hem eigenlijk op discutabele gronden afgenomen en dit heeft een extra prikkel opgeleverd, die de kans op successen vergroot. Tenminste als daar goed mee wordt omgegaan. De Rus heeft wel vaker merkwaardige beslissingen aan den lijve moeten ondervinden.

In het WK 1990 verloor Tsjizjov van de Senegalees Macadou N’Diaye door tijdsoverschrijding, omdat zijn damklok bleef doorlopen door een defect. De beslissing dat die partij daadwerkelijk arbitrair verloren werd verklaard gaf hem blijkbaar voldoende spirit om daarna toch nog het toernooi op zijn naam te schrijven. De sympathieke Senegalees had hier geen schuld aan.

Een vergelijkbare kwestie speelt nu ten aanzien van de verloren verklaarde partijen van de laatkomers Samb en Tuvchinbold. De opponent van Samb is de Afrikaanse collega Jean Marc Ndjofang, maar op grond van de reglementen is de partij verloren verklaard.

Volgens de Mongolen kan de partij desnoods op de tweede rustdag ingehaald worden. Maar zijn opponent Alexander Schwarzman wil niet op de rustdag spelen, omdat hij vervolgens een zwaar programma heeft. Een commissie van appel buigt zich hierover. De verwachting is dat een protest weinig kans van slagen heeft, omdat binnen de Werelddambond veel zaken onderling geregeld worden.

Voormalig commissielid Anatoli Gantwarg was een grote uitzondering. Hij heeft dan ook een schorsing aan zijn broek gekregen, waar een KNDB-commissie zich over zal beraden. De damwereld doet zich helaas zelf vaak geweld aan door regels anders te interpreteren en de schijn van betrokkenheid niet goed uit te sluiten. Hierdoor komen prikkels op gang die spelers, bestuurders en organisatoren toch in de juiste proporties moeten zien terug te brengen.

De waarheid en redelijkheid ligt daarbij wel vaker in het midden, maar door de druk van de tijd en de belangen op de achtergrond is het nemen van weloverwogen beslissingen zeker niet gemakkelijk. Een topdammer moet alles helemaal in de beschikbare tijd doen en de kansen grijpen als ze zich voordoen.

Daar zijn Alexei Tsjizjov en de voor Duitsland uitkomende Mark Podolski heel bedreven in. Ook wereldkampioen Alxander Georgiev heeft vaak laten zien dat hij deze kunst optimaal verstaat. De verwachting is dan ook dat hij het komende deel tot de volgende rustdag ( 23 mei) fel van leer zal trekken. Tsjizjov en Podolski zijn voor mij alleen de grootste kanshebbers in dit WK door hun vertoonde spel in de eerste partijen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 16 mei 2007

Zaterdag nogmaals damsimultaan

HARDENBERG - Op het Klepperplein is zaterdag vanaf 12.00 uur opnieuw een damsimultaan. Marino Barkel uit Vriezenveen neemt het op tegen iedereen die tegen hem wil dammen. Na de eerste simultaan was Barkel niet tevreden. Van de ongeveer vijftig gespeelde partijen won hij het merendeel. Tegen de Gramsberger toppers Jan Nijmeijer en Johan van Aalderen en Henk Mosterd uit Balkbrug verloor hij. Barkel moest remise toestaan tegen Gert Wilpink, Jeroen Schokker, DDC - pupil Ben Albers en HDC - kampioen Jan Huisman.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, do 17 mei 2007, 21:23
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16277 ... jssen.html

WK dammen: tragisch verlies Thijssen

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Vijfvoudig Nederlands kampioen Kees Thijssen, waar heel Nederland de hoop op had gevestigd voor een hoge klassering, heeft donderdag tijdens het WK dammen onnodig verloren van de Haïtiaan Ricardo Pierre.

Image
Ricardo Pierre
foto: Lélio Marcos Sarcedo

De vice-voorzitter van de Werelddambond Pieter Hildering weet het verlies aan een gebrek aan zetcontrole. De Zuid-Amerikaan won door een damcombinatie in het middenspel.

Deze ontwikkeling is erg tragisch voor onze topdammer, omdat Thijssen zo’n nederlaag met zeker twee overwinningen zal moeten compenseren en het winnen is al zo moeilijk.

Gelukkig wist Jeroen van den Akker, die nog steeds gedeeld tweede staat, stand te houden tegen de gevaarlijke Duitser Mark Podolski. In en klassiek speltype vreesden de aanwezige grootmeesters voor een nederlaag van de beste Nederlander, maar uiteindelijk viel het allemaal mee.

Van den Akker beschikte onder andere over de dreiging van de coup Deslauriers, genoemd naar de Canadees, die in de vijftiger jaren wereldkampioen werd en met een verrassend slagprincipe ooit de legendarische Iser Koeperman versloeg.

Optisch had de Duitser groot voordeel in het zogenaamde gesloten klassiek, maar zelfs bij analyse is de winst nog niet aangetoond. De beide oud-wereldkampioenen Guntis Valneris en Alexander Schwarzman speelden ook een dergelijk speltype waarbij het verloop moeilijk ingeschat kon worden.

De Let kwam met een offer, waarna een ruilmethode de positie neutraliseerde in gelijkwaardig spel. Wereldkampioen Alexander Georgiev heeft zijn drive nog niet gevonden. Hij kwam opnieuw niet verder dan remise tegen de Oekraïense invaller Yuri Anikejev.

Naast Tsjizjov zijn de Oost-Europese spelers uit Letland, Wit-Rusland en Litouwen op dit moment het meest productief. De Letse voormalig jeugdwereldkampioen Robert Misans won van de Mongool Tuvshinbold Otgonbayar, die bij de zwakkere spelers van het toernooi gerekend moet worden. Dicht bij de winst was de Oekraïner Yuri Lagoda, die groot voordeel tegen Domchev slechts beloond zag met een voordeelremise.

Uitslagen 5de ronde: Georgiev – Amrillaev 1-1, Domchev – Lagoda 1-1 (plusremise voor zwart) Tsjizjov – Anikejev 1-1, Valneris – Schwarzman 1-1, Tuvshinbold – Misans 0-2, van den Akker – Podolski 1-1, Ba – Ndjofang 1-1 (plusremise zwart) Kouogueu – Scholma 1-1, Thijssen – Pierre 0-2, Mikhalchenka – Samb 1-1.

Stand aan kop: 1. Tsjizjov 8 pnt. 2 en 3 Podolski en van den Akker 7 pnt. gevolgd door Mikhalchenka, Domchev en Misans met 6 pnt.

Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

de Volkskrant, Sport, 12 mei 2007

‘Een leuke hobby, maar een onzeker bestaan’

Interview Jeroen van den Akker

Van onze verslaggever Ab Schreijnders

De 26-jarige dammer debuteert bij het WK en denkt dat de top-6 of top-8 haalbaar is.

Image
‘Tsjizjov en Georgiev zijn de favorieten voor de wereldtitel’

Je hebt je op de valreep geplaatst via het NK in Soest. Toch ging je lang alleen aan kop.
‘Tot en met de zesde ronde, ja. Maar het werd spannender dan ik had gehoopt. In de achtste ronde verloor ik van Gérard Jansen en raakte ik mijn koppositie kwijt. Voor de laatste ronde stond ik samen met Aleksandr Baljakin en Jansen tweede achter Kees Thijssen, die toen al zeker was van de titel. Auke Scholma had nog een punt minder. Een voordeel was dat ik de meeste overwinningen had behaald. In de laatste ronde speelde ik een gelijkwaardige remise tegen Baljakin, Jansen verloor verrassend van debutant Michiel Koersbergen. En omdat Scholma Sven Winkel versloeg, eindigde ik als derde, achter Thijssen en Scholma, maar voor Jansen en Baljakin. De top-3 mocht naar het WK.’

Had je van te voren het idee dat je zo hoog kon komen?

‘Ik nam voor de zevende keer deel aan de nationale titelstrijd. Een maal was ik zesde geworden. Maar ik dacht dat ik nu wel dicht bij de top kon eindigen. Dat kwam ook doordat ik afgelopen najaar grootmeester ben geworden. Eindelijk nam ik die hobbel, het was een grote opluchting. Het begon een obsessie te worden. Ik had nog maar één resultaat nodig.’

Wat ben je voor soort speler?

‘Ik sta erom bekend dat ik wel een beetje van risico nemen houd. Net als Scholma trouwens, tegen wie ik zaterdag in de eerste ronde van het WK in Hardenberg speel. In de tweede ronde, zondag, zit Thijssen tegenover me, mijn clubgenoot van Hiltex en ook Amsterdammer. Er is een speler die nog meer het avontuur zoekt dan Scholma en ik: de Rus Aleksandr Georgiev, de oud-wereldkampioen. Hij is een van mijn voorbeelden. Maar zijn niveau ligt echt wel een stapje hoger dan dat van mij. Hij is volgens mij met Tsjizjov favoriet voor de titel.’

En jij?

‘Dat is moeilijk in te schatten. Ik hoop op een plaats in de top-6 of top-8. Toppers als Schwarzman of Thijssen heb ik weleens verslagen. Zij mij meer, trouwens. Bij het NK ging het goed, maar het WK duurt natuurlijk veel langer. We spelen negentien partijen, in Soest dertien. Maar toen hadden we ook dubbele ronden op een dag.’

Hoe ben je begonnen met dammen?

‘Op een spelletjesdag op de basisschool, toen ik nog in Culemborg woonde. Die was georganiseerd door Henk Stoop, een belangrijke man in het Nederlandse jeugddammen. Uit zijn opleiding zijn veel kampioenen voortgekomen.’

Je bent nu zeker een dikbetaalde prof?

‘Nee hoor. Het is een leuke hobby, maar een onzeker bestaan. Al zou je wel je brood ermee kunnen verdienen. Je kunt mij het best omschrijven als semiprof. Ik heb een baan. Ik ben bezig te promoveren in het AMC in Amsterdam.

‘Ik heb onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Hartstichting naar de werking van de bloedvaten en het vermogen van die bloedvaten zich aan te passen. Dat werk komt nu op de eerste plaats.

‘Maar schrijf nou niet dat dammen op de tweede plaats komt, dan denken de mensen dat ik niet gemotiveerd ben voor het WK of zo. En neem van mij aan: dat ben ik echt wel.’

Copyright: de Volkskrant
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 18 mei 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 425303.ece

Van den Akker roert de trom bij WK-strijd

door Anton Janssen

Vrijdag, 18 mei 2007 - HARDENBERG - Jeroen van den Akker verkeert op het wereldkampioenschap in Hardenberg in topvorm. Na vijf ronden bivakkeert Van den Akker samen met Mark Podolski op de tweede plaats, slechts één punt achter topfavoriet Aleksej Tsjizjov.

Van den Akker, voormalig Culemborger en afgelopen seizoen spelend voor de Culemborgse landskampioen Denk, legde de basis voor zijn huidige hoge klassering met zijn knappe winstpartij in de derde ronde op Souleymane Ba uit Mali.

De Afrikaan speelde snel, maar zeker niet nauwkeurig. De op het WK debuterende Van den Akker kreeg tegen de Malinees positioneel overwicht, pakte alle belangrijke velden en bereikte winst na een uitgekiend offer en een mooie slotstelling.

De tegenwoordig in Amsterdam woonachtige Van den Akker over die gedenkwaardige ontmoeting: "Ik ben er buitengewoon tevreden mee, een beter begin van het toernooi had ik nauwelijks kunnen voorstellen. Tegen Ba had ik uiteindelijk de mooiste slotstelling uit mijn damcarrière op het bord. Het was een mooie opsteker voor het verdere toernooiverloop. Zoiets geeft vertrouwen, en dat kun je als debutant op een wereldkampioenschap wel gebruiken."

Van den Akker trof in de vierde ronde in Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen, een clubgenoot bij zijn nieuwe club Amsterdam. Voor cadeautjes is echter geen plaats tijdens een WK en dus had Van den Akker zijn zinnen gezet op winst en paste een remise niet binnen zijn wedstrijdtactiek. Prompt was Van den Akker ook de bovenliggende partij. Ndjofang, die een reputatie geniet als duivelskunstenaar en sterke verdediger, gaf echter niet zo maar af.

Dat bleek ook in de partij tegen Van den Akker, die in de beslissende fase twee schijven veroverde. Het bleek onvoldoende voor winst tegen de taaie Ndjofang. Van den Akker: "Het materiële voordeel was niet doorslaggevend. Er was geen mogelijkheid om Jean-Marc over het randje te duwen. Remise dus."

Na de rustdag van woensdag speelde Van den Akker gisteren tegen Mark Podolski. De beide spelers deelden de tweede plaats. Na een rustige opening taxeerde Van den Akker het vervolg niet correct in en ontwikkelde de Duitser druk. De Culemborger: "Toch kwam ik tijdens de partij niet serieus in gevaar. Ook bij de analyses is geen sluitende winst gebonden."

Van den Akker over zijn optreden na vijf ronden op dit wereldniveau: "Ik voel me in topvorm of in ieder geval er dicht tegen aan. Het is opvallend dat ik me zoals tegen Podolski zelfs mindere zetten kan permitteren. Achter het bord vond ik een oplossing. Ik kwam uit op een puntendeling."

Gisteravond waren de WK-gangers in Hardenberg VIP-gasten bij de individuele tijdrit van Olympia's Tour. Vandaag speelt Van den Akker tegen Ricardo Pierre uit Haiti. Die bezorgde gisteren Nederlands kampioen Kees Thijssen een sensationele nederlaag.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, 18 mei 2007 20:40
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16319 ... ammen.html

Van den Akker medekoploper op WK dammen

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Jeroen van den Akker is vrijdag in de zesde ronde van het WK dammen naast oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov gekomen na een fortuinlijke zege op de Haïtiaan Ricardo Pierre.

Onze landgenoot had een goed openingsspel, maar kwam in het gevorderde middenspel moeilijk te staan en had ook weinig bedenktijd. De minder ervaren Latijnse Amerikaan ging op de tijdnood van zijn tegenstander speculeren en miste volgens grootmeester Wieger Wesselink een duidelijke strategische overrompeling.

Op de 43ste zet kon Pierre een doorbraak forceren, maar hij besloot tot een tijdelijk offer (Zie partij). Van der Akker kwam vervolgens tot licht initiatief, waarbij zijn opponent in de slotfase een gemakkelijke remise miste. Hierdoor is Van den Akker samen met oud-wereldkampioen Tsjizjov aan de leiding gekomen.

Alle ogen zijn nu gericht op zijn verrichtingen, want zijn landgenoot Kees Thijssen verloor voor de tweede keer op rij. Tegenstander Jean Marc Ndofang uit Kameroen speelde het late middenspel heel sterk en forceerde een gewonnen vier om vier positie. Hier zijn de analyses daarover te volgen.

Donderdag werden uiteindelijk vier winstpartijen geboekt, waarbij niet alleen Ndjofang, maar ook de Rus Amrillaev en de Oekraïner Yuri Anikejev zich bij de achtervolgers nestelden.

Mark Podolski kreeg opnieuw aanmerkelijk voordeel tegen de jonge Ihar Mikhalchenka, maar liet betere kansen onbenut. Een spannende partij werd uiteindelijk ook gespeeld door wereldkampioen Alexander Georgiev en Alexander Schwarzman, waarin Schwarzman ondanks een goedkope doorbraak geen winnende perspectieven kon waarmaken.

Voor zaterdag staat Tsjizjov-Georgiev en Kouogueu-Van den Akker op het programma en als het een beetje meezit zou onze landgenoot zelfs alleen aan kop kunnen komen. De Afrikaan ontsnapte donderdag heel gelukkig in verloren positie tegen de Malinees Ba.

De organisatie heeft na overleg met een commissie van appel uiteindelijk besloten dat de uitgespeelde partijen alsnog gespeeld gaan worden op de tweede rustdag. Het protest van de spelers had dit keer succes.

Uitslagen 6de ronde:

Lagoda – Valneris 1-1 (plusremise wit) Ndjofang – Thijssen 2-0, Scholma – Samb 1-1,

Podolski – Mikhalchenka 1-1, Ba – Kouogueu 1-1, Anikejev – Misans 2-0, Domchev – Tsjizjov 1-1, Amrillaev – Tuvchinbold 0-2, van den Akker – Pierre 2-0.

Stand aan kop: 1 en 2. Tsjizjov en van den Akker 9 pnt. 3. Podolski 8 pnt. Gevolgd door 5 spelers met 7 pnt.

Zettenverloop partij 1 : J.M.Ndjofang – K.Thijssen

1. 34-29, 20-25 2. 40-34, 15-20 3. 44-40, 10-15 4. 50-44, 5-10 5. 29-24, 20x29 6. 33x24, 19x30 7. 35x24, 17-22 8. 38-33, 11-17 9. 42-38, 6-11 10. 32-28, 16-21 11. 37-32,11-16 12. 47-42, 14-20 13. 31-27, 20x29 14. 34x23, 22x31 15. 36x27, 18x29 16. 33x24, 10-14 17. 41-37, 21-26 18. 38-33, 17-21 19. 46-41, 7-11 20. 41-36, 1-6 21. 40-34, 14-20 22. 33-29, 12-18 23. 45-40, 8-12 24. 43-38, 9-14 25. 37-31, 26x37 26. 42x31, 21-26 27. 48-43 26x37 28. 32x41 11-17 29. 38-32 3-8

30. 40-35 14-19 31. 43-38 19x30 32. 35x24, 17-22 33. 28x17, 12x21 34. 39-33, 18-23 35. 29x9, 20x40 36. 44x35, 4x13 37. 33-29, 13-18 38. 38-33, 15-20 39. 49-43, 8-13 40. 43-38, 20-24 41. 29x20, 25x14

42. 33-29, 14-20 43. 38-33, 13-19 44. 33-28, Vanaf dit moment verdedigt zwart zich niet optimaal.2-8 45. 41-37, 8-13 46. 28-23! 19x28 47. 32x12, 21x41 48. 36x47, 6-11 49. 35-30, 20-25 Na de ruil 11-17 volgt 29-23 en wit wint door driedubbele oppositie.50. 12-7, 25x23 51. 7-1, 13-19 52. 1x29, 11-17 53. 47-42, 17-22 54. 42-37 (2-0)

Zettenverloop partij 2: J. van den Akker – R.Pierre

1. 32-28, 18-23 2. 38-32, 12-18 3. 31-27, 20-24 4. 43-38, 17-21 5. 37-31, 21-26 6. 49-43, 26x37 7. 42x31, 7-12 8. 41-37, 11-17 9. 31-26, 6-11 10. 36-31, 1-6 11. 46-41, 14-20 12. 41-36, 17-22 13. 28x17, 11x22 14. 48-42, 24-29 15. 33x24, 20x29 16. 47-41, 10-14 17. 35-30, 4-10 18. 30-25, 15-20 19. 32-28, 23x21 20. 26x28, 19-23 21. 28x19, 14x23 22. 25x14, 10x19 23. 37-32, 9-14 24. 32-28, 23x32 25. 34x23, 18x29 26. 38x27, 6-11 27. 39-34, 19-23 28. 44-39, 11-17 29. 34-30, 5-10 30. 30-25, 14-19 31. 42-38, 19-24 32. 38-32, 17-21 33. 32-28, 23x32 34. 27x38 10-14 35. 41-37, 13-18 36. 38-32, 18-22 37. 43-38, 21-26 Wit heeft de positie niet optimaal opgebouwd en staat onder druk.

38. 39-33, 16-21 39. 32-28? ( Beter is 40-34 waarna de schade nog meevalt ) 12-18 40. 28x17, 21x12 41. 33-28, 14-19 42. 31-27, 12-17? Na 18-23 komt wit in positioneel zwaar weer terecht. Een meer ervaren speler zou dan met zwart hebben gewonnen. 43. 38-32, 29-33? Zwart kon 29-34, 19-24, 17-22, 18-23 en 8-12 nemen met minimaal remise en misschien meer 44. 28x39, 17-22 45. 36-31, 19-23 46. 40-35, 8-12 47. 39-34, 3-9 48. 45-40, 9-14 49. 34-30, 14-19 50. 40-34, 2-7 51. 50-44, 7-11 52. 34-29, 24x33 53. 25-20, 11-16 54. 20-15, 12-17 55. 15-10, 17-21 56.10-5, 33-38? Eerst 22-28 en vervolgens 33-38 op het goede moment is remise. 57. 32x43, 21x41 58. 31-27, 22x31 59. 30-24, 19x30 60. 5x46, 30-34 61. 44-39, 18-22 62. 39x30, 22-27 63. 46-28, 31-36 64. 30-24, 26-31 65. 24-19 ( 2- 0) Kortom een gelukkige zege.
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dankzij Good Old Albert Onrust, twee maanden na Bob Marley geboren op 6 april 1945, volgen hier op verzoek van Eran Binenbaum de laatste vijf pagina's uit deel 2 van de vijfdelige serie die Ton Sijbrands in 1981 schreef over Aleksander Dibman voor Willem Jurg's Dammazagine DB.
Ook Aleksej Tsjizjov kende dit hoogtepunt uit het oeuvre van Sijbrands nog niet en was er bijzonder nieuwsgierig naar, dus het is niet overbodig om hier wat uit de artikelenreeks te plaatsen. Dank aan Albert !

Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 19 mei 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 19 mei 2007

Fortuinlijke zege Van den Akker

Van onze dammedewerker

HARDENBERG, zaterdag

Jeroen van den Akker is in de zesde ronde van het WK mee aan kop gekomen door een gelukkige zege op de Haïtiaan Ricardo Pierre. Onze landgenoot had aanvankelijk goed openingsspel, maar kwam in het gevorderde middenspel moeilijk te staan en had ook weinig bedenktijd. De minder ervaren Latijns-Amerikaan ging op de tijdnood speculeren van zijn tegenstander en miste eigenlijk een duidelijke strategische overrompeling. Op de 43e zet kon Pierre een doorbraak nemen, maar hij besloot tot een tijdelijk offer. Van der Akker kwam vervolgens tot licht initiatief, waarbij zijn opponent in de slotfase een gemakkelijke remise miste.

Uitslagen 6e ronde: Lagoda - Valneris 1-1 (plusremise wit) Ndjofang - Thijssen 2-0, Scholma - Samb 1-1, Podolski - Mikhalchenka 1-1, Ba Kouogueu 1-1, Anikejev - Misans 2-0, Domchev - Tsjizjov 1-1, Amrillaev - Tuvchinbold 0-2, van den Akker - Pierre 2-0.

Stand aan kop: 1 en 2. Tsjizjov en Van den Akker 9 pnt. 3. Podolski 8 pnt.
De Gelderlander, 19 mei 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 428695.ece

Jeroen van den Akker naast Tsjizjov aan kop wereldkampioenschap

door Anton Janssen

Zaterdag, 19 mei 2007 - HARDENBERG - Met een klinkende zege in de zesde ronde van het WK dammen op de Haïtiaan Ricardo Pierre, meldde debutant Jeroen van den Akker zich gisteren aan de absolute kop van het toernooi in Hardenberg.

De debuterende grootmeester uit Culemborg gaf Pierre klop en achterhaalde daarmee koploper Aleksej Tsjizjov. De tienvoudige wereldkampioen speelde remise tegen Alexej Domcev uit Litouwen en zag daardoor de Culemborger naast zich opdoemen in de spits.

Van den Akker ontwikkelt zich in het verloop van dit WK tot Neerlands hoop. De beide andere Nederlandse vertegenwoordigers, Kees Thijssen en Auke Scholma, vinden zichzelf momenteel terug in de grauwe middenmoot. Thijssen verloor gisteren voor de twee keer op rij, nu van zijn Amsterdamse clubgenoot Jean-Marc Ndjofang. Scholma deelde de punten met N'Diaga Samb.

Van den Akker was opvallend koel na de zege op Pierre. Wel gaf hij grif toe dat winst meer energie had gekost dan hij verwachtte: "Ik moest diep gaan. De partij bracht veel meer spanningen dan ik wenste. Vooral door mijn verdeling van de bedenktijd werd het spelverloop een crime: het vinden van een creatief winstplan kostte me zeeën van tijd. Pierre liet in het eindspel een mogelijkheid op remise lopen", constateerde Van den Akker.

"Het was vandaag een zwaar gevecht. Winst tegen dit soort tegenspelers is in deze fase van het WK een must. Ik heb daarom veel risico's genomen en die aanpak pakte gelukkig goed uit", keek de Culemborger trots terug op de zesde dag.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon May 21, 2007 13:40, edited 2 times in total.
Post Reply